fbpx
(c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Kamer trekt geld uit voor extra treinen Amersfoort – Harderwijk

26 nov 2024 12:00

De NS kan wellicht in 2026 weer extra spitstreinen laten rijden tussen Amersfoort en Harderwijk. De Tweede Kamer wil 10 miljoen euro uittrekken om overwegen in Nijkerk en Ermelo aan te pakken, die momenteel extra treinen in de weg zitten.

De NS wilde vanaf de nieuwe dienstregeling 2025 al extra spitstreinen laten rijden tussen Amersfoort en Harderwijk. Maar ProRail kon dit niet toestaan omdat dan de veiligheid op de overwegen in het gedrang komt. Volgens een voorstel van de VVD en NSC wordt er 10 miljoen euro gehaald uit een potje voor hoofdwegen om dat geld te steken in het aanpakken van de overwegen in Nijkerk en Ermelo.

Minister ontraadt voorstel

Tijdens een debat over infrastructurele projecten maandag in de Kamer bleek er voldoende steun te zijn voor het plan van VVD en NSC, al ziet minister Barry Madlener het niet zitten omdat de regio zelf met voorstellen hoort te komen voor het besteden van dit geld. Over het voorstel moet nog gestemd worden.

De Tweede Kamer ziet net als de NS graag meer treinen op de lijn van Amersfoort naar Harderwijk. Meer treinen hier kunnen ervoor zorgen dat meer mensen in deze regio de auto laten staan en dat ontlast de al erg drukke A28 en het knooppunt Hoevelaken dat al decennialang een groot knelpunt is in het wegennetwerk.

In verleden reden er meer treinen

In het verleden reden er al extra treinen in de spits tussen de twee steden, maar in 2022 moest de NS de treinen schrappen wegens personeelsgebrek. En toen de NS de treinen terug wilde in de nieuwe dienstregeling, bleek dit niet te kunnen. Er zijn te veel veiligheidsrisico’s bij de overwegen waar het de laatste jaren drukker is geworden met verkeer.

In het verleden kon ProRail de spitstreinen nog wel toestaan omdat verwacht werd dat de financiering voor maatregelen aan de overwegen rond zou komen. Maar toen de NS weer met de aanvraag kwam voor extra treinen, bleek uit een nieuwe beoordeling van ProRail dat er geen zicht meer was op financiering, aldus een woordvoerder van ProRail.

Extra treinen mogen er dus al gaan rijden voordat de overwegen zijn aangepast, zolang er maar zicht op is dat de overwegen binnen afzienbare tijd onder handen worden genomen, aldus ProRail. Als de Tweede Kamer het voorstel van NSC en VVD aanneemt, is het zicht op maatregelen er weer en kan de toestemming er dus ook komen.

(c) Treinreiziger.nl 

5 1 stem
Artikel waardering
32 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dries Molenaar
14 dagen geleden

Wat behelst de aanpak en hoe snel zal lukken. Onderdoorgangen vergen zo 3-5 jaar en een bak geld. De bomen langer maken of dergelijk is geen aanpakken.

S.O. de Mieter
13 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het streven van ProRail is een overwegvrij spoor. Op drukke baanvakken zijn het ondingen.
https://www.stadnijkerk.nl/lokaal/verkeer-en-vervoer/821049/worden-deze-spoorwegovergangen-straks-vervangen-door-tunnels-

Dries Molenaar
13 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

lekker nauwkeurige eindredactie bij de stad Nijkerk:
gezamenlijke verkenning naar de mogelijkheden om ongelijkvloerse kruisingen

lezer
14 dagen geleden

Is het daar drukker dan de spoorwegen in de Randstad?

Dries Molenaar
14 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

het is er drukker met overwegen

lezer
14 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De frequenties in de Randstad zijn hoger dan in de provincies. De vroegere drukke overweg bij Driebergen-Rijsenburg! Zeist was voor de oude NS nooit een belemmering geweest om voorheen de frequenties op dat baanvak te verhogen binnen de spoorcapaciteit. Als er beleidswijzigingen zijn geweest dan hoor ik dat graag.

Hanzeboog
13 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Er is een regel dat bij 8 treinen per uur in elke richting in combinatie met véél auto’s/voertuigen de spoorwegovergang vervangen wordt. Vaak onderdoorgangen.
Weet niet of deze regel in beton gegoten is.

Tonny
14 dagen geleden

Zo druk is dat traject toch niet? Ik zou weleens willen leren wat er daar zo gevaarlijk is.

dagreiziger
14 dagen geleden
Antwoord aan  Tonny

Is denk ik Prorail perceptie, ze vinden al gauw iets onveilig. Soms terecht, maar hierover kan ik niet oordelen.

Baardstaart
14 dagen geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Krijg vaak het idee wat we vroeger toelaatbaar achten is nu ineens onveilig. Maar aan de andere kant moet ik wel zeggen dat de hoeveelheid auto’s en andere wegvoertuigen enorm is gegroeid en dat kan voor treinuitbreding deze investeringen nodig maken.

KarimB
14 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Is niet het idee hoor. Tis ook gwn zo. Niet de situatie opzich zelf. Die blijft het zelfde. Alleen jongeren steken so blind een weg over terwijl ze tiktokken.

De jeugd heeft echt een omgevings gevoel van een stoeptegel gekregen door de smartphone

Dries Molenaar
14 dagen geleden
Antwoord aan  Tonny

het gaat om de maximale tijd dat de overweg gesloten mag zijn. Hoe meer treinen hoe langer dicht per uur.

Lodewijk Entrop
14 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Hoe kan dat op de overwegen ter plekke überhaupt een probleem zijn? Er rijden nu 2 intercity’s en 2 sprinters per uur per richting over de overweg. Mogelijk dat er nog een enkele goederentrein of MAT-rit overheen moet, maar denk niet dat dat heel veel voorstelt. Er zijn bestaande overwegen waar heel veel meer treinen overheen gaan.

Martin
13 dagen geleden
Antwoord aan  Lodewijk Entrop

Inderdaad. Zie de veelgebruikte overwegen in de Zaanstreek bijvoorbeeld, met overdag standaard 16 sluitingen per uur (4x IC, 4x Sprinter per richting).

Albert J. P.
9 dagen geleden
Antwoord aan  Martin

Dat is een situatie die (als ik terugkijk in de dienstregelingen op wiki.ovinnederland.nl) al ca. 20 jaar bestaat. Het gaat hier erom of zo iets in nieuwe uitbreidingen van de dienstregeling nog mag.

Johan
14 dagen geleden

Extra treinen mogen er dus al gaan rijden voordat de overwegen zijn aangepast, zolang er maar zicht op is dat de overwegen in afzienbare tijd onder handen worden genomen, aldus ProRail.

Logisch. Met beter zicht wordt een overweg veiliger.
Ofzo.

Rudy
14 dagen geleden

Dit lijkt wel chantage van ProRail richting de politiek. Als wij geen extra geld krijgen om een paar overwegen op te heffen, dan maken we meer treinen onmogelijk.
Nergens ligt het aantal treinen vast. Stel er is extra een leeg materieel rit of goederentrein nodig. Weigert ProRail die de toegang tot het traject Amersfoor – Harderwijk omdat het traject onveilig is als er meer treinen rijden?

Johan Tres
14 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

Zo werkt het gewoon. In de politiek en in het OV, en in meer organisaties waar men eigenlijk nooit verantwoordelijk is (immer is alles aan omstandigheden te wijten). De grap is dat men om de haverklap problemen opwerpt om te laten zien hoe belangrijk en ingewikkeld hun werk is, en hoe verantwoordelijk men bezig is. Het kunstje is eindeloos. Omdat nooit maar dan ook nooit iemand daadwerkelijk de biezen moet pakken (ipv weggepromoveerd wordt en vervangen door een identieke hansworst)

Johan Tres
14 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

En nu heeft ProRail een mooi succesje binnen! Dat bewijst voor hun dat ze een zinvol genuanceerd en zeer belangrijk bedrijf zijn.
Terwijl als je zoals uit alle reacties hier de simpele feiten op een rijtje zet, hun eis puur willekeur is. En daarom inderdaad chantage.
Is zeer kwalijk, maar gewoon cultuur. Ook de politiek en de meeste ambtelijke organisaties werken zo.

Arjan krabbenbos
14 dagen geleden

Zwolle Olst Deventer met twee sporen afmaken en de brug bij Ravenstein verdubbelen. Dit kunnen gemeentelijke en provinciale overheden toch ook doen zonder landelijke politiek? Dat is toch ook zo geregeld bij de langverwachte elektrificatie van de Maaslijn Nijmegen Venlo Roermond v.v.? Deze laatst genoemde vernieuwde spoorlijn kende al een aantal vertragingen en uitstellen, maar men hoopt het project nu eind 2027 in dienst te stellen. De huidige GTW treinstellen en LINTS die hier nu nog over deze Maaslijn rijden kunnen na 2027 weer verkocht worden aan Polen of Roemenië De eerste opvolgers zijn thans al in het land en dit zijn Flirt-treinstellen die voor eind 2027 tijdelijk op andere elektrische lijnen worden ingezet.!

Robin
13 dagen geleden

Wel jammer dat ‘miljoenen voor spoor’ weer eigenlijk miljoenen voor auto’s blijkt te zijn.

Ber Sitters
13 dagen geleden
Antwoord aan  Robin

Niks jammer. Als meer mensen de trein pakken, ontstaat er meer ruimte voor noodzakelijk autoverkeer.

Huub
13 dagen geleden

Wat een vreemde reden wordt aangegeven om deze sneltreinen (niet) te kunnen rijden.
Tot de Hanzelijn is geopend in dec. 2012, tot die tijd reden er in de spits extra Spits-Intercity’s tussen Amersfoort en Zwolle, krap voor de normale IC. Dus in de spits per richting 2 stoptreinen en 4 IC’s. En nu geeft die extra sneltrein ineens problemen bij de overwegen ? Vreemd.

Laatst bewerkt op 13 dagen geleden door Huub
S.O. de Mieter
13 dagen geleden
Antwoord aan  Huub

Er komen steeds meer auto’s en meer idioten op de weg.
Ook gaan overwegen nogal eens ‘in de storing’.
Kortom, de risico’s en overlast zijn groter geworden.
Weg met die dingen!

lezer
13 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Verklaart nog niet waarom de toen al drukke overweg in Driebergen-Rijsenburg bij de afslag van de A12 in zijn tijd nog nooit een belemmering was voor toenmalige frequentieverhoging. En dat is maar een voorbeeld.

S.O. de Mieter
13 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Tja, daar heb ik ook zo één twee drie geen antwoord op.
Misschien is het ‘laaghangend fruit’ waar dhr. Tres hierboven op doelt.
Het kan ook zijn dat men al droomt van hoogfrequente zelfrijdende treinen en daarvoor vast alle overwegen weghaalt.
Misschien moet het jaarbudget worden opgemaakt? Dat kan ook nog.

Hanzeboog
13 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Wil ProRail ook. Maar de praktijk is weerbarstig. In de eerste plaats al om financiële redenen.

Hanzeboog
13 dagen geleden
Antwoord aan  Huub

Aantal treinen per uur is niet altijd een criteria. Moet regelmatig naar Nunspeet rijden. En zie dat de spoorwegovergang tegenover station Nunspeet vervangen gaat worden.

Er rijden in beide richtingen 8 treinen per uur. Niks bijzonders. Maar de situatie met automobilisten is héél anders. Het is daar erg druk met auto ‘s van/naar centrum Nunspeet en andere delen van Nunspeet. En het loopt daar regelmatig vast omdat het zo onhandig aangelegd is.

Met een onderdoorgang wordt de doorstroming verbeterd voor automobilisten. Dat vergroot ook de veiligheid bij het spoor.

ezra
12 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik woon in nijkerk en NS wilt ook dat nijkerk en harderwijk een intercity station worden maar dan moet het ook ondertunneld worden,is het niet slim als ze een intecity en een sprinter doen? Twee in een!

ezra
12 dagen geleden
Antwoord aan  ezra

oh ja en trouwens ik woon wel in nijkerk maar als ik niet bestond zouden mijn ouders bijna nooit op het station zijn geweest.

boer
8 dagen geleden

ik juich dit toe