Hoekse Lijn trekt meer reizigers dan verwacht (met software issues)

De RET heeft in de eerste week gemiddeld 24.000 in- en uitstappers per werkdag geteld op de Hoekse Lijn. Dat is veel meer dan verwacht. De lijn is de afgelopen twee jaar omgebouwd van spoorlijn tot metrolijn. Bij NS reisden er 16.000 reizigers per dag via de Hoekse Lijn.

Meer reizigers

De RET heeft de Hoekse Lijn sinds april 2017 van NS overgenomen. Tijdens de ombouwperiode verloor de vervoerder een kwart van de reizigers. In die periode waren reizigers op bussen aangewezen. RET-directeur Maurice Unck vertelde vorige week aan Treinreiziger.nl dat het vervoersbedrijf binnen een paar maanden wilde groeien naar het oude niveau. Nu blijkt dat al in de eerste week er meer reizigers worden vervoerd dan in het NS-tijdperk.

40% groei verwacht in drie jaar

De RET rekent in vergelijking met het NS-tijdperk op een groei van veertig procent in een periode van drie jaar, maar die groei is direct in de eerste week gerealiseerd. De ervaring leert dat er bij opening van een nieuwe lijn of station de eerste drie jaar sprake is van een ingroeiperiode. Dat zou erop kunnen duiden dat de groei fors hoger zou kunnen worden dan voorzien. Maar Unck is voorzichtig met het duiden van de eerste groeicijfers: “Allerlei tijdelijke effecten kunnen hierin een rol spelen, zoals het weer, de tijd van het jaar en het feit dat omwonenden de nieuwe lijn willen uitproberen.”

Hofpleinlijn

Al eerder wist de RET enorme groeicijfers te realiseren, nadat de voormalige Hofpleinlijn was ongebouwd van spoorlijn tot metrolijn. Waar NS in 2005 dagelijks slechts 7.200 reizigers via de Hofpleinlijn vervoerde, wist de RET in 2014 dagelijks 37.000 reizigers te verwelkomen. Unck verwacht een dergelijke groei niet op de Hoekse Lijn. “Langs deze lijn is er minder nieuwbouw gepland.”

Software

Behalve de positieve groeicijfers, is er ook een tegenvaller: de software. De beveiligingssoftware past soms ten onrechte automatisch de snelheid naar beneden bij. Dit wordt op dit moment nog handmatig gereset, zodat de metro daarna weer op de gewenste snelheid kan rijden. Zo’n reset is circa twaalf keer per dag nodig. Dat is relatief veel. Op het overige net – dat veel groter is – is zo’n reset gemiddeld tien keer per dag nodig.

Punctualiteit

De impact voor reizigers valt gelukkig mee. Op het gebied van punctualiteit voldeed de RET in de eerste dagen ruim aan de concessie-eisen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Eenmaal was er deze week sprake van rituitval.

Video: Opening station Maassluis Steendijkpolder

This post was last modified on 8 oktober 2019 22:24

Share
Tags: Hoekse lijn

Recent Posts

Eurostar strandt met 600 passagiers bij ‘s Gravendeel

Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…

2 uur terug

Tot zondag geen treinen in provincie Groningen – vanaf maandag nieuwe dienstregeling

Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…

2 uur terug

Qbuzz krijgt miljoen euro boete van provincie Friesland

Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…

4 uur terug

NS ontvangt meer dan 100.000 claims wegens stakingen

De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…

24 uur terug

Friesland wil dieseltreinen vervangen voor batterijtreinen

De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…

1 dag terug

Meeste Europeanen verkiezen trein boven vliegtuig – onderzoek toont noodzaak voor beter spoor

Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…

1 dag terug