Klachtenregen over volle treinen: ook in de daluren

Reizigersvereniging Rover krijgt steeds meer klachten over volle treinen. Waar het eerder om 200 à 300 klachten per maand ging, ontving Rover in september ruim 1600 klachten over te drukke treinen. En ook in oktober regent het klachten.

Minder reizigers, toch meer klachten

Het aantal klachten is inmiddels hoger dan voor de coronaperiode. En dat is opmerkelijk, want NS vervoert nog altijd 18 procent minder reizigers dan in 2019. Dat er nu toch veel meer klachten zijn over te volle treinen komt deels door het personeelstekort. Er zijn al maanden structureel treinen geschrapt. De treinen die wel rijden, zijn soms aan de korte kant zodat ze gereden kunnen worden met één conducteur.

“Op papier hebben we speling door de lagere reizigersaantallen, maar door het tekort aan personeel is dat niet zo”, zegt een NS-woordvoerder tegenover de NOS. Waar vroeger volle treinen vooral beperkt bleven tot de spits en NS sprak van hyperspits, blijken nu ook in de treinen in de daluren vaak te vol te zijn.

Korte treinen

Het zijn niet alleen de treinen in de spits die te vol zijn. Rover merkt dat een aanzienlijk deel van de klachten afkomstig is van reizigers in de daluren. “Dat is iets wat opvalt”, vertelt Rover-directeur Freek Bos aan de NOS. NS wijst erop dat veel treinen met acht rijtuigen en meer twee conducteurs nodig hebben. Maar volgens Rover is er niet voor elke verlenging van de trein extra personeel nodig. Het gaat dan bijvoorbeeld om Koplopers (ICM) van drie of vier rijtuigen. Die mogen tot en met zeven rijtuigen gewoon door één conducteur gereden worden.

Woensdags en vrijdags minder treinen

De meeste klachten komen over de intercity’s Rotterdam – Groningen en Rotterdam – Leeuwarden, ook de trein Den Haag – Groningen staat hoog op de lijst. Deze treinen rijden slechts één keer per uur, toch komen hier meer klachten over binnen dan over treinen die vaker rijden. Ook de treinen Amsterdam – Vlissingen en Den Helder – Nijmegen zorgen voor veel klachten. Deze treinen rijden wel twee keer per uur. Het spoorbedrijf heeft eerder laten weten dat de treinen van en naar Zwolle vanaf deze week verlengd zullen zijn.

Vooral op dinsdagen wordt er steen en been geklaagd over volle treinen. Het aantal klachten is dan twee keer zo hoog dan op vrijdag. NS vertelde al eerder dat de treinen op woensdag en vrijdag minder goed gevuld zijn dan op maandag, dinsdag en donderdag. In 2023, als NS vanwege het personeelstekort nog meer treinen gaat schrappen, zullen er in de spits op woensdagen en vrijdagen ook minder treinen rijden. In de daluren zullen op veel trajecten de frequenties gehalveerd worden tot halfuursdiensten.

Staatssecretaris

De afschaling van de dienstregeling voor treinen dit najaar en in 2023 valt slecht bij staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur). Dat liet de bewindsvrouw al in augustus weten. Toch kan ze niet veel doen. Zelfs als NS doordeweeks overdag alleen twee keer een Sprinter laat rijden, is dat voldoende om aan de hoofdrailnet-concessie te voldoen. Er zijn in de concessie geen eisen aan frequenties van intercity’s gesteld. Wel zijn er normen opgenomen omtrent de zitplaatskans. NS berekent de zitplaatskans zelf. Wel zijn de rekenmethodes door derden getoetst.

NS heeft ongeveer 1400 vacatures op allerlei onderdelen, waarvan 440 voor de functie van hoofdconducteur en 250 voor machinisten.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 5 oktober 2022 13:36

Share

Recent Posts

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

3 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug

Schiphol stapt naar de rechter om ov-staking

Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…

1 week terug

Kabinet zoekt structurele oplossing voor duurder NS-kaartje

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…

1 week terug