John Voppen nieuwe directeur bij ProRail
27 nov 2019 17:12
John Voppen wordt per 1 december de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur van ProRail. Hij volgt Pier Eringa op. Voppen is ook nu lid van de Raad van Bestuur.
Sinds 2005 werkzaam bij ProRail
John Voppen (1972) werkt sinds 2005 bij ProRail, waarvan sinds 2016 als directeur Operatie binnen de raad van bestuur. Daarvoor werkte hij van 2011 tot 2016 als directeur Verkeersleiding. Eerder was Voppen, die Technisch Management studeerde aan de Universiteit Twente, onder meer consultant bij Accenture. Bij ProRail was Voppen de afgelopen jaren als lid van de raad van bestuur verantwoordelijk voor het vergroten van de capaciteit op het spoor, het verbeteren van de betrouwbaarheid en het duurzamer maken van het spoor. Dit blijven ook de komende jaren belangrijke speerpunten.
Tweede Kamer
De benoeming van Voppen is door minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag gecommuniceerd aan de Tweede Kamer. Van Nieuwenhuizen: “Met John Voppen heeft ProRail niet alleen een topbestuurder in huis, maar ook eentje die ProRail en ons spoor al op z’n duimpje kent.”
Raad van Bestuur
De functie van directeur Operatie binnen de raad van bestuur wordt per 1 december bekleed door Ans Rietstra. Zij was de afgelopen jaren binnen ProRail als directeur verantwoordelijk voor verschillende grote projecten, waaronder het laten rijden van steeds meer tienminutentreinen op de meest populaire stukken van het Nederlandse spoor. Met de herbenoeming van Hans van Leeuwen als financieel directeur is de Raad van Bestuur compleet.
ProRail ZBO
Het kabinet is voornemens het wetsvoorstel voor de omvorming van ProRail tot ZBO binnenkort naar de Tweede Kamer te sturen. De inwerkingtreding van de wet is voorzien op 1 januari 2021. Het afgelopen jaar is Voppen als lid van de raad van bestuur nauw betrokken geweest bij de ZBO-vorming.
Voppen is een verbetering ten opzichte van lachebek tevens clown Eringa, die jarenlang niets heeft gepresteerd. Voppen heeft veel, heel veel te doen. De mentaliteit bij ProRail is in de gehele organisatie tot op het bot verrot. Vandaag laat ProRail 130 mensen drie-en-half uur in een gestrande trein zitten. Ook vandaag konden 120 reizigers bij Woerden een uur en veertig minuten wachten totdat ProRail tijd had om ze op te halen.
Uit de vele eerdere mislukkingen met gestrande treinen heeft ProRail niets geleerd. Integendeel: het wordt alleen maar beroerder. Mooie verhalen over wegsleeplocs: in de praktijk is er niets beschikbaar.
Gratis advies voor Voppen: ontsla de directeuren operaties, verkeersleiding en nog een paar lanterfanters ogenblikkelijk op staande voet. En neem mensen aan, die weten wat inzet en betrokkenheid betekenen. Deze begrippen komen al heel lang niet meer voor in het woordenboek van ProRail.
Credit where it’s due: prorail had zeker wel tijd om de gestrande reizigers te halen, maar de locatie was er niet naar. Midden tussen twee sloten in op enkel spoor wordt het nogal lastig mensen te laten overstappen.
Moet PrRail of Pier zelf gestrande treinen van een ander bedrijf ophalen?
Heeft Eduard de Jong een persoonlijk conflict met de heer Eringa?
Er is holding grudges aan de gang. Zo hebben we allemaal wel wat.
Drie-en-half uur wachten is idioot lang.
Op enkel spoor, met of zonder sloten en krokodillen in de rimboe.
Ze hebben er waarschijnljk eer in om het zo gewichtig en ingewikkeld mogeiijk te maken, verslaafd als ze zijn, de redders in nood.
Lekker ook andere treinen laten wachten of omrijden.
Dan liever nog corrupte, racistische, sadistische Amsterdamse brandweermannen. Die doen hun werk tenminste.
Een uur en veertig minuten wachten is ook debiel voor een professionele organisatie, 180 jaar doorontwikkeid, ja, uit de tijd van Livingstone I presume. Ongetwijfeld verstofd en zelfingenomen in hun koninkrijk zonder enige tegenspraak.
Heb ik zelf ook waargenomen, op een Prorail innovatiedag, ca 5 jaar geleden, woord wat me toen te binnen viel was kinderlijk. Verbazigwekkend gewoon, bezigheidstherapie innovatie noemen, of omgekeerd, kan me voorstellen dat iedereen die erbij betrokken wordt besmet wordt met gekte.
De silly walks van John Cleese is wellicht een innovatie voor de reddingsbrigade van Prorail, al zou ik beginnen in de top, John Voppen durft dat vast wel aan. Dries kan wel coachen denk ik. Anders Van Boxtel wel.
Sorry voor de scherpe woorden, is niet persoonlijk, vond Pier echt wel leuk, maar sluit verder aan bij Eduard de Jong.
Het probleem is dat Amsterdamse brandweermannen hun werk niet goed doen en het anderen onmogelijk maken.
En ik denken dat Johan’s reactie het punt voorbij ging, legt Dries het er nog eens dubbeldik op.
Beste stuurlui…
Gratis advies voor Voppen: ontsla de directeuren operaties, verkeersleiding en nog een paar lanterfanters ogenblikkelijk op staande voet.
& wat bereiken we dan? De jongeman is toch Zelf directeur operatie(s)?
Het is in elk geval goed nieuws dat Pier Eringa weg is. Ik hoop dat het nu gedaan is met alle idiote plannen die hij presenteerde op basis van absoluut irrealistische visies.
Misschien dat Prorail dan ook een wat sympathieker bedrijf wordt. Wat een raudouwer was die Eringa.
Ach, het waren meest goede ideeën. Wie is er tegen snellere treinverbindingen of tegen het opheffen van alle overwegen?
Op z’n minst waren het ondoordachte ideeën. Nee, egocentrisch en ondoordacht. Eringa leefde in een wereld waar treinen reden en het wegverkeer (van voetganger tot vrachtwagen) niet bestond.
Daar heb je toch helemaal niets aan.
De heer Eringa maakte zich ook sterk voor een Europees spoornet, als vervanging van vervuilend vliegverkeer. Ook dat was goed van hem.
Ook als directeur kun je nooit op alle punten scoren.
Het is een soort Monty Python. What have the Romans done for us?
Mooi, eerste actie is alle wissels die node worden gemist weer terug in de sporen zodat er weer een beetje fatsoenlijk kan worden bijgestuurd.
Er is over nagedacht door deskundigen en er wordt niets gemist. De boom is gesnoeid. Dat doet iedere boomeigenaar.
Ah vandaar dat er green treinen vanuit het zuiden naar Utrecht rijden als het spoor voorbij Utrecht (weer eens) plat ligt. Nadenken is niet het sterkste punt van de sector…
Alleen zou het spoor voorbij Utrecht nog vaker stilliggen met meer wissels…
Dat hebben we lekker voor elkaar in Nederland inderdaad. Een betrouwbare dienstregeling bestaat niet in ons “top” land.