De oude Koploper (links) naast de nieuwe Wesp. Foto Stefan Verkerk
NS dankt de oude Koplopers (ICM) versneld af. Dat bevestigt NS aan Treinreiziger.nl. De oude Koplopers worden vervangen door dubbeldekkers. Inmiddels is ook de instroom van de nieuwe ICNG intercity’s zo goed op gang dat er vanaf oktober geen door Traxx-locomotieven getrokken intercityrijtuigen meer rijden.
De wijzigingen in materieelinzet veranderen het beeld van het Nederlandse spoor. De Koplopers en intercityrijtuigen waren met hun donkerblauwe wanden decennia lang beeldbepalend op intercityverbindingen. De dubbeldekkers en nieuwe ICNG’s zijn voornamelijk in NS-geel uitgedost.
De uitstroom van de in 1977 geïntroduceerde Koploper, officieel ICM geheten, is versneld. “De uitstroom is versneld om operationele kosten te besparen”, zegt NS-woordvoerster Sarah van Amerongen. “We hebben de beschikbaarheid van het andere materieel weten te verhogen, waardoor we de andere treinen vaker inzetten. Daarom hebben we een deel van de ICM’s niet meer nodig.”
ICM’s verdwijnen nu van de lijnen Den Haag – Enschede en Rotterdam – Utrecht. De oude dubbeldekkers DDZ en VIRM vervangen de Koplopers. “De dubbeldekkers bieden meer capaciteit qua aantal zitplaatsen dan de ICM en dat is nodig om het verwachte aantal reizigers op deze trajecten te kunnen vervoeren.”
Het definitieve einde van de Koplopers is nog niet bepaald, antwoordt Van Amerongen die daar aan toevoegt dat het afscheid in ieder geval nog een aantal jaar op zich laat wachten.
De Koplopers danken hun naam aan de koppen waar vroeger deuren in zaten die het mogelijk maakten van het ene treinstel naar het andere te lopen. De Koploper en de twee typen dubbeldekkers zijn de laatste treinen van NS die nog speciaal voor NS en het Nederlandse spoor zijn ontworpen. De rest van de passagierstreinen op het Nederlandse spoor zijn, enigszins aangepaste, bestaande ontwerpen van fabrikanten.
Vanaf oktober zijn de ICR-intercityrijtuigen, na 45 jaar dienst, verleden tijd. Sinds april rijden er al geen Traxx-locomotieven meer met de rijtuigen naar België en in september is ook de allerlaatste binnenlandse rit met de combinatie. Op 27 september is er een afscheidsrit met intercityrijtuigen door Nederland en België.
Naast de ritten naar Brussel, gaan vanaf oktober ook alle binnenlandse ritten over de hogesnelheidslijn met de nieuwe intercity ICNG, vanwege de zwart-gele kop ook wel Wesp genoemd. “De levering en instroom van de ICNG gaat gestaag door”, antwoordt NS-woordvoerster Van Amerongen op vragen van Treinreiziger.nl. “Alle treinen voor het binnenland en België, die uit de reguliere serieproductie komen, zijn geleverd. Steeds meer treinen die een retrofit (update red.) moeten ondergaan komen nu de fabriek uit.”
Dit voorjaar bleek dat er nog veel elektrische binnendeuren van de nieuwe intercity’s kapot gaan. NS verwacht hier binnenkort verbetering. Van Amerongen: “Er is een probleem ontdekt in de ophanging van de deuren, dit wordt momenteel aangepakt. Daarnaast is Alstom met haar onderleverancier bezig om de software aan te passen zodat de deuren langer open blijven en minder snel in storing gaan.”
In maart bleken er van de 45 geleverde ICNG’s maar 30 in dienst. Nu, in de tweede week van september, zijn 56 ICNG’s actief in de reizigersdienst. In totaal zijn er 109 Wespen besteld. De levering liep vertraging op vanwege de coronapandemie.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 11 september 2025 10:46
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…