Nieuws

Klein verlies voor NS door boete ACM en daling pond

De Nederlandse Spoorwegen hebben in de eerste helft van dit jaar rode cijfers geschreven als gevolg van een miljoenenboete die de spoorvervoerder opgelegd kreeg wegens fraude bij de aanbesteding van het Limburgs openbaar vervoer. Het aantal reizigers dat op tijd reist is een fractie gedaald, maar de klanttevredenheid nam toch toe, blijkt uit de halfjaarcijfers.

Volgens de indicator reizigerspunctualiteit reisden 91,4 procent van alle reizigers op tijd of met minder dan 5 minuten vertraging. Een jaar eerder was dat nog 91,8 procent. De punctualiteit stond volgens het bedrijf vooral in het eerste kwartaal onder druk, als gevolg van de grootste wijziging van de dienstregeling in tien jaar tijd. In het tweede kwartaal was sprake van herstel, aldus NS. De klanttevredenheid kwam uit op 77,8 procent, tegen 76,2 procent een jaar eerder.

De NS verzorgt inmiddels niet meer de Sprinters in Limburg en niet meer de Hoekse Lijn. In het algemeen groeide het treingebruik met circa 2 procent. Ondanks de instroom van nieuwe treinen, en het afscheid van de Sprinters in Limburg is de zitplaatskans tijdens de spits toch licht gedaald. Volgens NS bedraagt de zitplaatskans in de spitsuren 95.2%. NS verwacht gezien de voorspelde prognoses dat ook de zitplaatskans in het najaar onder druk zal blijven staan.

De omzet viel met 2,5 miljard euro iets lager uit dan een jaar eerder. Dat kwam met name door de flinke koersdaling van het Britse pond, die de opbrengsten drukte bij de buitenlandse activiteiten van NS. Als de pond niet was gedaald, dan was de omzet juist hoger uitgevallen. Onder de streep kwam het bedrijf uit op een verlies van 14 miljoen euro, na een winst van 69 miljoen euro in de eerste helft van 2016. Uit de cijfers blijkt ook dat de omzet van Qbuzz met een kleine tien procent is gedaald. Qbuzz is inmiddels verkocht aan de Italiaanse spoorwegen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde NS onlangs een boete op van een kleine 41 miljoen euro. Volgens de toezichthouder speelde het spoorbedrijf vals bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg, onder meer door een bod neer te leggen onder de kostprijs. NS betwist dat laatste overigens en heeft bezwaar gemaakt tegen de boete. Gezien de boete eenmalig is, is de verwachting dat NS later weer winstgevend zal zijn.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 14 augustus 2017 17:14

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug