Home

“Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”

De Intercity Amsterdam – Brussel gaat vanaf 9 april 2018 rijden via de hogesnelheidslijn. Dat meldt althans de Belgische burgemeester van Brecht, Luc Aerts. De komende maanden voert NS testritten uit. Vanwege de testritten rijdt de trein vanaf vandaag tot en met 8 april niet tussen Amsterdam Centraal en Den Haag HS.

NS wil nog niet bevestigen dat de trein inderdaad vanaf 9 april via Breda gaat rijden. “Het besluit daarover is nog niet genomen,” zegt NS-woordvoerder Ton Boon in reactie op de uitspraken van de Belgische burgemeester. Toch zegt Aerts tegenover BN de Stem er zeker van te zijn dat de trein vanaf april via Breda en Noorderkempen gaat rijden. “Ik heb die datum uit geëigende kanalen vernomen. Een zeer betrouwbare bron. Gaat u er maar vanuit dat die trein dan gaat rijden,” aldus de burgemeester.

9 april is een logische datum: het is een datum dat een wijzigingsblad van de dienstregeling in gaat. Bovendien is de trein tussen Amsterdam en Den Haag tot en met 8 april geschrapt, en nadien vooralsnog niet. De treinen zijn de komende maanden geschrapt om ruimte te geven aan testritten op de hogesnelheidslijn. Het ligt voor de hand dat de treinen, als de testritten volgens plan verlopen, vanaf 9 april via de nieuwe route gaan rijden.

  • Update: NS en NMBS hebben inmiddels de reisinformatie aangepast: IC Brussel rijdt in elk geval tot februari niet tussen Amsterdam en Den Haag. NS heeft eerder laten weten dat in februari door het testprogramma ook de IC Direct niet op volle kracht kan rijden.

De nieuwe route loopt niet meer via Den Haag HS, Dordrecht en Roosendaal maar via Breda en station Noorderkempen. Vanuit Amsterdam gaat de trein straks uiteindelijk 12x per dag rijden, vier ritten minder dan tot nu toe het geval is. De vier treinen die vanaf Amsterdam verdwijnen, krijgen straks Den Haag HS als startpunt. Vanaf Rotterdam zal de gebruikelijke uurlijkse verbinding blijven bestaan.

Doordat de trein straks Den Haag overslaat moet de reis twintig tot dertig minuten sneller worden. In 2013 ging men er verder vanuit dat de route via Breda circa 7 minuten sneller zou uitpakken dan op de huidige route via Roosendaal. Critici hebben echter altijd hun twijfels uitgesproken of die reistijdwinst wel haalbaar is. De definitieve dienstregeling die straks gaat gelden is nog niet gepubliceerd.

Eigenlijk zou de trein naar Brussel al vanaf december 2016 via Breda gaan rijden. Fabrikant Bombardier heeft echter veel meer tijd nodig gehad om de software van de locomotieven aan te passen. Inmiddels hebben de locomotieven wel de benodigde software, maar worden de treinen eerst uitgebreid getest alvorens ze met reizigers gaan rijden.

This post was last modified on 12 januari 2018 14:04

Share
Tags: Beneluxtrein

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug