Kamer trekt geld uit voor extra treinen Amersfoort – Harderwijk

De NS kan wellicht in 2026 weer extra spitstreinen laten rijden tussen Amersfoort en Harderwijk. De Tweede Kamer wil 10 miljoen euro uittrekken om overwegen in Nijkerk en Ermelo aan te pakken, die momenteel extra treinen in de weg zitten.

De NS wilde vanaf de nieuwe dienstregeling 2025 al extra spitstreinen laten rijden tussen Amersfoort en Harderwijk. Maar ProRail kon dit niet toestaan omdat dan de veiligheid op de overwegen in het gedrang komt. Volgens een voorstel van de VVD en NSC wordt er 10 miljoen euro gehaald uit een potje voor hoofdwegen om dat geld te steken in het aanpakken van de overwegen in Nijkerk en Ermelo.

Minister ontraadt voorstel

Tijdens een debat over infrastructurele projecten maandag in de Kamer bleek er voldoende steun te zijn voor het plan van VVD en NSC, al ziet minister Barry Madlener het niet zitten omdat de regio zelf met voorstellen hoort te komen voor het besteden van dit geld. Over het voorstel moet nog gestemd worden.

De Tweede Kamer ziet net als de NS graag meer treinen op de lijn van Amersfoort naar Harderwijk. Meer treinen hier kunnen ervoor zorgen dat meer mensen in deze regio de auto laten staan en dat ontlast de al erg drukke A28 en het knooppunt Hoevelaken dat al decennialang een groot knelpunt is in het wegennetwerk.

In verleden reden er meer treinen

In het verleden reden er al extra treinen in de spits tussen de twee steden, maar in 2022 moest de NS de treinen schrappen wegens personeelsgebrek. En toen de NS de treinen terug wilde in de nieuwe dienstregeling, bleek dit niet te kunnen. Er zijn te veel veiligheidsrisico’s bij de overwegen waar het de laatste jaren drukker is geworden met verkeer.

In het verleden kon ProRail de spitstreinen nog wel toestaan omdat verwacht werd dat de financiering voor maatregelen aan de overwegen rond zou komen. Maar toen de NS weer met de aanvraag kwam voor extra treinen, bleek uit een nieuwe beoordeling van ProRail dat er geen zicht meer was op financiering, aldus een woordvoerder van ProRail.

Extra treinen mogen er dus al gaan rijden voordat de overwegen zijn aangepast, zolang er maar zicht op is dat de overwegen binnen afzienbare tijd onder handen worden genomen, aldus ProRail. Als de Tweede Kamer het voorstel van NSC en VVD aanneemt, is het zicht op maatregelen er weer en kan de toestemming er dus ook komen.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 27 november 2024 08:53

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug