fbpx
Foto: Ariën Claij / Treinenweb

Laatste van 206 SNG-treinstellen ingewijd

4,5 jaar nadat de eerste Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) zijn eerste meters in de reizigersdienst maakte, is dinsdag het laatste nieuwe treinstel in dienst getreden. Treinstel 2788 maakte voor zijn inauguratie een retourtje tussen Amsterdam Centraal en Baarn.

De SNG-treinen vervangen het oude SGM-materieel dat van 1975 tot 2021 op het Nederlandse spoor te zien was. In totaal rijden er nu 206 SNG-stellen rond: 118 driedelige en 88 vierdelige sprinters. Dat brengt het totaal op ruim 35.000 zitplaatsen. NS investeerde ruim 900 miljoen euro in de SNG-treinstellen.

Lange adem

Dat de totale indiensttreding 4,5 jaar geduurd heeft, is volgens Roel Okhuijsen, directeur Nieuw Materieel bij NS, niets bijzonders: ‘Tien jaar geleden begonnen we met de aanbesteding. Voor de introductie van een nieuwe trein moet je een lange adem hebben. Gelukkig staat daar tegenover dat een nieuwe trein ook tientallen jaren meegaat. Kijk maar naar de SGM, die bijna een halve eeuw reed.’

Sinds december 2018 is de SNG-vloot flink uitgebreid en zijn de treinen in sprinterdiensten in het westen, midden en noorden van Nederland te zien. Sinds eind 2022 zijn alle stellen ook voorzien van een gele in plaats van blauwe voorkant om de zichtbaarheid te vergroten. Deze maatregel is naar aanleiding van het treinongeluk bij Hooghalen in 2020 genomen.

Foto: (c) Foto: Ariën Claij / Treinenweb

SNG, ICNG, DDNG

Behalve in een Sprinter Nieuwe Generatie investeert NS ook in een Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) en een Dubbeldekker Nieuwe Generatie (DDNG). De ICNG rijdt sinds april proefritten met reizigers op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam en geldt ter vervanging van de ICM- en ICR-treinen. In december heeft NS 60 DDNG-treinstellen besteld bij het Spaanse CAF, dezelfde treinfabrikant die ook de SNG’s bouwt. Het DDNG-materieel moet vanaf 2028 de DDZ-stellen gaan vervangen.

20 gedachten aan “Laatste van 206 SNG-treinstellen ingewijd”

  1. Anoniem schreef:

    “NS investeerde ruim 900 miljoen euro in de SNG-treinstellen.”

    En dan zit zeker de 1e klas niet fijn…

    1. Realisme graag schreef:

      Eerste klas in sprinters is anno 2022 totaal overbodige onzin.

      1. Wim Lubbers schreef:

        Van Utrecht naar Wezep of van Zwolle naar Haren is toch een roteind. Voor een eerste klas hadden de stoelen wel wat breder mogen zijn.
        De armleuningen zijn krap en hard. Dat geldt trouwens ook voor het meubilair in de verbouwde dubbeldekkers.

      2. Wouter G. schreef:

        Dat is niet waar. Hoewel vele treinen een stiltezone hebben, is er weinig bescherming tegen gepraat en muziek door oordoppen heen; zowel van in de zone als erbuiten. Handhaving daarvan merkt ik nooit en de RS24 kent de stiltezone boven de luidruchtige motor. Omdat sommigen meer rust in de reis, als meer kans op een zitplaats wensen en daar meer voor willen betalen, is er de 1e klas. Als de 1e klas verdwijnt, zullen sommigen uit de trein worden gejaagd.

        1. Baardstaart schreef:

          Dat is bewust gedaan en eigenlijk heel praktisch. Doordat de stilte coupe zich boven de motor zit hoor je het geklep en de muziek niet zo erg. Zo krijg je als reiziger toch je rust……….

        2. Wim Lubbers schreef:

          Bij sommige NS-treinen staat in de stiltecoupé airconditioning boven je kop te loeien. Bij veel dubbeldekkers is er een bij jongeren populire knuffelhoek beneden op het balkom. Moeders met kinderwagens staan er ook graag. De deuren naar de trap hebben een groot gat en 2 cm ruimte rondom. Daar is geweldig over nagedacht.

      3. P.J. Kroes schreef:

        De enige reden dat ik nog met NS reis is dat er 1e klas aanwezig is om rustig te kunnen reizen. Voor zover de conducteurs hun werk doe en de losers die er niet voor willen betalen er uit zetten. Liever nog: beboeten. Maar dat is sowieso te veel gevraagd. Want in dit slappe zakkenland is dat een onbekend begrip geworden.

      4. Annemiek schreef:

        Ik reis regelmatig de hele rit van Zwolle naar Groningen in de SNG. Ik vind dat de eerste klasse voldoende toevoegt om er extra voor te betalen. Vooral de hoge kans op een zitplaats en het feit dat je tussen wat minder tuig zit, vind ik de meerprijs waard. Afgelopen zondagochtend was de eerste klasse zelfs te klein. Waar de hele trein verder leeg was, vulden de bejaarden ieder plekje op, te bang om maar niet te krijgen waar ze voor betaald hebben met het keuzedagen eerste klasse.

        Qua comfort heb ik niet zoveel te klagen over de SNG. Als je goed rechtop gaat zitten, is er niets aan de hand. Als je gaat hangen, is het inderdaad snel vervelend.

    2. Max schreef:

      Verschrikkelijke stoelen inderdaad. Flashbacks naar de bankjes van de DD-AR’s in de jaren negentig. Hoe de aanschaf van deze stoelen heeft kunnen gebeuren…?

  2. Anoniem schreef:

    Nu veel forenzen (die het vergoed kregen) thuiswerken of met de auto gaan is het percentage reizigers dat met sprinters eerste klas reizen zeer minimaal geworden. Ik schat niet meer dan zo’n 2%. Het zijn voornamelijk mensen met een veel te goedkoop WeekendVrij abonnement. In alle redelijkheid valt het handhaven van de eerste klas in sprinters niet meer te rechtvaardigen.

    1. TtC schreef:

      Deze beargumentatie begrijp ik niet. Omdat het WeekendVrij abonnement (1e klas) te goedkoop is, kan de 1e klas (in de Sprinter-treinen) beter worden afgeschaft? Ten eerste is het WeekendVrij abonnement alleen geldig (wat de naam ook aangeeft) in het weekend en vooruit ook op feestdagen; dat betekent dus dat de 1e klas (in de Sprinter) buiten het weekend en op feestdagen leeg moet zijn. Ten tweede, als men besluit de 1e klas (in de sprinter-treinen) af te schaffen lijdt dit niet tot een stijging van de inkomsten, maar tot een (marginale, indien deze alleen door reizigers met een 1e klas WeekendVrij abonnement wordt gebruikt) daling daarvan. Ik reis niet dagelijks in de spits in de 1e klas, maar op het moment dat ik dat doe is de bezettingsgraad in de 1e klas toch redelijk (of zijn dit allemaal reizigers met een 2e klas kaartje of abonnement die zonder daarvoor bij te betalen 1e klas reizen?).

      Wat is dan een redelijke prijs voor een 1e klas WeekendVrij abonnement, €59,45 = €34,95 (2e klas WeekendVrij) * 1,7 (factor bij het standaardtarief van 2e naar 1e klas), naar boven afgerond op 5 cent? Of dient juist nog hoger te zijn (€200/maand)?

    2. P.J. Kroes schreef:

      Als je abonnementen en tickets 1e klas verkoopt moet je wel zorgen dat die in al je treinen beschikbaar is. Anders vraag je geld voor een niet-geleverd product. Of je schaft de 1e klas op een bepaald traject helemaal af, zoals bij Arriva in het noorden. Dan betaal ook met je 1e klas chipkaart de 2e klas prijs.

  3. dries molenaar schreef:

    ingewijd? Een trein?

  4. dries molenaar schreef:

    Nooit zo begrepen waarom ze Sprinters van verschillende fabrikanten kopen. Dit maakt het onderhoud nodeloos ingewikkeld.

    1. dries molenaar schreef:

      NB en nu maar snel ETCS modules installeren zodat ze gereed zijn voor de baanvakken met ETCS. Helaas schijnt dat ook weer 10-20 jaar te moeten vergen. Simpel koolstofvrij installatiewerk, mooier kan het niet. En je kan er gelijk wat mee.

    2. Annemiek schreef:

      De Flirts werden snel aangeschaft zonder aanbesteding, omdat dat op dat moment de enige treinen waren die snel konden worden geleverd.

      Voor de SNG moest wettelijk gezien wel een aanbestedingstraject worden opgestart. Dan maakt iedere leverancier kans.

    3. Anoniem schreef:

      Omdat dit Europees aanbesteed moet worden. Verplichting in de EU.

  5. Frans E.R. Eekhout schreef:

    “NS investeerde ruim 900 miljoen euro in de SNG-treinstellen.”

    En dan zit zeker de 1e klas niet fijn… CITAAT

    Respons.Eerste klas in de NS sprinters en die van de regionale vervoerders, zijn in feite “geklasseerde” tweede klas stoelen, meubilair heeft dezelfde zitbreedte, soms nog voorzien van een midden armsteun, geen stoel verstelling, amper meeeer beenruimte, soms bij enkele Arriva treinen een leeslampje, en bij NS een RODE kleur, tweede klas is standaard blauw.
    Kortom eerste klas in de sprinters, vroeger gewoon stoptreinen geheten waarvan in ieder geval mat 64 nog extra brede zitbanken / stoelen had, zijn er vooral voor mensen die vanaf een eerste klas IC trein rit nog met een doorgaande NS boemel verder moeten reizen, anders moet men tussen het “gewone tweede klas” volk plaats nemen en dat wil NS hen toch niet gunnen, of toch wel. Zal mij benieuwen hoe de DDNG eruit gaat zien, deze toekomstige enkel, dubbeldekkers of worden het “semi-sneltreinen” ?

  6. Busje 35 schreef:

    Sng zelf ziet er wel mooi uit.Stoelen daarintegen slecht.Noem het niet voor niets rugpijn festijn.Benieuwd hoe het uitwerkt bij Ddng.Zit liever in Flirt.

  7. frontolia macarena schreef:

    lelijk dat gele front wat abrupt eindigt aan het blauwe dak

Reacties zijn gesloten.