Foto: Stefan Verkerk
GVB blijft de komende jaren het openbaar vervoer rijden in Amsterdam. De Vervoerregio Amsterdam en het vervoersbedrijf hebben overeenstemming bereikt over het vervoerplan dat vanaf eind maart 4 procent meer ov belooft.
Eigenlijk was al in 2017 afgesproken dat GVB ook na dit jaar het openbaar vervoer zou blijven uitvoeren in de hoofdstad en directe omgeving, maar vorig jaar jaar beoordeelde de vervoerregio het aanbod van GVB als onvoldoende. Nu is er toch overeenstemming over het aanbod voor de nieuwe stadsconcessie, die komende dinsdag al ingaat en tot en met 2036 loopt.
“We hebben altijd de intentie gehad om er samen uit te komen en met vreugde kunnen we als dagelijks bestuur nu concluderen dat dit is gelukt”, reageert de Amsterdamse wethouder en voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam Melanie van der Horst. “Het bod van GVB is als voldoende en volledig beoordeeld, zonder daarvoor het Programma van Eisen en het totale budget voor de concessie aan te passen.”
Reizigers met bus, tram en metro zullen pas na 29 maart 2026 iets gaan merken want vanaf dan is er 4 procent meer ov beloofd in de nieuwe dienstregeling. Vanaf 2027 gaat de metro vaker rijden. Voor de lange termijn is het streven om veelgebruikte verbindingen snelle Hoogwaardige Openbaar Vervoer-lijnen te maken.
“Voor de leefbaarheid, veiligheid en ruimte in de stad is het belangrijk dat zoveel mogelijk reizigers in Amsterdam hun bestemming lopend, fietsend of met het ov bereiken”, zegt topvrouw Claudia Zuiderwijk van GVB. ’’De stad groeit snel, in inwonersaantal én in werkgelegenheid. De komende elf jaar voelen wij ons sterk verantwoordelijk om bij te dragen aan de mobiliteitstransitie die de gemeente voor ogen heeft.’’
Vervoerregio en GVB hebben afgesproken dat de vervoerder de eerste twee jaar van de concessie stapsgewijs het ov kan uitbouwen. De vervoerder mag op bepaalde lijnen in de daluren tijdelijk minder vaak rijden zodat het mogelijk wordt om meer verschillende lijnen te rijden. De tijdelijk lagere frequenties worden alleen toegestaan op plekken en tijden waar het qua reizigersaantallen mogelijk is. En er wordt zo snel mogelijk weer opgeschaald.
Deze afspraak was nodig omdat ook GVB kampt met een personeelstekort, werkzaamheden in de stad en de gevolgen van geopolitieke ontwikkelingen. Van der Horst: “Met deze afspraken kan GVB groeien in hun aanbod op straat en zetten we stappen om onze gezamenlijke ambities waar te maken, waarbij er ook oog is voor wat kan en realistisch is.”
GVB bestaat dit jaar 125 jaar. Het bedrijf komt voort uit de op 1 januari 1900 opgerichte Gemeentetram Amsterdam. Later kwamen er ook bussen en metro’s bij en werd ’t het Gemeentevervoerbedrijf (GVB). Sinds 2007 is GVB een zelfstandige N.V. en is GVB geen afkorting meer maar een merknaam. Naast bussen, trams en metro’s exploiteert GVB ook de ponten over het IJ en Noordzeekanaal. Deze vallen niet onder deze stadsconcessie.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 1 juli 2025 22:49
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…