Kwartiersdienst Valleilijn wordt niet doorgetrokken naar Ede-Wageningen
19 mrt 2019 18:29
Er komen geen extra treinen bij op de Valleilijn (Amersfoort – Ede-Wageningen). De provincie Gelderland heeft lang gepleit om de bestaande kwartierdienst Amersfoort – Barneveld Zuid door te trekken naar Ede-Wageningen. Dat plan gaat nu niet door. De provincie komt circa 30 miljoen euro tekort.
Overwegen
Dat melden onder andere Ede Stad en De Gelderlander. Het besluit volgt op een onderzoek dat ProRail samen met de provincie en de Gemeente Ede heeft uitgevoerd. Om de kwartierdienst tot aan Ede-Wageningen mogelijk te maken zouden twee overwegen moeten verdwijnen. Daarvoor moet de ruimtelijke inrichting veranderd worden. Al met al kost dat 5 miljoen euro.
Extra spoor
Nog eens minimaal 30 miljoen euro is er nodig voor een tweede spoor bij station Ede-Centrum en een snelheidsverhoging tussen Barneveld Zuid en Ede-Centrum. Die zijn nodig om de kwartierdienst passend te maken op de (grotendeels) enkelsporige spoorlijn. De provincie had al wel 6 miljoen euro gereserveerd, maar komt op dit onderdeel zeker nog 24 miljoen euro tekort.
Overlast
De Valleilijn wordt dagelijks gebruikt door circa tienduizend reizigers. In de omgeving van de spoorlijn hebben een aantal mensen zich altijd verzet tegen extra treinen op de Valleilijn. Ze zijn bang voor extra geluidsoverlast en verkeersoverlast. Als de frequentieverhoging wel door was gegaan, waren er waarschijnlijk klachtenprocedures gestart.
10 duizend reizigers? Dat is bar weinig. Een niet al te drukke tramlijn haalt minstens 35 duizend reizigers. Bouw de spoorlijn om tot een tramlijn, waarop materieel als een tramtrein kan rijden. Dan is het niet nodig, dat twee overwegen verdwijnen. De overwegen kunnen worden getransformeerd tot met verkeerslichten beveiligde gelijkvloerse kruisingen met het overige verkeer. Een goed voorbeeld is tramtrein T4 tussen de noordelijke voorsteden Bondy en Aulnay-sous-Bois in de banlieue van Parijs.
Met als gevolg dat de verbinding tussen Barneveld Noord en Amersfoort komt te vervallen. Lijkt mij dat trams en IC’s niet op dezelfde spoorlijn toegelaten zullen worden.
De winst van een kwartiersdienst tussen Ede en Barneveld weegt niet op tegen het verlies van de verbinding naar Amersfoort.
Zou er van af hangen hoe die trams worden. Bij de Duitse stad Karlsruhe rijden ook een bepaald type tram over de zelfde sporen tussen de ICE’s door, om vervolgens in de stad gewoon over over de straten te gaan.
Maar die krijg je met de huidige botsnormen nooit ofte nimmer meer toegelaten.
De lightrail van NS die bij Alphen a/d Rijn reed bewijst dat ze wel degelijk spoor kunnen delen.
En de klaagkandidaten vinden dat wel OK? Daarbij wordt het dan onveiliger op de weg. Denk maar aan alle metro ongelukken in Rotterdam-Alexander e.o.
Als je gewoon stopt voor roodlicht en de overwegbomen is er niets aan de hand,desnoods hanhaaf je met camera s of de firma handhaving.
Tja, zo werkt de wereld niet. Overwegen zijn ongeluk gevoelig. Ook bij trams. De suggesties dat mensen maar dood moeten als ze een rood licht missen of negeren is gewoon stuitend.
Dries, met het oog op de 20.000e reactie die inzicht komt (nu ruim 19.700) wil ik graag weten of je open staat voor mijn verzoek. Zou je daar per mail op willen reageren?
Ombouwen kan betekenen dat er jaren geen railverbinding is. Zie de Hoekse lijn.
Speelt het geld echt een rol? De provincie Gelderland is de rijkste van heel ons land, met miljarden achter de hand. Overigens ben ik van mening dat de Sprinter Arnhem-Ede-W. aan de Valleilijn gekoppeld moet worden. Welke bezwaren zijn daar tegen?
ik denk dat tgrootste bezwaar tussen arnhem en Ede W.,de NS,die wil geen buitenstaanders op zyn hoofdrailnet.
Trein van Ede Wageninen ieder half uur door laten rijden naar Arnhem Centraal. Deze verlengde trein rijdt dan als een tweede spoorvervoerder tussen Ede Wageningen als stopper door naar en van Arnhem Centraal.
In Limburg rijden er ook stoptreinen over het hoofdspoor tussen de IC’s door 9trajecten Roermond-Sittard-Heerlen/Maastricht) dus waarom daar niet? In Limburg is dat Arriva en een goede samenwerking tussen spoorbedrijven is alleen maar beter! Zo heb je de keuze om uit vervoerders te kiezen, zeker als er een met materieelpanne kampt.
Ook de spoorkaartjes van Kruidvat, Blokker, Etos of Albert Heyn mogen toch na geldig in en uitchecken gebruikt worden? Leg nou niet op iedere slak zout, maar werk met elkaar samen als mede spoorvervoerder! Zo is iedereen er beter bij gebaat, dus ga de samenwerking aan!
Er rijdt al sinds jaar en dag een sprinter Arnhem – Ede/Wageningen v.v. Met stops in Oosterbeek en Wolfheze. En die rijdt op het hoofdspoor tussen de IC’s. Dus wat wil je nu eigenlijk met je onduidelijke reactie.
In plaats van de pendel sprinter Arnhem Centraal-Ede Wageningen van NS, deze laten opvolgen door doorgaande Connexxiontrein van en naar Amersfoort.
Scheelt extra overstappen en waarom ook niet? Bij Arriva Limburg rijden ook al stoptreinen tussen de IC’s op het hoofdspoor. ( Roermond-Sittard-Heerlen/Maastricht!).
Goede samenwerking onderling genereert alleen maar extra reizigers!
In Limburg heeft NS zich ook tegen verzet, maar heeft de Tweede Kamer toch anders besloten.
Kijkt elke partij nu alleen maar naar eigen belang in plaats van samen tot een mooie doorgaande verbinding Amersfoort- Arnhem te komen ten gunste van iedereen? Het gaat toch om de reiziger en reizigersgroei, dan moet je kijken naar het grote geheel. Dat korte sprintertje dat de hele dag het zeer korte stukje Arnhem – Ede-Wageningen op en neer rijdt is toch vreemd?
Sprinter van Arnhem naar Ede doortrekken naar Utrecht. Je kunt van Oosterbeek, Wolfheze en Ede niet naar Maarn.