Reizigersvereniging Rover krijgt steeds meer klachten over volle treinen. Waar het eerder om 200 à 300 klachten per maand ging, ontving Rover in september ruim 1600 klachten over te drukke treinen. En ook in oktober regent het klachten.
Het aantal klachten is inmiddels hoger dan voor de coronaperiode. En dat is opmerkelijk, want NS vervoert nog altijd 18 procent minder reizigers dan in 2019. Dat er nu toch veel meer klachten zijn over te volle treinen komt deels door het personeelstekort. Er zijn al maanden structureel treinen geschrapt. De treinen die wel rijden, zijn soms aan de korte kant zodat ze gereden kunnen worden met één conducteur.
“Op papier hebben we speling door de lagere reizigersaantallen, maar door het tekort aan personeel is dat niet zo”, zegt een NS-woordvoerder tegenover de NOS. Waar vroeger volle treinen vooral beperkt bleven tot de spits en NS sprak van hyperspits, blijken nu ook in de treinen in de daluren vaak te vol te zijn.
Het zijn niet alleen de treinen in de spits die te vol zijn. Rover merkt dat een aanzienlijk deel van de klachten afkomstig is van reizigers in de daluren. “Dat is iets wat opvalt”, vertelt Rover-directeur Freek Bos aan de NOS. NS wijst erop dat veel treinen met acht rijtuigen en meer twee conducteurs nodig hebben. Maar volgens Rover is er niet voor elke verlenging van de trein extra personeel nodig. Het gaat dan bijvoorbeeld om Koplopers (ICM) van drie of vier rijtuigen. Die mogen tot en met zeven rijtuigen gewoon door één conducteur gereden worden.
De meeste klachten komen over de intercity’s Rotterdam – Groningen en Rotterdam – Leeuwarden, ook de trein Den Haag – Groningen staat hoog op de lijst. Deze treinen rijden slechts één keer per uur, toch komen hier meer klachten over binnen dan over treinen die vaker rijden. Ook de treinen Amsterdam – Vlissingen en Den Helder – Nijmegen zorgen voor veel klachten. Deze treinen rijden wel twee keer per uur. Het spoorbedrijf heeft eerder laten weten dat de treinen van en naar Zwolle vanaf deze week verlengd zullen zijn.
Vooral op dinsdagen wordt er steen en been geklaagd over volle treinen. Het aantal klachten is dan twee keer zo hoog dan op vrijdag. NS vertelde al eerder dat de treinen op woensdag en vrijdag minder goed gevuld zijn dan op maandag, dinsdag en donderdag. In 2023, als NS vanwege het personeelstekort nog meer treinen gaat schrappen, zullen er in de spits op woensdagen en vrijdagen ook minder treinen rijden. In de daluren zullen op veel trajecten de frequenties gehalveerd worden tot halfuursdiensten.
De afschaling van de dienstregeling voor treinen dit najaar en in 2023 valt slecht bij staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur). Dat liet de bewindsvrouw al in augustus weten. Toch kan ze niet veel doen. Zelfs als NS doordeweeks overdag alleen twee keer een Sprinter laat rijden, is dat voldoende om aan de hoofdrailnet-concessie te voldoen. Er zijn in de concessie geen eisen aan frequenties van intercity’s gesteld. Wel zijn er normen opgenomen omtrent de zitplaatskans. NS berekent de zitplaatskans zelf. Wel zijn de rekenmethodes door derden getoetst.
NS heeft ongeveer 1400 vacatures op allerlei onderdelen, waarvan 440 voor de functie van hoofdconducteur en 250 voor machinisten.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 13:36
Na een recordjaar in 2024 zet Eurostar in op dertig procent meer passagiers in 2030…
Tussen Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam en Schiphol gaan vanaf medio maart extra nachttreinen rijden. Dat…
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer is bereid om de 2,3 miljoen aan kosten van…
De NS heeft in 2024 een recordaantal van 20 miljoen online treinkaartjes verkocht. Omdat de…
Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet meer in de toekomst van elektrisch vliegen dan…
Diverse storingen, waaronder een ontruiming van een trein, hinderen woensdag het treinverkeer. Door een defect…