In 2030 per metro naar Schiphol

De komende tien jaar wordt de Noord/Zuidlijn doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp. Die doortrekking gaat 3 miljard euro kosten. Dat meldt de Volkskrant donderdag.

Meebetalen

Zeven partijen, van Amsterdam en NS tot de KLM en Schiphol, zien dit project als het belangrijkste op mobiliteitsgebied. Met dichtslibbende wegen en volle treinen en perrons op het traject Schiphol-Amsterdam moet de ‘lightrail’ (zoals een metro) prioriteit krijgen. De metrolijn gaat vrijwel overal bovengronds rijden, parallel aan de A4, en krijgt een eigen station bij de luchthaven.

De partijen willen ook meebetalen aan de uitbreiding van de metrolijn. Zo wordt gekeken of een bescheiden verhoging van de ticketprijzen van KLM een middel kan zijn om geld vrij te maken. Van Schiphol was al bekend dat de luchthaven bereid is de portemonnee te trekken. Daarnaast verwachten de zeven partijen ook een aanzienlijke bijdrage vanuit het rijk.

Nationaal belang

NS-topman Roger van Boxtel heeft het doortrekken van de Noord-Zuidlijn maandag besproken op het ministerie van Algemene Zaken. “Met premier Rutte heb ik er in het najaar al over gesproken”, citeert de Volkskrant de topman. Van Boxtel vindt het een project van nationaal belang. “Ik hoor de kritiek alweer, over dat Amsterdam en regio altijd voorgaan. Dat is onzin. Als het tussen Schiphol en Amsterdam vastloopt, en dat doet het nu, dan heeft heel Nederland daar last van.”

NS heeft aangekondigd dat per 2023 de intercity’s tussen Schiphol en Amsterdam geschrapt worden. In plaats daarvan gaat er 8x per uur een Airportsprinter rijden. Als de Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Schiphol is een frequente Airportsprinter niet meer nodig. Daardoor ontstaat er tussen Schiphol en Amsterdam ruimte voor internationale treinen en intercity’s.

Klimaatdoelen

President-directeur Dick Benschop van Schiphol: “Wij houden ons echt niet alleen met onszelf, de luchtvaart, bezig.” Hij wijst erop dat vervoer vanaf en naar de luchthaven fors bijdraagt aan het niet-halen van klimaatdoelen. “Hoe meer mensen met schoon openbaar vervoer naar ons reizen, hoe beter.”

This post was last modified on 11 januari 2021 15:27

Share

Recent Posts

Grote steden vrezen kaalslag ov

Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…

3 uur terug

Treinreizigers gestrand na overstromingen

De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…

1 dag terug

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

4 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug