Foto: (c) DB
ProRail heeft maandagochtend 1 oktober zes kilometer nieuw spoor rond Utrecht in gebruik genomen. Afgelopen weekend is door ruim 500 man dag en nacht gewerkt aan de aansluiting.
De nieuwe sporen zijn op drie plaatsten aangesloten op bestaand spoor: ten zuiden van Utrecht Centraal, bij Lunetten en Houten. In het weekend zijn oude sporen weggehaald, is ballast gestort en zijn bovenleidingen getest. Alles was op tijd klaar met als resultaat dat reizigers richting den Bosch en Nijmegen vanmorgen over nieuwe rails reden. De operatie is een grote stap in de aanleg van Randstadspoor, een snel en toegankelijk spoornetwerk rond Utrecht. In het weekend van 24 en 25 november werkt ProRail aan de aansluiting van nieuwe sporen richting Driebergen, er rijden dan minder treinen tussen Utrecht en Arnhem.
Randstadspoor
Met het plan Randstadspoor moeten er in de toekomst iedere tien minuten Sprinters gaan rijden richting Woerden, Veenendaal en Geldermalsen. Ook moeten er frequent treinen gaan rijden naar Amersfoort. Om de plannen mogelijk te maken wordt het spoor op diverse plekken verdubbeld. Bijvoorbeeld tussen Utrecht Centraal en Lunetten: van vier naar acht sporen. De spoorverdubbeling richting Lunetten moet in 2015 klaar zijn.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…