Grote sein- en wisselstoring legt treinverkeer Limburg stil
25 jun 2020 17:19
Donderdag hebben er uren geen treinen gereden van en naar Maastricht, Heerlen, Sittard en Roermond. Treinreizigers moesten rekening houden met een vertraging van meer dan twee uur, waarschuwde NS.
De storing ontstond rond 14:00 uur. Treinen vanuit de Randstad richting Limburg konden door een storing bij de verkeersleiding niet verder rijden dan tot Eindhoven. Rond 17:30 uur werd de storing deels verholpen. Vanaf dat moment reden er weer treinen rond Sittard, Maastricht en Heerlen. Echter de problemen rond Roermond konden donderdag niet opgelost worden.
In eerste instantie was de prognose dat de problemen in Limburg rond 16:00 uur opgelost zouden zijn, daarna werd de prognose steeds verschoven. Uiteindelijk blijkt pas vrijdag het treinverkeer weer normaal te kunnen verlopen.
NS communiceerde in eerste instantie dat alleen Arriva tussen Roermond en Venlo bussen inzet. Volgens de spoorwegmaatschappij zijn er onvoldoende bussen beschikbaar. Opmerkelijk, want touringcarbedrijven klagen over een gebrek aan werk. Later, toen de storing rond Sittard, Maastricht en Heerlen was verholpen, meldde NS ook bussen op de overige trajecten.
NS adviseerde reizigers indien mogelijk de reis uit te stellen.
Wat een ellende. Ik hoop maar dat ze alle treinen goed binnen hebben kunnen loodsen. Je zult er maar staan in de bloedhete zon. Ik heb altijd water bij me, maar met een half litertje hou je het niet lang vol.
Toerbussen staan bij bosjes aan de kant, Arriva slaagt erin ze wel treinvervangend in te zetten tijdens de megastoring in Zuidoost Nederland. En NS dan? Ik zag de KRO/NCRV-documentaire over NS. Een onthullend inkijkje in hoe vele tientallen, wellicht honderden managers zich zoet houden met het oppimpen van de “beleving” van de reiziger, u weet wel, die op plaats één tot en met drie staat, aldus NS. Conducteurs die een lesje krijgen in goedendag zeggen (ja zelfs in het Duits!), vooral NOOIT meer omroepen dat de trein geheel volgens dienstregeling onderweg is (een uitermate vreugdevolle mededeling maar niet meer origineel, aldus de belevingsgoeroes)en schoonmaakpersoneel dat zelfbewustheid in plaats van nederigheid uitstralend zijn reinigende gang door de trein moet maken. De docu deed mij meteen denken aan de briljante comedyserie The Office, waarin de kantoorbevolking de werktijd doorkomt met grappen, grollen en humoristische verwikkelingen, en het eigenlijke werk continu stokt.
Dan bij NS, daar staat de reiziger enz enz. En wel stil. In het zonnetje. Geweldig, gelukkig maar dat er niet ook nog sneeuw in de lucht zit! Goed, in de docu hebben hele NS-kantoren vol niets beters te doen dan het de reizigers aan laten praten (via het uitvoerend personeel) van fantastische reiservaringen. Misschien kunnen ze daar boeiende verblijfservaringen aan toevoegen: urenlang de klanten voor joker laten wachten op vervangende bussen die niet komen, want NS kan zoiets niet organiseren (hoezo? Het is nog steeds coronatijd!). Ligt hier niet een schone taak voor de kersverse NS-directrice? Steek geld en energie in vervangend vervoer in plaats van in geldverslindende loze prietpraat producerende overhead. Gewoon zorgen dat de reiziger zo prettig mogelijk van A naar B komt, en als er wat loos is met vlot geregeld vervangend vervoer. De reiziger serieus nemen dus, dan komt het met de reizigersbeleving pas echt goed!
Dat omroepen dat de trein volgens dienstregeling rijdt vind ik ook maar irritant eerlijk gezegd. Dat mag je toch ook verwachten? Als ik een volkorenbrood bij de bakker koopt zegt ie er ook niet bij dat het met volkorenmeel gebakken is en dat het precies lang genoeg in de over heeft gelegen.
In de supermarkt kan dat maar zo op je volkorenbrood staan. En dat is dan vooral omdat ze weten dat de klant reden heeft om daaraan te twijfelen.
Persoonlijk vind ik het irritanter dat de laatste zin van de omroeptekst om het eind van een grote verstoring aan te kondigen is veranderd van ‘Houdt u nog rekening met een langere reisduur’ in ‘De vertraging neemt af’. Dat is totaal vanuit treintjes geredeneerd in plaats van vanuit reizigers. Er is namelijk geen reiziger die zijn of haar opgelopen vertraging nog inloopt. Sterker nog: Vaak blijft de totale vertraging voor reizigers juist nog een tijdje toenemen, omdat niet meteen alle treinen volgens de dienstregeling rijden. Precies waar de oude tekst de reizigers op attendeerde.
En dat allemaal vanwege een storinkje bij Nijmegen. Altijd grappig dat buitenstaanders zonder opleiding en alleen ervaring als klant het beter denken te weten.
NB Het is een prorail storing. Wat de NS managers er mee van doen hebben is een raadsel. Het is maar uw bewering dat het allemaal niet deugt.
Hoe men een hele provincie plots met bussen zou moeten gaan bedienen is een onmogelijke taak
Wat goed verwoord zeg. Maar wees gerust, NS zal nog wel 10 jaar blijven prutsen tot er misschien wat frisse mensen aan het roer komen.
Als er al iemand op dat hoofdkantoor terecht komt die van aanpakken weet, houdt die het daar niet lang vol: Die raakt gefrustreerd en moedeloos van zo’n bedrijfscultuur en zoekt een andere baan. Alleen de nieuwelingen die net zo zijn als de mensen die er al werken, blijven.
Ja zo werkt het Johan, is volkomen hardnekkige cultuur, decennialang stagnatie/achteruitgang, omdat het zo onbewust is.
De storingen zijn een gevolg van een stoornis.
NS zou uit Gezondheidszorg of Sociale Zaken gefinancierd moeten worden, niet uit Verkeer.
Dat zou de continue verwarring bij publiek en reizigers oplossen. Is er meer empathie, en minder verwachting/teleurstelling (waar bijna elke reactie op elk artikel van treinreiziger.nl van getuigt).
Dan doen NS/prorail wat ze kan goed!
En dan is er meer begrip en respect ook voor de inherente hardnekkigheid van de problemen, zoals Dries het bijvoorbeeld verwoord “Altijd grappig dat buitenstaanders zonder opleiding en alleen ervaring als klant het beter denken te weten.”
Er hebben genoeg frisse mensen bij NS aan het roer gestaan, ook geslaagde zakenlui, en die wisten best goed wat er bij NS aan de hand was; een veel te gecompliceerd proces dat na storingen slecht beheersbaar is. Aanbesteding heeft inmiddels aangetoond dat eenvoudige processen minder kwetsbaar en beter te besturen zijn.
Bij NS zouden de processen vereenvoudigd moeten worden, dit is al bijna 40 jaar bekend, maar wie heeft het lef de acties die hiervan het gevolg zullen zijn te trotseren?
Bij ProRail is veel technische kennis verdwenen waardoor men te afhankelijk geworden is van aannemers en adviesbureaus en die hebben vooral baat bij het maken van zoveel mogelijk uren.
Te hopen is dat ProRail onder de vleugels van de overheid de kans krijgt weer zelf kennis binnen te halen om daarmee aan de eigen kwaliteit te werken.
Er was ook een sein-en-wisselstoring tussen Ede en Arnhem rond 15:00uur. Pas na 17:00 werd er vervangende vervoer geregeld. Drama…. dus.
& de Maaslijn rijdt gewoon?
gewoon == overvol?
De storing is voorbij. Actuele berichten kunnen de volgende dag dan wel van de voorpagina.
Vraag me aldoor af hoeveel invloed al die vertragingen, ook veel te langdurige- hebben op de reiziger, die zal beslissen na zoveel eigen ervaringen, wenst over te stappen naar een eigen auto. Het is dagelijkse kost geworden. In een uur b.v. {en soms duren vertragingen welke aard dan ook langer, kan men zeker via een snelweg in diezelfde tijd een flinke afstand in dit kleine landje afleggen. En van deur tot deur zo gezegd. Men is dan tevens verlost van dikwijls ook nog aansluitende bus/tram /metro verbindingen. Meer treinen willen laten rijden in de nabije toekomst, betekend meer schade en onderhoud aan de infrastructuur, meer en langere uitval van welk traject ook, wat nu al steeds meer de pan uitrijst. Kortom: Onze spoorwegen moeten zich nog eens goed bezinnen, OF , men wel zoveel treinen meer wil/moet/ mag / kan gaan laten rijden in de komende jaren.
Toen ik nog dagelijks in de trein zat voor mijn werk, vond ik het altijd wel meevallen met de vertragingen, het heeft mij nooit ontmoedigd om een auto te nemen en daarmee op en neer te rijden. Was er een verstoring, werkte ik langer door tot na de verstoring, kon ik omreizen als het echt te lang zou duren, kon ik via geld terug bij vertraging nog een leuk bedrag krijgen. Daarnaast kan ik in de trein gewoon lekker lezen, iets dat ik onderweg niet hoef te proberen.
Verder heb ik 1x dat traject met de auto gedaan in de spits, stond er een flinke file. Ik heb mijn trein langs zien komen, ik heb de trein van een half uur later langs zien komen terwijl ik in de auto een paar honderd meter verder was gekomen. Dus die flinke afstand valt ook tegen, zeker in de spits of als er een keer een verstoring is. De enige keren dat de auto echt sneller was, was als ik buiten de spits reisde vanwege etentjes e.d. na werktijd. Maar die had ik ook niet genoeg om een auto te willen hebben.
Het is helemaal geen dagelijkse kost.
Ik heb een rijbewijs maar geen eigen auto dus ik ben afhankelijk van mijn fiets en het ov.
In coronatijd is het erg vervelend dat omdat ik door de maatregelen geen lange reizen kan maken.
Toch zou ik niet anders willen. Ik woon in de randstad en waarbij de NS last heeft van storingen sta je met de auto vaak in de file.
Verder vind ik het best meevallen met de storingen. Ik reis ongeveer 15 – 20 keer per jaar met de trein. Als ik dan kijk naar het aantal vertragingen (om wat voor reden dan ook) dat ik heb vind ik het reuze meevallen. Mocht ik een keer een grote vertraging hebben dan kan ik geld terug vragen. Iets wat ik met de auto niet krijg
Als Eindhoven-Neerpelt-Hasselt er nou nog had gelegen, en Hasselt-Maastricht, Roermond-Mönchengladbach, en er reizigerstreinen reden op Weert-Neerpelt, kortom als we een – ook met het buitenland – geïntegreerd netwerk hadden gehad met enige redundantie, was dit veel minder een probleem geweest.