fbpx

Gerenoveerde stationshal Amsterdam Amstel feestelijk geopend

28 okt 2021 17:03

Na twee jaar is de opknapbeurt van de monumentale stationshal van Amsterdam Amstel achter de rug. Donderdag is de gerenoveerde monumentale stationshal feestelijk geopend. De hal heeft onder meer een nieuwe indeling gekregen en de oorspronkelijke kleuren zijn teruggebracht.

Wandschildering

Ook is een wandschildering van kunstenaar Peter Alma (1886-1969) weer volledig zichtbaar. Zijn dochter verrichtte donderdagmiddag de officiële openingshandeling, samen met Anneke de Vries, directeur van NS Stations.

De verlaagde plafonds op het station zijn verwijderd. Ook zijn de winkelcasco’s gerenoveerd en voorzien van nieuwe puien. De hal is opnieuw geschilderd in de oorspronkelijke kleurstelling en de Tickets & Servicewinkel is verplaatst waardoor de wandschildering van Peter Alma weer volledig zichtbaar is.

1939

Station Amsterdam Amstel, een ontwerp van de architecten Schelling en Leupen en stedenbouwkundige Van Eesteren, stamt uit 1939 en is een rijksmonument. Het stationsgebied rondom Amstel ondergaat momenteel een grootschalige vernieuwing, waar de gemeente, vervoerregio, GVB, ProRail en NS samen aan werken. Zo zijn er al een nieuw bus- en tramstation en een ondergrondse fietsenstalling.

(c) ANP / Treinreiziger.nl. Foto’s: NS

9 gedachten over “Gerenoveerde stationshal Amsterdam Amstel feestelijk geopend”

  1. treingraag schreef:

    Heerlijk 20e-eeuws nog. Goed gedaan. Kon Hondekop niet even langszij? Met de Muis.

  2. Lodewijk schreef:

    Hoewel ik op het station nagenoeg alleen op de perrons kom kan ik niet anders zeggen dan dat het een prettig station is. Enige minpuntje is dat er nog steeds gerookt wordt onder de kap. Daar treedt NS sowieso maar matig tegen op.

  3. Bernard schreef:

    Prachtig, wat een mooie geslaagde restauratie!

  4. Wim Lubbers schreef:

    Voor een station van 1939 ziet het er nog steeds modern uit. Sinds de aanleg van de Metro is er aan het gebouw en de bus/tramhaltes gesleuteld. Na een van die verbouwingen heb ik zelfs nog moeten zoeken naar de uitgang.

  5. Ann schreef:

    Prachtig mooi ziet dat er uit met al die ouse treinen. Ook mooi dat er op die manier een verscheidenheid aan stations bestaat. Geeft een mooi tijdsbeeld van het verleden.

  6. bert sitters schreef:

    Ooit vertrokken autoslaaptreinen vanaf station Amsterdam Amstel. Zij moesten wijken voor de metro.
    Je hebt wel een perfecte crossplatform overstap van de trein naar de metro en de metro naar de trein. Niet vergeten uit te checken en in te checken bij de andere vervoerder.
    Meer NS-reizigers dan Den Haag HS en toch maar twee NS-sporen. Licht, ruimte en sfeer.

    1. Lodewijk schreef:

      Ja, dat cross-platform overstappen tussen trein en metro is echt fantastisch. Dat maakt het zo snel, zeker omdat de metro het traject tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal slechts in 6 tot 7 minuten aflegt en de intercity in 9 minuten. De metro is dus een stuk sneller, bovendien kom je op Centraal praktisch bij de tram uit. Ook als ik dus naar Amsterdam Centraal ga, stap ik over op de metro.

  7. Anoniem schreef:

    Het is en blijft een vreselijk lelijk, kil station.

    1. bert sitters schreef:

      Wanneer was u daar voor het laatst?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.