fbpx

GreenCityTrip ambitieus over samenwerking met TUI: ‘Plannen voor beduidend luxere slaapcabines’

22 aug 2023 16:13

GreenCityTrip en partner TUI zijn ambitieus over hun samenwerking op het spoor. In de Duitse zakenkrant Handelsblatt zegt TUI-directeur Sebastian Ebel de slaaptrein als een ‘enorme kans’ te zien: “We willen geld verdienen met hotels op het spoor.”

Samen met TUI organiseert GreenCityTrip sinds vorig jaar skitreinen naar Oostenrijk, en sinds deze zomer ook slaaptreinen naar Praag. Die samenwerking wordt volgens Winkelmann doorgezet met de aanschaf nieuwe rijtuigen, al is nog onbekend om wat voor soort rijtuigen het gaat. Een deel van de toekomstige nieuwe vloot wil GreenCityTrip ombouwen tot slaaprijtuigen.

Hotels op spoor

TUI-directeur Sebastian Ebel is ambitieus als het gaat om slaaptreinen: “Dit is een enorme kans voor ons. Slaaptreinen zijn niet ouderwets. We willen geld verdienen met hotels op het spoor.” Dat andere aanbieders van nachttreinen allerminst winstgevend zijn – SBB doet het met staatssteun en ÖBB verwacht maximaal een “zwarte nul” – deert Ebel niet. “Wij geloven dat de nachttrein best geëxploiteerd kan worden in combinatie met hotels”, zegt hij tegen Handelsblatt, refererend naar de pakketreizen die TUI aanbiedt. Nu is alleen Praag een zomerbestemming, maar Ebel wil de komende jaren uitbreiden naar Italië, Frankrijk en de Scandinavische landen.

Luxere slaapcabines

Dat hoeft overigens niet per se met GreenCityTrip, ondanks de mogelijke aanschaf van tientallen nieuwe rijtuigen. “Er zijn meer interessante bedrijven op de Europese markt van slaaptreinen”, zegt Ebel. Winkelmann is met GreenCityTrip in elk geval van plan door te gaan met het uitbaten van slaaptreinen: “We hebben plannen voor beduidend luxere slaapcabines.” Volgens de eigenaar is GreenCityTrip zelfs al dicht bij winstgevendheid, zo zegt hij in Handelsblatt.

0 0 stemmen
Artikel waardering
74 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog
1 jaar geleden

NS zal een gat in de lucht springen als alle 250 rijtuigen overgenomen wordt.

Wat GreenCityTrip ermee doet is hun zorg? Wordt het toegelaten tot het Duitse/Tsjechische spoornet. Ooit reed de ICR tot Keulen via Venlo.

Maar later werd het gemoderniseerd. De HSL ICR van NS is niet dezelfde die op het Duitse spoornet werd toegelaten.

Ben héél benieuwd wat GreenCityTrip gaat doen. En hoe ze de zeer oude rijtuigen gaan transformeren. Één voordeel: De frequentie is zeer laag. Wel per trace een lange verbinding.

Juriaan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ze zijn wel oud maar volgens mij nog in prima conditie (mits je ze onderhoudt). Geen vergelijk met oude museumzooi die nu in allerlei nachttreinen rijdt.

Mart-Willem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Juriaan

Dat wat op Arnhem goederen NS staat is grotendeels in slechte conditie met als hoofdprobleem verrotte vloeren, heb ik mij laten vertellen

Beheerder
Hildebrand Van Kuijeren
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik hoorde dat ze niet in zulke goede conditie zijn, maar wellicht kunnen ze een aantal plukrijtuigen gebruiken en er iets moois weer van maken.

Allan Kleiweg
1 jaar geleden

Het is gebruikelijk om goed functionerend materieel halverwege de te verwachten 40-jarige economische levensduur, kaal te strippen en geheel opnieuw op te bouwen. Als het materieel na 40 jaar nog steeds in redelijke staat is, kan ook een tweede grote verbouwing plaatsvinden. Het belangrijkste is dat het onderstel en de draaistellen in goede staat zijn. De rijtuigbak dient geheel opnieuw te worden opgebouwd, wanneer de rijtuigen als ligrijtuigen een extra leven krijgen. Nieuwe elektrische installatie (LED-verlichting, USB, wifi enz.) en opvang vuil water, zijn noodzakelijke aanpassingen. Enkele rijtuigen met bar, invalidenlift en conducteursruimte, lijken mij ook wel handig. Waarschijnlijk komt een einde aan de dagelijkse inzet en gaan de rijtuigen één verre retourrit per week maken.

Voor wie denkt dat het materieel aan de oude kant is, bedenk je dat, als in de VS de luchtmacht daar in 2050 haar B52-bommenwerpers uit dienst neemt, dit type vliegtuig 95 jaar heeft dienstgedaan. Dus die rijtuigen kunnen, mits goed onderhouden, nog wel een poosje mee. Het is een hardnekkige mythe dat nieuw materieel per definitie beter is.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Ook in Zwitserland en Japan zijn treinen van 50 jaar oud geen uitzondering. Een kwestie van goed onderhoud.

Bert Sitters
1 jaar geleden

Plukrijtuigen. Dat doen ze in Italië ook met de voormalige Fyralala’s

Siemon
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik weet nog 4 MU slaaprijtuigen (61 84 06 70 615, 616, 617,618)
Dit waren voormalige NS Int rijtuigen

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dat lag gewoon aan het type ICR.
Je hebt de normale wagons. Alléén toegelaten voor Nederland.
Benelux wagons. Met toelating voor België.
En Buurland ICR wagons. Met toelating voor oa Belgie en Duitsland.
De Binnenlandse en buitenlandse wagons hebben wel verschillen.
Herkenbaar voorbeeld bij buurland ICR’s is de Deuropener in de deur en niet een drukknop naast de deur

Thom
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Die toelatingen zijn allemaal veranderd en deels vervallen sinds de modernisering en de HSL aanpassingen en derhalve bestaan de ‘buurlandrijtuigen’ dus ook niet meer.

De huidige rijtuigen zijn op het moment alleen toegelaten in Nederland en België.

Thom
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Daarbij trouwens, alle ICR rijtuigen zijn al een aantal jaar voorzien van drukknoppen bij de deuren en tegelijk zijn alle handgrepen in de deuren daarbij verdwenen 😉

Hanzeboog
1 jaar geleden

Ben benieuwd hoe ze deze saaie rijtuigen gaan transformeren. Het exterieur en interieur zijn saai en sfeerloos. Alleen daarom al moeten ze veranderd worden. Aan GreenCityTrip om er iets moois van te maken.

De ICR kan 160 km p/u rijden. Op sommige trajecten te traag waar met 200 km p/u gereden wordt op gemoderniseerd spoor. Maar s nachts maakt het niet zoveel uit.

Het zou ironisch zijn dat deze Intercityrijtuigen nog langer in Nederland te zien zijn. NS wilde ervan af. Toen kwam de Fyra debacle. De ICNG zal ze op de HSL gaan vervangen. Goed voor het HSL spoor omdat er meer onderhoud van Infraspeed aan HSL nodig is vanwege de te zware Traxx locomotieven met ICR.

Kan de NS ICR gefaseerd afgereden worden als GreenCityTrip ze gaat inzetten. Met 250 ICR zouden ze voldoende reserve materieel hebben.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

“De ICR kan 160 km p/u rijden. Op sommige trajecten te traag waar met 200 km p/u gereden wordt op gemoderniseerd spoor. Maar s nachts maakt het niet zoveel uit.”

1) Goederentreinen gaan ook geen 200 km/h. Ze gaan vaak 80 t/m 120 km/h.

2) Huh het is toch een hoge snelheidsmaterieel. (Ook zijn sommige RE treinen sneller).

Beheerder
Hildebrand Van Kuijeren
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Hij bedoelt dat je op de Hanzelijn prima in de nacht zachter kan rijden, je zit niets in de weg.

Jeroen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

“Ben benieuwd hoe ze deze saaie rijtuigen gaan transformeren. Het exterieur en interieur zijn saai en sfeerloos.”

Ik ben het daar niet mee eens. Het 20 jaar oude interieur van de ICRm’s is wellicht wat gedateerd, maar vind ik zeker niet saai. De buitenkant heb ik altijd erg onderscheidend gevonden, mede door die knik halverwege de zijwand. In het buitenland zag ik vaak rijtuigen met vlakke wanden en een halfrond dak dat naadloos in die wand overloopt. En dan helemaal op het uiteinde een smalle deur. Dat vind ik pas saai en ouderwets. Nee, dan zie ik liever een ICR rijden.

Gelukkig mogen meningen verschillen. 🙂

Tom Timans
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jeroen

Jeroen, ik ben het helemaal met je eens, ICR was (en is naar mijn mening) een schitterend rijtuig met hoog comfort. Door de bredere deuren in vergelijking tot andere Europese rijtuigen ook nog eens zeer handig voor met grote koffers in te stappen. Ik ben zeer benieuwd naar het tweede leven van ICR(m)(h)

Johan
1 jaar geleden

“De ICR-rijtuigen die GreenCityTrip overneemt, worden bij NS vervangen door het nieuwe ICNG-materieel.”

Oh, zijn alle problemen met die ICNG plotseling opgelost dan? – Lasnaden hersteld, voldoende materieel afgenomen, alle HSL-machinisten bijgeschoold, …

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Zit hele verhaal gaat waarschijnlijk over 2026-2027.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

In het rapport van Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat is te lezen dat bij voortdurende problemen met ICNG de dienstregeling met Intercity Direct afgeschaald worden.

Want de NS Traxx locomotieven moeten ook worden teruggegeven. De Intercityrijtuigen gaan er gewoon uit. Want er zijn dan geen NS Traxx locomotieven.

NS kan wel I – 11 rijtuigen leasen. Dat hangt sterk af hoeveel NMBS kan missen als de M 7 een aantal I – 11 rijtuigen kan vervangen. Dat is natuurlijk onder voorbehoud.

NMBS zal de I – 11 rijtuigen zoal inzetten tussen Brussel – Breda/Rotterdam.

Ivo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

ICNG is bezig een nieuw hoofdpijndossier te worden.

Werknemer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ivo

Dit schreef treinreiziger.nl destijds:

2019-2021 Testen en toelatingsprocedure

2021-2023 Instroom van alle 79 treinstellen in
de reizigersdienst

Fyra 2.0?

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Werknemer

Te voorbarig. Die gegevens en prognoses
waren voor de coronacrisis. En na de coronacrisis het personeelstekort. Ook bij Alstom (Poland).

Vergeet niet dat de onderdelen uit diverse landen komen. De problemen met lasnaden zorgden wel voor extra vertraging bij Alstom.

Aan orders voor Coradia Stream geen gebrek bij Alstom. Waarschijnlijk is het zoal geen slecht product.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Werknemer

Of iets een goed of slecht product is ligt ook in hoge mate aan de software en op dat gebied heeft Bombardier/Alstom nou niet bepaald een goede reputatie.

2N2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Werknemer

Of het voor de reiziger qua gebruik een goed product is ook geen uitgemaakte zaak. Echt heel comfortabel is ICNG niet, zeker niet in vergelijking met ICR, de capaciteit houdt niet over en de stoelindeling is een zeer zwak punt. ICR is als getrokken rijtuigen ook stiller. Dus, na veertig jaar nog geen beter ontwerp.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Werknemer

Realisme:

Met software hebben meer grote concerns problemen. Zie Siemens die problemen had om goede software te leveren voor Eurostar 420. Terwijl de Eurostar 320 werd ontworpen op basis van de andere Velaro.

De software voor ICNG komt uit India. Een ICNG is niet te vergelijken met de Coradia Polyvalent. Dat een minder oude Coradia is. Maar weer héél anders.

Waarschijnlijk zullen we toch wat geduld moeten hebben.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Werknemer

2N2:

Smaak verschilt:

https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20230608_37086507?utm_source=google&utm_medium=organic

Wat is voor jou comfort? ICNG heeft prettige stoelen, stopcontacten (niet in ICR), USB, extra verlichting in eerste klas, beenruimte, rijdt stabiel, is redelijk stil.

Dat er stoelen tegenover gezet zijn wordt niet door iedereen gewaardeerd. Dat kan gebeuren. Sommigen hebben de stoelen liever achter mekaar.

Het is een illusie om iedereen naar de zin te maken. Als de ICNG het comfortniveau van ICE/Railjet had en de tarieven waren wat duurder klagen ze ook.

Dries Molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ivo

ivo, ze rijden de hele dag langs op de HSL, de samengestelde in de dienstregeling en een vijfje vermoedelijk voor trainingsritten.
Lekker stil en dapper grommend ipv veel kabaal met snerpende flensgeluiden.

Baardstaart
1 jaar geleden

Aan die wagons is eigenlijk weinig mis en als ze deze wagons een goede beurt kunnen geven kunnen ze nog 15 tot 20 jaar mee. Een nadeel is wel dat deze rijtuigen geen lage instap hebben, maar dit soort vakantietreinen kan evt makkelijk een rolstoellift ingebouwd worden. Verder kan ik dit soort vakantietreinen ook een comfortabeler interieur in en de buitenkant opgeleukt.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Die lage instap is alleen verplicht voor nieuwe treinen.

Baardstaart
1 jaar geleden

Wellicht nog een idee om deze ICR rijtuigen om te bouwen tot nachttrein..

https://www.youtube.com/watch?v=P7IkqZSFcXg

Zo hebben de Noren dit opgelost.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Wow! Daar kun je rustig de hele nacht in zitten. Mits de trein ook stabiel rijdt.

Zien of GreenCityTrip het voor de treinreizigers aantrekkelijk kan maken.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dat ziet eruit alsof het minder slaapplaatsen per rijtuig oplevert dan 6-persoons couchettes en ook nog eens minder privacy.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dat ziet eruit als een business class in vliegtuigen. Luxe en daar betaal je dus ook extra voor.
Heeft de hele trein alleen van deze stoelen?

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als je de video hebt bekeken weet je het antwoord.

Victor
1 jaar geleden

Laat NS dan ook een stel ICR bakken houden, en deze tussen de koppen van een ICMm pluggen. Die tanks op wielen zitten namelijk veel te vaak tsjokvol…
Met 4 á 5-bak-stellen ICMm rondknorren geeft mooi een pak meer zitplaatsen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Victor

Er is destijds juist gekozen voor 3 en 4 wagenstellen aangezien je dan bijna maximale flexibiliteit hebt, je kan afgezien van 1, 2, en 5 bak combinaties alles maken met 3 en 4

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

dat kan, dat wordt alleen niet altijd gedaan

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ja klopt, ben ik het ook niet mee eens hoor 🙂

Thom
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Leuk staaltje dagdromen, zeg.
De ICM gaat al gefaseerd uit dienst, en die ICR past er niet eens tussen omdat het losse rijtuigen zijn, terwijl de ICM een treinstel is.

Let
1 jaar geleden

Naar Praag geweest met zo’n nachttrein van greencity, leek opgedoken uit een DDR museum! 0 comfort, en vooroorlogs sanitair, nooit meer!

Anoniem
1 jaar geleden

Zelfde ervaring . Slapen met 40cm tussen ruimte ..je kan geen eens rechtop zitten op je bed

Rol
1 jaar geleden

Na renovatie van de ICR’n zal de toelating in het buitenland wel een nekkenbrekertje worden, verwacht ik.

Thom
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rol

Dat valt wel mee. Het zijn maar een paar details voor toelating.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

ICR zo slecht nog niet rijden best lekker zat er afgelopen zondag in mits de spoorbaan ook goed is dus laat ze maar een zoveelste leven beginnen.

En 160 km u is ook een pittige snelheid
en dat merk je pas als men een noodstop moet maken. Hou het veilig dus laat NS er een paar centen aan verdienen en na een opknapbeurt met TUI logo nog veel reizigers vervoeren. Tui ter land en ter lucht is dit bericht dus geen klucht.

Robbert
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ik vind dit zwaar tegenvallen, ik vind 160 een slakkengangetje dan wat ze in Belgie / Duitsland rijden. en laat nou in duitsland 320/300 snel zijn, dan rij je vlot. maar 160 is een slakkengangetje en een normale snelheid wat hier in nederland moet. maar overduidelijk ATB-EG te slecht voor is.

Henk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Robbert

Laat ze maar lekker langzaam rijden hoor, kan ik fijn uitslapen!

Robert Jan Roos
1 jaar geleden

Mooi dat er iemand is die erin gelooft en er hard aan trekt. Fijn dat de NS de wagons verkoopt, bij andere maatschappijen zie je dat ze de wagons)treinstellen meteen slopen om te voorkomen dat iemand iets concurrerend zou kunnen gaan doen. Heel mooi bericht.

Altijd wel bijzonder te moeten lezen dat er “kenners” zijn die genieten van negatief nieuws te delen. Sneu.

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

De ICR rijtuigen hebben ook de Ardennen Expresse gereden van Zandvoort aan Zee via Haarlem, Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal Maastricht, Liege, Rivale, Gouvy, Ettelbruck, Mersch naar Luxemburg en terug in de zomermaanden. Ook ging er een trein.ooit verder van Keulen naar Siegen en terug, dus die rijtuigen zijn de grens wel vaker overgeweest. Gaan die stuutstandrijtuigen ook mee naar Green City en telt dit ook voor de TRAXX locomotieven. Leuk dat die nu nog geel/,blauwe rijtuigen doe ooit de zuurstokkleuren droegen van NS HiSpeed een nieuwere nachtcarriere beginnen. De kleurstelling wordt weer anders, maar de inrichting ook! Wanneer gaat de eerste revisie hiervan van start? Over een jaar misschien reizen met deze voormalige NS rijtuigen? We zullen het zien wat en hoe het wordt straks.
.

Thom
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Die stuurstandrijtuigen zijn niet compatibel met de TRAXX-los. De TRAXX gaan naar Akiem die ze verder verhuurt.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

De TRAXX locs gaan naar goederenvervoerders.

Frits Fischer
1 jaar geleden

Ik heb de ICR altijd één van de prettiger rijtuigen van de NS gevonden. Ik mis ze eigenlijk. Ze reden fijn en waren ook qua indeling rust bevorderend.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frits Fischer

Wat mij betreft zelfs de comfortabelste treinen die NS heeft. (Alleen zonder wifi en stroom)

Eend
1 jaar geleden

Het is een groot plan. Het ombouwen
van zit rijtuigen naar slaaprijtuigen
is mogelijk. CAF heeft de 8000 serie
ook omgebouwd tot slaaprijtuigen.
Alleen er zijn de volgende problemen:
– geen gelijkvloerse instap. Dit wil de
reizigers niet. Zij houden niet van een
koffer 50 cm omhoog te tillen,
– toelating op andere netten,
– de gewichtstoename en
energieverbruik kunnen een probleem
worden.

Juriaan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Eend

Voor wel/geen gelijkvloerse instap zal er geen reiziger meer of minder komen.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

De indeling van de ICR is in sommige opzichten zelfs beter dan ICNG waar je bij dat laatste meer stoelen tegen over elkaar hebt en dus minder privacy.
160 Km/u mag dan een slome snelheid zijn, de eerste trein in Nederland van Amsterdam naar Haarlem reed echt met een slakkengangetje.
Ben benieuwd hoe de rijtuigen van TUI er van binnen uit komen te zien.
TUI is trouwens : ter land, ter zee en door de lucht actief en dat laatste heb ik inmiddels drie maal 2 is zes vluchten naar Curacao mogen ervaren, dan komt het wel goed met die treinen. Dat die ICR geen gelijkvloerse instap heeft is misschien bezwaarlijk, maar laten we niet vergeten dat die wagons een trein van de jaren tachtig van de vorige eeuw is en met de techniek en inzichten van toen en zelfs vooruitstrevend te noemen was in vergelijking met Plan E en W. Ik zat er graag in op weg naar de Prins Bernhardkazerne in Amersfoort als dienstplichtig militair zowel in de tweede als eerste klas en op de vrijdagmiddag was dat laatste een genot om weer huiswaarts te keren.
ICR Nederland in buitenlandse dienst, ze kunnen het niet leuker maken wel makkelijker.

Eend
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Er was een Spaanse ingenieur
Goicoechea, die in 1941 van
mening was dat hoge instap
bezwaarlijk is voor de reiziger.
Hij is de oprichter van de Talgo SA
In Nederland was dit niet aan de
orde. Ik heb de NS op gewezen van
de Talgo treinen.

Jeroen
1 jaar geleden

Ik heb twijfels over veiligheid, hygiëne en comfort van deze rijtuigen.
https://i.filk.nl/viewtopic.php?t=35

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jeroen

Waarom ze plotseling niet veilig meer zouden zijn is me niet duidelijk.

Thom
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jeroen

Vanwaar die link naar een gekopieerd (!!) artikel van deze site? En vanwaar de ongerustheid?

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Jeroen, zolang als een vervoermiddel en zelfs onroerend goed goed wordt onderhouden hoeft dat geen problemen op te leveren met de veiligheid, hygiene en comfort. Zodra men dit nalaat en het zaakje gaat verwaarlozen, dan kun je problemen mee krijgen. Tui heeft een naam hoog te houden en zal zich moeten houden aan regelgeving en goed onderhouden materiaal, anders snijdt men zichzelf in de vingers en kan het hen onnodig geld kosten. Ik ga uit van het positieve of je nu TUI of anders heet.

P.M. van den Berghe
1 jaar geleden

Mits goed onderhouden en/of gerenoveerd is er niets mis met deze rijtuigen. Reden vaak op Brabant-IJjssel-lijn en daarvan herinner ik mij vooral de ruime opzet en het ontbreken van het geschommel dat de dubbeldekkers kenmerkt.

Anoniem
1 jaar geleden

Sukses!

Bello
1 jaar geleden

Deze rijtuigen hebben dezelfde luchtgeveerde draaistellen als de Franse Corailrijtuigen. Buiten de TGV worden die óók in Frankrijk als zeer comfortabel, misschien het comfortabelst, gevonden. Natuurlijk moeten die draaistellen wel goed onderhouden worden. Ik vind ze zelfs rustiger en minder schommelen dan het overige IC-materieel.Het materieel dat Greencity gebruikt heeft meestal geen luchtvering.

P.J.Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bello

ICR heeft geen luchtvering. Corail ook niet.

Meinona
1 jaar geleden

Vorige jaar naar Praag geweest met de nachttrein van Greencity. Wat een Hell was dat in die trein. Weinig ruimte en harde bedden. Nooit meer van mijn leven. Wat een oude trein, mogen ze flink gaan opknappen/renoveren naar deze tijd. Ik keek nog voor mijn vertrek naar die Japanse nachttreinen. Dat zijn pas luxe treinen. Een Douche, kantine en je krijgt zelfs een pyjama met slippers erbij. Greencity Nooit meer.

Joep
1 jaar geleden
Antwoord aan  Meinona

En dan die onbegrijpelijke stops die ze maken, de logica ontbreekt mij volledig! Je kunt veel beter de IC Berlijn nemen die aanmerkelijk sneller is en nog sneller wordt de komende tijd en waarbij je veel meer keuze hebt in het aantal ritten. In Berlijn ff de benen strekken of er zelfs een nachtje overnachten en daarna weer verder naar Praag.

Jesse
1 jaar geleden
Antwoord aan  Meinona

Neem de slaapzalen ip de couchette en je slaapt veel comfortabeler op een matras.

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Meinona

> Ik keek nog voor mijn vertrek naar die Japanse nachttreinen. Dat zijn pas luxe treinen.

Daar zal waarschijnlijk ook een bijpassend Japans prijskaartje aan hangen, schat ik zo.

Paul
1 jaar geleden
Antwoord aan  Oscar

Japan is goedkoop, zeker nu. Een ticket voor een 1-persoonskamer/bed op de Sunrise Seto, van Takamastu naar Tokyo (het langste stuk, zo’n 9,5 uur), is 142,29 EUR (22,540 yen) volgens https://jprail.com/trains/sort-by-type/limited-express/sunrise-seto.html#toc21
Zo ver ik kan zien is het naar Praag 176,50 in een 5-persoonscoupe, als je vroeg boekt. Je betaald dus ruim 30 EUR meer om met vijf mensen te slapen, versus een priveruimte in de Sunrise Seto. Niets “Japans” prijskaartje dus.

Anoniem
1 jaar geleden

Tweede alinia van artikel: ““We willen de rijtuigen gebruiken voor de dagdienst”

Dus ze worden GEEN nachttrein.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Lees ook de tweede helft van die zin eens.

Dries Molenaar
1 jaar geleden

Succes voor TUI, hopelijk lukt het deze spullen zinvol in te zetten en dat de boekingen dan ook een beetje loskomen.
Het spoorbedrijf kent vele storingsbronnen en duidelijk dat er voor zoveel mogelijksituaties omleidingen en plannen van aanpak moeten zijn.

Jordy
1 jaar geleden

Misschien hebben ze ook wel interesse om een paar Bistro rijtuigen van de DB over te nemen volgend jaar, aangezien die uit de ICB verdwijnen… 😉