Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk
Het Intercityrijtuig (ICR) van NS zwaait na bijna 40 jaar af op de route naar Brussel. NS International, de Belgische treinmaatschappij NMBS, museum Train World en de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen (NVBS) houden zaterdag 27 september een afscheidsrit van het rijtuig.
In oktober is de allerlaatste geplande passagiersrit van ICR-rijtuigen naar Brussel waarna de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) alle Eurocity Direct-ritten tussen Amsterdam en Brussel Zuid zal rijden. De oude rijtuigen hadden al eerder verdwenen moeten zijn van de verbinding naar Brussel maar de levering van ICNG’s liep vertraging op waardoor de ICR’s langer zijn ingezet dan gepland.
Het afscheid van de ICR gaat niet stilletjes. NS International en NMBS plannen een afscheidsrit van de ICR’s op 27 september waarvoor 100 kaartjes van 33 euro beschikbaar zijn via de website van de NVBS. De afscheidsrit vertrekt uit Amsterdam Centraal en gaat dan naar Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Maastricht, Eijsden, Liège Guillemins, Namen, Ottignies, Brussel Luxemburg, Schaarbeek, Antwerpen Centraal, Essen, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam en Amsterdam Centraal. Deelnemers kunnen de hele dag van begin tot eind mee of onderweg in- en uitstappen.
Er gaan vijf tweedeklas rijtuigen mee en twee eersteklas rijtuigen. In Schaarbeek bij het museum Train World is een ’line up’ met andere treinen en vertegenwoordigers van de Beneluxtrein, zoals de intercity naar Brussel voorheen werd genoemd.
De ICR-rijtuigen waren gebaseerd op de tussenrijtuigen van de ICM, ofwel de Koploper, en zijn sinds 1980 in gebruik bij NS. Sinds 1986 worden ICR’s ingezet op de diensten naar Brussel met een exterieur in rood-geel, in plaats van het blauw-geel van NS. De laatste tijd waren er al geen rood-gele ICR’s meer.
ICR-rijtuigen reden in het begin ook naar Keulen en in de jaren negentig in de zomermaanden door de Ardennen naar Luxemburg waardoor de Beneluxtrein een echte Beneluxtrein werd. In de dienstregeling voor dit jaar wordt de ICR alleen nog ingezet als Eurocity Direct naar Brussel en als intercity tussen Den Haag en Eindhoven. Op beide verbindingen zal de ICNG de diensten spoedig helemaal overnemen. Voor 72 oude ICR-rijtuigen wacht een tweede leven in Oost-Europa nadat het Tsjechische Leo Express ze eind 2024 heeft gekocht.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 29 augustus 2025 19:42
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…