Havenbedrijf Rotterdam: Aanleg Noordtak Betuweroute kan goedkoper

Een aparte lijn voor het goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland kan voor 1,4 miljard euro worden aangelegd. Over die Noordtak kunnen goederentreinen in ongeveer 2 uur rechtstreeks van de Rotterdamse haven naar de Duitse grens rijden. Nu duurt zo´n rit 4 tot 4,5 uur.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Gelderland en Overijssel. De partijen hebben een zogenoemde quickscan laten maken, omdat staatssecretaris Wilma Mansveld naar verwachting eind deze maand een besluit neemt over de route voor het goederenvervoer in het oosten van het land. Tegen alle varianten bestaan veel bezwaren, onder meer omdat goederentreinen dwars door dorpen en woonwijken zouden gaan rijden.

Het ministerie wil meer ruimte maken voor personenvervoer in de Randstad en daarom goederenvervoer richting Duitsland van bestaand spoor in het westen halen. De treinen rijden via de Betuweroute, maar een aansluiting via Oldenzaal met Duitsland ontbreekt. Het ministerie wil het vervoer over bestaand spoor naar Oldenzaal aan de grens leiden. De aanpassing maakt deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).

Volgens Mansveld is de aanleg van een Noordtak aan de Betuweroute te duur. Zij berekende de aanlegkosten op 2 tot 4,7 miljard euro. Maar volgens Gelderland, Overijssel en het Havenbedrijf kan het dus veel goedkoper, al blijft een Noordtak wel duurder dan andere mogelijkheden. Maar, zo stellen de drie partijen, het ministerie heeft geen rekening gehouden met kosten voor allerlei extra veiligheids- en leefbaarheidsmaatregelen die noodzakelijk zijn. Aanleg van een Noordtak levert de haveneconomie 62 miljoen euro per jaar aan besparingen op.

(c) ANP

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

6 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug