In 2030 per metro naar Schiphol

De komende tien jaar wordt de Noord/Zuidlijn doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp. Die doortrekking gaat 3 miljard euro kosten. Dat meldt de Volkskrant donderdag.

Meebetalen

Zeven partijen, van Amsterdam en NS tot de KLM en Schiphol, zien dit project als het belangrijkste op mobiliteitsgebied. Met dichtslibbende wegen en volle treinen en perrons op het traject Schiphol-Amsterdam moet de ‘lightrail’ (zoals een metro) prioriteit krijgen. De metrolijn gaat vrijwel overal bovengronds rijden, parallel aan de A4, en krijgt een eigen station bij de luchthaven.

De partijen willen ook meebetalen aan de uitbreiding van de metrolijn. Zo wordt gekeken of een bescheiden verhoging van de ticketprijzen van KLM een middel kan zijn om geld vrij te maken. Van Schiphol was al bekend dat de luchthaven bereid is de portemonnee te trekken. Daarnaast verwachten de zeven partijen ook een aanzienlijke bijdrage vanuit het rijk.

Nationaal belang

NS-topman Roger van Boxtel heeft het doortrekken van de Noord-Zuidlijn maandag besproken op het ministerie van Algemene Zaken. “Met premier Rutte heb ik er in het najaar al over gesproken”, citeert de Volkskrant de topman. Van Boxtel vindt het een project van nationaal belang. “Ik hoor de kritiek alweer, over dat Amsterdam en regio altijd voorgaan. Dat is onzin. Als het tussen Schiphol en Amsterdam vastloopt, en dat doet het nu, dan heeft heel Nederland daar last van.”

NS heeft aangekondigd dat per 2023 de intercity’s tussen Schiphol en Amsterdam geschrapt worden. In plaats daarvan gaat er 8x per uur een Airportsprinter rijden. Als de Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Schiphol is een frequente Airportsprinter niet meer nodig. Daardoor ontstaat er tussen Schiphol en Amsterdam ruimte voor internationale treinen en intercity’s.

Klimaatdoelen

President-directeur Dick Benschop van Schiphol: “Wij houden ons echt niet alleen met onszelf, de luchtvaart, bezig.” Hij wijst erop dat vervoer vanaf en naar de luchthaven fors bijdraagt aan het niet-halen van klimaatdoelen. “Hoe meer mensen met schoon openbaar vervoer naar ons reizen, hoe beter.”

This post was last modified on 11 januari 2021 15:27

Bekijk reacties

  • Een gemiste kans... Een metro naar Schiphol is een goed idee, maar zou de (verlenging van de) Oost-Westlijn moeten zijn, omdat deze dan andere delen van Amsterdam zou ontsluiten, en zo veel meer reizigers zou trekken. Nu wordt het een langzame kopie van de spoorlijn die er naast ligt. Meer capaciteit, zeker, maar weinig tijdswinst, voor een hoop geld. Drie miljard is wat de Noord-Zuidlijn gekost heeft, terwijl die dwars onder het oude centrum doorgaat - de Schiphol-verlenging is waarschijnlijk ook nog iets korter. Ik zie niet waarom een grotendeels bovengrondse metrolijn meer dan 300 miljoen Euro per km zou moeten kosten.

    • De NZ gaat niet dwars onder het centrum door maar volgt de straten. Voorts deze lijn goede stationslocaties en uw Oost-West niet.
      HEt voordeel is dat deze er nu ligt en in bedrijf is. Uw Oost-West komt er de eerste 25 jaar niet.

      • De NZ-lijn volgt inderdaad grotendeels het stratenpatroon (behalve één buis in de Pijp), maar toch moesten er op meerdere plekken dure compensatiemaatregelen worden getroffen om te voorkomen dat belendende gebouwen beschadigd zouden raken, en het nieuwe metrostation CS was natuurlijk erg complex en dus duur. De verlenging van de NZ-lijn naar Schiphol heeft die problemen niet, en ligt tussen Knooppunt Nieuwe Meer en Schiphol grotendeels bovengronds, en zou dus absoluut geen 300 miljoen per kilometer moeten kosten.

        Wat betreft het argument van de stationslocaties, dit is nou net het probleem van de nu voorgestelde verlenging van de NZ-lijn: tussen Amstelveenseweg en Schiphol Noord is er hooguit behoefte aan één halte bij Riekerpolder, en verder niet. Een Oost-Westlijn via Lelylaan, Osdorp en Badhoevedorp zou op veel meer plekken passagiers trekken. Tenzij u bedoelt dat de huidige stations van de NZ-lijn in het centrum beter gelegen zijn dan de toekomstige stations van een Oost-Westlijn, maar ook dan denk ik dat die niet te minste zijn, nl. Leidseplein/Rijksmuseum, Vijzelgracht en Frederiksplein.

    • Helemaal eens met mvdh, een oost-westlijn lijkt mij een veel grotere meerwaarde hebben. Weet iemand waarom dit stuk 3 miljard zou kosten?

  • Is vrijwel bovengronds wel de waarheid?. Vanaf Amsterdam Zuid tot de NW-zijde van knooppunt Badhoevedorp zal wellicht lukken over deze ca. 5,5 km. Maar het maaiveld t.p.v. het luchthaventerrein duld geen obstakels. Dan lijkt 7-8 km. ondergronds tot bv Hoofddorp-Beukenhorst Oost noodzakelijk. En naderen we een trajectlengte van 50% ondergronds met exorbitante bouwkosten op het centrale deel van Schiphol.

      • Overigens, Schiphol ligt wel bij Amsterdam maar niet in Amsterdam. Daar is iedereen blij om. Haarlemmermeer heeft er ook nog wat mee te maken.

    • Al in 2015 is er een onderzoek gepubliceerd naar de haalbaarheid van het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol: https://www.noordzuidlijnkennis.net/uitkomst-vervolgstudies-uitbreiding-amsterdams-metronet/ Variant 1B komt hierin met een kostprijs van 2 miljard euro als meest haalbare optie naar voren.
      Dit traject loopt grotendeels bovengronds. Vanaf station Amsterdam Zuid volgt deze de bestaande metrolijn tot aan het knooppunt Nieuwe Meer; daar steekt de lijn door naar de zuidzijde van de A4, en volgt de Oude Haagweg, onder de A9 door naar het OV-knooppunt Schiphol-Noord. Daarna volgt het traject globaal de Loevensteinse Randweg en maakt gebruik van de oude Zuidtangent-tunnel onder Buitenveldertbaan, volgt met u-bocht de Zuidtangent om de gebouwen heen en gaat pas op het laatst ondergronds om zo naast het treinstation van Schiphol uit te komen.

      • Wellicht is nog een optie te ontwikkelen waarbij men eerst nog even Noord van de A4 blijft. De Riekerpolder en Sloten kunnen dan wat beter bediend worden. De A9 of A10 moet je toch kruisen. Een metro-viaduct is flinke slank en kan makkelijk over van alles heen gevoerd worden. Zo kun je tot het terrein van Schiphol mooi door de lucht en kan overal makkelijk gekruist worden.

      • Uit bovengenoemd rapport:

        "Als laatste: het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Hoe doet deze het qua kosten-batenanalyse?

        “Deze doet het niet zo heel goed. Je kan namelijk maar een beperkt gebied ontwikkelen vanwege de nabijheid van de luchthaven zelf met alle landingsbanen en andere infrastructuur. Alleen het Schinkelkwartier kan je verder ontwikkelen. Daarnaast voegt deze verbinding vrij weinig toe aan het bestaande OV.”"

  • Benschop bedoelt: Hoe meer mensen met schoon openbaar vervoer naar ons reizen, hoe meer mensen er in een vliegtuig stappen.

    En dus dat ook schoon vervoer vanaf en naar de luchthaven fors bijdraagt aan het niet-halen van klimaatdoelen.

    • Tja, krimp van de luchthaven zou de aanleg van de metro wellicht overbodig maken en tegelijk veel problemen in de regio en voor het milieu oplossen. Het economisch belang van Schiphol wordt altijd schromelijk overdreven. Maar ja, zo rekenen we (nog) niet.

  • 2030? Wat een ambitie. Het is beter om uitvoering en projectleiding niet Amsterdamse handen te laten. Zelfs op zo'n eenvoudig trajectje zal men er in slagen nog 2 miljard Euro extra op te stoken.

    We zullen maar blij zijn dat er een eigen stationnetje komt zodat het treinendeel niet verbouwd hoeft te worden of ruimte moet afstaan.
    Men verklaart dat er minimaal onder de grond zal gereden worden maar het kaartje laat zien dat er gedacht wordt dat er over het hele Schiphol terrein onder de grond gereden zal worden. Niet erg minimaal. Zoveel geld extra opstoken vanwege de waan dat het dan veiliger zou zijn is niet rechtvaardigen.

  • Het ontgaat mij waarom er voor het starten van de NS airport-shuttle drie jaar gewacht moet worden? De rails, statione en treinen zijn er. Wat is het probleem?
    Schroef toch sofort ERTMS aan die bielzen en waar meer van Hoofddorp tot Zuid, Centraal en Weesp en maak het allemaal wat efficiënter. Dan gelijk de Flevolijn er achteraan en je kan met die nieuwe treinen sofort Zwolle-Brede of Brussel gaan rijden.

    • Ja, de rails zijn er.
      Ja, de treinen zijn er.
      Maar nee, plaats op de rails voor de treinen is er niet.

      Op de plek waar de Airportsprinter moet gaan rijden, rijden nu nog de Thalys, de eurostar en de IC direct. Die zullen dus eerst moeten worden verhuisd naar Amsterdam Zuid. Daar is Prorail nu ruimte voor aan het maken. Gaat voor zover ik weet nog iets van drie jaar duren... ;)

      • Dan rijden ze nog steeds door de tunnel van Schiphol. Het is wel een plan om de HSL treinen naar Zuid te dirigeren maar dat gaat de eerste 10 jaar niet lukken want Zuid is er niet geschikt voor en de keersporen bij Duivendrecht zijn er ook zomaar niet aangelegd. De buurt wil het niet.
        Dat is dus niet de reden waarom NS de ambitiemeter zo laag heeft staan.

      • @Oscar. Thalys, Eurostar en Benelux moeten niet naar Amsterdam Zuid. Daar willen buitenlandse bezoekers niet naar toe.
        De IC naar Berlijn begon pas goed te lopen toen deze werd verplaatst van Amsterdam Zuid naar Amsterdam Centraal.
        Ik zie de Metro naar Schiphol en Hoofddorp vooral van belang voor de vele mensen die daar werken. Gezien het de continue bedrijvigheid op Schiphol zal deze metro ook 's nachts moeten doorrijden.

        • Mee eens dat Thalys en Eurostar niet naar Amsterdam Zuid moeten gaan. Overigens lees ik hierboven dat alle IC tussen Amsterdam - Schiphol geschrapt worden. En dat zijn er nu 5 IC p/u. En geen hogesnelheidstreinen

  • Ik zou dit geld toch liever in het treinnetwerk steken. Ik begrijp dat een directe verbinding tussen schiphol en centrum amsterdam zeer fijn is. Maar een adequate verbinding met amsterdam is al voorzien in de spoorvisie 2030. Zie daar 10 sprinters /uur door amsterdam west waarvan 8/uur naar CS, en 24x/uur (!) een trein naar zuid, waarvan er vier stoptrein via ams-oost naar almere doorgaan en 4 IC's die ook bij duivendrecht stoppen (en aldus ook ams-oost voorzien). Met zo'n trein aanbod mag er toch best overgestapt worden in Zuid voor de mensen die specifiek naar de pijp of dam moeten? Ik heb liever dat er een goede treinconnectie komt vanuit Haarlem/zaanregio/purmer met de HSL. Die moeten het straks doen met een Hoorn - Hoofddorp sprinter van 2x/uur. De NZ-lijn doortrekking verbeterd daar weinig aan. Voor een ritje zaanregio - dordrecht heb je in de 2030 spoorvisie straks 4 treinritten nodig (vb: wormerveer - sloterdijk - schiphol - rotterdamCS-dordrecht.) Of je moet in sloterdijk de reguliere IC nemen naar dordrecht, wat langer duurt en eigenlijk zonde is van de HSL. (dit is overigens geen eigen belang, gezien ik daar niet woon, maar de aansluiting van N-holland met de HSL is mijns inziens een duidelijk missende verbinding in de 2030 spoorvisie)

    • Het zone rijden van de NS zie je nu al. Treinen vanaf Almere/Amersfoort/Hilversum rijden via Amsterdam Zuid en Schiphol. Deel tussen Amsterdam C - Schiphol is bestemd voor de HSL treinen. Vanaf Noord Holland reis je rechtstreeks naar Utrecht - Gelderland of Utrecht - Noord Brabant/Limburg.

      Wil je vanaf Alkmaar/Enkhuizen naar Rotterdam moet je nu al overstappen op Amsterdam Centraal/Utrecht Centraal. Wil je snel kies je voor de IC Direct. Ben je bereid een omweg te nemen dan kun je een andere trein kiezen zoals de boemelintercity Amsterdam - Haarlem - Den Haag - Dordrecht - Vlissingen.

      Het doortrekken van de Noord - Zuidmetrolijn zorgt niet alleen voor dat het spoortraject ontlast wordt. Maar ook dat het netwerk in Amsterdam en daarbuiten fijnmaziger wordt. Maar niet iedereen profiteert van de nieuwe ontwikkelingen. Helaas zijn er altijd verliezers. Zie Dordrecht, Roosendaal.

      • Ja, klopt. Maar wat ik bedoel is dat die aansluiting voor N-holland op de ICD (en andere internationale treinen) bij amsterdam cs in de toekomst verdwijnt, doordat Zuid het internationale station gaat worden. Vrijwel alle belangrijke intercity lijnen naar Amsterdam krijgen een aansluiting op die internationale treinen op Zuid, behalve de IC lijnen uit Noord-Holland. Zelfs in de prestigieuze spoorvisie 2030 van prorail is de verbinding van Noord-Holland met de internationale lijnen beparkt tot een 2x/uur sprinter hoorn/hoofddorp (aansluiting op internationale treinen op schiphol) Ik zou bijvoorbeeld graag die dienst verdubbeld zien worden naar 4x/uur wanneer zuid de internationale hub wordt. Dan is het al redelijk acceptabel omdat een overstap bij zaandam NS veel makkelijker is dan bij sloterdijk (ingewikkelde perronwissels daar).
        Het zou zonde zijn als heel Noord-Holland slechte toegang krijgt tot internationale treindiensten..

        • De inwoners van Noord Holland ten noorden van Amsterdam kunnen door NS gecompenseerd worden met een extra stop op station Duivendrecht. Dan moeten de IC Direct ook extra stoppen op Duivendrecht. Aangezien station Duivendrecht een kruisstation is dat geen probleem.

          De IC Direct Groningen/Leeuwarden - Breda zou bijvoorbeeld bij station Duivendrecht kunnen aansluiten op IC Alkmaar - Maastricht. Of IC Enkhuizen - Heerlen kan bij Duivendrecht aansluiten op IC Direct Rotterdam - Schiphol - Amersfoort (2 keer p/u) - Enschede (1 keer p/u).

          Op die manier hoeven de treinreizigers uit Noord Holland niet extra over te stappen bij Amsterdam Centraal. En zijn ze waarschijnlijk sneller in Rotterdam Centraal/Breda via HSL. De Intercity Direct van/naar Almere C/Amersfoort hebben een iets langere reistijd. Maar vervoeren dan wel meer reizigers. Dat is dan een afweging van de NS.

        • Hoi Hanzeboog 2012,
          Ik waardeer uw reactie voor oplossing van verbinding tussen Noord-Holland met schiphol middels overstap op Duivendrecht. U heeft gelijk dat dit een overstap zou schelen voor bepaalde regios in Noord-Holland. Maar dit zou totaal niet logisch zijn. De IC-lijn alkmaar - eindhoven gaat echt niet naast amsterdam Amstel ook nog eens op duivendrecht stoppen. En de intercity direct gaat echt niet naast Zuid ook nog eens op Duivendrecht stoppen. Dat maakt geen sense (met alle respect). De snelste route om richting Rotterdam te geraken vanuit Noord-Holland zou blijven om over te stappen op sloterdijk op de sprinter naar Schiphol, en dáár de IC-direct in te stappen. Ja, dat is een crime met twee overstappen, maar blijft sneller dan vanuit de IC-lijn aan de zuid-oost kant van Amsterdam over te stappen op de IC-direct die dan beide worden omgetoverd tot veredelde stoptreinen. En dan nóg heb je enkel verbinding met de IC-direct en nog steeds niet met andere internationale treindiensten. Ik zie DB niet gaan stoppen in Duivendrecht, en de thalys al helemaal niet...

          Nee, het zou logischer zijn als er tenminste 1 extra stoptrein Hoorn-Hoofddorp gaat rijden (rijd nu eens per half uur). En dat die dan niet zoals nu 6 minuten stilstaat op sloterdijk. Volgens NS is dit nu moeilijk te combineren met ander treinverkeer in de schipholtunnel. Maar als de N-Z lijn is doorgetrokken naar schiphol kan er toch wel één stoptrein DenHaag - AmsCentraal bij sloterdijk de bocht naar Hoorn maken i.p.v. naar centraal. Maar goed, ik ben NS niet...

  • Ik vind het een uitstekend idee. Dan ontlast je de 4 sporen naar Schiphol en ook de stations Amsterdam Zuid en Centraal. Een flink deel van de Schiphol reizigers (toeristen) komen toch alleen maar voor Amsterdam city.

    Wat betreft het stuk bij Schiphol hoeft m.i. niet zo kostbaar te zijn. 2 kleine boortunnels of een grote duiker die je onder banen van Schiphol drukt/trekt. Is genoeg ervaring mee.

    Dat het zolang duurt met de citysprinter heeft behalve met geld en procedures vooral te maken met planning. Eerst moet Zuid geschikt gemaakt worden voor Thalys / Eurostar / IC Direct etc met een 3e perron. Daarnaast moet Centraal compleet op de schop voor bredere perrons.

    • De metro's zijn er vooral voor woonwerkverkeer (op Schiphol e.o). Daar staat de weg ook vol mee.

        • @Beste Karel Geerts.
          De gigantische hoeveelheid mensen dat op Schiphol werkt reist niet alleen in de spitsuren. Dat gaat de hele dag door.

    • Lees hierboven dat alle IC (Direct) tussen Amsterdam Centraal - Schiphol geschrapt worden. En niet de hogesnelheidstreinen Thalys en Eurostar.

      Zal qua dienstregeling een behoorlijke verschuiving worden. Zoals inmiddels bekend zal de Intercity Direct Breda - Amsterdam Centraal omgebogen worden via Amsterdam Zuid vanaf 2023. En dan doorrijden naar Groningen/Leeuwarden. De IC Direct Groningen/Leeuwarden - Breda vervangt dan de huidige IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag tussen Groningen/Leeuwarden - Schiphol. En vanaf Schiphol rijdt de IC Direct door naar Breda. Tussen Amsterdam C - Schiphol nemen de Airport Sprinters dan over van de IC Direct Amsterdam - Breda.

      Valt tussen Schiphol - Leiden C - Den Haag C de IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag C weg. Dat gat kan weer opgevuld worden door de IC Enschede/Amersfoort Schothorst - Schiphol door te trekken naar Den Haag C via Leiden Centraal. Hoeft deze IC niet te keren op opstelterrein Hoofddorp die vol staat met kerende Airport Sprinters.

      IC Direct Rotterdam C- Schiphol - Amsterdam C kunnen ze ombuigen naar Amsterdam Zuid. Lijk me dat het beste kan doorrijden naar Almere Centrum/Lelystad Centrum/Amersfoort. Lijk me het meest praktische dat ze de IC Direct Rotterdam - Schiphol - Amsterdam Zuid doortrekken naar Amersfoort. 4 IC Direct tussen Almere/Lelystad - Schiphol - Rotterdam is overkill.

      De IC Direct België kan vanaf Amsterdam Zuid doorgetrokken worden naar Utrecht Centraal.

      Het zal een logistieke puzzel worden voor de planners van de NS.

      • hoi Hanzeboog 2012,

        De hogesnelheidstreinen Thalys en Eurostar zullen ook uiteindelijk bij amsterdam Zuid de stop krijgen. Maar wellicht pas later.

        De intercity direct vanuit Zuid doortrekken naar Utrecht maakt geen sense. Vanuit Rotterdam is het sneller om op de directe intercity naar Utrecht te stappen. Vanuit Breda ga je sneller via den Bosch. Vanuit schiphol en Zuid rijden er al intercities naar Utrecht (nu al 4x/uur).

  • Voor het traject naar Hoofddorp: oorspronkelijk was het idee dat de Zuidtangent (lijn 300) ooit vertramd zou worden, en het traject is daar als het goed is ook op voorbereid. Een metro van Schiphol naar Hoofddorp zal ook een stevig deel van het verkeer van de Zuidtangent overnemen. Dus gaan ze nu een nieuwe baan tussen Schiphol en Hoofddorp aanleggen voor deze metro, of verherbouwen ze de huidige bustunnel tot tram-/metrotunnel? Zou wel onhandig zijn voor doorgaand busverkeer van Amstelveen naar Hoofddorp, of Schiphol naar Haarlem-Schalkwijk, is weer een extra overstap.

    • @Gerben de Vos.
      Gezien de verwachte toename van de stroom van reizigers kun je ook denken aan een én, én, én model met trein, metro en bus, waarbij de diverse vervoersvormen goed met elkaar samenhangen en hun aandeel leveren.

  • 3 Miljard euro is echt heel veel geld om (eigenlijk alleen) de capaciteit van een reguliere spoorlijn te vergroten.

    Om het even in perspectief te zetten: stel de GVB zou dit zonder subsidie aanleggen en je gaat uit van 100000 reizigers per dag en 1 euro winst per passagier, dan duurt het 80 jaar voordat dit terugbetaald is...

    Misschien kan beter gekeken worden naar een beter beveiligingssyteem, het overslaan van stations of desnoods het ombouwen van een spoorlijn naar een metrolijn...

    • Elk infrastructuurproject kost veel geld. Maar je moet niet alleen kijken wat het kost. Maar ook wat het oplevert. Overigens zal de 3 miljard (nu begroot) een schijntje zijn met Crossrail in Londen (aanlegkosten 117 kilometer spoor nu begroot op 18,25 miljard pond).

      Je kunt ook simpel alles bij het oude laten. Loopt het verkeer steeds meer vast. Dat kost ook geld. Het milieu wat steeds belangrijker wordt vanwege normen van stikstofdioxide wordt dan steeds slechter. De doorstroming van treinverkeer zal dan tussen Schiphol - Amsterdam Zuid - Weesp (Groningen/Leeuwarden/Enschede)/Amsterdam Bijlmer - Limburg/Nijmegen steeds slechter worden. Het werkt dan ook door naar andere delen.

      Schiphol heeft in tegenstelling tot vliegvelden zoals Charles de Gaulle, Heathrow, Frankfurt nog steeds geen metro. Wat lange tijd ook niet nodig was. Maar met een frequentie van 48 treinen p/u is station Schiphol meer gaan lijken op een metrostation verdeeld over 6 sporen. En station Schiphol is een knelpunt geworden.

      Daarom moet de Noord - Zuidmetrolijn aangelegd worden.

      • > Schiphol heeft in tegenstelling tot vliegvelden zoals Charles de Gaulle, Heathrow, Frankfurt nog steeds geen metro.

        Dit jaar in Frankfurt geweest, zowel op de luchthaven als in de stad. Geen metro gezien... kennelijk heb ik iets gemist?

        Frankfurt heeft wel een Stadtbahn, maar die rijdt niet naar de luchthaven. De S-Bahn Rhein/Main rijdt wel naar de luchthaven, zelfs naar een ondergronds Regionalbahnhof, maar de S-Bahn is eerder te vergelijken met de sprinter van de NS.

        • Foutje van mij. Was in de veronderstelling dat vliegveld Frankfurt een metro.

          Maar in ieder geval hebben ze wel extra infrastructuur naast de spoorlijnen van/naar Frankfurt Flughafen Fernbahnhofe.

      • Charles de Gaulle heeft ook geen metro. Alleen de RER, maar RER dat is geen metro en zijn gewoon treinen, vergelijkbaar met sprinters. De tunnels van de RER zijn gewone spoorwegtunnels met bovenleiding, en zouden theoretisch zelfs ook door de TGV gepakt kunnen worden.

        • Nou gewoon? Op de RER C en B zie je toch alleen grote dubbeldekkers met vijf op een rij.

  • Goede zaak dat Noord - Zuidmetrolijn doorgetrokken wordt naar Schiphol. Ontlast bovengronds de bestaande spoorlijn Amsterdam Zuid - Schiphol.

    Tot 2030 zal het mogelijk nog gaan. Langere treinen. Invoering van ERTMS waardoor capaciteit van het bestaande spoor vergroot wordt. Maar dan heb je het gehad. En station Amsterdam Zuid en de omgeving gaan al heel gefaseerd op de schop. Zou dan prima uitkomen als de verlenging van de Noord - Zuidmetrolijn naar Schiphol dan gebundeld wordt met de modernisering van station Amsterdam Zuid.

Share

Recent Posts

NS personeel staakt vanaf 24 augustus

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk…

3 dagen terug

Dinsdag na 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort (en geen vervangende bussen)

Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege…

5 dagen terug

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

7 dagen terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

7 dagen terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

7 dagen terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

1 week terug