Rover ontvangt weer veel klachten over volle treinen

1 maand terug

Zoals ieder jaar staat de herfst garant voor veel meldingen van overvolle treinen. De meldingen blijken uit het hele land te komen. Rover roept reizigers op om overvolle treinen te blijven melden via het vernieuwde www.volletreinen.nl.

Duizend meldingen

In september ontving Rover bijna 1.000 meldingen over overvolle treinen, dat is iets minder dan vorig jaar (toen iets meer dan 1.000 meldingen). Meldingen komen onder meer over de trajecten Haarlem – Amsterdam, Zutphen – Arnhem, Leeuwarden – Zwolle en Lelystad – Almere. Nieuw in de top 10 van meest genoemde drukke trajecten is de stoptrein van Breng tussen Arnhem en Doetinchem.

Volle bussen

Het grootste deel van de reizigers gaf aan lang te moeten staan tijdens hun reis, 12,5% gaf aan helemaal niet met de trein mee te kunnen. Niet alleen de treinen zijn druk in september, ook het meldpunt volle bussen van Rover kreeg enkele tientallen meldingen te verwerken. Deze meldingen komen onder meer uit Zwolle, Tilburg. Heerlen en Rotterdam. Vaak houden de volle bussen verband met een onderwijsinstelling die door de bus wordt aangedaan. Reizigers kunnen overvolle bussen melden via www.vollebussen.nl.

Top 10 volle treinen september

  1. Sprinter Haarlem – Amsterdam
  2. Intercity Alkmaar – Zaandam
  3. Intercity Lelystad – Almere Centrum (- Den Haag)
  4. Intercity Zutphen – Arnhem
  5. Stoptrein Doetinchem – Arnhem
  6. Intercity Leeuwarden – Zwolle (- Utrecht – Rotterdam)
  7. Intercity Leeuwarden – Zwolle (- Lelystad – Schiphol)
  8. Intercity Hoorn – Amsterdam
  9. Sprinter Groningen – Zwolle
  10. Intercity Lelystad – Almere – Schiphol

De top tien is op basis van meldingen die binnengekomen zijn bij Rover.

This post was last modified on oktober 9, 2019 3:42 pm

Bekijk reacties

  • Als we nou eens niet allemaal van 9 tot 5 gaan werken / naar school gaan? Is het probleem dan ook niet opgelost?

    • Wat een goede opmerking van HarryS. Meer spreiding. De week heeft 7 dagen van 24 uur. Die kunnen we beter benutten. Werken veel meer in het weekeinde. Vrijetijdsbesteding meer van maandag tot en met vrijdag. Slapen kan (voor sommige mensen) ook prima overdag. Omdat ik zelf ontzettend veel last had van de problemen met reizen naar en vanaf het werk denk ik al lang na over dit probleem. Zie ook: http://docs.jeste.eu/de_waanzin_van_ons_starre_levenspatroon.pdf

  • Is het niet dat een vervoerder hier niet adequaat op moet reageren? Deze weet precies hoe de passagierstromen zijn. Enerzijds via toezicht dmv camera's op de stations en ik denk zelf via de ticketpalen op de stations. Ik zie zelf ook dat er in het oosten van het nog, weliswaar oude, DD-treinen worden ingezet die men beter op de drukkere lijnen (in de verlengde versie) kan inzetten. In het oosten kan dan wat kleinere sprintertreinenninzetten. Vaak is het ook hoe vindingrijk jen inventief je moet zijn als vervoerder. Dit zijn mijn gedaxchten.

    • De materieelinzet wordt bij een groot bedrijf als NS voor een belangrijk deel bepaald door de materieelomloop. Dit is een structuur waarbinnen het onderhoud en het gebruik van het materieel is geregeld.
      Hoewel de reiziger bij NS op de 1e , 2e , en 3e plaats staat is deze materieelomloop toch behoorlijk ‘heilig’ en dit staat een flexibele inzet in de weg.

      • Juist die "heiligheid" moet men overboord durven te zetten en over te gaan een tot wat meer flexibere inzet. Lef hebben van durf getuigt van moed.

  • Vloeken in de kerk is spitsheffing, maar alleen als er ook rekeningrijden met spitsheffing op de autowegen komt. Geld moet dan gestoken worden in railinfrastuctuur.

  • Wat een geklaag over volle en korte treinen. Onze spoorwegen trekken zich er toch niks van aan, al jaren speelt dit probleem. Een nieuwe prijsverhoging, tarieven dus, zijn al in de planning. Dat dan weer wel. Het wordt nog drukker op onze {snel}-wegen.

  • Ah, men kon nog een plaatje vinden van een volle trein. Echter al jaren oud omdat deze kleur stoelen allang niet meer aanwezig zijn.

  • Ik zie de laatste tijd ook om de haverklap tijdens de spits in de NS Reisplanner staan “kortere trein, extra druk”. En dan komt er inderdaad zo een achterlijk kort treintje. Ondertussen wel klagen dat ProRail de perrons moet verlengen zodat ze met langere treinen kunnen rijden. Laat ze eerst maar eens zorgen dat de treinen in de spits lang genoeg zijn zou ik zeggen.

  • De IC trein van Almere Centrum-Amsterdam Centraal zal enerzijds inderdaad weer naar Lelystad Centrum moeten rijden, maar anderzijds weer gekoppeld worden aan de IC trein via Haarlem, Den Haag HS, Rotterdam Centraal, Roosendaal naar Vlissingen. Zo krijgt Haarlem een grote stad aan de oudste spoorlijn van ons land een directe en snelle verbinding met deze grotere Flevosteden! Dat was vroeger niet zo , vanwege de route via Schiphol Airport vroeger!
    Anders misschien een optie om de Sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal te koppelen aan de Sprinter naar Zwolle via de Flevo-en Hanzelijn!

    • De Sprinter van Zwolle naar Amsterdam CS zal niet worden gekoppeld aan de Sprinter van Amsterdam CS naar Zandvoort. In de praktijk rijdt de Sprinter (onder verschillende ritnummers) namelijk al van Zwolle naar Den Haag CS via Almere, Amsterdam CS en Schiphol. Als de bestemming Zandvoort zal worden, zal de trein aan ofwel de oostzijde ofwel de westzijde van Amsterdam CS de sporen moeten oversteken, waardoor de trein zonder een bron van vertragingen zal vormen.

      Daarnaast is het nogal een dingetje dat de stoptrein/Sprinter van Amsterdam CS naar Haarlem vanaf spoor 1 dient te vertrekken. Dat is namelijk een traditie die al bestaat vanaf het begin van de spoorwegen in Nederland.

    • Vroeger reed er een IC van Lelystad naar Vlissingen. Maar ik weet niet meer of die via Amsterdam Centraal of Amsterdam Zuid reed. Ik meen via Centraal en dan Lelylaan (dus niet via Haarlem).

      De IC Almere - Amsterdam kan je samenvoegen met de IC Amsterdam - Vlissingen zonder dat dat extra ruimte op het spoor kost tussen Almere en Amsterdam. Doortrekken naar Lelysad kan ook prima. Tussen Almere en Lelystad rijden 2 sprinter series minder dan tussen Naarden/Bussum-Weesp en Almere. Dus daar is nog wel capaciteit.

      • >Vroeger reed er een IC van Lelystad naar Vlissingen. Maar ik weet niet meer of die via Amsterdam Centraal of Amsterdam Zuid reed.

        Via Amsterdam Centraal en hij stopte ook op Sloterdijk en de Lelylaan.
        Weet niet meer of hij ook in Weesp stopte. De huidige intercity via AsdZ is in elk geval veel sneller.

    • Zou mooi zijn als ze de IC Vlissingen - Haarlem - Amsterdam kunnen verlengen naar Almere/Lelystad. Wie weet dat ProRail een rijpad kan maken voor een IC Lelystad - Amsterdam - Haarlem - Vlissingen.

      Wel rijden er dan 12 treinen p/u tussen Almere Oostvaarders - Weesp. Dat zit je op dit traject op het maximum. Zeker met ATB. Een storing op dit deel van het spoor Zwolle - Lelystad - Weesp werkt dan als een olievlek.

        • @ Hanzeboog2012.

          U schrijft: V-IRM-M
          Wees compleet en voeg er aan toe het materieel: V-IRM.

          Ofwel ook de nog niet verbouwde VIRM.
          Of zie ik dat verkeerd.

        • @Bert:

          Overheid wil geen vier sporen. Al in 2010 werd de plannen voor vier sporen geschrapt. De overheid wil het spoor tussen Almere - Weesp beter benutten met ETCS. En de perrons bij Lelystad Centrum en Almere Centrum. Nu zijn de perrons 340 meter lang. Waardoor twaalfdelige ICM-M, DDZ, V-IRM-M kunnen stoppen.

        • Daar hoor je niet veel meer over. De gemeente heeft het flink vol gebouwd terwijl er eigenlijk een reserveringsstrook is. Bij het droogmaken had MinVnW NS gezegd een viersporig cuvette uit te laten baggeren. Uit cententellersoverwegingen heeft NS dat niet willen doen. En helaas is nu dus niet zo eenvoudig mogelijk om van Poort tot Buiten of Oostvaarders viersporig te gaan. Met zes stations op zo'n stukje had dat er allang moeten zijn. Bij wijze van spreken zou er een Almere boemel heen en weer kunnen rijden.

  • Is het zaak van een vervoerder als er sprake is van volle treinen (de melding kan gedaan worden doorbeen machinist of conducteur) dat er DIREKT ingegrepen kan worden? Of ben ik te kortzichtig?