fbpx
(c) Stefan Verkerk

In 2021 minder openbaar vervoer: frequente lijnen minder vaak

22 okt 2020 10:41

In 2021 zal er minder openbaar vervoer worden aangeboden. Dat blijkt uit een rondvraag van NRC Handelsblad. Zo worden de meest frequente buslijnen in 2021 minder frequent.

Frequente buslijnen minder vaak

Volgens NRC Handelsblad kan er bij Transdev – het moederbedrijf van Connexxion – tot 20 procent van de dienstregelingsuren in 2021 wegvallen. De vervoerder nuanceert dat percentage. “NRC baseert zich op een intern bericht van september, waarbij dat toen het uiterste scenario was. Inmiddels verwachten we dat er 5 tot 12 procent minder openbaar vervoer geboden zal worden. Dat zal ook per regio verschillen”, reageert Transdev-woordvoerder Laura Steur tegenover Treinreiziger.nl.

Connexxion heeft in Noord-Holland bijvoorbeeld voorgesteld om de frequente buslijn 397 (Nieuw-Vennep – Amsterdam) straks elke 8 minuten, in plaats van elke 5 minuten te laten rijden. Ook busbedrijf EBS wil de frequentie van een aantal belangrijke lijnen verlagen. Op lijnen in Waterland gaat de frequentie bijvoorbeeld van tien keer per uur naar zes keer per uur. De vervoerder wijst erop dat de bezettingsgraad momenteel onder de 50 procent ligt.

Nachtbussen geschrapt

EBS laat weten dat er geen buslijnen verdwijnen. Dat geldt ook in Utrecht bij Qbuzz. Wel zal daar ongeveer 8 procent van de ritten geschrapt worden door frequenties te verlagen. Ook het Amsterdamse GVB heeft een voorstel gemaakt waarbij frequente bussen in bijvoorbeeld de spits minder vaak gaan rijden. Ook wil het GVB nachtbussen schrappen. Wel benadrukt de vervoerder dat als de situatie wijzigt, ook het aanbod kan wijzigen. Op dit moment vervoert de GVB slechts 34 procent van het normale aantal reizigers.

Vraag en aanbod afstemmen

NS heeft geen plannen om te schrappen in de dienstregeling. Wel is het zo dat het spoorbedrijf de actuele situatie volgt, en die aanleiding kan vormen om tijdelijk de dienstregeling uit te dunnen. Zoals nu ook het geval is. Sinds deze week zijn bijvoorbeeld een aantal extra spitsritten geschrapt.

Arriva, Keolis en HTM zijn nog weinig concreet over de dienstregelingsvoorstellen. RET – de Rotterdamse stadsvervoerder – stelt in de krant dat vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd moeten worden. De vervoerder zegt tegenover Treinreiziger.nl dat dit niet helemaal klopt. “Het gaat niet primair om het beter afstemmen van vraag en aanbod, maar om het opvangen van verliezen”, legt een woordvoerder uit. De vervoerder heeft een voorstel gemaakt waarin frequenties van vroege en late diensten omlaag gaan.

“We houden de reizigersaantallen goed in de gaten en doen aanpassingen als dat nodig is”, stelt Arriva tegenover NRC. In het vervoersplan van 2021 is het de bedoeling dat er juist spitsnelstreinen bij komen tussen Groningen en Winschoten. Ook gaan er meer sneltreinen rijden tussen Groningen en Leeuwarden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
53 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Joop
4 jaren geleden

Men kan het OV beter per direct afschaffen. Het virus zal minstens nog tot 2030 onder ons zijn. En waarschijnlijk nog vele decennia daarna. In afgesloten auto’s is het besmettingsgevaar veel langer (nul). Het virus is niet weg. Dit is nou eenmaal het nieuwe normaal.

Joop_L
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

En hoe zie je dat dan voor je, Joop?

Er zijn legio mensen afhankelijk van openbaar vervoer. Die moeten dan maar een alternatief gaan zoeken? Ze zijn niet zomaar afhankelijk van de bus, tram, trein of metro hoor.

De hoop is uitgesproken dat er in januari een vaccin is. Als de mensen nou gewoon ook nog even de richtlijnen in acht houden, kunnen we, zoals de experts het vermoeden, snel weer over naar het oude normaal.

Karel Geerts
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joop_L

Nog naïef, zoals het rki gisteren al vertelde zullen ook met een vaccin nog zo’n twee jaar beperkingen nodig zijn. En dat is dan nog in de veronderstelling dat een vaccin voor langere tijd immuniteit geeft. Kans is groot dat we gewoon bezig blijven tot de epidemie vanzelf wegtrekt.

Joop
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joop_L

Die mensen kunnen met de auto, of desnoods gebracht worden of een taxi nemen.

Jan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

Je begrijpt dat deze mensen dus juist in het OV zitten omdat zij die drie opties niet hebben?

Bert sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

@Joop.
Dan zitten ze wel met meerderen in een auto, met alle risico,

SRB
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

Ja tuurlijk. Lekker met z’n allen vaststaan in de file. Laat staan het feit dat niet iedereen auto KAN rijden. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom iemand geen rijbewijs heeft/kan halen, laat staan dat iedereen zich geen auto kan permitteren.

OV is een basisbehoefte die gewoon moet blijven bestaan en blijft bestaan. De naïeve gedachtegang die jij nu hier uitstraalt gaat en kan niet gebeuren. En gelukkig maar. Nederland is al een soort Los Angeles, laat het aub geen combinatie Los Angeles en Jakarta worden.

SRB
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

Herstel: eerste alinea. Niet iedereen kan zich een auto permitteren.

Joost2
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

@SRB
Als je belang hecht aan een constructieve discussie, is het niet zo slim om te stellen dat Nederland qua verkeerssysteem lijkt op LA. Dat is namelijk complete onzin. En er is ook niemand hier die een dergelijke kant op wil, nog los van het feit dat het helemaal niet kan.

SRB
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

@Joost2 Die kant gaan we dus wel op als je OV zou wegbezuinigen en iedereen de auto in zou jagen. De wegen zijn sinds de versoepelingen van juni sowieso weer op het niveau van voor de eerste golf gekomen. Zelfs drukker omdat veel mensen het OV mijden. Er wordt al behoorlijk wat file gereden, dat kan in potentie alleen nog maar meer worden. De vergelijking met LA is dus helemaal niet zo gek. Helemaal als het naieve proefballonetje van onze Joop de waarheid zou worden.

Joost2
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

Los Angeles is een stad met net zoveel inwoners als heel Nederland. Alles is ruim opgezet met weinig hoogbouw. Er is geen fietscultuur en afstanden zijn te lang om te fietsen. Ruimte voor railinfra is er alleen nog ondergronds. Een groot deel van de werkgelegenheid is in het centrum van de stad, waardoor een groot deel van de bevolking ‘s-ochtends richting dat centrum gaat en ‘s-avonds in tegengestelde richting. Dat zijn de eigenschappen die zorgen voor veel files daar. Allemaal eigenschappen die op Nederland niet van toepassing zijn en zo gaat het ook niet worden. Om nog maar te zwijgen over Jakarta. Laat deze angstbeelden in het vervolg achterwege svp.

Jay
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

Ga jij dat betalen Joop?
Praat aub alleen voor jezelf, ik ben ook
afhankelijk van het openbaar vervoer,
Werken in het centrum van Rotterdam is
Nogal prijzig als je met de auto komt!

Baardstaart
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joop_L

Dat hoogfrequente lijnen minder gaan rijden vanwege verminderde vraag vind ik een zeer acceptabele bezuiniging. Ik denk dat de overheid minimum OV eisen moet opstellen (basisdienstregeling) en deze ten alle tijde financieren, terwijl drukke OV verbindingen vergoed moet kunnen worden door gebruik.

Als je OV wilt afschaffen zou je tijbewijsloosheid en het niet kunnen halen van zo een papiertje als een officiele handicap wordt gezien.

Moeten we niet op een gecontroleerde manier gezonde mensen licht besmetten om zo groepsimmuniteit op te bouwen. Dat is de enige manier hoe we met dit virus om moeten gaan. – Verder Corona inperken met goede ventilatie en goede voeding. Er moet aandacht komen voor ventilatie in OV middelen en ook andere openbare gebouwen. Dan kunnen we het OV weer normaal gebruiken. Evt een treindeel reserveren voor kwetsbare groepen (griepspuit gerechtigden) waar bijv. meer ruimte en krachtigere ventilatie is.

Het vaccin is een genetisch gemodificeerd RNA vaccin en geen gewoon traditioneel vaccin. Ik heb geen zin in om een proefkonijn te zijn voor dit vaccin. En er zullen veel meer mensen zo over denken, dus ga niet van het vaccin uit als oplossing.

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Tegen de kolder van groepsimmuniteit wordt niet voor niets door de WHO als volslagen idioterie betitelt.

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dan heb je straks vrees ik een probleem als je naar het buitenland wil. Veel landen gaan een inentingsbewijs eisen voor bezoekers.

Tim H
4 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik dacht dat inmiddels toch algemeen bekend is dat dat idee van groepsimmuniteit gewoon onzin is.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Tim H
Groepsimmuniteit is geen onzin, het is alleen niet op korte termijn haalbaar zonder vaccin, binnen de capaciteitsgrenzen van de zorg.

Tom
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joop

Wat een hoop ongefundeerde onzin. Wat wijst er nu op dat we over een jaar niet alweer klaar zijn met dat hele virus en alles op dezelfde manier gaan doen als voorheen? De zogenoemde “nieuwe normaal” bestaat niet.

Rob van velzen
4 jaren geleden

Als ze het ov minder frequent gaan laten rijden zal dat alleen maar leiden tot verdere verschraling . Als een bus in plaats van 1 x per 30 minuten eens per uur gaat rijden en je normaal al een kwartier moet wachten. Ga je op zoek naar slternatieven. Wil je het ov verbeteren zul je juist moeten investereren.

Joost2
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rob van velzen

Investeren waarin? Plexiglas tussen de zittingen?

Brabo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

In linkse kring is het gebruikelijk om gewoon
geld uitgeven eufemistisch “investeren” te noemen.

Baardstaart
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rob van velzen

Ja… Maar veel lege bussen en treinen laten rijden, terwijl op dat traject al veel bussen / treinen rijden betekent dat je beter een aantal bussen kan schrappen en als er weer meer vraag is het vervoer weer opschalen.

Wil je na de Corona het OV weer bevorderen dan zou je allerlei promo acties kunnen organiseren om mensen weer in het OV te krijgen.

Brabo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rob van velzen

Drie jaar lang grotendeels lege bussen en treinen laten rijden is waanzin en onbetaalbaar. Er is niet onbeperkt geld. Het OV zal zich moeten aanpassen.

Rudy
4 jaren geleden

Buiten een flapje plexiglas en een geblokt lint, heeft het OV nog niets gedaan aan Corona preventie. Corona zal zeker nog twee jaar rond blijven spoken. Als het geen Corona is, dan is het wel een andere minder lastige infectieziekte. Besmetting in het OV blijft een issue.

Wanneer gaat het OV serieus werk maken van Corona preventie:
– zitplaatsgarantie
– voorkomen van veevervoer
– goede ventilatie
– kleinere compartimenten
– bescherming bestuurder
Bedenk maar wat. Maar niets doen en alleen de bal doorspelen naar de reiziger met verplichte mondkapjes kan niet meer.

Brabo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

Zitplaatsgarantieis op lange duur onbetaalbaar.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Als tijdelijke maatregel zou het wellicht kunnen, maar dan hoort reserveren daar denk ik ook bij

Ricardo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

Probleem is dat de vervoersvraag normaal twee enorme pieken op de dag kent, de ochtendspits en de avondspits. Willen we voor die pieken zitplaatsgarantie, dan hebben we veel meer capaciteit nodig, die vervolgens de rest van de dag stil staat. Dat is een enorme verspilling, want ook machines die stil staan kosten geld.

RoB
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

Er vindt weinig besmetting plaats in het OV. Dat gebeurt in familiekring, op feestjes en grote samenkomsten.

Rudy
4 jaren geleden
Antwoord aan  RoB

Dit is een groot misverstand. Van 75% van de besmettingen is de oorzaak onbekend. Besmettingen in de familie sfeer zijn veel gemakkelijker op te sporen. Het is feitelijk onmogelijk besmettingen in het OV op te sporen omdat iedereen anoniem is. Sommige wetenschappers verdenken het OV als belangrijke besmettingsbron, echter bewijs ontbreekt.

Natuurlijk komt deze struisvogel politiek het OV heel goed uit.

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

Hey rki in Duitsland berichtte vandaag juist dat het OV geen serieuze besmettingsbron blijkt te zijn vermoedelijk vanwege de mondkapjesplicht.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

@Anoniem
Het Robert Koch Intitut geeft daarbij niet aan hoe ze dat dan onderzocht hebben zonder in de valkuil te trappen die Rudy hierboven uitlegt. Daarmee laten ze de verdenking op zich dat ze daar wel ingetrapt zijn.

Rudy
4 jaren geleden
Antwoord aan  RoB

Vergeten. Het CDC in de USA heeft besmette en niet besmette mensen achteraf gevraagd waar ze zijn geweest en heeft een lijst van plaatsen gemaakt waar relatief meer besmette mensen zijn geweest. Besmette mensen waren significant vaker geweest bij:
1. café en bar
2. restaurant
3. sportschool
4. OV

Martin
4 jaren geleden

Dit kon iedere ov-reiziger/-geïnteresseerde met enig gevoel voor realiteit toch al in maart aanvoelen? Ik vraag me serieus af of het openbaar vervoer zoals we dat kennen, dit gaat overleven. De ov-bedrijven zelf (met NS als triest boegbeeld) hebben in elk geval nul visie en ook geen zin om de reiziger perspectief te bieden, zoveel is inmiddels wel duidelijk. Een kernnet op het spoor en het ov in de grote steden zullen wel blijven bestaan, maar voor het ook vóór corona al extreem zwakke vervoer op het platteland (hier in de kop van Noord-Holland wordt eigenlijk voornamelijk lucht vervoerd, ook op de ‘sterkere’ lijnen) is het m.i. gewoon einde verhaal als de situatie niet heel snel stabiliseert. Dan maar hopen dat zelfrijdende auto’s over een jaar of tien worden toegelaten.

Brabo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Martin

Je kunt op veel plaatsen al een heleboel besparen door busdiensten die parallel aan de trein rijden op te doeken. Dat doet minimaal pijn.

Ricardo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Nadeel van dat plan is dat de bussen vaker stoppen en juist dienen als ontsluiting van de gebieden tussen de stations. Laat je die bussen niet meer rijden, kan je zomaar hele gebieden onbereikbaar maken met het OV.

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

Er is een bijv. een volledig overbodige snelbus van Assen naar Groningen die totaal niets toevoegt aan de parallelle treindienst. Idem dito de volkomen overbodige snelbussen Haarlem-Amstetdam.

Baardstaart
4 jaren geleden
Antwoord aan  Martin

Corona zal het OV onherstelbare schade berokkenen en er zal gekeken moeten worden hoe de schade voor de “achterblijvende” reizigers opgelost kan worden. OV heeft naast massa transport ook een sociale functie.

Dus OV zal sowieso een basisfunctie moeten behouden (treinen rijden minimaal de basisdienstregeling), die geen ander vervoer hebben. Zo zou integratie met WMO, belbussen etc. soulaas kunnen bieden. Integratie van die twee zou in dunne gebieden zou gewoon de beste keus zijn. Geen vervoerskeus (geen auto/rijbewijs), geen OV aanwezig, dan valt u onder het goedkopere OV tarief. Dit zou dan landelijk of in de vervoersregio geregeld moeten gaan worden. Wellicht is beter dan het vervoeren van lucht.

Er zal zo snel als mogelijk met zelfrijdend vervoer op dunne gebieden gerealiseerd moeten worden. Er zal een vervoersplan moeten komen om dunne gebieden betaalbaar bereikbaar te houden voor diegene, die geen keus hebben.

Overigens neemt niet weg dat alle OV en OV vervangers uitstekende ventilatie moeten hebben opdat mondkapjes etc niet meer nodig zijn.

Brabo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Je gezeur over mondkapjes begint vermoeiend te worden

SRB
4 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Mede daardoor zie je mij hier niet vaak meer. Een bepaalde groep reageerders hier gebruiken sinds de uitbraak van Corona deze website vaak om meningen te ventileren die uiteindelijk weinig van doen hebben met de kern van deze website. Beetje jammer. Er vonden hier vaak leuke en constructieve discussies plaats over OV-gerelateerde zaken, maar het reactieveld hier begint steeds meer op de gemiddelde Facebookpagina te lijken. Ik doe daar niet aan mee.

Leo Lansbergen
4 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Helemaal mee eens !
Ik heb enkele weken geleden Baardstaart ook eens betiteld als anoniem synoniem voor “mondkapje”…..

Anoniem
4 jaren geleden

Corona bestaat NIET. Di is een plan van de vrijmetselarij [ Rutte is een hooggeplaatste vrijmetselaar ]. Zokan er volgend jaar een ”bankencrisis” ontstaan [ gecreërd uiteraard ] en als er een avondklok / uitgaansverbod is kan er geen bankenrun ontstaan en moet iedereen ”de banken redden” en heel de EU is over 2 jaar een communistische en fascistische totalitaire staat waar wij geen enkele vrijheden meer zullen hebben. Mondkapjesplicht [ slavenmaskers ] en 1,5 meter is bedoeld om te kijken hoever ze kunnen gaan om t volk te dwingen tot slaafs zijn. En dat lukt ze helaas aardig. Dit is nog maar het begin. En over een paar jaar zal het wereldregime nog velen malen erger zijn dan Hitler en Stalin bij elkaar. En dan is het voorgoed afgelopen met de vrije wereld en het oude normaal zal NOOIT meer terugkeren.

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Niet meer te veel snuiven vanavond, je hebt wel genoeg gehad voor vandaag.

Peter B
4 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Beste Anoniem,
Ik begrijp je bericht niet, dit heeft totaal niets met treinen te maken. En je verziekt zo deze site! Bovendien is het gebruikelijk om beweringen met bewijzen te staven. Dus ga eerst eens bewijzen dat Rutte bij de Vrijmetselaars ik aangesloten en dat de Vrijmetselarij een illegalen beweging is. En voor je nog meer idiote beweringen doet, kijk eens naar Zondag op Lubach (18-10) daar kan je zien wat voor effecten jullie roddels hebben.
Ik vraag je om eens onderzoek te doen om je beweringen te staven, als je kranten niet vertrouwt praat dan eens met je huisarts of met een willekeurige verpleegster of schoonmaker in een ziekenhuis, ze zullen bevestigen dat er ontzettend veel zieken zijn. Maar boven al, dit is een treinensite en geen roddelsite. Ik begrijp trouwens niet dat Treinreiziger zulke larie verhalen niet verwijdert. Het haalt de hele site omlaag.

Peter B
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter B

Sorry, ik was zo kwaad dat er een gekke fout in mijn bericht is geslopen. Het moet natuurlijk “Luvacht op zondag” zijn en niet “Zondag op Lubach” ( Ik corrigeer de fout even voordat Anoniem beweert dat Aliens mijn hersens hebben overgenomen)

spoortender
4 jaren geleden

Verschillen van mening en inzichten mogen er best zijn, maar elkaar op een respectvolle manier bejegenen met fatsoenlijk taalgebruik zou in elk forum als deze zeer wenselijk zijn ook bij treinreiziger.nl.

treingraag
4 jaren geleden

Ageer al jaren tegen potdichte treinen (en bussen). En ja, hoor, nu begint Europa over betere ventilatie. Mooi voorbeeld is de oude sprinter met tochtvrije schuiframen de Vlaflip. Bij TGV natuurlijk ander verhaal, operatiekamer systeem?

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

Ventilatie kan ook met een ventilatiesysteem zonder open ramen.

Frans Eekhout
4 jaren geleden

In de verbouwde VIRMm en DDZm treinen zijn na de verbouwing door de conducteur te openen noodventilatieramen geïnstalleerd, misschien moeten die door de reiziger zelf altijd geopend kunnen worden voor extra ventilatie en niet als je een speciale sleutel nodig heb.

Bert Bus
4 jaren geleden

Minder bussen is nu helemaal niet zo erg. Er wordt veel mee bespaard en als deze corona-ellende ooit weer overwaaid kun je de frequentie vanzelf weer opschalen.Rondom het Amstelveense busstation rijden de bussen in koppels van twee een 6-minuten frequentie naar min of meer hetzelfde eindpunt (Haarlem Station of Bijlmer Arena en tussen Uithoorn naar station Zuid en Amsterdam-Centrum hetzelfde verhaal.

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Bus

Minder bussen helpt alleen als het bijbehorende personeel naar het UWV verhuist.

vissers
4 jaren geleden

Nl wijkt in een aantal opzichten wel duidleijk af van elders in het Ov met bus/tram.
1.er is hier GEEN enorm drukke spits, bij veel stadsvervoer is bvb de ZAterdag de drukste dag.
2.het % mensen dat de bus benut op vannaar werk te gaan is zeer laag. We blijven toch een fiets/brommerland op korte afstand.
3.vooral buiten de randstad zijn de scholieren het grootste deel van de pax. En door het verzetten van de schooltijden blijken die toch veel meer gespreid kunnen worden als men vroeger dacht/meende te kunnen doen. Al is het nog niet zo erg als in DE-waar in landelijke regiośs de schüler tot 90% van alle reizgers uitmaken.

Brabo
4 jaren geleden
Antwoord aan  vissers

In Oost-Brabant bijv. vormen scholieren/studenten ook 90% van alle reizigers.

Rens
4 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Het OV is in Oost-Brabant ook zo slecht dat niet- scholieren en studenten snel een rijbewijs halen. Als je daar afhankelijk bent van OV kom je niet ver.