fbpx

Limburg wil snel starten met gratis ov voor minima

25 feb 2025 16:15

De provincie Limburg wil nog dit jaar starten met gratis openbaar vervoer in de daluren voor mensen met een minimuminkomen. Dat zegt verantwoordelijk gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (PvdA) in antwoord op Statenvragen. De Limburgse politiek nam het plan voor deels gratis ov in 2024 al aan, maar de start liep vertraging op omdat gemeenten het aanvraagproces niet konden uitvoeren.

Het gratis ov geldt in de bussen en treinen van Arriva die vallen onder de concessies die de provincie heeft verleend. Dat is dus al het regionale busvervoer in de provincie, de Drielandentrein en de Arriva-treinen op de trajecten Nijmegen – Venlo – Roermond, Roermond – Sittard – Maastricht(-Randwyck), Sittard – Heerlen en Maastricht(-Randwyck) – Heerlen – Kerkrade Centrum.

Na de zomer melden bij digitaal loket

Limburg wil bijstandsgerechtigden voor de zomer via gemeenten benaderen voor Dal Vrij Limburg, zoals het project voor gratis ov buiten de spits heet. De provincie is daar met meerdere gemeenten over in gesprek. In de tweede helft van 2025 kunnen Limburgers met een inkomen tot en met 100 procent van het sociaal minimum zich aanmelden via een digitaal loket. De provincie werkt daar samen met vervoerder Arriva aan.

De provincie schatte eerder dat 60.000 mensen in aanmerking komen voor de regeling en rekent op gemeenten om het plan grotendeels uit te voeren. Volgens Limburg hebben de gemeenten het beste zicht op een groot deel van de doelgroep voor de gratis ov-pas. De zes grootste Limburgse gemeenten gaven eind vorig jaar echter opnieuw aan dat zij niet voldoende capaciteit hebben voor de invoering van het plan en obstakels zien, aldus gedeputeerde Kuntzelaers.

“Bij deze overleggen gaven gemeenten nogmaals aan sympathiek te staan tegenover het product Dal Vrij Limburg, maar vanwege capaciteit en de verdeling van rollen en verantwoordelijkheden het eigenaarschap van deze uitrol niet op zich te kunnen nemen”, zegt Kuntzelaers in antwoord op vragen van oppositiepartij Lokaal-Limburg. Van een impasse in het dossier is volgens de bestuurder echter geen sprake.

Vierenhalf miljoen per jaar

De gratis ov-pas kost Limburg tot 4,5 miljoen euro per jaar. Dat wordt gefinancierd uit de zogeheten Bikker-gelden, een regeling vanuit het Rijk vernoemd naar een motie van ChristenUnie-Kamerlid Mirjam Bikker om het regionaal vervoer te versterken.

De provincie Zuid-Holland is ook bezig een regeling op te tuigen voor gratis ov voor mensen met een minimuminkomen. Deze zomer begint in een deel van de provincie een proef met gratis ov voor minima. In Noord-Holland, Utrecht en Noord-Brabant kunnen kinderen al gratis reizen, net als in diverse grote steden.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

5 3 stemmen
Artikel waardering
37 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Frans E.R.
20 dagen geleden

1- Een goed plan voor mensen die het echt niet breed hebben en van een minimum inkomen moeten rondkomen om zo nog mobiel te blijven en uit hun isolement te komen. Vooral handig als je geen eigen vervoer heb. Het OV in Nederland behoort tot de duurste in vergelijking met omringende landen en dan is een gratis Dal Vrij Limburg abonnement van Arriva een goede zaak als je zelfs met de Arriva trein tot aan het Gelderse Nijmegen kan komen. Vandaar kan je – tegen betaling – dan nog de bus nemen naar bijvoorbeeld Arnhem. Voor de NS intercity treinen moet men wel zelf de kosten betalen als men snel van bijvoorbeeld Maastricht of Heerlen naar Roermond wilt reizen, want de verbinding Heerlen . Maastricht naar Roermond wordt door zowel NS als Intercity bereden en Arriva als stoptrein en van Roermond naar Weert kun je ook met een Arriva bus reizen.
2- Vraag is natuurlijk hoe lang men als Provincie een fiks bedrag wilt neertellen om “gratis” OV in Limburg mogelijk te maken, is het voor één of meer jaren, dat lees ik niet uit dit artikel. Ik denk dat mensen die er voor in aanmerking komen er dankbaar gebruik van zullen maken zolang als men tot die doelgroep behoort.
3A- Nu maar afwachten hoe het administratief geregeld wordt als men zich digitaal aan het loket moet melden, krijgt men daar persoonlijk schriftelijk bericht over en of men daar een apart pasje voor krijgt. 3B- Mensen die nu al een abonnement op bijvoorbeeld een NS Flex hebben kunnen NIET nog een abonnement van Arriva op de zelfde OV chip kaart er gratis bij doen, dat is technisch onmogelijk, dus moet men voor een dergelijk abonnement een apart OV chipkaart pasje kopen of krijgt men die er ook nog gratis bij ?
4- De treinreizen in Limburg zijn zeker de moeite waard en zeker het Heuvelland traject en ook menige bus lijn is een haast toeristische rit op zich en vooral met een bus rijden door het glooiende heuvelland is on-Nederlands mooi in alle vier de jaargetijden.
5- Maar het heeft naast het “gratis” reizen ook een sociaal maatschappelijke functie nu de ritprijzen steeds duurder worden. Arriva heeft – alweer tegen betaling – wel enkele voordeel abonnementen waar men 20 procent bus en 40 procent treinkorting krijgt in de daluren en daarnaast zijn er nog diverse Dagkaarten voor of alleen bus of voor bus EN trein voor elke Limburgse regio Zuid, Midden en Noord waarbij men zelfs ook naar Duitsland lees Aken bijvoorbeeld kan reizen. Zie hun website.
6- Het is een goed initiatief, nu maar afwachten hoe een en ander nader wordt uitgewerkt en aan mensen toekomt die er straks dankbaar gebruik van kunnen maken. Zij die niet voor een gratis abo in aanmerking komen kunnen altijd nog de eerder genoemde betaalde korting abonnementen aanschaffen. Bon Voyage, Goede Reis !

FFA
19 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Ik begrijp niet al die negatieve waarderingen. Momenteel 10 –
Terwijl dhr. Frans. E. R. een informatief, wel overwogen bijdrage geleverd heeft.
Hij is man uit de regio gezien zijn kennis
Voor mij een + stand 9 –
Op weg naar een klimaat/ NL-ticket voor 39 E/ m.
Voor de minima 9 E/ m.
En een belasting tarief verhoging 1 ste schijf 0,05 %; 2 de schijf 0,15 %

Frans E.R.
19 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

1) Ik ben inderdaad een man uit de regio beste FFA, woon er sinds mijn geboorte al 64 jaar lang en maak regelmatig gebruik van de bovengenoemde Arriva mogelijkheden en heb meermaals mooie busritten ontdekt die door “klein Zwitserland” voeren bij Epen en omgeving met gewone lijnbussen. Maar ook een busrit van Heerlen naar Gulpen met lijn 55 is adembenemend mooi door de kronkelige wegen en mooie vergezichten. En als er een pak sneeuw ligt is het net Zwitserland, maar ook midden en de rest van Limburg heeft zijn charmes als je met de bus door bijvoorbeeld het witte stadje Thorn rijdt.
2) > Alvorens ik een reactie geef controleer ik of mijn informatie correct is en geen onwaarheden bevat, let op het taalgebruik, probeer spelling- en type fouten te vermijden, corrigeer het desnoods en lees een tekst meermaals door alvorens het voor publicatie vrij te geven, en zal zorgen dat er geen kwetsende of beledigende woorden gebruikt worden omdat men dat zelf ook niet wenst, maar vooral probeer ik zo zorgvuldig mogelijk om te gaan met mijn informatie. Dit zouden meer mensen moeten doen !
3) > Ik vraag mij af of mede respondenten wel eerst hun reactie lezen alvorens op de knop “plaats reactie” te drukken. Vreemde woorden worden of cursief gebruikt of tussen aanhalingstekens gezet ” ..xxx…” en niet zomaar in een verbasterende vorm opgeschreven.
4) Internet is vaak leuk, niet altijd, en het kunnen geven van een reactie kan handig zijn, maar steeds vaker valt mij op dat er aan “taal verloedering” wordt gedaan alsof mensen niet op school hebben gezeten. Reageren mag, maar doe het dan zo correct mogelijk.
Reageren mag en een enkel type foutje kan weleens gebeuren, maar zomaar iets klakkeloos schrijven doe ik niet op deze, maar ook niet bij andere sites.
5) Men kan van mening verschillen, maar doe het met respect ongeacht of het op dit forum is of elders en Vrijheid van Meningsuiting is een groot goed, maar laten we er zuinig op zijn.
6) Ik bekijk de wereld en in het bijzonder mijn mooie provincie Limburg van diverse kanten en ondersteun de gedachte dat ook andere mensen hiervan kunnen genieten en een voorstel om minima een abonnement te geven waarmee ook zij hiervan kunnen profiteren mag ook als positief worden aangemerkt.
7) Niet iedereen heeft het geld voor het oprapen of je wel of niet tot de minima behoort en of een uitkering ontvangt en moet keuze’s maken. Laten we hen dan ook die kans geven zich in velerlei opzichten verder te ontplooien en de wereld te ontdekken die – ook in eigen provincie – nog zo veel te bieden heeft en dat kan straks hopelijk met een Dal Vrij Limburg abonnement van Arriva. Elke rit met het openbaar vervoer is beter dan een vervuilende rit met een op fossiele brandstoffen rijdende auto of brommer bijvoorbeeld en dus ook goed of beter voor het milieu.
8) Ik ben een positief ingesteld mens, nu de rest nog van onze samenleving en deze laatste opmerking doe ik na een zorgvuldige afweging te hebben gemaakt, beste lezers.

Paul Lamote
19 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Ik begrijp het wel. De overige reizigers zullen via hogere tarieven moeten opdraaien voor dit gratis vervoer.

FFA
19 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Geachte heer Lamote,

Het ” gratis” vervoer komt uit de Biker gelden.
Het wordt dus niet verdisconteerd in prijsstijgingen.
Ken de feiten, kom niet met uw mening.

FFA
19 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Het is voor velen moeilijk de feiten te zien/kennen.
Veel negatieve meningen waarbij ik mij dan afvraag waarom reageren die negatievelingen, fake-news verspreider., trollen hier.
Ik reis dagelijks met de trein in Duitsland, Nederland en Belgie. Ik ga van het weekend naar Praag.
Ik reis met het OV graag.

Klaas-Jozef
19 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

tja, het is altijd de vraag wat zo’n +/- reactie nou wel betekent…

Joris
20 dagen geleden

Perfect

S.O. de Mieter
20 dagen geleden

Mensen met een uitkering zijn waarschijnlijk best blij met zo’n regeling.
Of werkende mensen met een laag inkomen er iets aan hebben vraag ik me af.
Zij moeten meestal al vroeg op hun werk zijn of zijn juist laat thuis en hebben niet zoveel aan goedkoop reizen in daluren, dan zijn ze aan het werk.
En reizen die mensen in het weekeinde? Waar naar toe dan?

toby
19 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Naar vrienden of familieleden. Of naar gratis of goedkope evenementen. Binnenkort is het carnaval dan zouden ze dus naar een andere carnaval parade kunnen reizen dan in eigen dorp of stad. Dat kost dan helemaal niets.

Paul Lamote
19 dagen geleden
Antwoord aan  toby

Carnavalsvervoer subsidiëren? Dat lijkt me niet de bedoeling.

FFA
19 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Weer een mening.
Waaruit blijkt dat u een mens/ klimaatonvriendelijke persoon bent.
Geniet van het leven. Voor het te laat is.

FFA
19 dagen geleden

Als ik me goed herinner zou dat Dalvrij voor minima in oktober 2024 beschikbaar zijn, een half jaar nadat de Provinciale Staten daar geld voor beschikbaar gesteld had, zo rond maart 2024.
Een jaar later en al 4,5 miljoen Euro verkwist.
En 60.000 mensen, die geen geld voor vervoer hebben en niet deelnemen kunnen aan een maatschappelijk leven staan in de kou omdat hoogopgeleiden geen oplossing binnen een redelijke termijn, daadkrachtige termijn van 3 weken bijvoorbeeld, niet kunnen organiseren, leveren.
Diep droevig hoe deze hoogopgeleiden te werk gaan.
Ik stel voor dat voor deze wanprestatie de 60.000 minima ieder 75 E krijgen of twee jaar lang NS flex Dal Voordeel en/ of dat men een Collectieve WeekendVrij abonnement krijgt voor 15 E/ maand.

Marie
19 dagen geleden

Gewoon geen kinderen baren in deze vreselijke wereld, en dan komt alles goed. ❤️

G Daemen
19 dagen geleden

Sorry, maar maak werken nog onaantrekkelijke
Nog even en uitkeringen met huursubsidie, zorgtoeslag en nu gratis vervoer , en deze mensen hebben het beter dan de onnozele die elke ochtend in de file gaat staan naar zijn werk.
Delen is christelijk , maar iemand miet onze stagnerende economie op gang houden .
Dit kan toch niet zo blijven doorgaan?
Onze jeugd weet niet beter dan dat het zo hoort !!!?

Bert Sitters
19 dagen geleden
Antwoord aan  G Daemen

Het gaat om mensen die rond moeten komen van een minimuminkomen. Dat zijn ook mensen die werken tegen een minimumloon. Dat zijn er best nog veel. Zij verrichten werkzaamheden die vaak helemaal niet leuk zijn. Toch moeten ook deze werkzaamheden gedaan worden.
Slechts 3,7% van de Nederlandse beroepsbevolking is werkloos. Dat is vaak geen vrij keuze. Instanties doet er van alles aan om ook deze mensen aan het werk te krijgen, maar werkgevers bepalen zelf wie zij in dienst nemen.
In de hele EU bedraagt de werkloosheid 6,4% dan doet Nederland het toch niet slecht.
Ik erger me meer aan superrijken die in Nederland geen belasting betalen, omdat ze inkomsten via sluipwegen wegsluizen.

Laatst bewerkt op 19 dagen geleden door Bert Sitters
Frans E.R.
19 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

1- Bert Sitters je maakt een goede tegen reactie ten aanzien van G Daemen opmerking. Mensen gaan niet voor de “lol” een uitkering aanvragen, soms komen ze door onvoorziene omstandigheden in een situatie terecht dat men helaas genoodzaakt is om een uitkering aan te vragen om de rekeningen te kunnen betalen als dit via werk of het niet hebben van mogelijk of onvoldoende is. Werken is goed, maar er is gelukkig een vorm van vangnet zodat mensen niet in een isolement terecht komen en alleen maar kunnen “luchthappen” omdat ze geen of te weinig geld hebben om aan eten te komen bijvoorbeeld. In de tijd dat men aangewezen is op een vorm van uitkering kan een voorstel tot gratis Dal Vrij een optie zijn om nog actief te zijn. Stel dat iemand geen eigen vervoer heeft en met het OV moet reizen, bijvoorbeeld voor een medische afspraak in een andere plaats of een gesprek bij een toekomstige werkgever, dan biedt zo’n pas uitkomst.
2- > Het is géén pretje om van een minimum inkomen te moeten leven in welke vorm dan ook, of je alleenstaand bent of een gezin met kinderen heb. Iedereen wil wel de hoofdprijs in de Staats- of andere loterij winnen en zonder geld zorgen zitten, maar dat is niet ieder mens gegund, dus zijn er helaas genoeg mensen die noodgedwongen elke Euro duizend keer moeten omdraaien of ze iets kunnen veroorloven en dan kan bijvoorbeeld een reisje of rit met het dure Openbaar Vervoer al een een belemmering zijn dan zou je blij zijn als men in aanmerking kan komen voor een Dal Vrij Limburg abonnement…
Als de muren op je afkomen wordt het tijd om af en toe ook eens uit de vierkante muren te gaan, dat kan door een blokje om te lopen of met het OV te reizen al was het maar om een noodzakelijke boodschap te doen.
3- Iedereen over één kamp scheren en generaliseren is een slechte zaak, bekijk het ook van een andere kant.
Subjectiviteit een boosdoener, objectiviteit een goede zaak !

Paul Lamote
19 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Mensen die werken reizen voor het leeuwendeel in de spits en hebben er dus niets aan. In de praktijk zullen alleen uitkeringsgerechtigden het gebruiken.

Bert Sitters
19 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Mensen die werken reizen ook voor andere doelen.

FFA
19 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dat is juist de bedoeling van deze regeling.
Trouwens werknemers krijgen een reiskostenvergoeding.

Paul Lamote
18 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Het is geen verplichting voor de werkgever om reiskostenvergoeding te geven. In de praktijk krijgt ongeveer 2/3 van de werknemers vergoeding en 1/3 niet

Baardstaart
19 dagen geleden

Ik wil verder niemand zijn voordeel misgunnen, want het OV is gewoon veel te duur geworden. Zeker voor de lagere inkomensgroepen. Maar een echte oplossing is om het OV zodanig te prijzen dat het voor een ieder betaalbaar is en er geen lapmaatregelen nodig zijn om OV voor bepaalde doelgroepen betaalbaar te krijgen. Er zijn genoeg mensen, die om welke reden dan ook er net buiten vallen. Gratis OV hoeft niet, maar het moet wel zodanig geprijst zijn dat een ieder er gebruik van kan maken.

FFA
19 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Baardstaart.
Er is een klimaatcatastrofe gaade.
We moeten alle hens aan dek zetten.
Op weg naar een klimaat/ NL-ticket voor 39 E/ m.
Voor de minima 9 E/ m.
En een belasting tarief verhoging 1 ste schijf 0,05 %; 2 de schijf 0,15 %
En waarom 2e schijf 0,2 % belastingverhoging.
Omdat zij in het verleden en heden en de toekomst het klimaat, mensheid, natuur de meeste schade aanrichten.
Liberale gedachte: de vervuiler betaalt.
Ook zij moeten hun koop/rij-gedrag aanpassen.
Anders gaan leven.
Nu 4-daagse werkweek.
Op weg naar de 25-urige werkweek voor allen.
En met 58 jaar in de VUT, blijft genoeg tijd over voor zorgtaken voor ouders/en, kleinkinderen en voor een leven met welzijn.

Bert Sitters
19 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Als het klimaat een argument is. Helaas krijg je een verstokte automobist die met gemak een dikke auto kan betalen en die financieel niet hoeft te passen op wat kilometers meer met zo’n ticket niet in de trein.

Paul Lamote
18 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Voor het klimaat is het beste als iedereen thuisblijft

Bert Sitters
18 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dat klopt. Als ze maar niet de verwarming te hoog open zetten en allerlei apparaten op volle toeren laten draaien.
Juist die weggeefkaartjes van “FFA” gaan zorgen voor een stroom aan onnodige reisbewegingen, zonder doel, kriskras door het land.

Bert Sitters
19 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Helaas houden we daarmee Nederland niet mee aan de gang.25-urige werkweek en met 58 jaar in de VUT geldt dan ook voor werknemers in de zorg. Het gaat vaak om gespecialiseerde taken. Die blijven dan liggen.

Baardstaart
19 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Dan zou je juist het OV voor iedereen aantrekkelijk moeten maken en met gebruik van klimaatgelden. De uitkeringstrekker heeft vaak ook geen auto, maar de verstokte automobilist weer in de trein krijgen is echt een grote uitdaging.

FFA
19 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

de verstokte autorijder wordt ontlast.
Hij staat minder lang in de file.
Alhoewel dit ten koste blijft gaan van mensen, natuur en klimaat.
Maar de verstokte autorijder kijkt niet verder dan zijn dashboard en gaspedaal.
Hij werkt 1 dag per week voor zijn auto teneinde veelal ritjes te maken van een 20 km per dag.

Bert Sitters
18 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Om de verstokte automobilist te verleiden naar de trein is een samenhangend pakket van pull- en pushmaatregelen nodig: een trendbreukscenario.
De prijs van het treinkaartje is niet eens zo belangrijk. Veel verstokte automobilisten hebben geld zat. Verder is autorijden is duurder dan met de trein reizen.
Wel werken kan het overhevelen van vaste lasten naar variabele kosten voor het autogebruik.
De kwaliteit, snelheid, regelmaat en betrouwbaarheid van de trein moet echter gewoon stukken omhoog.

Paul Lamote
18 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het spoorwegnet is natuurlijk veel te beperkt om de auto op grotere schaal te beperking. Alleen al in Brabant zijn bijv. middelgrote plaatsen als Waalwijk, Oosterhout, Veghel, Uden, etc. per trein helemaal niet bereikbaar.

Bert Sitters
17 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Voor een deel klopt dat. Veghel en Uden zijn verstedelijkte gebieden geworden, maar wie buiten Noord-Brabant kent deze plaatsen?
Na het nodige gedoe is er wel de slingerende A50 door dit deel van Noord-Brabant gekomen. Maar waarom geen spoorlijn? Door Veghel en Uden ligt nog het tracé van het Duits lijntje.
Er zijn plannen om de A27 tussen Utrecht en Breda te verbreden, maar waarom geen direct spoor tussen Utrecht en Breda? Echt een missing link in het landelijk spoornet. Dan kan ook ook Oosterhout een station krijgen: het Meneer Jamin-Station.
Waalwijk (Wolluk) lag ooit aan het Halve Zolenlijntje Er is een soort lobby om dit spoortje opnieuw te reactiveren. De vraag is echter of het stadje zelf groot genoeg is om er een spoorbaan voor aan te leggen.
Als ik het mini-stadionnetje van RKC zie, dan schat ik de kansen op grote stromen reizigers gering in. Moet er dan ook een spoorlijn van Wolluk naar Tilburg komen?

Bert Sitters
19 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Openbaar vervoer kost nu eenmaal geld. We moeten ook zorgen hebben over het feit dat allerlei dagelijkse levenbehoeften te duur dreigen te worden.

Paul Lamote
18 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Hoezo kost nu eenmaal geld? Er zijn veel landen waar het OV zichzelf moet bedruipen.

Frans E.R.
18 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Recent zag ik op YouTube een filmpje over een buitenlandse toerist die tot de conclusie kwam dat onze OV tot een van de duurste in Europa was gaan behoren, men zette er vergelijkingstabellen bij. Als proef ging hij met een Holland Tavel Ticket op pad en deed een rondje Nederland. Het OV was niet echt slecht, maar gelet op de kosten toch wel aan de hoge kant en hij reisde met alle vormen van OV trein, bus, tram en metro.
Dit filmpje zette mij aan het denken en kon hem alleen maar gelijk geven. Ook ik ga nu sporadisch met het OV pad, vraag mij eerst af of nut en noodzaak wel zinvol is. Ik kan mij daarom best voorstellen dat anderen die het geld ook niet voor het oprapen hebben, net zo over denken.
Het was en is misschien beter geweest als het OV voor iedereen betaalbaarder zou kunnen worden, maar ik denk dat dat een utopie is. Wij hebben de kosten de afgelopen jaren steeds meer omhoog geschroefd, de redenen zijn bij de meesten onder ons wel bekend, dat een betaalbaar en goed werkend OV voor veel mensen steeds lastiger wordt om er gebruik van te maken.
Wie poen heeft men neme een auto of zo, maar wie dat niet of amper heeft moet dus de volle pond betalen en dan kan een vorm van “compensatie” altijd goed bruikbaar zijn. Bedenk dat het hier uitsluitend om de Provincie Limburg gaat, moet of wil men verder reizen dan kost dat de minima ook geld, de DAL Vrij kaart is niet in het hele land geldig, maar Limburg is een lange provincie en dat zijn aardig wat kilometers om te kunnen reizen. Nu blijven veel mensen die een minima hebben vaak maar gewoon thuis omdat reizen toch te duur is geworden met het OV net als de persoon op het YouTube filmpje dat ook al had moeten concluderen na zijn lange rit door Nederland.

Bert Sitters
18 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dan kost het ook geld. Er zijn mensen die denken dat voor de gebruiker niets of nauwelijks iets mag kosten

Peter van Lieshout
18 dagen geleden

Wat steeds maar onderbelicht blijft is de verregaande versnippering van het het Nederlandse openbaar vervoer,
De laatste alinea van het bovenstaande artikel illustreert dit perfect:
De provincie Zuid-Holland is ook bezig een regeling op te tuigen voor gratis ov voor mensen met een minimuminkomen. Deze zomer begint in een deel van de provincie een proef met gratis ov voor minima. In Noord-Holland, Utrecht en Noord-Brabant kunnen kinderen al gratis reizen, net als in diverse grote steden”. En dit is nog maar het topje van de ijsberg.
(PS De verdeeldheid onder een aantal Limburgse gemeenten spreekt boekdelen. Een voorbeeld van “het over de schutting gooien” richting de gemeenten door het Limburgse provinciebestuur? Volgens mij wel! Gewoon niet over nagedacht door de provincie. Resultaat: een flinke vertraging, waar de beoogde doelgroep voor geen meter mee geholpen wordt).
In mijn eigen provincie Noord Brabant bestaat een kortingsregeling voor 18 – passagiers, maar ook voor 65+ passagiers naast de “nationale” korting voor deze leeftijdsgroep En hoe groot is de afstand tussen Limburg en Brabant?
En het kan nog gekker: de gemeente Eindhoven heeft een totaal andere “kortingsregeling” dan de gemeente waar ik woon, namelijk Helmond. De Brabantse busvervoerders zijn Hermes en … Arriva. Hoe groot is de afstand tussen Helmond en Eindhoven?
Afgezien van de vraag of hierdoor geen grote mate van rechtsongelijkheid bestaat die steeds groter wordt in een klein land als Nederland, is dit oerwoud aan tarieven, kortingen, daluren alleen maar klantonvriendelijk. De concessieverleners (= de provincies) en de concessiehouders (vervoerders als Arriva, Hermes c.s ) zouden een voorbeeld moeten nemen aan supermarktketens als Albert Heyn, Aldien, Lidl, De prijzen in hun filialen in Roermond en Venlo zijn in Schagen en Doetinchem precies hetzelfde! Deze busvervoerders pretenderen toch ook commerciële ondernemingen te zijn?
Ik behoor echt niet tot de groep mensen die zegt, dat “vroeger alles beter was”, maar ik kan me de blauwe en de roze strippenkaar herinneren (blauw was tegen vol tarief en roze met korting in HEEL Nederland!) En nu? Een gigantische onoverzichtelijke lappendeken. En – inderdaad – uitermate KLANTONVRIENDELIJK.
De “makke” van het Nederlandse ov is de structurele verwaarlozing door de landelijke overheid en ook door een gedeelte van de politiek Heeft natuurlijk alles met geld te maken!
Van staatssecretaris Chris Jansen van de PVV valt weinig tot niks te verwachten, maar dat was ook al zo met zijn voorgangers Viviane Heijnen van het CDA en Stientje van Veldhoven van D66.
Het openbaar vervoer is sowieso geen sexy onderwerp en dat moet veranderen, omdat het ov
– een basisvoorziening en een nutsvoorziening is,
– een tegenwicht vormt tegen het gebruik van en de vervuiling door de auto,
– filedruk en parkeerproblemen terug kan dringen, –
– positief is voor het klimaat en het milieu,
– een positieve impuls geeft aan de economie, bijvoorbeeld aan de middenstand in de binnensteden,
– pure noodzaak is voor de sociale cohesie, bijvoorbeeld het bezoeken van familie en vrienden
– elke ov reiziger BETAALT voor zijn reis van A naar B door in – en uit te checken,
– niet iedereen kan of wil de eigenaar zijn van een auto.

Waar ik me aan stoor is het cliché, dat het openbaar vervoer het afvoerputje is in de mobiliteitsketen en alleen goed genoeg is voor de minima en bijstandsgerechtigden.
Het faillissement van het openbaar vervoer komt op deze manier steeds dichterbij! Resultaat: grote groepen die verstoken blijven van mobiliteit – dat volgens elk weldenkend mens toch een groot goed is – en vervoerders die kunnen terugkeren naar hun land van herkomst: bijvoorbeeld Hermes/Connexxion/Transdev naar Frankrijk, Qbuzz naar Italië, Arriva naar het land van Trump.
Ik wens alle ov reizigers een goeie reis! Alle automobilisten trouwens ook!