GVB en Vervoerregio Amsterdam toch akkoord – GVB blijft tot 2037 ov in Amsterdam rijden
01 jul 2025 11:25
GVB blijft de komende jaren het openbaar vervoer rijden in Amsterdam. De Vervoerregio Amsterdam en het vervoersbedrijf hebben overeenstemming bereikt over het vervoerplan dat vanaf eind maart 4 procent meer ov belooft.
Eigenlijk was al in 2017 afgesproken dat GVB ook na dit jaar het openbaar vervoer zou blijven uitvoeren in de hoofdstad en directe omgeving, maar vorig jaar jaar beoordeelde de vervoerregio het aanbod van GVB als onvoldoende. Nu is er toch overeenstemming over het aanbod voor de nieuwe stadsconcessie, die komende dinsdag al ingaat en tot en met 2036 loopt.
‘Bod nu voldoende en volledig’
“We hebben altijd de intentie gehad om er samen uit te komen en met vreugde kunnen we als dagelijks bestuur nu concluderen dat dit is gelukt”, reageert de Amsterdamse wethouder en voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam Melanie van der Horst. “Het bod van GVB is als voldoende en volledig beoordeeld, zonder daarvoor het Programma van Eisen en het totale budget voor de concessie aan te passen.”
Reizigers met bus, tram en metro zullen pas na 29 maart 2026 iets gaan merken want vanaf dan is er 4 procent meer ov beloofd in de nieuwe dienstregeling. Vanaf 2027 gaat de metro vaker rijden. Voor de lange termijn is het streven om veelgebruikte verbindingen snelle Hoogwaardige Openbaar Vervoer-lijnen te maken.
Mobiliteitstransitie Amsterdam
“Voor de leefbaarheid, veiligheid en ruimte in de stad is het belangrijk dat zoveel mogelijk reizigers in Amsterdam hun bestemming lopend, fietsend of met het ov bereiken”, zegt topvrouw Claudia Zuiderwijk van GVB. ’’De stad groeit snel, in inwonersaantal én in werkgelegenheid. De komende elf jaar voelen wij ons sterk verantwoordelijk om bij te dragen aan de mobiliteitstransitie die de gemeente voor ogen heeft.’’
Tijdelijk minder in daluren
Vervoerregio en GVB hebben afgesproken dat de vervoerder de eerste twee jaar van de concessie stapsgewijs het ov kan uitbouwen. De vervoerder mag op bepaalde lijnen in de daluren tijdelijk minder vaak rijden zodat het mogelijk wordt om meer verschillende lijnen te rijden. De tijdelijk lagere frequenties worden alleen toegestaan op plekken en tijden waar het qua reizigersaantallen mogelijk is. En er wordt zo snel mogelijk weer opgeschaald.
Deze afspraak was nodig omdat ook GVB kampt met een personeelstekort, werkzaamheden in de stad en de gevolgen van geopolitieke ontwikkelingen. Van der Horst: “Met deze afspraken kan GVB groeien in hun aanbod op straat en zetten we stappen om onze gezamenlijke ambities waar te maken, waarbij er ook oog is voor wat kan en realistisch is.”
Dit jaar 125 jaar oud
GVB bestaat dit jaar 125 jaar. Het bedrijf komt voort uit de op 1 januari 1900 opgerichte Gemeentetram Amsterdam. Later kwamen er ook bussen en metro’s bij en werd ’t het Gemeentevervoerbedrijf (GVB). Sinds 2007 is GVB een zelfstandige N.V. en is GVB geen afkorting meer maar een merknaam. Naast bussen, trams en metro’s exploiteert GVB ook de ponten over het IJ en Noordzeekanaal. Deze vallen niet onder deze stadsconcessie.
(c) Treinreiziger.nl
Perfect
Jammer, een inefficiënt bedrijf.
Blijft altijd aardig te merken hoe lang oude vooroordeeltjes-die ooit ook nog een kern van waarheid hadden (heb zelf ooit voor die gemeente gewerkt-hele andere afdeling) blijven doorzingen. Of hoe onbereidwillig al die trammetjesgekkies zijn om positieve dingen op te merken??
Alternatief-want ook dat is Groot Mokum hier: staken, meteen de boel plat-laat se ut maar merrekuh-bij andere contract winnaar. OF: stel dat dat zou lukken-giganitsch enorm groot personeelstekort bij aanvang.
In de opinie van vele NLers-mijzelf deels zelfs ook-is eigenlijk elke gemeentelijke instantie-in welke vorm dan ook-wel op bepaalde aspecten inefficient. Maar-hee-dat kan net zo goed van zo ongeveer elk ander commercieel bedrijf ook worden gezegd.
Inderdaad.
Haha, alweer een minnetje.
Groeten uit Zürich.
“Too big to fail”
vertel
Vind het meer dan logisch het gemeentelijk vervoerbedrijf Amsterdam het stadsvervoer mag blijven verzorgen. dat is met de RET in de Rotterdamse regio en de Haagse Tramweg Maatschappij precies eender. Deze hebben allen de meeste expertise in hun regio qua vervoer betreft en het personeel heeft de beste kennis om hier te mogen rijden! De toekomst van GVB met uitbreidingen van het metronetwerk moeten we tegen die tijd gewoon blijven afwachten. IJ Tramlijn 26 zal een mooie IJmeer verbinding kunnen verzekeren als deze naar Almere verlengd zal worden. Ook een doortrek van tramlijn 2 naar Badhoevedorp en Schiphol zal een verbetering zijn vanaf huidig eindpunt Nieuw Sloten. Deze is goedkoper te realiseren dan een verlengde Noord Zuidlijn 52 metro. Zelfs als als die metro doorgetrokken is tot Hoofddorp Spaarneziekenhuis zal dit een mooi alternatief blijven.
zo heten die bedrijven niet,t is GVB,RET en HTM.personenvoer N.V.,oftewel HTM
Geen opmerkelijk nieuws,immers 100% van de aandelen GVB is in handen van…..de gemeente Amsterdam! Op papier is het een NV en de naam van het bedrijf is sinds 2002 al niet meer Gemeente Vervoer Bedrijf,maar GVB,maar het bedrijf kent eigenlijk een zg.”status aparte” in het openbaar vervoer.Zo is de wonderlijke situatie ontstaan dat het GVB wel kan inschrijven op een gebied elders in Nederland,maar andere bedrijven kunnen niet inschrijven op Amsterdam-Stad! Dat had Annemarie Jorritsma waarschijnlijk niet voor haar ogen in haar privatiseringsdrang.Gefeliciteerd 125 jarig GVB! Een fijn kado!
Nee GVB mag nergens anders in NL inschrijven.
Amsterdam is de enige stad waar de metro de helft van het perron gebruikt.
soms wel,niet altyd
Ik moet eerlijk zeggen dat over de Noord-Zuidlijn eindelijk eens goed in nagedacht.Daarna zijn ze weer eens ouderwets de fout in gegaan door veel te korte metro’s te bestellen,waardoor er soms passagiers op de perrons blijven staan. Zondag 27 oktober 2024 mochten we allemaal naar de ZIGGOdome voor het openingsconcert Amsterdam 750.Kwam er op Station RAI weer zo’n “mini-metro” propvol voorrijden.Waren ze vergeten de metrostellen aan elkaar te koppelen,maar waarom zou je op zondag? En dat terwijl het GVB dat had kunnen weten,want ze waren zelfs sponsor van dat concert!
Ik meen dat GVB eigenlijk gewoon lange metro’s van 6 bakken had willen bestellen, maar dat de toenmalige wethouder Wiebes vond dat het korte metro’s van 3 bakken moesten worden voor meer flexibiliteit qua capaciteit.
GVB heeft ze niet besteld,maar de VRA/Gemeente Amsterdam.
Dat gebeurt in Rotterdam op rustige tijden ook, en is daar meestal geen probleem.