fbpx

Inspectie onderzoekt hitte in gestrande trein

26 jul 2013 9:56

Er komt een eerste onderzoek naar het incident rond een gestrande trein bij Schiedam. Acht reizigers raakten maandag onwel door de hitte. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft bij NS en ProRail alle feiten opgevraagd en bekijkt aan de hand daarvan of er een vervolgonderzoek komt. Een woordvoerster bevestigde vrijdag berichtgeving over het onderzoek in Metro.

De trein met ongeveer 200 reizigers was door problemen met de bovenleiding stil komen te staan op het viaduct boven de A20. Doordat er geen stroom meer was, viel ook de airco uit. De reizigers zaten ongeveer een halfuur zonder airconditioning in de hete dubbeldekstrein.

De inspectie wil weten wat NS en ProRail hebben gedaan om de veiligheid van de reiziger te waarborgen. Ongeveer 2,5 jaar geleden waarschuwde ze ook al voor barre omstandigheden in gestrande treinen. Toen liep een trein vast in de koude winter. Het eerste onderzoek is vermoedelijk over een week klaar.

Reizigersorganisatie Voor Beter OV is tevreden dat er een onderzoek komt, daartoe had de vereniging de inspectie ook toe verzocht. Voorzitter Rikus Spithorst: “In plaats van ons impliciet weg te zetten als een stel oproerkraaiers, mag NS nu aan de Inspectie gaan uitleggen, waar het wél om gaat. Namelijk hoe het kon dat een opeenstapeling van ontwerp- en procedurefouten kon leiden tot het onwel worden van acht reizigers in een gestrande trein.” 

De vereniging stelde eerder dat conducteurs bij extreme hitte ruiten zouden moeten inslaan om verkoeling te brengen. NS reageerde op de oproep door te stellen dat het niet veilig is als reizigers op eigen houtje ramen zouden intikken. Voor Beter OV wijst erop dat bij de gestrande trein slechts 3 deuren (van de 24) geopend waren, de airco niet werkte en dat de ramen niet open kunnen. 

(c) ANP. Foto: NOS