fbpx

IC-Bus Amsterdam – Hamburg: tijdelijk € 12,50

klok 28 feb 2018 12:00

Arriva stunt met goedkope kaartjes voor de intercity-bus Amsterdam – Hamburg. Normaal gesproken kost een buskaartje via icbusboeken.nl 25 euro per enkele reis. Nu geeft Arriva tot en met 11 maart 50 procent korting, waardoor een ritje naar Hamburg slechts 12,50 euro kost.

Op de route Amsterdam – Hamburg rijden diverse busbedrijven. Marktleider Flixbus rijdt 5 tot 9 keer per dag. De IC-bus van Deutsche Bahn rijdt slechts twee keer per etmaal: één keer overdag, en één keer ‘s nachts. De dagbus (v. 10:30u) rijdt via Groningen en Bremen, de nachtbus (v. 23:55u) via Utrecht en Hannover. Bij Flixbus kost een kaartje voor de bus minimaal 16,90 euro, oplopend tot bijna 40 euro per enkele reis. De IC-bus van Deutsche Bahn is in elk geval tot en met 11 maart dus veel goedkoper dan concurrent Flixbus.

De goedkope kaartjes voor de IC-bus zijn overigens alleen te boeken via icbusboeken.nl. Op bahn.de gelden andere tarieven, variërend tussen de 20 en 30 euro per enkele reis. “We houden deze kortingsactie omdat we merken dat de verkoop via onze eigen kanalen nog wat achterblijft ten opzichte van DB. Op deze manier willen we meer bekendheid geven aan de internationale buslijn,” legt een woordvoerder van Arriva uit.

De Duitse spoorwegen laten op verschillende trajecten bussen rijden. Het zijn in de regel trajecten waar geen rechtstreekse DB-trein rijdt. De IC-bussen van, naar en via Nederland worden uitgevoerd door DB-dochter Arriva. “De internationale buslijn is een verlengstuk van de ICE-treinen, de hogesnelheidstreinen van Deutsche Bahn. De bussen zijn net als de hogesnelheidstreinen van alle gemakken voorzien, zoals wifi en catering, en bieden 53 zitplaatsen. Op die manier krijgen reizigers echt het gevoel van een ICE-trein, terwijl ze in de bus zitten,” stelt Arriva. Op de route naar Hamburg rijden – anders dan op de foto – geen dubbeldeksbussen.

Tarieven

Amsterdam – Hamburg: nu 12,50 euro (normaal 25 euro).
Amsterdam – Leer: nu  7,50 euro (normaal 15 euro).
Groningen – Bremen: nu 7,50 euro (normaal 15 euro).
Amsterdam – Groningen: nu 5 euro (normaal 10 euro).

 

 

16 gedachten over “IC-Bus Amsterdam – Hamburg: tijdelijk € 12,50”

  1. Puck schreef:

    “Op die manier krijgen reizigers echt het gevoel van een ICE-trein, terwijl ze in de bus zitten.” Rijdt die bus ook 300 km/u dan? 😛

  2. Karel Jansen schreef:

    De ‘l’ is van deze link afgevallen waardoor een foutmelding te voorschijn komt: boeken via icbusboeken.nl

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dank, het is nu aangepast.

  3. Rian van der Borgt schreef:

    Een ICE-gevoel heb ik in de IC-bus echt niet.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat is inderdaad wel wat twijfelachtig. Ik heb de IC-bus Antwerpen – Eindhoven wel eens gebruikt, en daarbij deden de stoelen mij wel denken aan de huisstijl van de IC’s en ICE’s. Dus in zoverre kan ik er in meekomen, maar ik stap toch 10x liever in een trein, dan in een bus.

  4. hanzeboog2012 schreef:

    Busbedrijven springen in het gat wat spoorbedrijven niet kunnen bedienen. Tussen Hamburg – Groningen – Amsterdam is het spoorinfrastructuur tussen Oldenburg – Groningen belabberd. Er rijden op dit deel treinen.

    Maar die zijn zo traag en oncomfortabel dat je vanzelf kiest voor een comfortabele en ook snellere bus. En tussen Groningen – Amsterdam wordt met de trein niet via Afsluitdijk gereden. Tsja dan is duidelijk dat een comfortabele bus met lage tarieven tussen Hamburg – Groningen – Amsterdam superieur is t.o.v. de trein. Net als Antwerpen – Eindhoven – Düsseldorf.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Er rijdt helaas geen trein vanuit Groningen naar Leer, hoe dan ook moet men vanuit Groningen een stukje met de bus. De bus rijdt overigens ook niet door de afsluitdijk, maar ik verwacht door de Noord-Oost polder. Na Lelystad via Emmeloord, Heerenveen. Een bus is al veel sneller rendabel dan een trein.

      1. Rudolpho schreef:

        Die trein naar Eer gaat wel weer rijden.
        Het duurt nog wel even. De Friesenbrücke over de Ems bij Weener is pas in 2024 klaar.

        1. dries molenaar schreef:

          Nog langer, het is niet te geloven dat zoiets 8 jaar moet duren. In Nederland heeft een aannemer zo’n bruggetje in twee jaar klaar.

  5. dries molenaar schreef:

    Wanneer er zoveel bussen rijden zou men wel een s wat meer aandacht aan de treinverbinding mogen geven. De gemiddelde snelheid van de bus is toch zeer matig. Het is wel lekker goedkoop maar de consequentie is dat er veel low-budget reizigers op zo’n bus zitten.
    Tussen Groningen en Leer rijdt geen trein daar de brug over de Ems volledig kapot is na door een groot schip geramd te zijn geworden. IN Duitsland duurt alles erg lang en nieuwbouw kun je binnen 5 jaar niet verwachten.
    Hamburg Bremen Groningen Leeuwarden zou voor de Noord-provincies toch interessant moeten zijn. En voor de aanreizende Randstadmensen ook.

    1. Bert Sitters schreef:

      ICE Amsterdam-Grongen-Bremen-Hamburg lijkt ook interessant

      1. dries molenaar schreef:

        De brug is er even niet en een groot deel is enkelspoor zonder bovenleiding. Zo te lezen duurt de brugvervanging no zo’n 8 jaar. Aan het spoor zal men voorlopig ook niet beginnen. Voor 2030 zal deze verbinding er niet komen. Ik betwijfel of er vanaf Oldenburg al een fatsoenlijke sofort-verbinding naar Hamburg is. Voorlopig zou Amsterdam-Hamburg zonder veel stoppen wel aardig zijn. Wellicht kan men dan ook Kopenhagen bereiken. Aan een tunnel wordt gewerkt. Door een Nederlandse aannemer en wellicht is die tunnel eerder klaar dan de Emsbrug.

        1. Bert Sitters schreef:

          Wie krijgt deze zaak in beweging? Gewoon doen en snel.KLM vliegt nu vijf keer per dag op Hamburg.

        2. Lars Wieringa schreef:

          Er is geen goede verbinding tussen Oldenburg en Hamburg, dit viel te verwachten want Bremen ligt er pal tussen, Oldenburg Bremen valt onder DB RE en IC2 (wat overigens zelfde kost als de RegionalExpress) lijn en Bremen Hamburg onder Metronom en DB IC.
          Daarnaast zullen ze nooit of zeker niet binnenkort via groningen naar hamburg rijden, Groningen-leer heeft geen bovenleiding en 1 spoor, dit zullen ze nooit upgraden. En vanaf de Duitse kant gaat ICE slechts tot en met Oldenburg via Bremen en Hannover. ProRail en DB zullen dit nooit doen, en als ze het ooit zouden doen, dan zou de amsterdam hamburg lijn via de bestaande IC route naar hannover en vanaf hier naar hamburg wanneer eindelijk de directe verbinding hannover-hamburg bestaat.

          Hamburg – Kopenhagen heeft er wel gereden maar sinds kort niet meer gedaan. dus in de eerste jaren komt daar zeker geen trein weer van DB

  6. Mevr. E. Bos schreef:

    Wanneer komt nou die HYPERLOOP,o.m. bedacht door “onze” astonaut Wubbo Ockels? Wordt alleen maar weer tegengehouden door de bus- en of treinbedrijven? Geldt OOK voor de ZEPPELIN op Helium! Wordt OOK GEHEEL GEBOYCOT!!!!!

  7. Ad schreef:

    # Dries Molenaar: Het is wel lekker goedkoop maar de consequentie is dat er veel low-budget reizigers op zo’n bus zitten….
    Voor mij is hier helemaal niets mis mee! (High budget reizigers nemen liever het vliegtuig)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.