fbpx
Foto: (c) DB

Internationale vergelijking: Toeristen en de trein

De Nederlandse Spoorwegen krijgen veel kritiek omdat ze onvoldoende rekening houden met toeristen. Zo werkt de kaartautomaat ingewikkeld en zijn er geen speciale treintarieven voor toeristen. Treinreiziger.nl is benieuwd hoe andere vervoerders rekening houden met toeristen. Deel vier in de serie internationale vergelijkingen.

NS houdt inderdaad maar heel beperkt rekening met toeristen. Zo is er op de website maar beperkt informatie in het Engels beschikbaar, en al helemaal niet in het Duits of Frans. Wel is er een meertalige folder. De e-ticketmodule is weliswaar wel in het Engels beschikbaar, maar er kan niet betaald worden met een creditcard. Inmiddels kan dat dan weer wel bij de kaartautomaten. Ook op het station is het niet gemakkelijk voor de buitenlandse reiziger. De kaartautomaat promoot vooral de OV-chipkaart, terwijl deze voor toeristen vaak onvoordelig is. Per 1 oktober is dit enigsinds verbeterd. In het Engels wordt op het treinkaartje niets gezegd over de in- en uitcheckplicht. Het is voor buitenlandse treinreizigers al helemaal moeilijk om uit te vinden dat ze per vervoerder moeten in- en uitchecken.

Treinrondreizen
NS biedt toeristen zelf geen voordelige treintickets aan. Alleen bij het GWK op Eindhoven Airport worden dagkaarten verkocht (25 euro per dagkaart, zonder spitsbeperking. Te gebruiken t/m jui 2016), waarbij op toeristen gemikt wordt. Er is wel een particulier initiatief: De Holland Pass, een kaart waarmee diverse Nederlandse attracties bezocht kunnen worden. Wie die kaart koopt, kan wel voordelig een treinkaartje bijkopen.

Spanje
In Groot-Brittannië, Zwitserland en Spanje zijn er wel producten die speciaal zijn afgestemd op de toerist. Zo haalt Spanje met de Spain Pass toeristen over om niet alleen één stad maar ook de rest van Spanje te ontdekken. Zo kan een treinkaartje Barcelona – Madrid normaal gesproken oplopen tot meer dan 100 euro per enkele reis. Met de Spain Pass koopt een toerist een pas voor 4 tot 12 ritten binnen 1 maand. Met de pas mag ook gebruik gemaakt worden van hogesnelheidstreinen. Omgerekend betaalt de toerist daar 32 euro (bij 12 ritten) tot 40 euro per rit voor. En voor ongeveer 15 euro extra per rit reist de toerist in de businessclass, inclusief lichte maaltijd of snack. Nadeel is wel dat in Spanje slechts een deel van het personeel Engels spreekt.

Zwitserland
Ook Zwitserse spoorbedrijven hebben gezamenlijk een treinpas voor toeristen. Daarbij wordt de trein niet alleen gepromoot als vervoersmiddel van A naar B, maar ook als toeristische attractie. De Glacier Express en Bernina Express zijn daar voorbeelden van.

Duitsland
De Duitse spoorwegen zien in Nederland vooral een markt om treinkaartjes te verkopen. De website van DB is dan ook grotendeels in het Nederlands beschikbaar. Er zijn geen landelijke speciale treinkaartjes voor toeristen, maar de aanbiedingen om in een bepaald gebied goedkoop te reizen zijn wel toegankelijk voor toeristen. Zo zijn kaarten als het Schönes Wochenende Ticket en Quer-dürchs-Land ticket niet alleen interessant voor Duitsers, maar ook voor toeristen. De aanduidingen op Duitse stations kunnen soms wel beter. Zo is het op het station van Hamburg best zoeken naar de juiste ingang voor de U-Bahn (metro).

Frankrijk
De kaartautomaten in Frankrijk zijn in vele talen beschikbaar, onder andere in het Nederlands. Al is de vertaling soms niet helemaal logisch gekozen en de gebruikersvriendelijkheid ervan laat ook te wensen over. De bewegwijzering op Franse stations is meestal ook goed voor elkaar. Wel zijn de stations in Parijs zo groot dat het de eerste keer even wennen kan zijn en is de perronnummering niet altijd even logisch. Verder wil de SNCF vaak dat je precies instapt bij het rijtuig waarvoor je gereserveerd hebt. De Franse spoorwegen verwachten verder dat je minimaal 3 minuten voor vertrek aanwezig bent. Dat kan als toerist wel wennen zijn.

InterRail
Speciaal voor toeristen zijn er naast de InterRail/EuRail Global-pas voor heel Europa ook voor elk Europees land InterRail One Country-passen beschikbaar. Hiermee kun je een aantal dagen binnen een maand reizen met nagenoeg alle treinen en soms zelfs enkele langeafstandsbussen en ferry’s. Reizen in je eigen land met een InterRail-pas is niet mogelijk: een Benelux-pas mag je als Nederlander dus alleen in België en Luxemburg gebruiken.

Verbeterpunten voor NS
Als NS ook de toeristische reiziger op 1, 2 en 3 wil zetten, leert het bedrijf van het buitenland. Bijvoorbeeld door een treinpas voor deze doelgroep te ontwikkelen. Dat kan bovendien helpen om de bezettingsgraad van de trein in de daluren te verhogen (een wens van NS), en meer omzet te generen. Immers, dankzij een treinpas gaan toeristen ritjes maken die ze anders misschien niet zouden maken. Het spoorbedrijf lijkt zich dat ook te realiseren, want NS wil samen met het GVB een OV-pas ontwikkelen voor de regio Amsterdam.
Verder zou het bedrijf er verstandig aan doen om de betaalmogelijkheden ook online aan te passen op de toeristische doelgroep. Bij de kaartautomaat op stations is dat al gebeurd.