Hinder door werk op spoor rond Schiphol
01 nov 2024 10:53
Treinreizigers van en naar luchthaven Schiphol staat tot begin december flink wat overlast te wachten. In twee fasen gaat ProRail op het spoor aan het werk. Er zullen veel minder treinen rijden en de NS verwacht grote drukte.
Het gaat om geplande werkzaamheden voor het project Groot Onderhoud Schiphol waar ProRail al in 2022 aan is begonnen en dat nog tot 2028 loopt. De NS raadt reizigers aan om in de twee perioden reizen tijdens de spits te mijden en voor de reis de reisplanner te bekijken. Reizigers moeten rekening houden met volle perrons, volle treinen en een langere reistijd.
Geen treinen naar Amsterdam Zuid
Van vrijdag 8 november tot en met zondag 10 november en van vrijdag 29 november tot en met zondag 1 december rijden er geen treinen tussen de stations Schiphol Airport en Amsterdam Zuid. Treinen rijden wel van Schiphol Airport naar Amsterdam Centraal en van Schiphol Airport naar Leiden Centraal en Rotterdam Centraal. Maar dit zal maar de helft zijn van het aantal treinen dat er normaal rijdt. Reizigers naar Utrecht, Hilversum of Amersfoort kunnen omreizen via Amsterdam Centraal. Reizigers naar Amsterdam Zuid kunnen vanaf station Amsterdam Lelylaan met de metro naar Amsterdam Zuid. Treinkaartjes zijn geldig in de metro.
Helft van perrons beschikbaar
Van zaterdag 16 november tot en met donderdag 28 november, maandag 2 en dinsdag 3 december rijden er veel minder treinen van en naar station Schiphol Airport. Alleen de eerste drie van de zes perrons kunnen dan gebruikt worden. Reizen in de spits wordt afgeraden. Reizigers richting Almere moeten omreizen via Amsterdam Centraal, reizigers richting Utrecht via Leiden, reizigers tussen Den Haag en Amersfoort moeten via Utrecht en reizigers tussen Den Haag en Amsterdam Centraal gaan via Haarlem.
Druk traject met veel storingen
De sporen van en naar Schiphol Airport behoren tot de drukste van het land, met 52 treinen per uur. Daarnaast heeft het spoor hier ook nog eens veelvuldig met storingen te maken. Vrijdagochtend nog zorgde een kapotte trein in de Schipholtunnel urenlang voor hinder.
Ook in 2025 zullen er geregeld tijdelijk minder treinen rijden en treinen op andere perrons aankomen en vertrekken.
(c) Treinreiziger.nl
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
De sporen van en naar Schiphol Airport behoren tot de drukste van het land, met 52 treinen per uur.
Niet vreemd dat er dan wel eens storingen zijn. De 4 – 6 sporen met een gemiddelde van 13 treinen per spoor en bij station Schiphol gemiddeld minimaal 8 treinen uur per spoor wordt zeer intensief gebruikt.
Het wordt hoogste tijd om al na te denken over verlenging van doortrekking van de Noord – Zuidlijn naar Schiphol/Hoofddorp. Want onderhoud tot 2028 zal niet alleen een oplossing zijn. Het is waarschijnlijk eerder permanent een probleem.
En installeren van ERTMS bij Schiphol zal ook nog gebeuren. Waarschijnlijk na 2029.
Zoveel treinen haal je niet van het spoor met een verlenging van de noord zuidlijn.
Het overgrote deel van de treinen naar schiphol zijn intercities, en ook van de stoptreinen zal er toch elk halfuur een naar zowel amsterdam zuid (en verder) als een naar amsterdam centraal moeten. Ditto voor schiphol-leiden.
Je kan veel beter zeggen dat je de tunnel helemaal 6 sporig maakt (4 sporen vanaf zuid en de 2 sporen vanaf centraal komen er dan los bij). En de route naar leiden uitbreidt (denk aan inhaal sporen bij nieuw vennep etc). Daar creëer je veel meer ruint mee.
En je hebt meer marge bij werkzaamheden.
Maar dat is de echte reden waarom ns en prorail die uitbreiding willen. Om dan iedereen de metro in te kunnen gooien.
Van 4 naar 6 sporen in de Schipholtunnel gaat niet zomaar. Dat ding loopt in feite dwars door de bagagekelder heen.
Klopt, maar hetzelfde geld voor 2 metrosporen aanleggen.
Een nieuwe metrolijn kun je dieper leggen, onder de bestaande bebouwing door.
Maar dat kan ook met een spoortunnel?
In theorie zou je ook een nieuwe spoortunnel met een tweede, dieper gelegen treinstation kunnen bouwen, ja. Dan heb je wel hogere tunnelbuizen nodig dan voor een metro en het lijkt me lastig om aan beide kanten van Schiphol weer te moeten aansluiten op het bestaande spoornet, waar dat bij een metro maar aan één kant hoeft.
In principe zou je diepe tunnel voor nieuwe sporen natuurlijk op een los tracé kunnen liggen, en bijv. richting sloterdijk kunnen lopen, volledig losgekoppeld. Dan heb je een volledig losse dubbelsporige lijn naar Centraal, en een losse viersporige lijn naar Amsterdam Zuid.
Tunnel 6-sporig maken levert weinig op als je het station dan niet gelijk minstens 8-sporig maakt, anders blijft de perronopvolging bij intercity’s een flessenhals. Helemaal als je meer internationale treinen van/naar Schiphol wil want bij een Eurostar of ICE lukt het je niet om iedereen in 2 minuten in te laten stappen.
Ja dat moet dan ook gebeuren, maar ja dat is ook het geval als je de noord-zuidlijn doortrekt. Die metro’s kunnen niet op het normale treinspoor gaan stoppen
NZ-Lijn vermindert het aantal treinen niet, het opent alleen ruimte voor extra treinen naar andere bestemmingen (zoals Alkmaar – Schiphol). Een Schipholtunnel met 4 sporen zal altijd een knelpunt blijven, ook met ERTMS want de perronopvolging blijft de beperkende factor. Zelfs als je treinen qua beveiliging dichter op elkaar kan laten rijden dan kunnen de perrons de hoeveelheid reizigers niet verwerken.
Mee eens. De Schipholtunnel is 5900 meter. Op zo’n relatief korte afstand tussen Amsterdam Zuid/Amsterdam Centraal – Riekerpolder – Schiphol(tunnel) – Hoofddorp zijn de 6 perrons een vertragende factor.
Perrons zijn er omdat er anders geen functie is voor de treinen. Zij zijn er gewoon en zijn niet een vertragende factor. Alleen NS personeel denkt dat rondrijden belangrijker si dan mensen transporteren.
Om de perrons maximaal uit te nutten zou men altijd met maximum lengte treinen moeten rijden. De uitstap en instap discipline is hier niet zoals in Japan, daar ligt nog wat verbeteringsmogelijkheden. De sporen aan de buitenkant zou men aan een instap en uitstap perron kunnen laten uitkomen. Dan moet alleen het station verbreed worden. Bijna onmogelijk
Als Schiphol enorm moeten gaan inkrimpen is de vraag of je nog wel geld in uitbreiding van de infra moet stoppen. En het doortrekken van de NZ-lijn is dan helemaal overbodig.
Als Schiphol enorm zou moeten inkrimpen zullen het vooral korte vluchten zijn, die vervangen kunnen worden door treinen. Met een intercontinentale vlucht aankomen en dan met de trein verder. Daarvoor is infrastructuur nodig.
Er zal altijd veel werkgelegenheid blijven op Schiphol en in Hoofddorp. Daarvoor is een verlengde NZ-lijn van belang.
Als er meer capaciteit nodig is voor internationale treinen, is het dan niet logischer om direct te investeren in capaciteit voor internationale (hogesnelheids)treinen i.p.v in de capaciteitsuitbreiding van locale vervoer (en daarmee indirect ruimte vrij te maken voor de internationale treinen).
Ja maar die komen deels overeen. Ze hebben allebei ruimte op stations nodig en als je bij de hsl wilt komen moet je langs schiphol (vanaf amsterdam).
Daarnaast is er ook wat te zeggen voor rechtstreekse treinen van schiphol naar duitsland.
Je hebt nu bijvoorbeeld 5 vluchten per dag van schiphol naar Düsseldorf, en die zou je prima door de trein kunnen vervangen. (Ice amsterdam centraal-dusseldord haubhtbahnhof is 2.5 uur).
Er gaan behalve naar Düsseldorf ook regelmatig vluchten van Schiphol naar Keulen en Frankkfurt-am-Main. Met HSL van Amsterdam naar Keulen kun je al deze vluchten vervangen door de trein. Tussen Keulen en Frankfurt ligt al HSL.
Bijlmer Utrecht is eigenlijk ERTMS HSL spoor voor 160km/h. Tussen Utrecht/Bunnik Arnhem zou met het spoor ook kunnen verbeteren of een deel viersporig maken. Stabiele bodem, dus er moeilijk kan het niet zijn. Helaas zijn de nieuws stations daar allemaal niet geschikt gehouden voor viersporigheid.
Aanleg van nieuw spoor zit er deze eeuw niet meer in. Tenzij het oorlog wordt of vliegen onmogelijk wordt.
Als je de verdubbeling beperkt tot Utrecht <=> De Haar aansluiting, dat kun je er zo twee extra sporen naast leggen, met dat je ten westen van Bunnik tot aan te oosten van Driebergen-Zeist het extra dubbel spoor voor de ICE langs de A12 legt. De drie viaducten over het spoor zijn breed genoeg om er twee extra sporen bij te leggen. Dan is alleen station Maarn nog een flessehals vanwege de zeer nabije A12.
Maar deze verdubbeling is wel nodig, dan kan er over het bestaande spoor weer sprinters Arnhem-Utrecht rijden naast de sprinters naar Rhenen en de intercities.
Er zijn geen reguliere passagiersvluchten van Schiphol naar Keulen.
Inderdaad. Alleen met een overstap.
Zo werkt dat niet. Veel maatschappijen zullen met hun hele operatie uitwijken naar België of Duitsland, korte en lange vluchten. Die korte vluchten zijn qua aantal sowieso maar een heel klein percentage van het totaal, daarmee alleen krijg je geen serieuze krimp van Schiphol.
De grote glazen bol.
De inkrimping zal ook niet enorm zijn. Kijk verder alleen eens naar het aantal vluchten naar de luchthavens van Londen.
Ik denk het niet, in geen enkel ander land mogen ze zoveel wetten (qua geluidsoverlast en dergelijke) overtreden. Plus schiphol is nog steeds een van de goedkoopste luchthavens in west europa (en een stuk aantrekkelijker dan vliegvelden zoals shannon airport (westen van ierland))
Er staan tal van airlines te popelen om op Schiphol te mogen vliegen.
Vooral prijsbrekers, waar we met zin allen niets aan hebben en wel de schade moeten dragen. Zoals op Aken en Eindhoven of Charleroi.
Het gaat ook om intercontinentale airlines, niet om vakantievluchtjes
Het gaat om de vliegbewegingen en niet om het aantal passagiers.
Wellicht zou men de internationale treinen op een apart station verwerken. Alleen, waar kun je dat nog maken? Boven de grond wellicht? Of wordt het dan WTC en dan niet meer stoppen op Schiphol zelf. Eerder zou je dan Hoofddorp stopplaats maken en de reizigers dan verder transporteren met een treintje/tram boven de grond of toch nog met sprinters.
Er bestaat geen treinstation WTC
Op Schiphol is krap. Alles is dicht gebouwd en Je zit tussen de pieren.
Wellicht een tunnel boren.
bij de luchthaven Frankfurt-am-Main zijn twee stations: voor het Fernverkehr en regionaalverkeer.
Station moet wel dichtbij Schiphol Plaza zijn. Geen Düsseldorfse toestanden.
De korte vluchten is wel de ruime meerderheid, zelfs als ik ‘kort’ beschouw als minder dan 700km.
Maar dan moet je meer directe treinverbindingen hebben van luchthaven tot luchthaven en die zijn er niet. Waarom niet een directe TGV/Eurostar Schiphol-Charles de Gaulle of een ICE Schiphol-Frankfurt Flughafen ? Dan kunnen ook aansluitingen op internationale vluchten per trein gaan waarbij de treinreis een virtuele korte ‘vlucht’ is.
Dus die extra capaciteit is nodig, want Schiphol zou dan een verkeersknooppunt ven vliegtuigen en treinen moeten worden.
Er ligt vanaf Nederland al snel spoor naar Lyon, Nantes, Rennes en Bordeaux,en Straatsburg, aar directe treinverbindingen ontbreken. Er gaan wel vluchten vanaf Schiphol naar deze steden
enorm? Vooralsnog krimpt men niet en hoogstens zou er in de toekomst 10% af gaan. Wanneer dat vooral overstapvluchten zijn komen die reizigers niet op het treinstation 🙂
Jazeker: reizigers die nu op Schiphol aankomen met een intercontinentale vlucht en daar een aansluitende vlucht nemen naar bijvoorbeeld Brussel. Als je wilt dat deze reizigers de trein nemen, dan moet er wel een trein op Schiphol stoppen.