Foto NS
Het vernieuwde Hoofdstation in Groningen is sinds zondag na een 64 dagen lange stremming weer open. Maar het station is nog niet klaar. Terwijl de treinen rijden, wordt tussen 17 en 23 juli weer intensief gewerkt en na een vakantiepauze opnieuw.
Zondag werd de heropening van het Hoofdstation gevierd met een ontbijt in de nieuwe reizigerspassage, het pronkstuk van het nieuwe station. Het station heeft nu een grote ondergrondse passage die de perrons, centrum en Rivierenbuurt verbindt en waar plaats is voor winkels, die er nog moeten komen. Toegang tot de passage is alleen mogelijk via toegangspoortjes. Tot de verbouwing was het nog mogelijk het station in te gaan zonder in te checken.
Boven de passage op de perrons zijn er nieuwe moderne perronkappen geplaatst en de monumentale perronkappen zijn weer teruggeplaatst.
De nieuwe reizigerspassage en perronkappen zijn het zichtbaarste resultaat van de verbouwing. Maar de grootste verandering is het koppelen van het spoor waardoor het Hoofdstation geen kopstation meer is. Arriva rijdt de lijnen in de provincie nu door het station. De stoptreinen Groningen – Eemshaven en Groningen – Bad Nieuweschans zijn met elkaar verbonden. Ook de stoptreinen Groningen – Delfzijl en Groningen – Veendam zijn aan elkaar gekoppeld. Doordeweeks rijdt de sneltrein Winschoten – Groningen in de spits als stoptrein door naar Leeuwarden.
Er is nog veel werk te doen in en om het station. Een van de meest urgente klussen betreft de liften. Die deden het zondag nog niet. Verschillende klussen zijn nog niet klaar. Aan de zuidkant van het station is een busstation aangelegd dat nog niet klaar is voor gebruik. Er moet zowel aan de busroute als het busstation gewerkt worden. Het busstation moet halverwege 2026 in gebruik worden genomen.
Ook is er deels een fietstunnel aanlegd. Maar het laatste stuk van de tunnel, dat onder het stationsgebouw doorgaat, is nog niet klaar. Dit duurt langer omdat er voorzichtig gewerkt moet worden omdat het monumentale stationsgebouw kwetsbaar is. ProRail verwacht dat de fietstunnel en bijbehorende fietskelder pas over twee jaar helemaal klaar zijn.
Donderdag, vrijdag, maandag, dinsdag en woensdag wordt er nog intensief gewerkt op het station. Er worden aan de noordkant van de bustunnel damwanden de grond in getrild. Hierna is er even een pauze in de werkzaamheden tot na de bouwvak.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 16 juli 2025 09:13
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…