GreenCityTrip en partner TUI zijn ambitieus over hun samenwerking op het spoor. In de Duitse zakenkrant Handelsblatt zegt TUI-directeur Sebastian Ebel de slaaptrein als een ‘enorme kans’ te zien: “We willen geld verdienen met hotels op het spoor.”
Samen met TUI organiseert GreenCityTrip sinds vorig jaar skitreinen naar Oostenrijk, en sinds deze zomer ook slaaptreinen naar Praag. Die samenwerking wordt volgens Winkelmann doorgezet met de aanschaf nieuwe rijtuigen, al is nog onbekend om wat voor soort rijtuigen het gaat. Een deel van de toekomstige nieuwe vloot wil GreenCityTrip ombouwen tot slaaprijtuigen.
TUI-directeur Sebastian Ebel is ambitieus als het gaat om slaaptreinen: “Dit is een enorme kans voor ons. Slaaptreinen zijn niet ouderwets. We willen geld verdienen met hotels op het spoor.” Dat andere aanbieders van nachttreinen allerminst winstgevend zijn – SBB doet het met staatssteun en ÖBB verwacht maximaal een “zwarte nul” – deert Ebel niet. “Wij geloven dat de nachttrein best geëxploiteerd kan worden in combinatie met hotels”, zegt hij tegen Handelsblatt, refererend naar de pakketreizen die TUI aanbiedt. Nu is alleen Praag een zomerbestemming, maar Ebel wil de komende jaren uitbreiden naar Italië, Frankrijk en de Scandinavische landen.
Dat hoeft overigens niet per se met GreenCityTrip, ondanks de mogelijke aanschaf van tientallen nieuwe rijtuigen. “Er zijn meer interessante bedrijven op de Europese markt van slaaptreinen”, zegt Ebel. Winkelmann is met GreenCityTrip in elk geval van plan door te gaan met het uitbaten van slaaptreinen: “We hebben plannen voor beduidend luxere slaapcabines.” Volgens de eigenaar is GreenCityTrip zelfs al dicht bij winstgevendheid, zo zegt hij in Handelsblatt.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 20:30
Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…