Geen treinen vanuit Amsterdam en Utrecht naar Schiphol na brand in stroomkabels
24 jun 2025 8:38
Na een brand in stroomkabels rijden er dinsdag vanuit Amsterdam en Utrecht de hele dag geen treinen naar Schiphol. Na een stremming is vanuit de richting Rotterdam, Den Haag en Leiden het treinverkeer naar de luchthaven dinsdagochtend rond 08.15 uur op gang gekomen.
In de nacht van maandag op dinsdag brak er rond 03.45 uur brand uit in meerdere stroomkabels langs het spoor nabij de luchthaven. In de ochtend was er tot 08.15 uur daarom helemaal geen treinverkeer mogelijk van en naar de luchthaven. Volgens ProRail zijn in totaal ongeveer 30 kabels beschadigd. De spoorbeheerder laat de kabels herstellen.
Storing duurt tot zeker 18.00 uur
Vanaf 08.15 rijden er weer treinen vanuit het zuiden naar de luchthaven. Maar vanuit Amsterdam Centraal en Utrecht ligt het treinverkeer naar Schiphol Airport stil. ProRail verwacht dat dit tot 23.00 uur zal duren, eerder werd verwacht dat de treinen na 18.00 uur weer kunnen rijden. De Eurostar-treinen naar Parijs en Londen worden omgeleid. De Eurocity Direct naar Brussel vertrekt voorlopig vanaf Rotterdam.
NS adviseert reizigers naar vervangend vervoer te zoeken. Later in de ochtend zijn pendelbussen ingezet. Deze bussen rijden tussen station Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Airport. Rijkswaterstaat adviseert reizigers de Randstad te mijden vanwege de treinstoring en de NAVO-top waarvoor wegen afgesloten zijn.
Dat er naast de wegafsluitingen voor de NAVO-top nu ook problemen op het spoor zijn, maakt het alleen maar belangrijker om thuis te werken. Dat zei demissionair minister Robert Tieman (Infrastructuur) tegen het ANP. De BBB-minister vindt de storing door een brand in kabels bij Schiphol ‘erg vervelend voor reizigers’. Tieman: “Ga vooral niet alsnog de weg op. Ik begrijp dat dit voor sommige beroepen onvermijdelijk is, zoals mensen in de zorg, maar doe dit alleen als het écht niet anders kan.”
In Rotterdam stroomstoring metro’s D en E
In Rotterdam zorgen problemen met de stroom voor problemen met metro’s D en E. De metro’s kunnen delen van hun trajecten dinsdagochtend niet rijden. Metrostations Leuvehaven, Wilhelminaplein, Rijnhaven en Maashaven zijn gesloten.
Tijdens de NAVO-top, wat toevallig…
Sabotage door voor de tegenstander nuttige idioten.
WRAAK tegen de Zuidas ???
Vroeger ging ooit eens het gerucht rond dat er taxichauffeurs achter zaten dat af en toe stapels kranten in treinen in de Schipholtunnel brandden. Dat waren op Schiphol “gouden dagen” voor taxichauffeurs. Toen lagen de treinen vol met kranten vanwege die gratis krantjes “Metro” en een andere.
Er staan wel EENORRRME straffen op het verstoren van het treinverkeer. Wordt zzzzwaaaarrrderrr gestraft dan in vele gevallen verkrachtingen. En met al die kamera´s overal op Schiphol grote pakkans.
veel te riskant gedrag. De tunnels zijn jarenlang een probleem geweest met regelmatig grote storingen met 10.000den benadeelden. Zelf ben ik daar ook regelmatig door getroffen geweest.
De sensors waren te gevoelig en het beheer was matig. Gretige NS-melders vonden de overuren bij storing ook wel prettig. Nus is er voortdurend werk in uitvoering. In Oekraine kun je nog beter met de trein reizen.
U plast echt pure azijn, is het niet?
Nee hoor, het zijn gewoon wat herinneringen aan een tijd dat ik door de Schipholtunnel moest forenzen. Veel ergernis opgelopen. Drie van de vijf dagen was ik een half uur of meer vertraagd thuis. Soms kon ik mijn fiets niet eens meer uit de stalling halen.
Ik las het op nu.nl, Ik ga hier inderdaad ook vanuit dat er één of meerdere idioten sabotage hebben gepleegd. Tijdens de Olympische spelen in 2024 in Parijs waren er ook extremisten die dit gedaan hebben en de discussie en standpunten in Nederland zijn inmiddels dusdanig verhard dat dit volgens mij ook hier heeft plaatsgevonden.
Met weinig middelen is het zo gedaan.
Israëlische extremisten??
Heb je daar aanwijzingen toe?
En op nu.nl zie ik ook weer heel veel de reactie: Waarom worden er geen bussen ingezet?? Echt die vraag komt bij elke grote storing tientallen malen voorbij. Ik snap het echt niet.
automensen die het leuk vinden met onbruikbare ideeen voor anderen naar voren te komen
Er worden ook gewoon bussen ingezet.
Omdat ns vroeger veel meer reservebussen klaar had staan in grote steden (ns had een meerderheidsaandeel in de meeste busvervoerders en kon dat afdwingen), en daarmee dus veel sneller meer bussen kon inzetten. Maar mja ns moest zich op haar kerntaak richten
En dan de politiek maar zeggen dat mensen met het OV moeten. Mja…
Hoe is het mogelijk?
Iedereen was extra alert, toch?
Iedere beschermt de NAVO bezoekers. De maatschappij wordt niet erg beschermd. Ook wanneer er geen top is.
Nou ja, ik bedacht eigenlijk dat ProRail zich misschien had afgevraagd; ‘Oh, een NATO-top waarbij snelwegen worden afgesloten en sabotage kan worden gepleegd, wat zou dat voor ons betekenen’? Zoiets dus.
En dan? – Om de 100 meter spoor en kabel een bewaker zetten?
Met minder kan het ook wel, begin maar met patrouilleren. In dienst inspecteerde de wacht het hek van 5km ieder uur.
Mee eens, de spoorwegpolitie liep vroeger met een hond langs het spoor en sporen worden vaak ook met een railvoertuig geschouwd. Ik meen dat ProRail ook drones heeft. Zal wel iets worden met een kalf en een put.
Ik denk niet dat je van NS of Prorail ter preventie extra inspanningen kunt verwachten zolang de gevolgen gewoon onder het kopje ‘overmacht’ kunnen worden weggeschoven.
Ik maak iedere keer dezelfde denkfout, moet daar eens mee stoppen.
Als je mensen oproept om ivm een grote top (NATO) oproept het OV te gebruiken ipv de eigen auto ivm afgesloten wegen dan functioneert het OV niet naar behoren. Juist dan zou je moeten kunnen vertouwen op het OV.
tja, maar wat doe je even snel tegen kwaadwillenden. Duidelijk dat de installaties langs het spoor en wegen veel te kwetsbaar zijn. Het vertrouwen dat het zo wel kan blijkt totaal misplaatst.
Dit betekent dat je als je echt het spoor nodig hebt om wegen te ontlasten dat je er niet op kunt vertrouwen, omdat een kinderlijke idioot alles op een kinderlijk eenvoudige manier kan saboteren. Op deze manier wordt het nooit iets met het OV als auto alternatief. En dan nog een overheid, die geen moer om OV geeft.
Hoewel ik snap dat bussen inzetten geen doen is, mis ik wel enigszins wat creativiteit en samenwerking tussen NS en overige OV-bedrijven. De metro van GVB is opengesteld, dus met een simpele pendelbusdienst tussen Schiphol en Amsterdam Zuid zou je al een mooi alternatief hebben voor reizen tussen Schiphol en Amsterdam. Of stel in overleg met Connexxion lijn 300 Schiphol-Bijlmer ook open voor treinreizgers bijvoorbeeld.
Er staat al sinds zeker 9:00 in de Reisplanner dat er bussen worden ingezet tussen Sloterdijk en Schiphol. Dat je dergelijke creativiteit mist, ligt dus een beetje aan jezelf.
In de verstoringsinfo lees ik enkel:
Maak gebruik van de Amsterdamse metro tussen Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan, Amsterdam Zuid, Duivendrecht en Amsterdam RAI.
In de reisplanner vind ik geen bussen terug, tussen Sloterdijk en Schiphol zie ik enkel lijn 369 terugkomen, de reguliere buslijn van het GVB…
Alsjeblieft:
Rotterdam als knooppunt instellen en via de HSL zoveel mogelijk shuttle dienst met lange treinen aanbieden.
Is er ooit in de geschiedenis van het Nederlandse spoor ad hoc zo’n oplossing doorgevoerd na aanvang dienst? Waarom denk je dat het realistisch zou zijn dat ze vandaag wel met zoiets zouden komen?
Veel bijzonders is het toch niet? Rotterdam blijft gewoon bediend worden. De HSL kan toch al niet verder dan SChiphol. Men heeft treinen en personeel over, die kunnen gekoppeld worden. Men moet alleen bedenken hoe te keren. Waarschijnlijk door over hetzelfde spoor terug te gaan en voorbij Hoofddorp te wisselen.
Wellicht is het te belastend voor het rijdend personeel?