De provincie Limburg wil nog dit jaar starten met gratis openbaar vervoer in de daluren voor mensen met een minimuminkomen. Dat zegt verantwoordelijk gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (PvdA) in antwoord op Statenvragen. De Limburgse politiek nam het plan voor deels gratis ov in 2024 al aan, maar de start liep vertraging op omdat gemeenten het aanvraagproces niet konden uitvoeren.
Het gratis ov geldt in de bussen en treinen van Arriva die vallen onder de concessies die de provincie heeft verleend. Dat is dus al het regionale busvervoer in de provincie, de Drielandentrein en de Arriva-treinen op de trajecten Nijmegen – Venlo – Roermond, Roermond – Sittard – Maastricht(-Randwyck), Sittard – Heerlen en Maastricht(-Randwyck) – Heerlen – Kerkrade Centrum.
Limburg wil bijstandsgerechtigden voor de zomer via gemeenten benaderen voor Dal Vrij Limburg, zoals het project voor gratis ov buiten de spits heet. De provincie is daar met meerdere gemeenten over in gesprek. In de tweede helft van 2025 kunnen Limburgers met een inkomen tot en met 100 procent van het sociaal minimum zich aanmelden via een digitaal loket. De provincie werkt daar samen met vervoerder Arriva aan.
De provincie schatte eerder dat 60.000 mensen in aanmerking komen voor de regeling en rekent op gemeenten om het plan grotendeels uit te voeren. Volgens Limburg hebben de gemeenten het beste zicht op een groot deel van de doelgroep voor de gratis ov-pas. De zes grootste Limburgse gemeenten gaven eind vorig jaar echter opnieuw aan dat zij niet voldoende capaciteit hebben voor de invoering van het plan en obstakels zien, aldus gedeputeerde Kuntzelaers.
“Bij deze overleggen gaven gemeenten nogmaals aan sympathiek te staan tegenover het product Dal Vrij Limburg, maar vanwege capaciteit en de verdeling van rollen en verantwoordelijkheden het eigenaarschap van deze uitrol niet op zich te kunnen nemen”, zegt Kuntzelaers in antwoord op vragen van oppositiepartij Lokaal-Limburg. Van een impasse in het dossier is volgens de bestuurder echter geen sprake.
De gratis ov-pas kost Limburg tot 4,5 miljoen euro per jaar. Dat wordt gefinancierd uit de zogeheten Bikker-gelden, een regeling vanuit het Rijk vernoemd naar een motie van ChristenUnie-Kamerlid Mirjam Bikker om het regionaal vervoer te versterken.
De provincie Zuid-Holland is ook bezig een regeling op te tuigen voor gratis ov voor mensen met een minimuminkomen. Deze zomer begint in een deel van de provincie een proef met gratis ov voor minima. In Noord-Holland, Utrecht en Noord-Brabant kunnen kinderen al gratis reizen, net als in diverse grote steden.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
This post was last modified on 3 maart 2025 16:32
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…