fbpx

Kritiek op treinstoring Amsterdam barst los

22 mrt 2012 11:05

Inmiddels is Nederland gewend dat het treinverkeer op grote knooppunten soms uren kan uitvallen. Dat gebeurde donderdag opnieuw, dit keer in de regio Amsterdam. Er is (ook als gebruikelijk) veel kritiek op de storing. GroenLinks kondigt aan vragen te zullen stellen aan de Minister van Infrastructuur. Ook reizigersvereniging Rover en de Maatschappij Voor Beter OV hebben om opheldering gevraagd.

Ook reizigers waren niet blij met de storing. Sommige reizigers liepen vier uur vertraging op. Behalve forensen waren ook reizigers die vanaf Schiphol wilde vliegen het dupe. Taxi´s wisten op de problemen in te spelen door hogere tarieven te vragen. Voor studenten kwam de storing ook zeer ongelegen, omdat veel studenten deze week tentames hebben. Volgens het ministerie van Onderwijs mogen zij echter niet de dupe worden en hebben zij recht op een herkansing.

Rover wil opheldering van ProRail: "Hoe kan, ondanks de technische verbeteringen van de afgelopen jaren, toch weer zo´n onbeheersbare storing het treinverkeer langdurig lam leggen?" zegt de reizigersorganisatie. Ook wil de vereniging weten waarom het back-up systeem niet heeft gewerkt.

Bussen
De vereniging wijst erop dat er pas laat een SMS alert werd verstuurd. "Daardoor zijn veel reizigers al aan hun reis begonnen en gestrand geraakt". Rover erkent dat het lastig is om voor alle reizigers vervangend vervoer te regelen. "Al deze tienduizenden reizigers met bussen vervoeren, daar is in de drukke ochtendspits geen beginnen aan. Toch heeft Rover aan NS gevraagd waarom er geen pendelbussen zijn ingezet op enkele belangrijke uitgevallen schakels. Bijvoorbeeld tussen Amsterdam Zuid en Schiphol." 
Inmiddels is duidelijk dat NS wel degelijk op een aantal trajecten bussen heeft ingezet, bijvoorbeeld tussen Leiden en Schiphol. Dit is echter niet gecommuniceerd, omdat er onvoldoende bussen waren om het normale aantal reizigers te vervoeren.

Logistiek
De Maatschappij Voor Beter OV is woedend over de gebeurtenissen rond de grote spoorwegstoring rond Amsterdam. Met name de logistieke aspecten laten een onthutsend beeld zien, stelt de reizigersorganisatie. "Het is het niet acceptabel dat ook op trajecten die ver buiten het getroffen gebied liggen tijdens de storing aanzienlijk minder treinen reden." Ook is de vereniging ontevreden over de tijd die verstreek tussen het constateren van de storing (rond 5 uur) en de reparatie (rond 9:30 uur). 

GroenLinks
Ineke van Gent van GroenLinks zal de minister van Infrastructuur om opheldering vragen. Volgens haar zijn reizigers slecht geïnformeerd. "Er is geen sneeuw. Er zijn geen blaadjes op het spoor, en toch zijn er grote problemen" adus van Gent. "Ik snap ook wel dat ik de problemen vandaag niet oplos door nu opheldering te vragen aan de minister, maar ik wil dit soort gedoe wel in de toekomst proberen te voorkomen" aldus Van gent in het NOS Radio 1-Journaal.

Lichtpuntje
Toch is er ook een lichtpuntje. Zo heeft NS de gehele tijd een prognose gecommuniceerd. Niet alleen online, maar ook op de stations. "Daardoor was er op Amsterdam Centraal geen enorme chaos. Al zag je op Amsterdam natuurlijk wel veel balende reizigers, maar die konden zich erop in stellen.Bijvoorbeeld door thuis te werken" zo zegt NOS verslaggever Jeroen Wollaars.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.