Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB heeft de aanleg van de Lelylijn een prominente plek gekregen. Wat betreft de aanstaande rechtse coalitie begint de bouw van de spoorlijn in Groningen. Ook open toegang en de aansluiting van vijf stations op een internationaal hsl-netwerk staan in het akkoord.

Dat de Lelylijn er volgens de partijen moet komen, mag geen verrassing heten. Vrijwel alle politieke partijen hadden de spoorlijn in hun partijprogramma opgenomen, alleen de PVV niet. De Lelylijn, die de Randstad met Noord-Nederland verbindt en daarmee knooppunt Zwolle grotendeels ontlast, staat al lang op de politieke agenda. Onlangs gaf ook het Europees Parlement groen licht voor de aanleg ervan. Europa wil dat de spoorlijn uiterlijk 2050 in gebruik wordt genomen. Ook de Nedersaksenlijn (Groningen-Almelo/Enschede) is volgens de partijen een “prioritair knelpunt”.

Open toegang

Behalve de Lelylijn benoemt het hoofdlijnenakkoord ook het opentoegang-beleid van de EU. De vier partijen zien graag dat op die manier het internationale spoorvervoer wordt bevorderd. In het kader van die ‘open access’-regeling meldden zich vorig jaar al tal van spoorbedrijven met plannen voor internationale verbindingen, zoals naar Parijs en Berlijn. Daarnaast worden vijf stations genoemd die volgens PVV, NSC, VVD en BBB aangesloten kunnen worden op een internationaal hsl-netwerk: Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle.

Veiligheid

Ook veiligheid in het openbaar vervoer wordt genoemd in het hoofdlijnenakkoord. Samen met vervoerders en andere overheden moeten maatregelen getroffen worden om de veiligheid in het ov te verbeteren. Daarbij denken de vier partijen aan meer boa’s in de trein en bus en het invoeren van bodycams voor hoofdconducteurs.

Onderhoud

Of we met dit kabinet veel grote onderhoudsprojecten kunnen verwachten, valt nog te bezien. De vier partijen mikken op “instandhouding van de minimaal benodigde basiskwaliteit van de bestaande weg-, waterweg- en ov-infrastructuur”, omdat de onderhoudsopgave de komende jaren erg groot is.

Na de formatie door de vier partijen verschijnt er een regeerakkoord waarin de ov-standpunten van het rechtse kabinet verder toegelicht worden.

This post was last modified on 16 mei 2024 11:16

Share

Recent Posts

Vervoerregio Amsterdam steekt 111 miljoen in toegankelijkheid OV

De Vervoerregio Amsterdam gaat in drie jaar tijd in totaal 111 miljoen euro steken in…

25 minuten terug

Deze week wordt er gewerkt (met een zachte G) aan het spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg/Boxtel

Door werkzaamheden bij Vught rijden er van dinsdag 18 juni t/m zondag 23 juni geen…

1 dag terug

Trein Hengelo – Bielefeld valt nog steeds vaak uit

Nog steeds valt de trein vanuit Hengelo naar Bielefeld veel vaker uit dan gemiddeld. Dit…

1 dag terug

Wanprestatie trein Hengelo – Duitsland zorgt voor extra kosten (voor de belastingbetaler)

De treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld gaat de belastingbetaler in Overijssel aanzienlijk meer…

1 dag terug

Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag…

3 dagen terug

In beeld: Dit zijn de nieuwe ICE-treinen (in 30 foto’s)

Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe…

3 dagen terug