Klachtenregen over volle treinen: ook in de daluren

Reizigersvereniging Rover krijgt steeds meer klachten over volle treinen. Waar het eerder om 200 à 300 klachten per maand ging, ontving Rover in september ruim 1600 klachten over te drukke treinen. En ook in oktober regent het klachten.

Minder reizigers, toch meer klachten

Het aantal klachten is inmiddels hoger dan voor de coronaperiode. En dat is opmerkelijk, want NS vervoert nog altijd 18 procent minder reizigers dan in 2019. Dat er nu toch veel meer klachten zijn over te volle treinen komt deels door het personeelstekort. Er zijn al maanden structureel treinen geschrapt. De treinen die wel rijden, zijn soms aan de korte kant zodat ze gereden kunnen worden met één conducteur.

“Op papier hebben we speling door de lagere reizigersaantallen, maar door het tekort aan personeel is dat niet zo”, zegt een NS-woordvoerder tegenover de NOS. Waar vroeger volle treinen vooral beperkt bleven tot de spits en NS sprak van hyperspits, blijken nu ook in de treinen in de daluren vaak te vol te zijn.

Korte treinen

Het zijn niet alleen de treinen in de spits die te vol zijn. Rover merkt dat een aanzienlijk deel van de klachten afkomstig is van reizigers in de daluren. “Dat is iets wat opvalt”, vertelt Rover-directeur Freek Bos aan de NOS. NS wijst erop dat veel treinen met acht rijtuigen en meer twee conducteurs nodig hebben. Maar volgens Rover is er niet voor elke verlenging van de trein extra personeel nodig. Het gaat dan bijvoorbeeld om Koplopers (ICM) van drie of vier rijtuigen. Die mogen tot en met zeven rijtuigen gewoon door één conducteur gereden worden.

Woensdags en vrijdags minder treinen

De meeste klachten komen over de intercity’s Rotterdam – Groningen en Rotterdam – Leeuwarden, ook de trein Den Haag – Groningen staat hoog op de lijst. Deze treinen rijden slechts één keer per uur, toch komen hier meer klachten over binnen dan over treinen die vaker rijden. Ook de treinen Amsterdam – Vlissingen en Den Helder – Nijmegen zorgen voor veel klachten. Deze treinen rijden wel twee keer per uur. Het spoorbedrijf heeft eerder laten weten dat de treinen van en naar Zwolle vanaf deze week verlengd zullen zijn.

Vooral op dinsdagen wordt er steen en been geklaagd over volle treinen. Het aantal klachten is dan twee keer zo hoog dan op vrijdag. NS vertelde al eerder dat de treinen op woensdag en vrijdag minder goed gevuld zijn dan op maandag, dinsdag en donderdag. In 2023, als NS vanwege het personeelstekort nog meer treinen gaat schrappen, zullen er in de spits op woensdagen en vrijdagen ook minder treinen rijden. In de daluren zullen op veel trajecten de frequenties gehalveerd worden tot halfuursdiensten.

Staatssecretaris

De afschaling van de dienstregeling voor treinen dit najaar en in 2023 valt slecht bij staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur). Dat liet de bewindsvrouw al in augustus weten. Toch kan ze niet veel doen. Zelfs als NS doordeweeks overdag alleen twee keer een Sprinter laat rijden, is dat voldoende om aan de hoofdrailnet-concessie te voldoen. Er zijn in de concessie geen eisen aan frequenties van intercity’s gesteld. Wel zijn er normen opgenomen omtrent de zitplaatskans. NS berekent de zitplaatskans zelf. Wel zijn de rekenmethodes door derden getoetst.

NS heeft ongeveer 1400 vacatures op allerlei onderdelen, waarvan 440 voor de functie van hoofdconducteur en 250 voor machinisten.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 5 oktober 2022 13:36

Bekijk reacties

  • De opinie van deskundigen was toch dat het publiek na de corona wel flink de trein zou mijden?

    • De treinen zijn veel korter geworden, dat is het probleem. Een deel van de mensen die in 2019 naar het werk met de trein forensde werkt nu veel meer thuis en/of heeft in 2020 een auto gekocht. Als de NS vervolgens de trein inkort dan is de trein drukker dan in 2019, terwijl er minder reizigers vervoert worden.

  • "En de treinen die wel rijden zijn soms aan de korte kant, zodat ze gereden kunnen worden met één conducteur."

    'Kunnen' is niet het juiste woord in deze zin. NS houdt nog steeds vast aan de zogenaamde servicenorm voor de maximale treinlengte per conducteur. Die norm is alleen maar een interne NS-richtlijn. Zet daar een streep doorheen en de meeste treinen kunnen gewoon verlengd worden met dezelfde hoeveelheid personeel.

    Het is natuurlijk ook debiel dat een trein met één machinist, één conducteur en 1000 zittende reizigers qua service niet ok is, maar een trein met één machinist, één conducteur, 600 zittende reizigers en 400 reizigers die in de gangpaden moeten staan wel.

    • dat woordjes 'service'is hier wel cynisch. De passagiers ervaren helemaal geen service van het personeel. De trein komt voor en je kan instappen of uitstappen. De conducteur zie je alleen maar de deuren sluiten.

        • Dat kan zijn, maar ik reis regelmatig op verschillende tjden (nooit in de spits) op een traject van ong. 2 uur waar (ik heb het geturfd) de laatste 10 jaar gem. minder dan 9 vd 10 keer kaartje/abo gecontroleerd werd. Eens met andere reageerders: je ziet gewoon geen conducteur, en als je er een nodig hebt (je vindt bijv. een achtergelaten telefoon), dan moet je de hele trein door.

    • Je laatste voorbeeld/ paragraaf over de verdeling van 1000 reizigers vind ik erg sterk, want dat is inderdaad nu het probleem wat ontstaat.

      Ik snap de richtlijn van de NS, maar misschien is het probleem dat het aantal conducteurs is vastgesteld op het aantal rijtuigen i.p.v. reizigers. Verander de richtlijn naar "1 conducteur per 400 reizigers" en het probleem is opgelost.

  • Ik was overigens nog even benieuwd waarom de NS met minimaal één conducteur MOET rijden? Ik reed laatst voor het eerst in een hele lange tijd in een NS Sprinter en het enige wat ik zag was dat de conducteur bij elk station de trein uitloopt, deuren dichtdoet en weer weg gaat.

    Een Keolis en Arriva doen al jaren treinen rijden zonder conducteur. Wat is dan de meerwaarde? Haal ze uit enkele sprinters en zet ze op intercity's waar er (blijkbaar) twee nodig zijn.

    Men zegt dat conducteurs er zijn voor de klantvriendelijkheid, maar als die non-stop in hun hokje zitten, wat is dan de meerwaarde?

    • Als er geen conducteur op de trein zit dan gaat er na verloop van tijd normvervaging optreden zoals mensen die zonder geldig kaartje in de eerste klas gaan zitten, mensen met voeten op de bank, mensen die keiharde muziek op hun mobiel gaan afspelen etc. Dat kan misschien nu ook al het geval zijn maar zal zeker meer worden als er geen conducteur op de trein zit. Het algemene gevoel van veiligheid zal bij veel reizigers gaan afnemen.

      • @abracadabra
        Bij het begin van de coronapandemie heb ik mijn weekendvrijabonnement om laten zetten naar eerste klas. Het aantal 'grijsrijders' is daar hand over hand toegenomen. Nee, dat zie ik niet aan hun gezicht, maar als ze via de eerste klas naar de tweede klas lopen en na een minuut terugkomen en eerste klas gaan zitten is het wel duidelijk.
        Bij de enkele controle die er nog is, moeten er altijd weer mensen weggestuurd worden. "Die blauwe stoelen, hoor". Een boete of zelfs maar een aanvullend eersteklasticket krijgen ze toch nooit.
        Twee weken terug ben ik de conducteur gaan zoeken omdat er 5 minuten na vertrek iemand uit de naastgelegen 2e klas stiltezone naar de 1e klas stiltezone was komen lopen en uitgebreid begon te bellen. Netjes vragen helpt bij sommigen niet want, of ze vinden het niet netjes genoeg, of je bent geen conducteur. Deze zat zoals gewoonlijk in de lege cabine en kwam op mijn kloppen niet naar buiten. Ik heb 'm op het volgende station aangesproken en vroeg of hij nog een rondje ging lopen. Nee, hij vond het te druk, en na het wegfluiten klom hij weer in de cabine. Ik ben met de volgende trein verder gegaan.

        • O zo herkenbaar! Het interesseert het personeel verder helemaal niks hoe jij je erbij voelt. Totale desinteresse!

      • Ik denk nu al plaats vindt. Een te grote groep conducteurs is te weinig zichtbaar. Toch is het percentage zwart reizigers bij de RET erg laag (metro Rotterdam), omdat er met regelmaat door mobiele teams gecontroleerd wordt.

      • Dat is dus allang het geval. 2e klas reizigers zitten nu vaak in de 1e klas omdat er toch geen controle is. Overigens als iedereen in de trein hangt vind ik het vrij normaals dat mensen dan in een lege 1e klasse gaan zitten. Probleem is dan vaak weer wel dat mensen met een 1e klas ticket dan moeten staan. Het wordt er al met al niet leuker op in de trein. Ook al meerdere incidenten meegemaakt. Conducteur in geen velden of wegen te bekennen.

  • De staatssecretaris kan wel kwaad zijn, maar uiteindelijk is de regering de enige aandeelhouder van de NS. Dus de regering kan dus ook de NS verordeneren om van die rare conducteursnorm af te stappen. Dit betekent dat treinen tot de maximale perronlengte verlengd kunnen worden, omdat het niets uitmaakt of 1 machinist een 3 bakken of 15 bakken trein rijdṭ. Ook wordt er niets gedaan aan het evt aanbesteden van meer NS trajecten, wat vaak ook de kwaliteit van he vervoer verbeterd. Wellicht moet de NS net als de geliberaliseerde vervoerders met service en controle teams werken. Maar ja de NS is een stroom intensieve onderneming (die hoegenaamd op groene stroom rijdt), dan moet de regering ook voor het electrisch OV een stroomregeling bedenken. Een definitieve oplossing, die zeker niet 1,2,3 geregeld is voor stroomschaarste is flink inzetten op kernenergie.

    En als de regering hiervan niets wil weten dan maar flink investeren in snelwegen. Zo kan je ook dit probleem oplossen, maar dan ook niet meer klagen over het milieu / klimaat.

  • Ik vind die volle treinen nog wel het minst erge van de totale wanprestatie die NS al meer dan een jaar levert. Bedroevende punctualiteit (+5 of +10 lijkt gewoon de norm te zijn), voortdurend storingen, alvast maar schrappen van treinen die pas per december ter ziele gaan (dag allerlaatste treinforensen tussen Alkmaar en Haarlem; jullie hebben het nog lang volgehouden!), nul info bij trammelant (gisterochtend weer bal tussen Alkmaar en Uitgeest - bekijk het verder maar als reiziger), geen vervangend vervoer, conducteurs die als schichtige konijnen meteen de cabine invluchten. Geen weldenkend mens kan dit meer als serieuze vervoersoptie zien als je om de haverklap te laat op je werk komt of de hond in de pot vindt. De teloorgang van het ov gaat me ontzettend aan het hart, juist omdat je in diverse buitenlanden ziet dat het ook anders kan. Het is alsof NS er het bijltje al helemaal bij neer heeft gegooid. Doodzonde.

    • Eens. In de pakweg 35 jaar dat ik met NS reis was ik nog nooit "door NS met een taxi naar huis gebracht" wegens het missen van de laatste aansluiting. Nu in 1 jaar al 3 x.

  • Vrijwel alle bezoekers hier zijn doordeweekse reizigers. Ik rij alleen (nog) in de weekends. Waar doodeweeks de dienstregeling 10% is ingekrompen (van de 90% die er sinds begin dit jaar over was) is er in de weekend nog meer geschrapt. Probeer maar eens buiten de Randstad een plaats te vinden waar er nog 2 sprinters per uur rijden.
    Vooral de zaterdag is de klos, waarbij moet worden aangetekend dat de spits daar van 10 tot 18 uur duurt. En dan nog blijken er op het laatste moment weer treinen extra uit te vallen wegens onvoorzien personeelsgebrek.
    Het is goed dat ROVER een meldpunt voor volle treinen heeft. Onderbelicht blijft, dat de aansluitingen van de overgebleven treinen vaak rampzalig zijn. Ja, dat staat ook in de routeplanner, maar is het dan minder bedroevend of juist nog schandaliger? Waar haken meer reizigers door af: een volle trein of 29 minuten ijsberen op het perron?

    • Ik herken jouw beeld. Ik reis niet alleen doordeweeks, maar ook veel in het weekend.

      Afgelopen zondag had ik 31 minuten overstaptijd tussen Harderwijk en Utrecht Lunetten.

      De afgelopen tijd heb ik twee keer de auto genomen ipv de trein, terwijl ik zo ongeveer van station naar station reisde en normaliter op die trajecten heel soepel over kan stappen.

      Mijn woonplaats is inmiddels vanuit verschillende richtingen alleen bereikbaar met 25-30 min overstap.

  • Geen wonder dat de treinen van het noorden naar Rotterdam vv. overvol zitten. En dat er ook problemen zijn met de treinen die tussen het noorden en Den Haag vv. rijden is ook geen wonder. De doorgaande treinen van het noorden naar Den Haag vv. rijden op dit moment namelijk helemaal niet. Begin septemberjl is er een (toegegeven: grote)storing opgetreden tussen Dronten en Lelystad. Maar prorail is niet in staat deze storing binnen redelijke termijn te verhelpen. Zoals het er nu voorstaat geeft NS/Prorail -zonder enig blijk van schaamte- aan, dat de storing in ieder geval niet verholpen zal zijn voor midden december as. Dat betekent dat - ipv normaal dagelijks elk halfuur- nu gedurende minstens drie en een halve maand geen enkele doorgaande trein van het noorden naar Den Haag en andersom rijdt. De treinen van Groningen en Leeuwarden naar Den Haag eindigen/ beginnen nu domweg in Zwolle. Als je zou willen, kan je dan nog wel met een busdienst naar Lelystad. Maar reizigers van het noorden naar Amsterdam, Schiphol en Den Haag willen natuurlijk niet een tussenstukje met de bus en stappen in Zwolle dus over in de trein naar Rotterdam die over de Veluwe rijdt en in feite het meest voor de hand liggende alternatief is. Maar tot nu toe wordt die trein niet verlengd of versterkt. Die treinen zitten dus continu allemaal overvol. Pas na vele klachten gaat NS er vanaf zo ongeveer nu (dus een maand na het begin van de verstoring) de treinen over de Veluwe verlengen en extra treinen inzetten.

    • Willem,
      Roerend mee eens
      Ik reisde zaterdag j.l. via Rt naar het noorden, omdat vanaf GVC niets nuttigs die kant op reed.
      Planning was zeven delen ICm, realisatie: slechts vier delen, dus overvol.

      Overigens, een gedachte voor NS:
      Ik heb een overeenkomst met NS (weekeinde-vrij) op basis van een toen geldend aanbod (i.e. dienstregeling alias reis-mogelijkheden).
      Als NS die dienstregeling met 10 of 20 % inperkt, vind ik een navenante aanpassing in de prijs meer dan redelijk (afgezien van storingen en werkzaamheden).

    • En dan komen er weer werkzaamheden aan van 15 t/m 24 oktober nabij Meppel, waarbij vooral de treinen naar Leeuwarden worden getroffen. Wie plannen uit kan stellen tot na de 24e, doet daar goed aan. Het zal geen verrassing zijn als NS niet in staat blijkt bussen te regelen.

    • De storing bij Dronten is echt absurd groot over een lengte van 7 km is alles doorgebrand en zijn er zelfs spoorstaven gesmolten. Onderdelen zijn momenteel door allerlei lockdowns in het Verre Oosten moeilijk verkrijgbaar. Ik vind het dus niet vreemd dat deze werkzaamheden zo lang duren. Het kan overigens ook nog wel langer duren zoals op Somda aangegeven. Dat NS geen langere treinen inzet is wel een schandaal.

  • Ik zat zaterdag in de trein van Utrecht naar Schiphol. Door werkzaamheden reden er maar twee treinen in plaats van vier treinen per uur.
    Er werd echter een VIRM van vier bakken ingezet, terwijl er materieel genoeg langs de kant stond. Het resultaat was overvolle treinen. In de avond werden er wel VIRM's van zes bakken ingezet. Waarschijnlijk te laat van de les geleerd.

    • Twee stellen VIRM vereisen een tweede conducteur die er niet is. En alles met een VIRM6 rijden kan ook niet want er is veel meer VIRM4 dan VIRM6.

      • Er stond zaterdag wegens uitval door werkzaamheden voldoende langs de kant. Dan is het en zaak van goede planning om op de verbindingen die wel rijden VIRM6 in te zetten. Later gebeurde dat ook, maar toen was de grote drukte al voorbij.

    • Vandaag, zaterdag 8 oktober, worden tussen Schiphol en Utrecht in de avond gewoonweg alle intercity's geschrapt. Drukker kunnen we het niet maken, wel beter.

    • Al een paar maanden VIRM 4 tussen AMS en Vlissingen (vandaag ook weer, op zaterdag, dan zijn er toch wel wat VIRM 6 over?). Ik weet het niet, maar zo "trekt NS zeker niet de mensen terug de trein in" na Covid-19.

  • De verlengde treinen tussen Amersfoort en Zwolle bestaan waarschijnlijk ook alleen op papier. ICM-7 is nog altijd de norm.

    • Ik heb juist de indruk dat de materieelinzet vorige week wat sterker was dan nu. Het is vrijwel allemaal ICM-6, en af en toe een vierdelige dubbeldekker. Dat is minder dan vorige week. In elk geval is er geen sprake van een waarneembare verbetering per 3 oktober, zoals die werd aangekondigd.

    • Hoe de boel voor de verhoogde aantal ritten tussen Zwolle en Amersfoort per maandag nu in de reisplanner is verwerkt, verdient ook al geen schoonheidsprijs.

      Bijvoorbeeld de Intercity vanuit Groningen om -:48. Deze rijdt per maandag na Zwolle door naar Amersfoort. Wie een rit van Groningen naar Amersfoort plant, krijgt een overstap te Zwolle te zien naar de trein uit Leeuwarden (naar Amersfoort/Rotterdam). Reden is waarschijnlijk dat de Reisplanner de stop te Zwolle als een overstap ziet en dat de tijd daarvoor te kort is, terwijl die 'overstap' natuurlijk 100% haalbaar is door gewoon te blijven zitten). Dit gaat weer veel gedoe opleveren met mensen die het niet gaan snappen. Hoe moeilijk kan het zijn om de reisplanner goed aan te passen?

  • Alsof de conductuer überhaupt zijn werk kan uitvoeren als elke vierkante milimeter van een trein bezet is. Dan lijkt mij het aankoppelen van meer bakken een uitstekend idee, zodat de conducteur tenminste zijn werk kan doen.

    • Alleen jammer dat we bijna geen klassieke getrokken treinen meer hebben. In de 1990s reed de ijzeren A2 nog met een 1600 + 12 bakken ICR. Daar kon je eenvoudig een 13e of 14e bak bijplaatsen, als je dat wilde.

      • De Belgen pakken het flexibeler aan. Zij combineren een gloednieuwe M7 motorbak ook met M6 rijtuigen.

Share

Recent Posts

Treinstakingen in Oostenrijk, België en Verenigd Koninkrijk

Wie met de trein naar het buitenland wil, moet rekening houden met vertraging en uitval.…

19 uur terug

Met de trein naar België? Tot 75% korting (met treinbinding)

Ook NS International komt met een Black Friday aanbieding: tot 75% korting op de trein…

3 dagen terug

Interrail: tot 20% korting vanwege Black Friday

Voordelig met de trein door Europa? Tot 29 november 2022 kun je een Interrail Pass…

4 dagen terug

ProRail-personeel krijgt gemiddeld 9% meer loon

De vakbondenzijn met ProRail tot een onderhandelingsresultaat gekomen voor een nieuwe cao. Gemiddeld gaan de medewerkers van ProRail er…

5 dagen terug

Treinverkeer Berlijn – Hannover langdurig gestremd

Sinds 17 november is één van de kerntrajecten van Duitsland gestremd: Berlijn - Hannover. Hierdoor…

5 dagen terug

Spoorboekje 2023 verschijnt opnieuw op papier

Ook de dienstregeling van 2023 verschijnt weer op papier. Dit jaar zijn er door het…

1 week terug