Klanttevredenheid stiptheid NMBS scoort laag

Ieder jaar peilt een onafhankelijk onderzoeksbureau naar de tevredenheid van de NMBS-klanten. De waardering voor stiptheid en frequentie blijkt in 2008 het laagst te scoren. Wel zijn de reizigers erg tevreden met het personeel aan boord van de treinen en in de stations. In vergelijking met 2007 gaat de netheid in de treinen en in de stations er licht op vooruit gegaan.

De lage waardering voor de stiptheid wordt veroorzaakt door een groeiend aantal treinen dat in 2008 te laat was. De reizigers zijn de vertragingen beu en geven een aanmerkelijk lagere score dan vorig jaar. Vorig jaar gaf nog meer dan de helft van de reizigers een 7 of hoger, dit jaar is dit nog maar 45 procent van alle reizigers. De afgelopen vijf jaar gaf gemiddeld zelfs zestig procent van de reizigers een zeven of hoger.

Uit eerder onderzoek van treinreiziger.nl was gebleken dat er in België meer treinen vertraging hebben dan in Nederland.  

In het algemeen is de klanttevredenheid van de Belgische spoorwegen (NMBS) aanzienlijk gedaald. In 2007 was bijna 8 op de 10 reizigers tevreden (7 og hoger), in 2008 was dit 7 of de 10 reizigers.

De tevredenheidscijfers komen voort uit enquêtes. De tabel hieronder geeft een overzicht van de resultaten van de kwaliteitsbarometer 2008 en van zijn evolutie:

ASPECTEN
Algemene waardering

(percentage reizigers die een score hebben gegeven van minstens 7/10)
2007
(n= 11.422)
2008
(n=11.524)
Gemiddelde score
2002-2008
Algemene waardering
79,3
71,0       –
78,5
Onthaal en dienstverlening in
 de stations
76,4
76,0       +
74,8
Netheid in de stations
59,9
+ 60,9       +
59,4
Comfort van de treinen
73,1
71,7       –
72,4
Netheid van de treinen
63,0
+ 64,0      +
58,6
Frequentie van de treinen
59,7
58,0       –
62,2
Stiptheid van de treinen
51,4
45,7       –
59,2
Informatie in de treinen
65,5
64,1       –
66,1
NMBS-personeel in de treinen
85,8
84,9       –
85,0
NMBS-personeel in de stations
78,1
77,9       +
76,7
Informatie in de stations
75,3
73,5       –
75,9
Aankoop van vervoerbewijs
81,5
Prijs
64,4
+ 66,5       +
61,6
Legende:

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug