Keolis kocht helft van Syntus voor 1 euro

Keolis heeft vorig jaar augustus 1 euro aan NS betaald voor de overname van de helft van de aandelen van Syntus. NS waardeerde het eigen aandeel in Syntus tot de verkoop op 11 miljoen euro en leed dus 11 miljoen verlies op de transactie. Dat meldt OV-Magazine in een nieuwsbrief op basis van de jaarverslagen van de twee bedrijven.

Ook woordvoerders van de beide bedrijven bevestigen de deal tegenover OV-Magazine. Twee maanden voordat NS zijn deel aan Keolis verkocht, stak het Nederlandse spoorbedrijf nog miljoenen in Syntus om te voorkomen dat het regionale vervoerbedrijf failliet zou gaan. In 2011 leed Syntus 5 miljoen euro verlies, vorig jaar ruim 10 miljoen, op een omzet van een kleine 100 miljoen euro. In juni 2012 dreigden acute betalingsproblemen en moesten de aandeelhouders bijspringen.

Hoeveel geld er in Syntus is gestoken, willen Keolis en NS niet zeggen. Evenmin willen ze commentaar geven op de vraag of NS op een andere wijze is gecompenseerd, voorafgaande aan de overdracht van aandelen tegen een symbolische prijs. NS-woordvoerder Eric Trinthamer wil wel een toelichting geven op het waarom van de kapitaalinjectie en de verkoop. “De kapitaalinjectie was nodig om Syntus te redden. Van een faillissement waren veel mensen de dupe geworden. Dat wilden we voorkomen. We hebben ons aandeel verkocht aan Keolis omdat Syntus niet echt bij onze core business past en beter af is met één aandeelhouder.”

Syntus zit inmiddels midden in een herstelplan dat het bedrijf weer in de zwarte cijfers moet helpen. Dat zou volgend jaar moeten gebeuren. De financiële problemen ontstonden omdat er te laag is ingeschreven bij de aanbestedingen van de concessies Veluwe, Midden-Overijssel en Twente, waar Syntus in december gaat rijden.

  • In nummer 4 van OV-Magazine dat op 22 augustus verschijnt, is een interview met Syntus-directeur Cees Anker opgenomen.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

4 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

24 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug