Intercity botst op graafmachine in Bunnik – tot dinsdag geen treinen
20 jan 2025 8:53
Op een overweg in Bunnik is maandagochtend de intercity van Utrecht Centraal naar Nijmegen tegen een graafmachine gebotst. Volgens de NS is de treinmachinist daarbij ’heel lichtgewond’ geraakt. Het treinverkeer op het traject ligt tot dinsdagochtend stil.
De aanrijding gebeurde rond 6 uur ’s ochtends op de overweg in de Stationsweg in Bunnik. Een kraan reed met een graafmachine erachter net over de overweg toen de combinatie stil viel. De graafmachine bleef zo op het spoor staan. De intercity, die om 05.53 uit Utrecht was vertrokken, kon niet op tijd stoppen.
Aanzienlijke schade
In de trein zaten 25 mensen, die allemaal geëvacueerd zijn. Niemand raakte gewond. De trein en het spoor hebben wel schade opgelopen. Volgens spoorbeheerder ProRail is de schade aanzienlijk, vooral aan de bovenleiding, en is er veel herstelwerk nodig. Ook de trein moet geborgen worden.
Omreizen via Den Bosch
Het spoor tussen Utrecht en Driebergen-Zeist is tot dinsdagochtend gestremd. De NS adviseert reizigers tussen Utrecht en Arnhem om via Den Bosch te reizen. Omdat op het traject tussen Utrecht en Arnhem alle treinen uitvallen, rijden er ook de hele dag minder intercity’s tussen Leiden en Den Haag, tussen Schiphol en Leiden en tussen Schiphol en Utrecht.
Internationale treinen worden omgeleid en zullen daardoor vertraagd zijn.
(c) Treinreiziger.nl
Mag zo’n kraan eigenlijk zonder melding aan Prorail het spoor oversteken? Lijkt me niet zo’n strak plan eigenlijk..
Gelukkig wel dat er niemand echt gewond geraakt is.
Je moet de overweg binnen 15 seconden kunnen verlaten en uiteraard niet hoger zijn dan de bovenleiding en niet breder dan de rijbaan. Een snelheid van 10km/u is op zich voldoende daarvoor, dat haalt een gemiddelde graafwagen wel volgens mij.
Dit soort aanrijdingen met groot materieel op het spoor is toch een bron voor gewonden/doden, grote schade en relatief langdurig oponthoud en toch gaat dit regelmatig fout. Wellicht zal er bij bedrijfsinstructiies om te rijden en tijdens rijlessen van dit soort voertuigen toch meer aandacht aan moeten geven.
Volgens het artikel viel de machine stil. Dat klinkt als botte pech, meer aandacht tijdens rijlessen zou niet geholpen hebben als het stilvallen niet veroorzaakt is door de oversteek. Verplicht omrijden zou kunnen werken, maar dan wel als regel en niet als keuze per bedrijf. Omrijden kost immers geld.
Wat ook zou kunnen helpen is een verplichting om contact te zoeken met de treindienstleider voor en na de oversteek, zodat er zekerheid is dat treinen op tijd stilgezet kunnen worden mocht zo’n machine stilvallen tijdens de oversteek. Dat kost energie en moeite, maar als je er ook maar één aanrijding mee voorkomt dan is het winst.
“Omdat op het traject tussen Utrecht en Arnhem alle treinen uitvallen, rijden er ook de hele dag minder intercity’s tussen Leiden en Den Haag, tussen Schiphol en Leiden en tussen Schiphol en Utrecht.”
Wat? Waarom dan? Kunnen treinen niet gewoon keren in Utrecht?
Scherp opgemerkt, of heel scherp opgemerkt.
Wat wil je hiermee zeggen? Dat prorail een peperdure fly over had moeten bouwen, die normaal niet gebruikt wordt, puur zodat er in zulke gevallen gekeerd kon worden?
Van mij betreft prima, maar succes met den haag overhalen om deze te betalen.
Zonder fly over kan het, maar dan vallen er nog meer treinen uit…
Kunnen ze overal dure flyovers aanleggen, want dit soort ongelukken kan in principe op iedere overweg plaatsvinden. Dit is financieel onhoudbaar en bestuurders en eigenaars van dit soort logge voertuigen moeten gewoon aan de regels houden.
Hier zal meer aandacht vanuit het bedrijf met bedrijfsinstructies en tijdens rijlessen meer aandacht aangegeven moeten opdat overwegen wel op een veilige manier gepasseerd worden. Wellicht helpt een gerichte campagne van Prorail bij eigenaren en bestuurders van dit soort voertuigen.
Nou ja, dat is mijn punt. Als je dit wilt voorkomen moet overal overcapaciteit aangelegd worden.
Het bedrijf was legaal bezig, tenzij het gaat om een snelweg, autoweg of 80 weg, mogen graafmachines de weg op.
Misschien wordt het wel tijd om af te vragen of het een handig idee is.
Zo”n OF/OF wordt door ProRail voorgesteld. Als je werkt met corridors dan moet je met veel meer vrije kruisingen werken, maar de meeste stations waren voor 2015 helemaal niet zo ingericht. Zelfs de NS geeft af en toe tegengas als ProRail enthousiast weer van plan is om veel wissels weg te saneren.
Ook een ICT backup kan als geldverspilling worden gezien, gebruik je hooguit 1, 2, 3 dagen in het jaar.
Prorail stelt het voor omdat wissels de nummer 1 veroorzaker zijn van storingen, helemaal wissels die je niet vaak gebruikt. En ik dacht dat het spoor zo goedkoop en storingsvrij mogelijk moest?
En zulke vrije kruizingen op utrecht zijn onzing want ze hebben te weinig capaciteit. Ook nu kan je ze niet gebruiken, zonder nog meer treinen uit te laten vallen.
Nogmaals, lees bericht 1, van mij mag zo’n backup met fly over prima, maar dan moet den haag daar geld voor vrijmaken.
En succes met de pvv daartoe overhalen (zij hebben nu het ministerie van infrastructuur dat daarover gaat).
Slecht onderhouden wissels zijn een nummer 1 oorzaak van storingen.
En keuzes voor nog hogere frequenties en inrijsnelheden tegenover minder flexibiliteit en bijsturing blijft een keuze en is geen natuurverschijnsel.
Maar eerlijk is eerlijk ProRail slaat zich niet hard op de borst voor de voordelen dus ik zal niet teveel hameren op de nadelen van de keuze
Onderstaande is meer uitleg aan Daan hoe een OV-reiziger/keuzereiziger dingen kan ervaren.
Een burger en professional streeft naar een zo hoog mogelijke prijs kwaliteit verhouding. Wat de reiziger ziet zijn erg dure prijzen voor het OV, zeker als je er onregelmatig of incidenteel gebruik van maakt. tegenover uitgeklede voorzieningen waarbij elk ongeluk, sneeuwvlok, gebladerte, ICT hickup of elke ziekmelding bij het personeel, provinciale of zelfs landelijke gevolgen heeft.
Positief gezegd: het dieptepunt van een jaar geleden waarbij je elke keer rode letters zag van uitgevallen treinen, laat staan van de bussen, lijkt voorbij te zijn. En omdat de frequenties hoog zijn in West Nederland heeft uitval van treinen en bussen minder gevolgen.
Maar wat ik vaak zie is dat OV bedrijven , met de NS en ProRail voorop hameren op zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de burger in deze. Vandaar dat ik heel scherp ben op gemeenten die ovv van de EU of de VN, autogebruik duurder en/of moeilijker maken.
Doordat ProRail Utrecht Centraal heeft verbouwd tot een verzameling haltes aan de vrije baan waarbij de wisselcomplexen aan de noord- en zuidzijde zijn opgeruimd, zijn de bijsturingsmogelijkheden aldaar en daarmee tevens te mogelijkheden tot het laten keren van treinen aanzienlijk beperkt.
Zelfs met het dubbele aantal wissels ga je echt niet 10 treinen per uur kunnen laten keren op Utrecht Centraal. Niet wissels maar perronsporen en ongelijkvloerse kruisingen zijn de beperkende factor hier.
Alleen de “Arnhemse” treinen hoeven te keren, de Bossche treinen kunnen gewoon door. Of tel je een kerende trein dubbel als twee treinen? De Sprinters, als je dat bedoelt, hadden met wissels op Vaartsche Rijn kunnen keren.
In de spits rijden er 6 intercity’s en 4 sprinters per uur. Keren op Vaartsche Rijn zou de boel juist nog verder compliceren. Simpelste is sprinters keren op spoor 14, intercity’s op spoor 15 laten aankomen, leeg omrijden via de keersporen aan de zuidzijde en vanaf spoor 7 weer laten vertrekken. Maar 10 kerende treinen per uur is waarschijnlijk niet bij te benen, niet alleen de treindienstleiders hebben veel extra werk, ook de planning voor personeel en materieel moet bijgestuurd worden.
Bij een gedeeltelijke stremming (nog wel één spoor beschikbaar) is het nog gecompliceerder want dan heb je doorgaande en kerende treinen door elkaar. Alles keren is in zekere zin makkelijker, alleen neemt het wel spoorcapaciteit in (kerende treinen houden het spoor langer bezet dan doorgaande treinen).
Er zou een scenario in de ARI gezet kunnen worden waarbij jouw nooddienstregeling met een paar klikken ingeladen kan worden. Dan is het voor treindienstleiders nauwelijks extra werk. Personeel en materieel bijsturen is wel een dingetje maar er kan in elk geval gereden worden met dat wat er buiten de stremming aanwezig is. Dan is de uitval al een stuk minder.
In geval van een situatie zoals nu kun je toch ervoor zorgen dat er 5 per uur kunnen keren? Het hoeven er geen 10 te zijn..
Je moet geen 10 treinen per uur laten rijden als je er geen 10 per uur kunt laten keren.
Er rijden inclusief goederen tot wel 18 treinen per uur tussen Amsterdam Bijlmer en Utrecht. Dat is gewoon niet te doen om dan 10 van die 18 treinen per uur te laten keren in Utrecht waarbij, zeker niet omdat de intercity’s op de buitenste sporen rijden en dus meerdere andere sporen moeten oversteken om te keren.
We kunnen met een raket naar MARS ,en dit is onoplosbaar waar een wil is is een weg !!
Het kan prima, als je een extra (dure) fly over had gebouwd die alleen gebruikt wordt in noodgevallen (voor de omkerende treinen).
Succes met de politiek overhalen de portemonnee te trekken daarvoor.
Die is zeker oplosbaar, maar het zal tientallen miljoenen euro’s kosten voor iets wat je een paar keer per jaar nodig hebt.
En toch, als er een verstoring plaats vindt op de corridor Utrecht – Arnhem dan mag dat geen invloed hebben op Utrecht – Schiphol en zeker niet op Schiphol en Den Haag. Dit laat zien dat ons spoornetwerk wel heel krakkemikkig in elkaar zit en dat het hoog tijd wordt om het robuuster te maken i.p.v. efficiënter.
Het probleem is dat een kerende trein veel tijd en ruimte kost, en dat kan allemaal wel opgelost worden, maar kost heel veel geld voor iets dat niet zo heel vaak voorkomt. Of we moeten accepteren dat de capaciteit veel minder gaat worden, maar gezien hoe druk het voornamelijk tijdens de spits in de trein is, is dat eigenlijk ook geen optie. Dan is het maar iets minder robuust, die spreekwoordelijke 99 van de 100 keer dat het goed gaat weegt dan wel op tegen die ene keer dat je die robuustheid wel zou willen hebben.
Misschien die treinen Arnhem-Schiphol doorknippen in Utrecht ? Want die lange doorgaande treinen bieden dan wel minder overstappen, maar meer storingsgevoeligheid.
Egbert, De raketten naar mars worden gelukkig niet geleid door ProRail… 😉
Je kunt er ook 5 laten keren? Waarom perse 10??? Het is alleen voor een tijdelijke oplossing…
Dat doet men dus ook, maar dat krijg je zoals hier mensen die gaan klagen waarom de andere 5 niet rijden op het deel waar geen storing is.
Er keren er nu 4 stoptreinen en 2 intercities (die van/naar Amsterdam centraal). Van Utrecht naar A’dam centraal valt dus niets uit en rijden er 6 intercities per uur, naar Bijlmer en verder rijden er maar 2 van de zes. Een beetje onbalans.
Nee,utrecht is een doorstroomstation
Als ik de berichtgeving elders mag geloven, zijn er – op de machinist na – geen gewonden gevallen. Gelukkig maar. Dat is het allerbelangrijkst.
Waarschijnlijk het werk van de anti-overgang maffia om een tunnel te bouwen.
Bunnik heeft al enige jaren een mooie tunnel. De overweg is niet gesloten en voor dorpelingen is het de korste weg gebleven. Duidelijk dat de kraan met aanhanger ook van een dorpeling is.
Loonbedrijf Van Impelen uit Odijk.
Als ik het NOS Journaal mag geloven, bleef de chauffeur in de cabine zitten, nadat de gedaalde slagbomen, knipperlichten en rinkelende bellen aangaven dat er een trein de overweg naderde. Dat lijkt mij geen verstandige keuze. Had de chauffeur wellicht ‘klachten van depressieve aard’ ?
Ik denk dat dat wel meevalt. Niet de kraan zelf, maar een aanhangwagen achter de kraan, is op het spoor blijven staan/geraakt door de trein.
Het blijkt opnieuw dat een alternatieve route broodnodig is en in dit geval over de Valleilijn weliswaar een andere vervoerder
Het baanvak Utrecht – Arnhem kent naast vele kleine overwegen drie grote zeer drukke overwegen en wel in Wolfheze, Bunnik en Maarsbergen. De overweg In Maarsbergen wordt momenteel vervangen door een vrije kruising. Al eerder werd in het kader van de stationsvernieuwing van Driebergen-Zeist de daar destijds beruchte overweg, waarop diverse doden vielen, vervangen door een vrije kruising met het wegverkeer. De overwegen in Bunnik en Wolfheze zijn de laatste van de vier grote overwegen. Hopelijk zijn er plannen om deze ook spoedig te gaan vervangen door een vrije kruising!
Wolfheze wordt ook een onderdoorgang: https://www.prorail.nl/projecten/wolfheze-onderdoorgang
Bunnik heeft ook al een onderdoorgang gekregen, maar dan aan de andere kant van het station waardoor deze vooral op doorgaand verkeer gericht is en bestemmingsverkeer nog wel via de overweg gaat. Maar de hoeveelheid verkeer zal wel al minder zijn dan vroeger toen ook doorgaand verkeer via deze overweg moest.
Dat baanvak is gewoon verouderd.
Er moeten gewoon twee nieuwe snelle sporen komen van Utrecht naar Arnhem in Duitsland, zonder gelijkvloerse overgangen.
De graafmachine viel stil op de overweg en was niet meer aan de praat te krijgen. Ditzelfde verhaal heeft zich al vaker voorgedaan op overwegen, zoals in oktober 2022 in Bergen op Zoom waarbij een lijnbus stilviel op de overweg.
Het zijn gelukkig uitzonderingen, maar kennelijk weet niemand waardoor het komt dat een gemotoriseerd voertuig plots stilvalt op een overweg en niet meer wil rijden. Duidelijk is wel dat je niemand iets kan en mag verwijten in dit soort situaties. Het is een gevolg van falende techniek waarvan de oorzaak blijkbaar niet gevonden kan worden.
“Duidelijk is wel dat je niemand iets kan en mag verwijten in dit soort situaties.”
Dat ligt er maar aan wat de oorzaak is. Als hij bijv. is stil komen te staan door een lege tank is dat wel degelijk verwijtbaar.
Of door slecht onderhoud; ook dat is verwijtbaar.
De enige die verwijt past is de bestuurder. Wie anders. En waarom niet. Het is vrijwel zeker een bedieningsfout. Overigens is het ook apart dat mensen van de weg geraken en dan precies een schaars verkeersbord aanrijden.
Overigens zouden treinen beter door een computer gestuurd worden en niet door een machinist. Duidelijk dat diens aanwezigheid werkelijk niets toevoegt. Bij rangeersnelheid kunnen ze botsingen al niet voorkomen en met een kilometer zicht zien ze niet dat een spoor geblokkeerd is. Laat staan dat ze de snelheid behoorlijk reduceren.
Dries, Onjuiste aanname. De kraanmachinist zou ook met ondeugdelijk materieel op pad zijn gestuurd. Misschien is de Technische Dienst van het loonbedrijf iets te verwijten. Niet te snel oordelen dus.
Tja, had de machinist voldoende zicht en heeft hij het object op tijd gezien? Dat vraag je jezelf wel vaker af.
Het aanhangwagentje was waarschijnlijk moeilijk te zien en er staat wel vaker een geel kraantje in het nevenspoor. Ook mist kan een rol gespeeld hebben.
Gelukkig viel het mee met de slachtoffers. In een topic op een gespecialiseerde treinreizigerssite als hier zou men het materieelnummer verwachten; ik zie dat hier nog niet terug.
Ik hoop dat het iedereen goed gaat; dat is het belangrijkste. Maar 25 reizigers in een intercity…? Schrap dan die heel vroege treinen of bied bied taxivervoer aan. Dit kan toch niet? Totale geldverspilling.
Dan zou die trein leeg moeten rijden, want het materieel is intussen voor de volgende rit uit Nijmegen wel daar nodig. Dus als die trein toch rijdt, laat die 25 mensen dan ook meerijden. En wellicht dat er onderweg nog meer mensen zouden zijn ingestapt.