Gebruik trein gaat het hardst stijgen
19 nov 2024 13:04
De komende jaren stijgt het gebruik van de trein het hardst van alle vervoermiddelen. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het Kennisinstituut voor het Mobiliteitsgebruik (KIM). In 2023 werd zeventig procent van de afstanden in Nederland per auto afgelegd en 13 procent met het openbaar vervoer.
Het KIM, dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat adviseert, presenteerde maandag de Kerncijfers Mobiliteit 2024. Daarin werd gekeken naar de laatste tien jaar maar ook vooruitgeblikt naar 2029. Volgens de cijfers werd in Nederland in 2023 meer gereisd dan in 2022, per dag gemiddeld 30 kilometer of in tijd 70 minuten. Dat ligt nog altijd onder het niveau van voor corona in 2019. Alleen te voet reizen we meer dan voor corona. Nederlanders van zes jaar en ouder liepen in 2023 gemiddeld 405 kilometer per persoon, 33 procent meer dan in 2019.
Gemiddeld 950 kilometer per trein
In 2023 werd er per inwoner van vier jaar en ouder gemiddeld 950 kilometer per trein afgelegd en 270 kilometer per bus, tram of metro. Dat was weliswaar 16 procent meer dan in 2022, maar met de trein werd er 18 procent minder gereisd dan in 2019 en met bus, tram en metro 17 procent minder dan in 2019.
Treinmaterieel beter benut
In totaal legden reizigers in 2023 in totaal 16,4 miljard kilometer af per trein, waarvan 15,5 miljard kilometer met de NS. Met bus, tram en metro werd 4,7 miljard kilometer gereisd waarvan het meeste met de bus. In totaal reden de treinen in 2023 in totaal 140 miljoen kilometer en dat was 3,5 procent minder dan in 2022. Omdat reizigers wel meer kilometers met de trein reisden, concludeert het KIM dat het materieel op het spoor beter benut is.
Voorspellingen 2029
Uit de voorspellingen van het KIM blijkt dat Nederlanders de komende jaren meer gaan reizen. Daarbij blijkt de trein de grootste groeier. In 2029 verwacht KIM de grootste groei in de trein, met een toename van 22 procent ten opzichte van 2023. Het autoverkeer groeit met 9 procent, het vervoer met bus, tram en metro groeit met 14 procent en het fietsgebruik neemt met 11 procent toe. Het gebruik van de elektrische fiets zal met nog eens 40 procent gaan toenemen, voorspelt het KIM.
De groei van het treinverkeer hangt volgens het KIM wel af van de dienstregeling. Blijft de dienstregeling op het niveau van 2018 dan is er een minieme groei van het aantal treinreizigers. Voor een groei met 22 procent zal de dienstregeling moeten verbeteren ten opzichte van 2018. Het KIM verwacht voor dit jaar (4,5 procent) en 2025 (3 procent) al een groei van het treingebruik.
Ook meer vliegen
En gaan we dan minder vliegen? Nee, het aantal passagiers op Nederlandse luchthavens stijgt naar 86 miljoen en dat is 21 procent meer dan in 2023. Niet alleen mensen gaan meer reizen, ook het vervoer van goederen groeit. En ook hier stijgt het vervoer per spoor het hardst, met 10 procent.
Reistijd loopt op
Op de weg en in de trein liep de reistijd op door vertragingen. In 2023 liep het reistijdverlies op de wegen op met een kwart. Maar in totaal lag de vertraging op de weg lager dan in 2019. In de trein liep de gemiddelde vertraging op het hoofdrailnet in 2023 iets op naar twee minuten per treinreiziger per reis. De vertraging ging voor het tweede jaar op rij omhoog en kwam op het niveau van de jaren 2016 en 2017. De totale vertraging op het hoofdrailnet lag 18 procent hoger dan in 2022.
Met de verwachte groei van het verkeer zal volgens het KIM ook het tijdverlies op de weg oplopen. Het KIM verwacht dat het tijdverlies met 16 procent toeneemt. Er wordt geen voorspelling gedaan voor vertragingen in het openbaar vervoer.
Prijs ov stijgt verder
Het KIM verwacht dat de prijzen in het openbaar vervoer zullen stijgen en dat het inflatiegat voor het einde van het decennium is gedicht. Het inflatiegat is ontstaan doordat de prijzen van het openbaar vervoer minder hard zijn gestegen dan de inflatie, daarmee is het ov minder duur geworden dan andere zaken maar die achterstand zal dus worden ingelopen.
(c) Treinreiziger.nl
Wel november 2024 wordt de eerste maand sinds maart 2021 dat het aantal reizigers juist daalt vergeleken met het jaar daarvoor.
Wordt toch overal drukker.
Zeker veel mensen die niet betalen want de incheckcijfers dalen.
Daarnaast hakken de vele stakingen en werkzaamheden er ook steeds harder in.
Het aantal treinreizigers is vanaf de coronacrisis fors gedaald. Dan is het niet zo verwonderlijk dat het aantal reizigers per trein het hardst zal stijgen.
Zeker in vergelijking met bus, tram of metro. Immers de snelle fietsen zijn een goed alternatief voor deze vervoermiddelen.
Op de korte afstand tot 5 – 10 kilometer zal de fiets het meeste gebruikte vervoersmiddel zijn. Daarna krijg je de auto.
Vanwege de vergrijzing en dat niet iedereen met de auto kan reizen zal de trein toenemen. En het aantal Nederlanders neemt nog steeds toe.
Ouderen reizen gemiddeld juist minder met het OV dan de rest van de bevolking. Het is een hardnekkig misverstand dat met de vergrijzing het OV-gebruik toeneemt.
Dat realiseerde ik me laatste ineens ook: na corona zie ik eigenlijk amper nog ouderen in het openbaar vervoer. Terwijl er de afgelopen tien jaar veel is geinvesteerd in treinen en bussen met lage instap, liften op stations en bushaltes met verhoogde stoepranden zie je nauwelijks nog de mensen waarvoor dit toch eigenlijk bedoeld is: gehandicapten en ouderen.
Je moet daarbij ook bedenken dat de koopkracht van ouderen de laatste 10-15 jaar enorm gedaald is omdat pensioenen al die tijd niet of nauwelijks geïndexeerd zijn. En als ouderen moeten bezuinigen is het treinbonnement een van de eerste zaken die sneuvelt want de meeste reisjes van ouderen zijn nu eenmaal niet noodzakelijk maar voor een dagje uit.
Zijn ouderen in Nederland niet steenrijk?
De bekende fout: het verschil tussen inkomen en vermogen. Veel ouderen hebben vermogen in een eigen huis zitten (vooral door de stijging van de huizenprijzen). Alleen kun je daar de supermarkt of de trein niet van betalen. Qua inkomen zijn ouderen inmiddels heel ver achteruitgegaan vergeleken met de CAO-lonen. En dus wordt er bezuinigd op de uitgaven en dat merkt ook NS.
Zolang de prijzen zo idioot blijven gaat dit never gebeuren.
Van mij krijgen ze geen cent in ieder geval.
De kosten om een auto te hebben en te gebruiken zijn veel meer omhoog gegaan de laaste 20 jaar.
Zolang de overheid weigert om de verouderde systemen op het spoor te moderniseren (wat zichzelf in 10-15 jaar terugbetaald) blijven de prijzen hoger dan bij onze buren.
Zolang de spoorwegen weigeren hun bedrijven minder arbeidsintensief te organiseren door meer te automatiseren zullen de personeelskosten en daarmee ook de tarieven uit de hand blijven lopen.
De toekomst blijkt lastig te voorspellen;
https://www.treinreiziger.nl/ns-somber-over-toekomst-ook-minder-reizigers-na-coronacrisis/
Interessant zou zijn te weten wat voor soort treinreizigers het KIM ziet toenemen; spits of dal.
De capaciteit in de spitsuren lijkt zo langzamerhand wel bereikt qua infrastructuur, zeker als er ook meer onderhoud overdag moet worden verricht.
Dat laatste snap ik niet. Voor corona waren er 25% meer spitsreizigers dan nu dus hoezo is er nu plotseling geen extra capaciteit meer beschikbaar in de spits? Juist het spitsvervoer is sinds corona door thuiswerken en minder studentengebruik fors gedaald terwijl bijv. het weekendvervoer is toegenomen.
Tja, er waren plannen voor een spitsheffing dus kennelijk was het te druk in de spits.
https://www.treinreiziger.nl/ns-schrapt-plannen-spitsheffing-gewoon-geen-draagvlak-voor/
NS wil het spitsvervoer verminderen omdat ze dan het materieel kunnen inkrimpen en zo bezuinigen. Het is niet zo dat er geen extra capaciteit zou zijn.
Ik begrijp het niet meer zo goed.
Waar zijn dan die ‘vraaggestuurde mobiliteitsdiensten’ en ‘op maat gemaakte reismogelijkheden’ waarover in het programma ‘Mobility as a Service’ (MaaS) wordt gesproken?
MaaS is nooit meer dan gebakken lucht geweest verzonnen door de universitaire wereld. MaaS bevat een fundamentele denkfout: kleinschalig maatwerk is bij de Nederlandse loonkosten onbetaalbaar.