fbpx

Ov in Zuid-Holland deels gratis voor minima

Zuid-Hollanders die moeten rondkomen van een heel laag inkomen, kunnen over een paar maanden in de daluren gratis gebruikmaken van het openbaar vervoer in een deel van de provincie. Het provinciebestuur verwacht komende zomer te kunnen beginnen met een proef, waarvoor 2,5 miljoen euro per jaar beschikbaar is.

De proef geldt alleen voor de ov-concessies waarvoor de provincie opdrachtgever is. De NS-treinen en de bussen, metro’s en trams rond de steden Den Haag en Rotterdam vallen daarbuiten. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) organiseert het ov in en om die twee grote steden. “Geldigheid in het MRDH-gebied en de treinen op het hoofdrailnet van de NS is financieel en organisatorisch niet haalbaar”, aldus gedeputeerde Frederik Zevenbergen (openbaar vervoer, VVD).

Proef tot 2029

De Zuid-Hollandse fracties van GroenLinks-PvdA, VVD, BBB en CDA hebben in hun coalitieakkoord afgesproken tussen 2025 en 2029 een proef voor minima te bekostigen, bij voorkeur in de hele provincie. Het kostte Zevenbergen nogal wat tijd om deze afspraak uit te werken, ook omdat hiervoor de hulp van gemeenten nodig is.

De provincie heeft nu besloten het beschikbare geld te verdelen over de gemeenten op basis van cijfers van het CBS over sociale minima. “De gemeenten kunnen zelf bepalen welke inkomensgrens ze hanteren en indien nodig aanvullend eigen middelen reserveren bij het hanteren van een ruimere doelgroep.” De gedeputeerde stelt een Dal Vrij-product voor, wat betekent dat buiten de ochtendspits en in het weekend gratis gereisd kan worden.

Ook Limburg bezig met regeling

De provincie Limburg is ook bezig met een regeling voor gratis ov voor mensen met een minimuminkomen. Limburg heeft de invoering echter moeten uitstellen, omdat gemeenten het aanvraagproces niet op zich willen nemen. Noord-Holland en Utrecht laten kinderen al gratis reizen, net als diverse grote steden.

ANP

2.6 5 stemmen
Artikel waardering
23 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
S.O. de Mieter
14 dagen geleden

Tja, ik weet het niet hoor.
Wie zitten er ‘s morgens en ‘s avonds in de spits in de bus, ik denk vooral de mensen met een heel laag inkomen. Zouden zij iets hebben aan goedkoop reizen in de daluren?

Leo
14 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Ik denk dat dit is voor mensen met een uitkering

Peet
13 dagen geleden
Antwoord aan  Leo

Ja want die krijgen nog niet genoeg. Tijd dat die gewoon eens gaan werken . Niet mee doen aan de welvaart van de maatschapij zou moeten betekenen niks krijgen van diezelfde maatschapij. Pas bijstand na aantoonbaar minimaal 25 jaar gewerkt te hebben . Toeslagen enkel voor de werkenden en gepensioneerde.

FFA
10 dagen geleden
Antwoord aan  Peet

Peet, geen gezeik iedereen rijk.

Sander
14 dagen geleden

Sorry maar als Rotterdam en Den Haag daar niet bij zitten wat blijft er dan over?! Het MRDH is ook juist het gebied waar veel mensen wonen die dus juist veel erbij gebaat zijn. Rotterdam is het aandeel van minima het grootste van Nederland.
Wil je dan van Dordrecht naar Leiden kun je dus nooit niet komen.

In mijn ogen dus weer een grote mislukking.

FFA
10 dagen geleden
Antwoord aan  Sander

Rotterdam en den haag sluiten zich er bij aan.

Martinistadjer
14 dagen geleden

Is 2,5 miljoen per jaar wel genoeg? Als 100.000 mensen zo’n kaart nemen dan krijgt de vervoerder €2,08 per maand per kaart. Kan mij niet voorstellen dat dat uit kan. En dan moet je de opbrengsten van de minima die nu betalen er nog van af halen.

FFA
12 dagen geleden
Antwoord aan  Martinistadjer

Het kan natuurlijk de vervoerder sluit toch dat contract.

Baardstaart
14 dagen geleden

Eigenlijk zou men ipv dit soort kaarten om de uit de hand gelopen vaste lasten te repareren voor bepaalde doelgroepen, eens moeten kijken waarom de vaste lasten in ons land zo hard uit de klauwen lopen zijn. Dit soort reparatiemaatregelen zouden eigenlijk niet nodig moeten zijn en daarbij hebben arbeiders met net of net boven het minimumloon niet echt beter dan wel slechter qua inkomen in Nederland dan iemand in een uitkeringssituatie.
Daarbij hoort OV voor een ieder betaalbaar te zijn en betaalbaar betekent mijninziens NIET gratis.

Kees
13 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dat zal niet zo snel gebeuren. Want als er naar de vaste lasten gekeken wordt komen de belastingen die de overheid zelf int ook in beeld. En laat nu juist die partijen die voor dit soort reparatiemaatregelen zijn deze belastingen graag willen verhogen om hun hobbyprojectjes mee te betalen.

FFA
13 dagen geleden
Antwoord aan  Kees

IN 2024 werd 1500 E per inwoner geplande overheidsuitgaven niet uitgegeven.
Dwz. dat de gewone man 1500 E welvaartsstijging niet tegemoet gezien heeft.
Terwijl de middenstand faillissement moet aanvragen, klimaatdestructie doorgaat etc.
Hobbyprojecten van rechts, ikke ikke en de rest kan stikken, nog meer vermogen dat alleen op de beurs werkt etc.

FFA
12 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Vaak is de regeling ooengesteldvoor mensen tot 150% van het bestaansminimum,
Dat zijn ook mensen die net of boven minimumloon zitten.

FFA
12 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

opengesteld voor mensen …

Het gaat dat de buitengeslotenden mobiliteit hebben, kunnen meedoen.

FFA
13 dagen geleden

https://over.arriva.nl/ons-nieuws/iedereen-doet-mee-met-dal-vrij-limburg/

29 apr 2024 — Reizen Limburgers met een laag inkomen gratis tijden de daluren. Het Dal Vrij Limburg abonnement is onderdeel van de Meedoen Pas van Arriva.

Arriva is klaar om te starten zodra de eerste gemeente(n) zich melden
Samen met de provincie Limburg en gemeenten vergroten we de kansengelijkheid en gaan we het sociaal isolement tegen.
Arriva is trots om een blijvende bijdrage te leveren aan Limburg.
Zo bouwen we samen aan een inclusiever Limburg!

Raar maar waar.
De mensen met een laag inkomen wachten al meer dan 8 maanden terwijl Arriva klaar om te starten.

Ron
12 dagen geleden

Dit moeten ze meer doen voor wat oudere mensen vanaf de zestig die hebben het harder nodig die de hele leven al gewerkt hebben dat word al vergeten,ja als ze vijfenzestig kregen ze 1 euro goedkoper dan schande vrij reizen dat is pas beter

Chris pluis
12 dagen geleden

Goede zaak ,maar kan je dit wel.maken tegenover de rest van Nederland met een laag inkomen die net een dal voordeel abbonement hebben aangeschaft van 70 eu

FFA
12 dagen geleden
Antwoord aan  Chris pluis

Je dal-voordeel abonnement geldt voor geheel Nederland.

Pieter Timmermans
12 dagen geleden

Neem een voorbeeld aan België, daar kunnen de minima en kroosrijke gezinnen gratis door het gehele land reizen met het ov.

FFA
12 dagen geleden
Antwoord aan  Pieter Timmermans

Zie Luxemburg.
Gratis OV.

FFA
10 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Gratis voor iedereen.
Van bankwerker tot bankdirecteur.
Ook voor bankzitter.

FFA
12 dagen geleden
Antwoord aan  Pieter Timmermans

Klop niet.
Men kan een verhoogde tegemoetkoming aanvragen.
Je krijg dan 50% korting op je reis.

Pari Z.
12 dagen geleden

Ik zou eerst ervoor zorgen dat de huidige concessie goed te werk gaat. Het is chaos in Zuid-Holland. Gratis OV verkondigen helpt de reizigers niet maar wel een betrouwbaar OV. U wil nu de busmaatschappij een boete opleggen als ze niet volgens de dienstregeling gaan rijden. Maar is dat niet een beetje uzelf vrijpleiten? Want u heeft niet goed opgelet met welk bedrijf u in zee ging, of hun leverancier wel het aantal bussen klaar had gestaan en het belangrijkste: of de overdracht van Arriva naar Qbuzz en het delen van data op de juiste manier is afgesproken. Een PvE is meer dan alleen een papierenwerkelijkheid. Ook de info op de digitale borden kloppen niet. Ook dat is uw verantwoordelijkheid. De bussen tussen Leiden-Katwijk-Noordwijk rijden soms uren lang niet. en dat is 1,5 maand zo. Misschien daar de aandacht, deskundigheid en expertise voor inhuren i.p.v. gratis OV aanbieden.

FFA
10 dagen geleden

Misschien ipv in de daluren de laagverdienden geen “gratis” OV.
Beter pakketdienst organiseren.
Verdienmodel.