De impact van het personeelstekort bij NS leidde in september tot de meeste hinder. Dat stelt het bedrijf in een eindejaarsprognose over 2022. Volgens NS had desondanks 96,5% van de reizigers in de spits een zitplaats.
Uit de NS-cijfers blijkt dat er voor de zomer ruim 40 treinen bij het spoorbedrijf het predicaat druk hadden. In juli en augustus halveerde dit, om in september explosief te groeien naar 183. Daarmee heeft september volgens de NS-statistieken de meeste volle treinen. Die volle treinen hielden verband met het personeelstekort, daarom stelt NS dat de hinder in september het grootst was.
De 183 te volle treinen is nog los van drukke treinen door onverwachte omstandigheden op de dag zelf, zoals een aanrijding of verstoring. In oktober en november zijn er weliswaar meer treinen geschrapt maar zijn drukke treinen verlengd, waardoor er per saldo volgens NS minder te drukke treinen waren.
Wouter Koolmees, president-directeur van NS: “In september ging Nederland weer naar school en aan het werk. Juist in die maand waarin veel mensen op NS rekenden, hebben we een valse start gemaakt door ondermaats te presteren. Achter de cijfers gaan verhalen schuil van reizigers die last hadden van uitval en volle treinen en van collega’s die onder hoge druk hebben gewerkt.”
In maart, waarin de laatste coronamaatregelen zoals het verplichte mondkapje verdwenen, kwam de reizigersgroei weer op gang. De groei is echter gestagneerd. NS vervoert op dit moment circa 20 procent minder reizigers dan voor corona. “Dat komt met name door het thuiswerken, waardoor de forens minder vaak voor zijn werk in de trein zit” verklaart NS in een persbericht. Het bedrijf wijst er ook op dat de reispatronen veranderen: vooral de dinsdag en donderdag zijn drukker dan de andere dagen van de week.
Normaal gesproken is september de drukste maand van het jaar. In 2019 werden er 36,7 miljoen reizigers in die maand verwacht. Nu in 2022 gaat het om 31,1 miljoen reizigers, een afname van 15%. Opvallend is dat NS nu in november meer reizigers heeft vervoerd dan in september.
Naar verwachting heeft 8,2% van de reizigers dit jaar een vertraging van vijf minuten of meer. Vorig jaar was dat nog 5,6%. Dit komt erop neer dat het aantal vertraagde reizigers percentueel met bijna de helft is toegenomen.
Op de hogesnelheidslijn blijven de meeste vertragingen. Hier komt bijna 20 procent van de reizigers (18,4%) met vertraging aan. NS wijst erop dat de laatste maanden door ProRail een snelheidsbeperking is ingesteld, hierdoor doen Intercity Direct treinen er circa drie minuten langer over. Er is dan sneller sprake van vertraging (+5 of meer). Thalys en Eurostar, die normaal sneller rijden over de HSL, doen er vijf à zes minuten langer over.
Het percentage reizigers dat in de spits een zitplaats heeft, komt volgens NS over heel 2022 naar verwachting uit op 96,5% (2021: 99,6%). Voor de Hogesnelheidslijn (Schiphol-Rotterdam-Breda) komt dit uit op 98,0% (2021: 99,9%). In september hadden reizigers tijdens de spits het minst kans op een zitplaats (91,2%).
This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:54
Reizigers in Zuid-Holland zullen dit jaar zowel op het spoor als op de weg meer…
Na een recordjaar in 2024 zet Eurostar in op dertig procent meer passagiers in 2030…
Tussen Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam en Schiphol gaan vanaf medio maart extra nachttreinen rijden. Dat…
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer is bereid om de 2,3 miljoen aan kosten van…
De NS heeft in 2024 een recordaantal van 20 miljoen online treinkaartjes verkocht. Omdat de…
Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ziet meer in de toekomst van elektrisch vliegen dan…