Klachten over nieuwe dienstregeling
07 dec 2016 13:36
De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen gaat zondag in, maar Rover maakt zich er nu al zorgen over. In totaal heeft Rover meer dan duizend klachten ontvangen van mensen die te maken krijgen met langere reistijd en extra overstappen.
- Het Spoorboekje 2017 verschijnt ook dit jaar weer op papier. Vanaf vrijdag verkrijgbaar bij AKO. Online te koop via Treinwebshop.
Rover heeft dinsdag een onlinemeldpunt geopend en roept reizigers op hun ervaringen met de nieuwe dienstregeling – zowel positief als negatief – via dat meldpunt te delen. Sindsdien loopt het storm, in een dag tijd ontving de organisatie 700 klachten. In de weken daarvoor kreeg Rover ook al 300 klachten. Daarmee komt het totaal op ruim duizend. De klachten, op- en aanmerkingen gaat de organisatie bespreken met NS.
Eén van de klachten is de langere reistijd naar Zeeland. Veel Zeeuwen zijn ongelukkig dat de reistijd opnieuw langer is geworden, en daardoor de trein richting de Randstad nauwelijks aantrekkelijk is. Richting Noord-Brabant is de reistijd voor de Zeeuwen juist wel verbeterd.
Voor veel forensen op het traject Den Haag – Eindhoven zal het de komende maanden ook even doorbijten zijn. Daar moeten reizigers tot medio april overstappen in Breda, terwijl een rechtstreekse verbinding was voorzien. In Dordrecht zijn reizigers ontevreden dat er geen rechtstreekse intercity meer is richting Tilburg en verder.
Overigens betekent de nieuwe dienstregeling voor de meeste reizigers een verbetering, vindt Rover. In oktober maakte NS al bekend dat er voor bijna iedere treinreiziger wel iets verandert. Het zijn de meest ingrijpende wijzigingen sinds 2007.
Tegenover de NOS legt hoofdplanner Tim van Leeuwen van NS uit dat het spoorboekje is ontworpen door in Zwolle te beginnen. "Uit zeven windrichtingen komen daar treinen samen en dan zijn er ook nog eens treinen van collega-vervoerder Arriva." Het is de bedoeling dat alle reizigers vanuit Zwolle goed kunnen overstappen in alle mogelijke richtingen, zegt de planner. "Dus als iemand vanuit Utrecht in Zwolle aankomt, moet hij meteen door kunnen naar bijvoorbeeld Groningen, Leeuwarden, Enschede en Deventer. Dat moet allemaal kloppen." Als alles daar op orde is, verplaatst de NS de puzzel naar andere delen van het land, legt hij uit.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Ons romantisch avondje spatte uiteen. wilden late film kijken in enschede maar duurde te lang.Laatste trein terug al om half 12.Dachten als abonnee lekker met de trein helaas.