Intercity Berlijn op 17 september 27 minuten sneller naar Innotrans

klok 27 aug 2018 13:23

Berlijn wordt maandagochtend 17 september eenmalig sneller bereikbaar vanaf Amsterdam Centraal. Die dag rijdt er een snellere intercity tussen de beide hoofdsteden. De unieke trein brengt passagiers bijna een half uur sneller dan normaal naar de Duitse hoofdstad. In Berlijn vindt vanaf 18 september Innotrans plaats. Dit is de grootste railbeurs ter wereld. Aan boord van de speciale trein zijn reguliere reizigers én genodigden die samen met NS-CEO Roger van Boxtel naar Innotrans reizen.

Met de trein wil NS symbolisch laten zien dat het echt kan: de trein naar Berlijn versnellen. Hiervoor slaat de trein éénmalig alle reguliere stops in Nederland over. De normale reistijd is 6 uur 20 minuten – de trein is nu 27 minuten sneller. Vanaf Bad Bentheim rijdt de trein de normale route naar Berlijn. De eenmalige trein vertrekt om 09:27 uur vanaf Amsterdam Centraal en stopt om 11:16 uur op Bad Bentheim. Vanaf daar rijdt de trein als reguliere intercity Berlijn verder.

“Nu NS met snelle treinen rijdt naar Londen, Parijs, Brussel en Frankfurt is het tijd te gaan werken aan een betere verbinding naar Berlijn. Het versnellen van de Intercity Berlijn is niet zomaar even geregeld. Een half uur tijdswinst is te behalen door op minder stations te stoppen en de locomotiefwissel op station Bad Bentheim, die veel tijd kost, overbodig te maken. Voor dit laatste wil NS graag twaalf locomotieven bestellen die ook kunnen doorrijden in Duitsland,” zegt het spoorbedrijf.

Eerder dit jaar zei Roger van Boxtel nog dat dit op zijn wensenlijst staat. “Ik ga in september naar Berlijn, daar wil ik ook gaan praten om gewoon een gevoel te krijgen: willen jullie ook sneller? We denken dat er intensief verkeer is van mensen tussen hoofdsteden, om allerlei redenen: werkgelegenheid, economische motieven maar ook culturele of educatieve. Dan vinden mensen zes uur in een trein te lang – en gaan ze vaak vliegen. Maar als je de gemeenschappelijke ambitie ‘zou het binnen vier uur kunnen’ kunt uitspreken – waarom gaan we dat dan niet doen?”.

28 gedachten over “Intercity Berlijn op 17 september 27 minuten sneller naar Innotrans”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    De IC Amsterdam – Berlijn kan versneld worden als

    – het spoortraject Zwolle – Wierden tweesporig gemaakt wordt en de nieuwe Berlijn trein (Vectron + nieuwe DB rijtuigen) via Zwolle en Hengelo rijden
    – stop bij Bad Bentheim wordt overgeslagen
    – een aantal haltes tussen Bad Bentheim – Hannover geschrapt wordt zoals Bad Oeynhausen en Minden.
    – de IC rechtstreeks tussen Hannover – Berlijn kan rijden. Dat levert 20 – 25 minuten tijdswinst op. Maar daar wilt DB de ICE voor gebruiken. De Interregio Berlijn – Bad Bentheim/Amsterdam is bedoeld om Stendal te bedienen.

    1. Anoniem schreef:

      Nu dus 27 minuten reistijdwinst in met name Nederland. Zonder omleiding via Zwolle.

      1. Florian schreef:

        Er gaat niet via Zwolle gereden worden. Gewoon via de huidige route. Zonder stops in Nederland.

    2. De Leeuw schreef:

      Schrappen van de stops in Hilversum, Apeldoorn en Almelo is al voldoende (Samen met Bad Bentheim en Minden/Bad Oeynhausen).

      Amersfoort (aansluiting vanuit Noorden en Utrecht), Deventer (aansluiting vanuit Zwolle en Arnhem) en Hengelo (aansluiting vanuit Almelo en Enschede) moeten uit IC overstapsoverwegingen wel gehandhaafd blijven.

      1. dries molenaar schreef:

        Zo lang er locwissel is in Bad Bentheim kan men beter ook maar passagiers laten in/uitstappen.

  2. Dries Molenaar schreef:

    Als dit ritje maar goed gaat. Wanneer het personeel opspeelt of er loopt iemand over het spoor valt alles in duigen. Deze trein slaat wel de stations over maar moet in Bad Bentheim wel locomotief wisselen? Is er helemaal niet één loc die wel door kan rijden? En waarom doen de Duitsers niet mee?

    NS rijdt naar London???

    1. Anoniem schreef:

      Ik verwacht dat ze een loc gehuurd hebben om de loc wissel over te slaan. NS is partner van Eurostar. Zo levert NS machinisten voor de Eurostar. De kans op storingen is er inderdaad altijd.

      1. Florian schreef:

        In Bad Bentheim wordt gewoon lok gewisseld. Wel gaan alle stops in Nederland eruit en wordt overal doorgereden.

  3. Jorden Voogd schreef:

    Voor een eenmalig test zou het toch eigenlijk haalbaar moeten zijn een ICE treinstel te charteren. Alleen stoppen in Hannover, misschien nog in Hengelo voor mensen in oost Nederland. Daarna vanaf Hannover op volle HSL snelheid naar Berlijn. Volgens mij hou je dan zonder aanpassingen aan de infrastructuur er meer dan een uur reistijd vanaf.

    1. Florian schreef:

      Er is geen extra ICE stel beschikbaar.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Met ATB zijn er niet zoveel ICE’s maar met wat planning zou het wel de mooiste stunt en demonstrator. Een stop op Osnabrück lijkt mij onvermijdelijk en binnen Nederland zou je toch ook op Deventer of dergelijk waar een goede dwarsverbinding is moeten stoppen. Voor de demonstratie trein zullen gewone reizigers niet verwacht worden.

      2. Bert Sitters schreef:

        Er zijn maar een paar ICE-stellen beschikbaar die in Nederland kunnen rijden.

  4. Rudy schreef:

    Je kan ook de omweg over Deventer en Almelo uitsparen en de originele kortere route over Zutphen volgen. Echter deze internationale hoofdspoorlijn is al jaren gedegradeerd tot boemellijntje

    1. Bert Sitters schreef:

      Helaas slechte één spoor en niet gelektrificeerd.
      Verder is Deventer een belangrijk overstapstation.

      1. Rudy schreef:

        Deventer is een belangrijk overstap station omdat Zutphen bewust is gedegradeerd. Zutphen ligt op de lijnen Amsterdam-Apeldoorn-Zutphen-Hengelo-Duitsland, Amsterdam-Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk-Borken-Duitsland en Arnhem-Zutphen-Zwolle. Alle lijnen zijn kaarsrecht en oorspronkelijk bedoeld voor lange afstandsverkeer. Echter beide internationale lijnen zijn gedegradeerd tot boemellijntjes. De kronkelige omweg via Deventer en Almelo is van origine slechts een omgebouwde locaalspoorweg.

        1. Bert Sitters schreef:

          Je zou flink aan dat lijntje moeten vertimmeren om daar met 200 kilometer per uur te kunnen rijden. Niet alleen enkelsporig en zonder elekriache bovenleiding, maar er zitten ook allerlei stationnetjes in de weg. Verder veel gelijkvloerse spoorwegovergangen. Denk ook aan dorpskernen.
          Het lijkt mij eenvouder en efficienter om vanaf Deventer een nieuwe snelle spoorlijn aan te leggen naast de A1 naar Hengelo. Niet alleen voor de verbinding met Duitsland, maar ook om Twente dichter bij de Randstad te brengen. In Duitsland rijdt de Berlijntrein nog veel te langzaam in de omgeving van Bad Oeynhausen en Minden. Ook daar kan flink wat tijdwinst geboekt worden. Osnabruck biedt een interessante aansluiting op Bremen en Hamburg. In Hannover kun je overstappen op de gloednieuwe ICE4 over grotendeels een echte HSL-lijn naar Munchen. Rijdt de Berlijntrein sneller naar Hannover, dan is dit de snelste verbinding tussen Amsterdam en Munchen.

        2. Rudy schreef:

          BertSitters: Zowel Apeldoorn-Zutphen-Hengelo als Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk-Duitsland zijn gebouwd voor een dubbelsporige hoofdspoorlijn. Dat betekent dat de lijn vrijwel kaarsrecht is en dat het baanlichaam en de meeste bruggen voorbereid zijn voor dubbelspoor. Echter het tweede spoor is nimmer toegevoegd. Qua ligging zijn deze lijnen in principe geschikt voor een hogere snelheid dan Apeldoorn-Deventer-Almelo-Hengelo.

        3. Rudy schreef:

          Na wat archief werk

          In het kader van het prestigieuze plan Rail 21 uit 1988 werd het traject Zutphen – Hengelo na bijna 125 jaar weer genoemd als belangrijke internationale schakel. Het traject zou dubbelsporig en geëlektrificeerd worden. Zo kon het een onderdeel van de Eurocityverbinding Den Haag – Utrecht – Arnhem – Zutphen – Hengelo – Osnabrück – Hannover worden. Net als de meeste projecten van Rail 21 is dit project in z’n geheel niet uitgevoerd. Met de overname van de exploitatie van de reizigersdienst op het traject door Syntus in december 2003 blijft het traject vooralsnog een regionale zijlijn.

          In 2013 pleitten vervoerdersorganisaties voor het opnieuw geschikt maken van het traject Zutphen – Hengelo voor goederenvervoer. Daarmee zou de meest efficiënte route van de haven van Rotterdam naar Duitsland worden gecreëerd.

  5. Ties schreef:

    Als er nou eens een ice vanuit Münster rechtstreeks naar Berlijn zou zijn en er een fatsoenlijke ic naar Münster zou rijden (in pakweg 1,5uur), dan zou het iets van 4,5 uur zijn. De Osnabrück route is feitelijk te dun bevolkt.

  6. Guus Albrecht schreef:

    Met de Traxx-reeks 186 kan Bad Bentheim doorreden worden. De reeks 186 kent verschillende stroomsoorten: zowel het 1,5 kV= in Nederland als het
    15kV/16,7 Hz. Er is derhalve geen lok- dan wel systeemwissel in Bad Bentheim noodzakelijk. Een aantal goederentreinen in de relatie Duitsland/Nederland rijdt al zonder lokwissel door in Bad Bentheim. Die goederentreinen worden veelal gereden door de traxx- elokreeks 189.
    Uiteraard kunnen minder stops in beide landen de reistijd reduceren tussen de twee staatshoofdsteden.

    1. Morris de lezer schreef:

      Maar de 186 haalt geen 200 dus dat is ook geen optie.

  7. Jaapie de portier schreef:

    In het jaar 2000 heeft wel een ICE naar Hannover Messe gereden. Is dat de nieuwe generatie ICE naar Berlijn of zou de gewone IC naar Berlijn beter kunnen gaan rijden als DB beter kan voor logistiek vervoer voorzien als er weer stormschade is. Ik las toen van iemand die problemen had met het reizen per trein van Duitsland naar Nederland. Nee auto zou beter zijn….

    1. dries molenaar schreef:

      IN 2000 werden er test/demonstratieritten gereden naar de Wereldtentoonstelling in Hannover. De treinen waren net nieuw en nog niet in de dienstregeling. Ik had geboekt wilde ook mee maar de trein kwam niet want de airco van de machinist deed het niet goed. Dan laat men eenvoudig de reizigers op het station staan en mag je met een kolentrein mee.

  8. Joop schreef:

    is nu al bekend met welke lok er morgen wordt gereden? Een 1700 of een Traxx E186?

  9. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

    Het zal vast bekend zijn, maar niet bij mij.

  10. Wim schreef:

    Wel een leuke testrit, maar stap je in Hannover even over in de ICE 547 dan ben je een kwartier eerder op Berlin Hbf…

  11. Rainer schreef:

    Hoezo niet hetzelfde doen wat destijds gebeurde op het traject Amsterdam-Frankfurt. Een Duitse ICE, die ook in Emmerich kan doorijden en tot Keulen op normaal traject rijd, en dan op een hoge-snelheids traject naar Frankfurt. Dus NS koopt maar betere meteen de ICE-treinen und gaat vanaf Hannover over de hsl-sporen. Dan word het minder dan 5 uur.

  12. hans bikker schreef:

    Ze hadden het traject in Duitsland ook kunnen versnellen door een nieuwe electrische Vectron lokomotief in te zetten waarbij in Duitsland alleen nog te stoppen in Osnabrück en Hannover door vanaf Bentheim een langzamere trein in het bestaande pad laten rijden dan hadden ze vandaag kunnen zien hoe veel sneller ze hadden kunnen zijn i.p.v. dat ene halfuur. Minpunt bij het doorrijden is wel dat er veel meer reizigers worden gedupeerd omdat ze extra dienen over te stappen i.p.v de rechtstreekse verbinding die nu wordt aangeboden en genoten!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.