fbpx
informatieborden op station met blauwe achtergrond
Foto NS

Informatieborden op stations vanaf nu in donkere modus

27 okt 2025 16:20

Alle 3600 informatieborden van de NS op de stations zijn maandag overgegaan op de donkere modus. Medewerkers van NS en ProRail gaven maandag in Rotterdam met een symbolische druk op de knop de aftrap van de nieuwe weergave.

NS besloot van de borden met witte achtergrond over te gaan naar borden met blauwe achtergrond en witte letters omdat de laatste beter leesbaar zouden zijn en energiezuiniger. Er zijn verschillende ontwerpen van de donkere modus getest in samenwerking met belangenverenigingen voor mensen met een visuele beperking.

Straks 30 procent energiebesparing

Doordat de lichtsterkte naar beneden kan, bespaart elk scherm nu zo’n 3 tot 4 procent energie, maar later wordt de besparing nog groter als ProRail de schermen gaat vervangen. De nieuwe schermen zullen met de donkere modus ongeveer 30 procent op het energieverbruik besparen.

Ook meer informatie

NS voorspelt dat er nog meer innovaties aankomen voor de informatieborden. Het spoorbedrijf gaat ook informatie over storingen op de borden in de stationshallen verduidelijken en er worden testen gedaan om te kijken hoe informatie over voorzieningen in de treinen, zoals fiets- en rolstoelplekken, getoond kan worden op de borden.

Reizigers met een visuele beperking kunnen op het perron ook gebruikmaken van de Perronwijzer app. Deze app kan de informatie op het perronbord op de telefoon tonen of voorlezen. Zo weten reizigers welke trein er voor hun neus staat.

Het grote bord in de stationshal in Utrecht is opnieuw blauw. Vroeger hing hier het grote blauwe mechanische klapbord. Foto NS
Foto NS / Kees Jan Bakker

(c) Treinreiziger.nl

4.5 8 stemmen
Artikel waardering
20 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
10 dagen geleden

Heb hem nog niet in de praktijk gezien, maar gebruik zelf ook darkmode voor mijn schermen.

De NS zou de komende tijd naar de input van de reizigers moeten luisteren om te kijken of het bevalt en of er zaken verbeterd moeten gaan worden, want nu de reizigers direct met deze vernieuwing te maken krijgen.

Mar
10 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dan moeten die reizigers zich maar aan melden online? Want ik heb meegedaan met de testpanel die ik krijg via email…. En we kozen voor dit.

Arjan krabbenbos
10 dagen geleden

Zichtbaarheid met donkere schermen is een verbetering, vooral als de zon op die lichtere schermen schijnt! Ik ben blij dat deze informatie voorziening ten goede is verbeterd dan hoe het hiervoor was! ook als het donker is zijn deze zwarte schermen beter leesbaar, dus ik denk dat het een goede stap vooruit is!

Silvan Buiting
10 dagen geleden

De schermen doen me een beetje denken aan de blauwe schermen van de Deutsche Bahn.

Ik kreeg na het zien hiervan spontaan een stemmetje in mijn hoofd … Ding dong … information zum intercity nach Arnhem. Abfahrt 18.04, heute circa 45 minuten später, grund dafür ist eine verspätung aus vorheriger fahrt.
Wir hoffen auf Ihr Verständnis.

Gelukkig kwam de trein gewoon netjes op tijd 😉
Even wennen, maar wel een prima vooruitgang. Het is net zo goed, of zelfs beter leesbaar dan voorheen.

Frans E.R.
9 dagen geleden
Antwoord aan  Silvan Buiting

…Donkere dagen, dark modus bij NS, kan dit navolging krijgen bij andere vergelijkbare informatie schermen bijvoorbeeld op busstations, tramhaltes in het land, Schiphol enzovoorts en doet goed voorbeeld, goed volgen of is het alleen een NS item ? …

Dries Molenaar
10 dagen geleden

Om hoeveel kWh per jaar gaat het nu. Het komt op mij als bespottelijk over in verhouding met het jaarverbruik van NS of het spoor.

Travelmarcel
10 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

We zullen het terugzetten op lichte modus en dan de rekening voor het extra verbruik naar u persoonlijk sturen. Dat vindt u niet erg want het bedrag zal volgens u toch niks voorstellen.

Dries Molenaar
10 dagen geleden
Antwoord aan  Travelmarcel

Te dom om op te reageren. U weet ook mijn inkomen niet.

Dennis
10 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Te dom om zelf ook al te reageren dus, er hangen kapot veel schermen op elk station(door het hele land) .
Zelfs die 3 of 4% per scherm is al een aardige besparing, helemaal 30% straks met de nieuwe schermen.

A.M. Berben
9 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

U begint anders zelf met reageren op dit bericht en dat doet u dan ook nog eens op een manier die reacties zoals die van Travelmarcel uitlokt en kennelijk werd u daarbij niet gehinderd door kennis omtrent uw eigen inkomen!

Joost
10 dagen geleden

De MIVB in Brussel doet dit ook al een tijdje, maar alleen als het donker is. Overdag blijft de achtergrond licht, dat is veel beter zichtbaar in het zonlicht. Sowieso verbaast het me dat de jeugd doet alsof “dark mode” de heilige graal is, duidelijk niet met MS-DOS opgegroeid 😉

Dennis
10 dagen geleden

Ziet er goed uit, het heeft wat weg van de oude klapper vertrektijd borden(die op veel stations hingen).
comment image

Frans E.R.
9 dagen geleden
Antwoord aan  Dennis

…en wat te denken van Schiphol met die klapperborden, als je het geluid al hoorde kreeg je zin om direct te gaan vliegen, zeker als je net met de trein aankwam op het eerste ronde station van de luchthaven, klapper – de – klap…

J. uit Rijswijk
10 dagen geleden

Ter info:
Met de Pixel in Memory techniek van Casio horloges bespaar je hoogstwaarschijnlijk veel meer dan 4%.
https://www.casio.com/nl/glossary/mip-display/

Andre
9 dagen geleden

Geldverspilling om nu al de huidige monitoren te vervangen. Volgens mij zijn de meeste monitoren nog niet eens tien jaar oud. De vorige informatieborden hingen zo’n 30 jaar bij de perrons.

Baardstaart
9 dagen geleden
Antwoord aan  Andre

Voor darkmode hoef je geen monitoren te vervangen. Alleen wordt wat licht is nu donker en wat donker is licht. Dit vergt wat aanpassingen in de software en als het goed is kan dit prima op afstand gedaan worden. En er zijn al eerder softwarematige aanpassingen op de schermen geweest, zoals waar de trein stopt, volgende trein etc. Het enige wat nodig is zijn bepaalde standaarden waarmee met deze dienstregeling monitoren gecommuniceerd wordt en er wordt waarschijnlijk ook gebruik gemaakt van tftp om bij een reboot de laatste software op te halen.
Verder gaat een gemiddeld monitor ook geen 30 jaar mee en zal er in tussentijds wel wat zaken vervangen moeten gaan worden.

dagreiziger
9 dagen geleden
Antwoord aan  Andre

Mee eens. Kost een hoop energie en grondstoffen om deze schermen te vervangen. En wat doe je met de oude ? Weer een afval probleem erbij.
Laat ze eerst maar eens op de verlichting bezuiningen en dan bedoel ik niet dat de perrons ineens donkerder moeten, maar ik zie heel vaak dat bij klaarlichte dag perronverlichting aan is. Op een zonnige dag kan ook de verlichting van de grote hal van Utrecht Centraal best uit.

Ilse
9 dagen geleden

Waarom moest t zonodig veranderd worden.
Bij de bus, ook van die borden, niet te doen voor mij.
Eerst waren t oranje letters op n donkere achtergrond.
Veel beter, wat mij betreft.
Ik wil niet afhankelijk zijn van apps.

dagreiziger
9 dagen geleden
Antwoord aan  Ilse

Bij de bussen wordt niets veranderd, die gele tekst op zwarte achtergrond blijft. Het gaat hier over de treinen.

Mirroest
4 dagen geleden

Mooi dat er energiebesparing is, maar dit verhoogt de leesbaarheid dus totaal niet. Kan van afstand echt niet meer zien wat er op het bord staat