fbpx
Foto: Stefan Verkerk/Treinreiziger.nl

In beeld: Uithoflijn van start

klok 16 dec 2019 21:50

Vanaf vandaag is Utrecht een tramlijn rijker. De veel besproken Uithoflijn – lijn 22 – is nu voor het eerst in de dienstregeling opgenomen. Zaterdag kon de tram tussen 14:30 uur en 17:30 uur al gratis uitgetest worden.

Tien keer per uur

De allereerste tram vertrok maandagochtend om 5:52 uur vanaf Utrecht Science Park richting Utrecht Centraal. De provincie Utrecht verwelkomde de allereerste betalende reiziger met een bos bloemen. Vervoerder U-OV deelde in de ochtendspits chocoladetrammetjes uit aan alle vroege vogels.

Tram 22 rijdt 10 keer per uur in beide richtingen. Een rit vanaf halte Utrecht Centraal Centrumzijde tot de eindhalte P+R Science Park duurt ongeveer 18 minuten. De eerste tram vertrekt op werkdagen rond 6.00 uur, de laatste rond 22.00 uur. In het weekend rijdt de tram niet.

Staan blijft de standaard

Tot vrijdag waren de Utrechtse reizigers aangewezen op buslijn 12, de drukste buslijn van Nederland. Nu de tram is gaan rijden is de bus op die route overbodig geworden. Vrijdag reed de bus voor het laatst.

De laatste rit op lijn 12, vrijdag 13 december.

Dat de trams enorme massa’s mensen moeten kunnen vervoeren is te zien. De voertuigen bieden relatief gezien veel staanplaatsen. Veel reizigers waren echter ook gewend om in de bus te moeten staan. “Dit staat comfortabeler dan in de bus”, zegt een reiziger op de eerste echte reisdag. Ook de Utrechtse Krant DUIC meldt dat er nauwelijks geklaagd wordt.

De frequentie van 10x per uur komt neer op iedere 6 minuten een tram. Om voldoende reizigers te kunnen vervoeren wordt elke rit met twee treinstellen uitgevoerd. Bij de start van het nieuwe collegejaar (september 2020) gaat de frequentie omhoog naar 12x per uur. “Naar verwachting zal de frequentie van 16 keer per uur per richting niet eerder nodig zijn dan december 2020”, aldus de provincie eerder.

Opening

Zaterdagmiddag 14 december werd de tramlijn geopend door minister Cora van Nieuwenhuizen, gedeputeerde Arne Schaddelee, wethouder Lot van Hooijdonk en directeur U-OV Gerrit Spijksma. Daarna hadden reizigers drie uur de tijd om een gratis proefritje te maken.

Volgens NRC Handelsblad is de nieuwe tramlijn de duurste van Nederland, en zelfs één van de duurste ter wereld. 64 miljoen euro per kilometer heeft de nieuwe lijn gekost.

De nieuwe tramlijn in beeld

Video: De Uithoflijn op de eerste dag

Nog een laatste foto

Foto: Arjen Hidding

11 gedachten over “In beeld: Uithoflijn van start”

  1. Tonny Schonewille schreef:

    Ziet ee mooi uit!

    Het is natuurlijk wel hét voorbeeld van hoe OV heel duur wordt als je de wereld eerst ontwerpt voor de automobilist. Wie bouwt een ziekenhuis en universiteit nou midden op jet platteland? Amerikaans beleid zonder nadenken.

    1. Marc Busio schreef:

      Laatste opmerking is wel erg kort door de bocht. Universiteiten en ziekenhuizen hebben nu eenmaal een groot ruimtebeslag en daarom zijn ze bij nieuwbouw in de jaren zestig en zeventig aan de randen van steden terecht gekomen. Handhaving in krappe binnensteden zoals die van Utrecht was gewoon niet houdbaar. Hier had men wel de pech dat er geen naburig treinstation was. In steden als Tilburg, Nijmegen en Enschede kwamen in dezelfde tijd de hogescholen/universiteiten ook aan de rand van de stad te liggen, maar dan wel met een treinstation in de buurt. Bedenk ook dat universiteiten toen nog grotendeels bevolkt werden door een veel kleiner aantal studenten dat op kamers woonde, terwijl er nu duizenden op en neer pendelen voor een paar uurtjes college.

      1. Arjan schreef:

        De reactie betreft Enschede is onjuist.
        Universiteit van Enschede was er al een tijdje voordat het treinstation Kennispark (voorheen Drienerlo) er kwam. En de meeste studenten die daar gebruik maken van het openbaar vervoer, maken gebruik van de frequente maar drukke buslijn 1 uit Enschede-Centrum, of van de buslijnen uit Hengelo. De Hogeschool van Enschede (op loopafstand van het centraal station) is juist in het oude ziekenhuis gekomen.

  2. Wim Lubbers schreef:

    In het weekend rijdt de tram niet. Ik weet niet wat daar achter zit, maar de treinen zitten zondagavond bomvol met studenten die met schone was terugkeren naar hun studentenflatje. Hoe komen die op de Uithof, want de bus is ook opgedoekt?
    En maken bezoekers van FC Utrecht geen gebruik meer van het OV?

    1. Martin schreef:

      Ja, dit heb ik ook altijd heel raar gevonden. In het weekend wordt er ook gewoon gewerkt op de Uithof. Ik heb er regelmatig op zaterdag college gegeven (voor een weekend- en avondlopleiding), dus studenten zijn er ook.

    2. appie H. schreef:

      Ik denk dat het maar een jaar duurt voordat Tram 22 gewoon de hele avond en in t weekeinde gaat ryden,begin dan met een 20 minutendienst o.i.d

    3. Roel Bartlema schreef:

      Bovendien zijn er nog drie ziekenhuizen (UMC, Wilhelmina Kinderziekenhuis en Prinses Máxima Centrum) en een P+R-terrein, waarvan bezoekers van de Utrechtse binnenstad ook in het weekend graag gebruik zullen willen maken.

  3. Kees van Sambeek schreef:

    Het verzet in Utrecht tegen de Uithoflijn door de binnenstad is altijd fel en helaas succesvol geweest, terwijl deze route een veel grotere vervoerwaarde gehad zou hebben dan de buiten-omroute van nu. En de bezoekers van FC-Utrecht kunnen hun blik rustig massaal illegaal parkeren in de bermen van de wegen in de buurt….
    Gevolg van de excentrische tramroute: honderden bussen per dag door de binnenstad en een dure tramlijn die maar vijf dagen per week rijdt. Overigens is de Uithof wel dagelijks zeer frequent bereikbaar met bus 28, jawel: ook via de binnenstad. Niettemin is de tram een comfortabele en aantrekkelijke aanwinst voor de reizigers van Utrecht C en Vaartsche Rijn naar de Uithof!

    1. lezer schreef:

      De tram zou door de hele bebouwde kom net zo langzaam moeten rijden als de huidige sneltram/tram doet op de Uithof (vanwege die honderden bussen naar Zeist en de Bilt). Op wat voor reistijd kom je dan uit? Want ook daarna zijn de halteafstanden (Rijnsweerd N&Z) niet lang.

  4. Arjan Krabbenbos schreef:

    De nieuwe tramlijn 22 is ook na meer dan een jaar vertraagd te zijn geweest dan eindelijk open voor het publiek. Een ander lightrail project wat forse vertraging kende was de verlengde B-metrolijn of de Nieuwe Hoekse Lijn metro die op 30 september eindelijk van start is gegaan.
    Allen raar dat het nieuwe traject van de nieuwste tramlijn in weekenden en feestdagen niet rijdt terwijl er wel patiënten, bezoekers en studenten er ook op de wat minder frequente dagen naar dit Science Park of Uithofterrein willen reizen. Maar volgend jaar eind 2020 moet deze tramlijn zijn gekoppeld aan de Nieuwgein-en IJsselsteinverbinding, wanneer het laatst genoemde traject voor de nieuwe CAF-lagevloertrams zijn aangepast is. Dan zal het toch wel kunnen om dagelijks van en naar de Uithof te sporen?
    De eerder genoemde metrolijn B welke Hoek van Holland haven, Maassluis, Vlaardingen via Schiedam naar en van Neselande rijdt doet dit ook iedere dag met een frequentie van tussen de 10 en 30 minuten. Die stopt toch ook niet, waardoor je weer eerst met een bus van en naar Schiedam Centrum moet?
    In Utrecht passeert de tram ook het voetbalstadion Galgenwaard dus moeten al die supporters blijven reizen met bussen als haringen in een ton?
    Of is deze maatregel genomen ,vanwege de te weinig capaciteit aan materieel op drukke tijden?
    Hopelijk vanaf december 2020 dagelijkse exploitatie over zowel nieuwe als vernieuwde infra zonder overstappen! Zo wordt het openbaar vervoer goed gestimuleerd,: Minder overstappen en vaker rechtstreeke verbindingen!!

  5. Dekker schreef:

    Ik vind het vrij opmerkelijk dat een groot deel van de kruisingen nog steeds (net als de bus) gelijkvloers is, ook is de informatievoorziening vrij matig, de borden op utrecht centraal geven niet het vertrekperron aan (alleen b, zonder getal) en in de tram worden de aankomsttijden per halte niet aangegeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.