Grote steden vrezen kaalslag ov
17 sep 2024 10:02
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Volgens de steden is in de begrotingsplannen van het kabinet, die vandaag worden gepresenteerd, een bezuiniging opgenomen van 110 miljoen euro op het openbaar vervoer in de regio, zo melden ze vanochtend in de kranten van DPG Media.
Hogere prijzen
De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) vrezen dat de bezuiniging leidt tot hogere prijzen voor kaartjes in het openbaar vervoer en slechtere verbindingen van bussen, trams en metro’s in en tussen de steden. Ze sturen vandaag een brandbrief over de voorgenomen bezuiniging naar de Tweede Kamer.
Jongeren en ouderen de dupe
De Amsterdamse verkeerswethouder Melanie van der Horst vreest dat vooral scholieren, studenten en ouderen zullen lijden onder de bezuiniging omdat een schraler openbaar vervoer vooral hun bewegingsvrijheid beperkt. Burgemeester Jan van Zanen van Den Haag wijst op de 400.000 extra woningen die nog gebouwd moeten worden in de drie grote steden. Hij noemt de bezuiniging een bedreiging voor de woningbouwplannen omdat die de bereikbaarheid van de woningen verslechtert.
De bezuiniging van 110 miljoen euro zou alleen gelden voor de Vervoerregio Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en is het gevolg van de beslissing van het kabinet om de Specifieke Uitkeringen (SPUK) over te hevelen naar het gemeentefonds. Daarbij besloot het kabinet ook om de SPUK met tien procent te korten. De vervoerregio’s worden vanuit de SPUK gefinancierd. Het streekvervoer wordt betaald uit het provinciefonds.
Prinsjesdag
De miljoenennota en nieuwe Rijksbegroting worden vanmiddag op Prinsjesdag gepresenteerd. In de begrotingsplannen van het kabinet staat ook de oplossing die gevonden zou zijn om de verhoging van de prijs van treinkaartjes te beperken.
Zou tijd worden dat de grote steden eens flink gaan inleveren en dat dat ten goede komt van de overige gebieden in ons land. De grote steden hebben al decennia onevenredig veel geld ontvangen voor het OV. Ook op andere gebieden trouwens, zo ontvangt Amsterdam ongeveer 20x zoveel subsidie per inwoner van het Rijk voor kunst en cultuur dan Drenthe krijgt, het is ronduit schandalig!
Behalve dat het geld dat bespaard wordt niet ten goede komt aan de rest van het land…
Plus in de grote steden gebruiken mensen het ov meer dan 20 keer vaker dan in drenthe.
“zo ontvangt Amsterdam ongeveer 20x zoveel subsidie per inwoner van het Rijk voor kunst en cultuur dan Drenthe krijgt, het is ronduit schandalig!”
Enigszins logisch, de economische contributie van Amsterdam (en de bijbehorende provincie) is ook meerdere ordes van grootte hoger en er zijn daardoor ook meer mensen of activiteiten die zo’n soort subsidie vereisen. Dat geldt ook voor openbaar vervoer: de grote steden krijgen aanzienlijk meer geld omdat er logischerwijs meer mensen zijn die bediend moeten worden.
Dat neemt niet weg dat ik met u eens ben dat de ‘overige gebieden’ van Nederland meer investering in het openbaar vervoer moeten krijgen, zeker de kaalslag in bussen is ernstig buiten de randstad.
En waarom is de economische contributie van Amsterdam hoger? Juist, omdat het Rijk er vele miljarden in pompt. Kijk alleen al naar de Noord-Zuid lijn, vrijwel geheel door het Rijk betaalt. Prima dat ze dat allemaal willen, maar dan wel meer dan de helft betalen. Wat opvalt is dat “de regio” fors meer moet meebetalen voor projecten in de infrastructuur dan de grote steden, vaak de helft of meer.
U vergeet ook nog eens dat er veel meer mensen buiten de Randstad wonen dan in de Randstad, verhoudingsgewijs zou dus meer subsidie voor OV e.d. naar “de Regio” moeten gaan. Gelukkig is er in het huidige kabinet meer oog voor “de Regio”, onder Rutte was er geen enkele aandacht voor.
De gemeente amsterdam.heeft het grootste gedeelte van de noord zuidlijn betaald …
De formule voor infrastructuurprojecten is hetzelfde voor de randstad en de rest van nederland. Sterker nog, amsterdam heeft een veel groter percentage moeten betalen voor de noord zuidlijn, dan overijssel moet voor de elektricifactie van haar diesellijnen.
Maar daar staat ook de opbrengsten tegenover. De Noord Zuidlijn kan je zien als een dikke metrolijn, terwijl veel buslijnen in Overijssel (ik woon in deze provincie) veel buslijnen niet echt dik zijn, maar wel een sociale functie vervullen. En ‘s-avonds is het al veel uursdienst wat de klok slaat. De volgende fase is vraaggebonden vervoer, want echt vol kan ik diverse buslijnen ook niet noemen. Maar ik reis wel veel op impopulaire tijden en ik maak gebruik van een dalkortings arrengement die ik relatief snel uit hebt.
En bij de noord zuidlijn heeft de gemeente meer dan 80% van de kosten moeten ophoesten, normaal is dat 50%. En amsterdam heeft per inwoner geen groter budget dan assen.
En in Amsterdam heeft de metrolijn geen sociale functie?
Ze moesten wel want ze hadden geen garantieregeling afgesloten en door het paniekvoetbal na de diepwandlekkage bij de wevershuisjes moest het budget wel met een miljardje of twee onhoog met daarbij jaren vertraging. Alles voor die paar krotten. Inmiddels hebben ze weer het hoogste woord en verwachten miljarden voor de Zuid-As en NZ verlenging.
Dat klopt niet. Het rijk heeft weer het laatste woord en eist dat amsterdam voor alle extra kosten opdraaid. Net zoals bij de noord zuidlijn het grval was.
En dat terwijl van amsterdam de verlenning niet nodig is. Zij breiden liever het algemene bus en tramnet uit, vooral richting nieuw west, wat slecht ov heeft.
Het zijn prorail and de ns die de verlenning willen, om werkzaamheden bij schiphol makkelijker te maken.
U leeft in een andere wereld. Het is feitelijk zoals ik beschrijf.
Laat we eerst eens zien in hoeverre dit kabinet met de VVD en PVV erin echt meer gaan doen voor het OV. Ik vrees dat het bij borrelpraat blijft. De eerste priorities is 130 km op de snelweg en niet perse beter OV en meer OV in stand houden. Overigens is dat al een beleid van van meer dan 20 jaar dat het budget voor het stads en streekvervoer krimpt. Ik ben het met je eens over dat er minder geld naar d pronvincies gaat. Maar er wonen in Drenthe bijna 500.00 mensen en de stadsregio Amsterdam bijna 1.5 miljoen mensen.
En meer geld in een regio pompen betekend ook niet meer economische bedrijvigheid automatisch. Dat is wat de overheid in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw deed. Dat had helaas weinig succes. Drenthe is primair agrarische gebied.
Dus je kan niet op 1:1 verwachten dat Drenthe evenveel subsidie krijgt als de Randstad. Ook op de cijfers sla je plank mis.
Noord en Zuid Holland zijn bij elkaar 7 miljoen mensen op hoeveel % van de totale land oppervlakte van is dat NL ?
De hele subsidie problematiek zit bij het ministerie van V&W . Het meeste geld komt voor het stads en streek vervoer bij het rijk vandaan. De pronvincies bepalen hoe dat wordt uitgegeven. Daar zit het grote probleem dat het budget al jaren structureel krimpt. En daar wat het laatste kabinet en het kabinet daarvoor ook niet debet. Dit is al decennia zo.
Dan te denken dat dit nieuwe kabinet de regio voorop gaat stellen met OV is een grote illusie. Zeker gezien de bezuiningingen op het stadsvervoer is al een teken aan de wand.
Maar als er zoveel mensen met het ov gaan dan zou je verwachten dat er geen subsidie meer nodig is.
Het is niet voor niets dat alle gemeentelijke en provinciale vervoersbedrijven geprivatiseerd zijn behalve die in de grote steden. Het zijn loeizware organisaties met een hoop personeel die jaren geleden in de regio al weg zijn bezuinigd.
De reiziger hoeft hier bija niets van te merken, gewoon wat overtallig vet wegsnijden.
GVB is wel berucht. Veel te veel mensen, uitvreten en wanprestatie op de bus en tram.
Ik zie in Amsterdam heel veel bezoekers uit de provincies, die vanuit de trein overstappen op de metro en de tram
Ze willen er zosnel mogelijk weg. Naar de bestemming.
Zo moet je ook niet denken… Wanneer bussen, trams etc. vol zitten levert dat redelijk wat inkomsten op. Natuurlijk kunnen drukke buslijnen en drukke tijden alleen blijven bestaan als er op minder populaire tijden ook OV is. Maar de vraag, die je wel moet stellen is moet het ‘ s-avonds een kwartier of 20 minuten dienst of is een halfuursdienst ook genoeg. Ook een stadsbus, die overal rond slingert is geen aantrekkelijk voertuig en zeker niet ten tijde van de OV chipkaart. Veel OV gebruikers lopen liever een aantal honderd meter verder naar een dikkere en vaak rechtsstreeksere dikkere bus of tramlijn. Uiteindelijk zijn het wel de ouderen en mensen, die minder goed ter been zijn, die wel gebruik maken van deze stadslijnen, maar gezonde mensen zijn met een wat verder afzijnde snellere buslijn sneller op zijn bestemming en vaak ook goedkoper. Dan heb ik het nog geeneens over de (e-)bikes gehad. Bij de minst efficiente stadslijnen ben je als gezonde autoloos zelfs lopend sneller… Helaas maar waar.
Verschillende bijdragers op deze site hebben eerder aangegeven dat ‘De Randstad’ steevast wordt voorgetrokken en over betere railverbindingen zou beschikken. Helaas is de waarheid toch wel wat anders. In de provincie Zuid-Holland woont circa een kwart van de Nederlandse bevolking. Als het OV evenredig over het land zou zijn verdeeld, dan zouden dus 25 % van alle bussen en treinen ook de bevolking van ZH bedienen, maar dat is dus niet zo. In verhouding komt ZH er juist bekaaid vanaf.
Dat is een groot misverstand. Lege bussen in de regio’s
Als je ziet wat er aan (elektrische) fietsen, stepjes en scooters door de steden beweegt dan denk ik dat investeringen in het openbaar vervoer zich amper nog lonen. Wij hebben in Nederland compacte steden met uitstekende fietsvoorzieningen die in decennia tijd zijn opgebouwd en waar intensief gebruik van wordt gemaakt, terwijl we bij de bussen en de trams juist het tegenovergestelde zien. Bestaande lijnen in stand houden zal in de toekomst al genoeg kosten, terwijl de aanleg van nieuwe tram- en metrolijnen alleen maar duurder wordt en hetzelfde dreigt voor buslijnen vanwege de gewenst elektrificatie. Hoogwaardig openbaar vervoer naar nieuwbouwwijken aanleggen klinkt zeer verantwoord, maar de praktijk leert dat mensen nu eenmaal toch het liefste twee auto’s voor de deur hebben staan en er niet over peinzen om met een bus te gaan reizen. Als ov-bedrijven dan ook nog eens met personeelstekorten te kampen hebben en nog niet eens de dienstregeling kunnen garanderen, dan denk ik dat hun toekomst niet rooskleurig is en dat deze bezuiniging daar weinig aan af doet. Wanneer er veel meer gebruik van gemaakt zou worden dan zouden dit soort rijksbijdragen niet nodig zijn en daar wringt de schoen.
Jij hebt nooit een metro in amsterdam genomen in de spits, ze zitten propvol
De metro in Amsterdam i(bijna) altijd druk. Zeker de Noord-Zuidlijn. Precies waar een metro voor bedoeld is.
Alleen in de ochtendspits.
Er is materieel in overvloed, alleen hebben ze sinds corona de frequentie in de spits teruggeschroefd. Buiten de spitsuren is er sowieso een zee van ruimte in de metro. Beter twee treinen in de spits extra inzetten dan 30 bussen.
Laten we wel wezen dat het OV enorme concurrentie heeft gekregen van de e-bike en aanverwante voertuigen. Valt me op hoeveel e-bikes er tegenwoordig rondrijden. De opmars van de e-bike zal uiteindelijk ook gevolgen krijgen voor het OV.
Verder bieden veel van de grote steden 10 minuten, kwartier en 20 minutendiensten, terwijl de regio het vaak moet doen met op zijn gunstigst halfsuursdiensten, uurdiensten en zelfs vraaggebonden vervoer. Uiteindelijk zullen de bewoners van de nieuwe wijken ook gaan kiezen voor e-bikes etc. Waar nieuwe wijken relatief bij het spoor liggen wordt er een station gebouwd. Een goedwerkende sprinterdienst trekt ook veel reizigers weg van het stadsvervoer.
Woon zelf ik een wijk (weliswaar buiten de randstad) waar een treinstation is met een keurige halfsuursdienst (goed gebruikt) en een wat dikkere buslijn naar een grotere andere gemeente (die ook goed wordt gebruikt) toe en de stadsbus, die er rond rijdt is vaak bijna helemaal leeg. Juist omdat er al 2 keuzes zijn om makkelijk weg te geraken en alleen ouderen, die slecht ter been zijn maken gebruik van de stadsbus.
Ben het zeker wel mee eens dat ouderen, die slecht ter been zijn het slachtoffer zijn van het wegvallen van diverse rustige buslijnen in het stadsvervoer.
Sowieso denk ik dat ook in de randstad gewerkt moet worden aan een goed trein, tram, metro, bus en vraaggebonden stelsel.
Veel Amsterdammers gebruiken gewoon de fiets in de stad en gaan met de fiets naar een station. Wijken komen echter steeds verder van het centrum komen te liggen, Naar deze wijken is de Metro erg handig. Amsterdam kent heel veel bezoekers. Juist veel van hen gebruiken de tram en de Metro. Verder is niet iedereen in staat om te fietsen.
Het aantal plaatsen in fietsenstallingen bij stations heeft een gigantische vlucht genomen. Fiets en trein vormen een dreamteam
De gevolgen van de e-bike zijn vooral kenbaar op het platteland. Zo woont 90% van de inwoners van de provincie Groningen op fietsafstand van een station. Deze ontwikkeling is wel in het nadeel van mensen die niet in staat zijn om te fietsen. Wat kan deze mensen geboden worden om hen mobiel te houden?
Waanzinnig besluit! Nog meer auto’s op de weg. Dit is tegen alle logica in. Zo snel mogelijk intrekken.
Voor kaalslag in het ov moet je buiten de randstad zijn waar bijna geen ov is ipv elke paar minuten n tram/bus in de stad. Dat is pas afbraak.
In de stad n beetje minder en in gebieden met bijna geen ov weer n normale minimale dienstregeling. Zodat daar ook iedereen zijn ding kan doen !
Helaas wonen In Boerenkoolstronkelveen te weinig mensen om een metro, tram of bus te vullen. Hoe los je dat op?
Subsidie op Uber? Maar rijden die daar?
In ieder geval niet door de metro, de tram of de bus in Amsterdam of Den Haag af te knijpen.