“Maak treinreizen tussen Nederland en België eenvoudiger”

Reizigersvereniging Rover wil dat het eenvoudiger en voordeliger wordt om een korte treinreis tussen Nederland en België te maken. Dat schrijft de vereniging samen met andere consumentenorganisaties in een advies aan NS International. Zo zou de OV-chipkaart tot in België geldig moeten zijn en moet er een einde moeten komen aan de ‘grenstoeslag’.

Eenvoudiger en goedkoper

Wie met de stoptrein via Roosendaal of Maastricht de Belgische grens oversteekt, moet volgens Rover vaak ook de nodige barrières overwinnen. “Zo zijn bepaalde tickets alleen te koop in Nederlandse of juist Belgische kaartautomaten, kortingen verschillen aan beide zijden van de grens en de ‘grenstoeslag’ maakt het reizen extra duur” stelt Rover in een persbericht.

Wat Rover en de andere consumentenorganisaties betreft, komt daar nu een einde aan. “In de auto merkt de reiziger niets van de grens, waarom wel met de trein?” vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af. “Laat de OV-chipkaart gewoon tot in Luik en Antwerpen geldig zijn, zoals we ook bij de Duitse grens zien. Wat ons betreft zijn voortaan ook NS-abonnementen gewoon geldig tot deze Belgische stations.”

Rover doelt daarmee op de situatie rond Aken en Leer: naar deze Duitse stations kunnen reizigers al enige tijd reizen met de ov-chipkaart. De bedoeling is dat Emmerich binnenkort ook wordt toegevoegd.

Gelijke kortingen

Rover adviseert NS en de Belgische spoorwegen NMBS bovendien om allebei dezelfde kortingstarieven te hanteren en dezelfde tickets te verkopen in de kaartautomaten. Op dit moment is bijvoorbeeld het weekendretour alleen te koop in Belgische kaartautomaten. De nieuwe jongerenkorting die beide vervoerders willen invoeren is in België 30% maar in Nederland 20%, terwijl de nieuwe ouderenkorting zelfs alleen in België geldig is. In de Belgische kaartautomaten zijn Nederlandse bestemmingen met uitzondering van Roosendaal en Maastricht niet te koop, waardoor reizigers afhankelijk zijn van e-tickets of op de grens opnieuw langs de kaartautomaat moeten.

Grenstoeslag

Rover is daarnaast niet te spreken over de grenstoeslag die reizigers betalen. Volgens Rover kan dit oplopen tot € 2,50 per rit, waardoor vooral korte ritten duur worden. Overigens kan met de stoptrein vanuit Roosendaal en Maastricht de grenstoeslag omzeild worden door een ticket te kopen van de Belgische spoorwegen.

Volgens Rover-directeur Freek Bos is dit het moment om de grenstoeslag af te schaffen en de ov-chipkaart in te voeren naar Antwerpen en Luik. “Door dit soort problemen op te lossen komt de reiziger na de coronacrisis makkelijker terug in de trein”, denkt Bos. “2021 is het Europese jaar van het spoor, een prachtig moment toch om dit soort drempels binnen een Europese treinreis weg te halen?”

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 6 mei 2021 09:51

Share

Recent Posts

Geen treinen van en naar Amsterdam Zuid in Hemelvaartweekend

In het Hemelvaartweekend van donderdag 29 mei tot en met zondag 1 juni is station…

1 dag terug

Nieuwe spoorlijn levert inwoners niet meer werk op – PBL onderzocht effecten van komst Hanzelijn

De aanleg van een nieuwe spoorlijn leidt er niet automatisch toe dat omwonenden meer en…

2 dagen terug

Politiek in Zuid-Holland wil af van Qbuzz

De problemen met het busvervoer van Qbuzz in Zuid-Holland zijn nog niet ten einde. Een…

2 dagen terug

‘Alleen samenwerking maakt internationale treindiensten succesvol’ – drie maatschappijen achter snelle treindiensten Duitsland – Italië

De nieuwe hogesnelheidsverbindingen die vanaf 2026 ingesteld worden tussen Duitsland en Italië zijn het resultaat…

3 dagen terug

Spoorwegmuseum stoot eerste generatie dubbeldekker en ander materieel af

Het Spoorwegmuseum in Utrecht stoot treinmaterieel af waaronder een DDM-1 dubbeldekker, locomotieven en een slaaprijtuig.…

3 dagen terug

Vanaf 2026 nieuwe Frecciarossa’s tussen Duitse en Italiaanse steden

Trenitalia gaat in samenwerking met Deutsche Bahn en ÖBB hogesnelheidstreinen rijden tussen Duitse en Italiaanse…

4 dagen terug