“Maak treinreizen tussen Nederland en België eenvoudiger”

Reizigersvereniging Rover wil dat het eenvoudiger en voordeliger wordt om een korte treinreis tussen Nederland en België te maken. Dat schrijft de vereniging samen met andere consumentenorganisaties in een advies aan NS International. Zo zou de OV-chipkaart tot in België geldig moeten zijn en moet er een einde moeten komen aan de ‘grenstoeslag’.

Eenvoudiger en goedkoper

Wie met de stoptrein via Roosendaal of Maastricht de Belgische grens oversteekt, moet volgens Rover vaak ook de nodige barrières overwinnen. “Zo zijn bepaalde tickets alleen te koop in Nederlandse of juist Belgische kaartautomaten, kortingen verschillen aan beide zijden van de grens en de ‘grenstoeslag’ maakt het reizen extra duur” stelt Rover in een persbericht.

Wat Rover en de andere consumentenorganisaties betreft, komt daar nu een einde aan. “In de auto merkt de reiziger niets van de grens, waarom wel met de trein?” vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af. “Laat de OV-chipkaart gewoon tot in Luik en Antwerpen geldig zijn, zoals we ook bij de Duitse grens zien. Wat ons betreft zijn voortaan ook NS-abonnementen gewoon geldig tot deze Belgische stations.”

Rover doelt daarmee op de situatie rond Aken en Leer: naar deze Duitse stations kunnen reizigers al enige tijd reizen met de ov-chipkaart. De bedoeling is dat Emmerich binnenkort ook wordt toegevoegd.

Gelijke kortingen

Rover adviseert NS en de Belgische spoorwegen NMBS bovendien om allebei dezelfde kortingstarieven te hanteren en dezelfde tickets te verkopen in de kaartautomaten. Op dit moment is bijvoorbeeld het weekendretour alleen te koop in Belgische kaartautomaten. De nieuwe jongerenkorting die beide vervoerders willen invoeren is in België 30% maar in Nederland 20%, terwijl de nieuwe ouderenkorting zelfs alleen in België geldig is. In de Belgische kaartautomaten zijn Nederlandse bestemmingen met uitzondering van Roosendaal en Maastricht niet te koop, waardoor reizigers afhankelijk zijn van e-tickets of op de grens opnieuw langs de kaartautomaat moeten.

Grenstoeslag

Rover is daarnaast niet te spreken over de grenstoeslag die reizigers betalen. Volgens Rover kan dit oplopen tot € 2,50 per rit, waardoor vooral korte ritten duur worden. Overigens kan met de stoptrein vanuit Roosendaal en Maastricht de grenstoeslag omzeild worden door een ticket te kopen van de Belgische spoorwegen.

Volgens Rover-directeur Freek Bos is dit het moment om de grenstoeslag af te schaffen en de ov-chipkaart in te voeren naar Antwerpen en Luik. “Door dit soort problemen op te lossen komt de reiziger na de coronacrisis makkelijker terug in de trein”, denkt Bos. “2021 is het Europese jaar van het spoor, een prachtig moment toch om dit soort drempels binnen een Europese treinreis weg te halen?”

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 6 mei 2021 09:51

Bekijk reacties

  • Met het enige Nederlandse eindstation in Duitsland kan het al. Ik heb het over Weener. Ook in de buurt van Aken schijnt het al te lukken, maar in Gronau of Bad Bentheim geen chippaal te ontdekken. Wel staat er in Enschede een Duitse kaartjesautomaat en in de trein naar Bad Bentheim - Rheine - zit een kaartjesautomaat, maar wat ik van heb horen zeggen werkt deze beroerd.

    Ik denk dat het Nederlandse chipkaart systeem ook in alle grensregio's moet werken. De Duitsers zijn hier kennelijk voortvarender in om hun kaartjes net over de grens naar NL aan te bieden.

    Het zou een normale zaak moeten zijn om met een grenskaart over de grens te gaan en dan resp. in Duitsland of België een vervolgticket te kopen OF voor de Nederlandse grens een Duitse of Belgische ticket te kopen voor de daar geldende prijzen zonder toeslagen etc.

    • Aken Hbf is al een aantal jaar volledig bereikbaar met een OV-chipkaart, dus gratis op feestdagen en weekends als je het juiste abbonnement hebt :)

    • Ook in Leer, al komt de trein uit Groningen daar momenteel niet vanwege de kapotte Friesenbruecke.

    • Automaat? Dat is niet meer van deze tijd!
      Voor reizen met DB gebruik ik altijd de DB Navigator app. Je kunt alles boeken, zelfs nog in de trein. Ländertickets, Sparpreis, Verkehrsverbund tickets. Tickets zijn geldig vanaf NL station dus bijvoorbeeld Arnhem CS, Enschede.
      In Oostenrijk boekte ik een ticket in de trein met de ÖBB app. Heeft NMBS geen app waarmee je tickets kan kopen vanaf NL stations?

  • Soms lijkt het of de NMBS liever heeft dat je (buiten Thalys) NIET per trein de grens over gaat:
    de oude treinstellen vol graffiti, de perikelen rond de “drielandentrein”, het laag houden van de snelheid van de Benelux met stop in Noorderkempen en omweg Zaventum, alleen aanbieden Roosendaal en Maastricht als bestemming in automaten.

    • NMBS is al jaren onrendabel. Desondanks toch een nieuwe concessie.

      In tegenstelling tot DB houdt de belangstelling van NMBS op bij de grens. Afgezien van Thalys & Eurostar.

      • Als je maar een beperkt budget hebt moet je op je kerntaak focussen, het binnenland.
        Dat de NMBS verlies maakt is geen probleem voor de aandeelhouder van dit bedrijf. De bonussen van de directie zijn afhankelijk van de tevredenheid van de klanten. Lage tarieven zijn hiervoor nodig want meer treinen laten rijden is niet mogelijk wegens te weinig rijpaden/personeel beschikbaar. Het aantal kortingformules werd helaas beperkt omdat er organisaties waren die klachten hadden over een teveel aan formules.
        Er is in Belgie geen politieke steun om de treintarieven op te trekken tot nederlands niveau.

        • Als de aandeelhouder van NMBS het niet als probleem ziet dat de onderneming technisch gezien failliet is en middels de bedrijfsvoering nooit meer gezond kan worden, is dat schokkend. Staatssteun aan de onderneming wordt op korte termijn immers verboden. Als 'Europa' dwars gaat liggen, zal NMBS dan gewoon omvallen. En alleen al bij de dreiging daarvan, zullen leveranciers hun dienstverlening aan NMBS opschorten en/of een faillissement aanvragen.

        • @Annemiek, dan wordt er wel een slimme constructie bedacht om toch steun te geven. Daar is men goed in België, vooral in Wallonië.
          Mocht NMBS/SNCF toch omvallen, dan gaat dat lijken op het faillissement van de nationale Belgische luchtvaartmaatschappij SABENA. Anderen duiken dan in het gat in de markt. De spoorweginfrastructuur staat in de boeken van Infrabel.

    • Quote:

      Het laag houden van de snelheid van de Benelux met stop in Noorderkempen en omweg Zaventem

      NMBS houdt de snelheid van de Benelux trein bewust niet laag. De rijpaden van Infrabel op de HSL Antwerpen - Nederlandse grens is duurder naarmate het langer op Belgische grondgebied rijdt. Maar de Benelux trein heeft een aantal nieuwe functies gekregen tussen Amsterdam - Brussel:

      - het vult de Thalys & Eurostar aan die snel, direct en duurder is.
      - het bedient station Noorderkempen. NS en NMBS delen de kosten waardoor het voor NMBS minder duur is. Zeker als de frequentie tussen
      Antwerpen C - Noorderkempen/Breda 2 keer p/u wordt
      - het is geïntegreerd in de Belgische dienstregeling. Vergelijkbaar met IC Berlijn - Bad Bentheim/Amsterdam.
      - Oost Nederland vanaf Arnhem tot Den Bosch profiteren van de Benelux trein via Breda i.p.v. Roosendaal vanwege kortere reistijd.

      Als de ICNG België tussen Antwerpen - Noorderkempen - Breda gaat rijden hoeft NMBS minder kosten te betalen voor het rijden op de HSL omdat het sneller in Nederland zal zijn.

  • Ik denk dat de situatie nauwelijks werkelijk verbetert als ervoor wordt gekozen om in Antwerpen een OV-chipzuil te plaatsen. De gebruikers van Weekend Vrij (en dergelijke) zullen zich in hun handjes wrijven vanwege hun 'gratis' tripje naar Antwerpen. Per saldo zullen nog minder mensen tickets kopen voor de IC Brussel, die al niet kostendekkend geëxploiteerd wordt.

    En wordt het allemaal makkelijker voor mensen met andere bestemmingen in België? Zij zullen juist eerder voor twee tickets gaan kiezen (uitstappen en uitchecken in Antwerpen en verder met een e-ticket of kaartje uit de automaat), terwijl ze nu met 1 e-ticket kunnen volstaan. Zijn de huidige grensplaatsen (waar de meeste mensen toch al overstappen) niet duidelijk genoeg? En zal NMBS het prettig vinden als Belgen een Nederlands Dal Vrij-abonnement gaan gebruiken voor hun ritten tussen Noorderkempen en Antwerpen? En waar leggen we de grens? Wel een OV-chipzuil in Antwerpen, maar niet in Brussel?

    In de aanwezigheid van OV-chipzuilen voor de treinen naar Aken en Leer, zie ik meer logica dan voor de IC Brussel. Ook voor de lijn naar Luik zou ik het niet vreemd vinden als deze volledig met de OV-chipkaart bereisbaar zou worden, maar voor de lijnen naar Antwerpen veroorzaak je alleen maar andere complicaties ten opzichte van de huidige situatie. Het plaatsen van OV-chipzuilen aldaar zal zorgen voor (veel) meer plezierreizigers, terwijl daar minder inkomsten tegenover zullen staan.

    • Er zullen vele haken en ogen aan zijn. Wél eens een filmpje gezien van buitenlandse expats in Nederland die klagen hoe ingewikkeld het gebruik van de OV Chipkaart en de tarieven van NS zijn? Ze snappen er niets van

      • En is dat vreemd voor iets wat nieuw is? Wie naar een willekeurige stad of gebied in Duitsland gaat en wat in de omgeving rond wil reizen, doet er ook goed aan om eerst even de mogelijkheden te verkennen in het wirwar aan gebiedsgebonden tickets. Hetzelfde geldt voor reizen per trein in bijvoorbeeld Engeland. En ook in België is het eerste de beste kaartje uit de automaat vaak niet de voordeligste optie. Als een expat eenmaal begrijpt dat hij/zij zich met een flexproduct op een OV-chipkaart nooit meer zorgen hoeft te maken over de aanschaf van tickets in Nederland, zal deze snel doorhebben hoe makkelijk het allemaal is.

    • Er zijn nu al reizigers naar België die net over de grens in Essen of Wezet(Visé) uitstappen, omdat vanaf deze stations een voordelig Belgisch kaartje geldt, zoals:
      Standard Multi(Rail Pass)
      voordelig tarief: € 86 voor 10 enkele reizen in 2e klas
      geldig in heel België
      niet op naam: dus je kan alleen reizen of samen. Een ander kan er ook mee reizen.
      Een jaar geldig,
      Of:
      Seniorenticket
      Een heen- en terugreis voor slechts € 7,20 voor 65-plus.
      Op werkdagen vanaf 9;00 uur
      In de weekeinden opbeperkt.
      Niet geldig vanaf grensovergangen.

      Wat is er op tegen om voordelige Nederlandse kaartjes geldig te laten vanuit Roosendaal of Breda naar Antwerpen en van Maastricht en andersom Belgische kaartjes van Antwerpen naar Roosendaal of Breda en van Luik naar Maastricht?
      In België zitten er in de weekeinden weinig mensen in de treinen.

    • Nog ingewikkelder dan uitrollen van ETCS in EU. Waarschijnlijk willen vervoersbedrijven per land hun tarieven regelen zonder bemoeienis van EU.

    • Dat kan als men dezelfde Ov-kaarten invoert, met hetzelfde systeem van berekenen van de kosten. In Nederland komt een ander systeem. In principe kan als je een ov-kaart maakt die alleen een nummer aangeeft op de kaart, dat de klant identificeert en dus ook zijn soort abo, erachter voor tientallen vervoerders de tarieven plaatsen. Dus niet meer op de chip het tegoed, maar in het computersysteem erachter. Gewoon logistiek...

      • Met 1 pasje schiet je weinig op als 'aan de achterkant' iedere vervoerder er zijn eigen tariefsysteem aan hangt, dat niet is afgestemd op dat van de andere. Dan zit je nog steeds met bijvoorbeeld omchecken en dubbele instaptarieven.

    • Dat is inderdaad de droom. Ik denk helaas dat dit ingehaald wordt door de ontwikkeling van contactloos betalen. Jammer, want een 'Europatakt' is echt wat we nodig hebben, liefst met tarief integratie. Als Volt dat nou eens in hun plannen zette.

  • Weet niet of ROVER hierover heeft gehad met de Belgische collega's van Treintrambus. Die kunnen vast wel een aantal ideeën van ROVER kunnen bespreken met NMBS.

    Zoals in elk land is alles per land geregeld in de spoorwereld. Historisch zo gegroeid.In België is het niet anders. Afstemming tussen de Belgische en Nederlandse spoor qua regels, techniek en trein tickets is complex. Ga op station Breda een ticket kopen naar station Noorderkempen. Behoorlijk duur. Kun je beter online ver van te voren vanaf eigen woonplaats.

    Voor de coronacrises had NS International buiten drukke uren aantrekkelijke prijzen waardoor je voor € 40,-- per dag een retourtje kon maken van/naar Noorderkempen/Antwerpen C.

    • Rover heeft voortdurend contact met TreinTramBus, over vele thema's, ook hierover.

  • Vergeet die ov chip in België. Als je via Roosendaal of Maastricht gaat is het Belgische tarief bijna altijd heel veel goedkoper.
    Ik zie meer heil in het toevoegen van railpassen aan de automaat in Rsd ( en Mt?).
    Dan reis je een dag vrij 1 e klas voor 11-12 €, daar kom je met je ov chip nog niet eens van in Antwerpen , laat staan tot vlak voor Lille of Luxemburg.

  • België, het "verwegistan" van de Benelux ervaar ik als zuiderling, die dankzij de OV Chipkaart met korting en Arriva makkelijk de grens overwipt naar Aken en ik in Aken HBF zelfs Duitstalige folders aantref waarin men lokale Duitse reizigers zelfs een mondje Nederlands leert.
    Met België heb ik soms het gevoel in een "onderontwikkeld" land te zijn terechtgekomen als ik het eens oneerbiedig mag zeggen. Maastricht, geen punt, maar de trein en de bus naar de "overkant" nemen, nee dat is mijlenver. Het is een goed streven van Rover waar ik ook lid van ben dat men de vervoersverbindingen naar België wilt verbeteren, maar denk niet dat men daar op staat te wachten. Naast de tweetaligheid, Luik is vooral Franstalig georiënteerd is samenwerken met de noorderbuur een "spoor te ver". De tramverbinding naar Maastricht, de drielanden treinverbinding van Arriva naar Maastricht, de route naar Weert, de omslachtige toestanden voor een ritje Antwerpen, Roosendaal, Breda ga zo maar door is net een soap. Ik hoop dat men OOK met een OV chipkaart een dagje Liege dus Luik, Antwerpen kan doen en tot tariefs vereenvoudiging en harmonisatie overgaat en andere items weet op te lossen, maar ik heb er zo mijn twijfels over. Nederland en België, ooit waren ze samen, nu liggen ze figuurlijk hemelsbreed verder van elkaar dan men lief is en kan de (trein) reiziger het wel vergeten om de goede kwaliteiten van elkaar beter te leren kennen, misschien zijn er wel teveel ideologische, mentale en culturele verschillen om de problemen te beslechten... Misschien is het wel een "wensdroom" van Rover om eenvoudiger naar België te reizen, voorlopig echter blijft het bij een "natte droom"...

  • Als je echt in een doolhof van tarieven terecht wilt komen, ga dan in Italië eens met de trein...

  • Verbindingen van de toekomst zoals Weert-Hamont en Terneuzen-Gent moeten ook makkelijk zonder extra toeslagen en met frequente dienstregelingen bereikbaar worden. Zolang er tussen deze plaatsen geen trein rijdt zet dan zo spoedig mogelijk een frequente dienstregeling op die op beide netwerken per spoor bereikbaar worden. Als er een halfuurdienst komt van Roosendaal naar Antwerpen en Breda- Antwerpen doe dit dan ook! Er rijdt ook een internationale Connexxion bus tussen Breda via Antwerpen naar Hulst en terug , alleen wel maar 5 maal daags. Laat deze bij Noorderkempen stoppen, waardoor je makkelijk van en en naar De Lijn-busnetwerk verder kunt reizen. In Roosendaal staat er al een NMBS-ticketautomaat, in Breda nog niet! De Belgische OV-vereniging TreinTramBus moet nauwer samenwerken met het Nederlandse Rover en NS beter met de NMBS uit België. Goederentreinen moeten zoveel mogelijk gebruik maken van hun eigen trajecten denkend aan de Betuweroute en Montzenroute. De IJzeren Rijn moet in zijn geheel open , voor alleen reizigersvervoer, niet alleen het Belgische deel van Antwerpen via Lier, Mol naar Weert, ook het Duitse deel moet weer voor passagiers open tussen Dalheim en Roermond. Voor heropening van Nijmegen-Kleve naar Krefeld en verder zal er een stop moeten zijn op Nijmegen Heyendaal van en naar de straks geëlektrificeerde Maaslijn van Nijmegen via Venlo en Roermond en terug! Maak reclame voor deze regio's waar al deze genoemde spoorlijnen lopen, zodat je buiten woon-werk-verkeer ook de toeristische trekpleisters duurzaam en frequent mee bedienen kan. Zeker nu in deze crisistijd, waarin OV bedrijven graag weer nieuwe en meer reizigers kan gebruiken. Als alles weer hopelijk wat normaler is na vaccinaties dit jaar, kan men weer hopelijk snel op pad om interessante dingen in de buurten daar rond deze lijnen ( alsmede de andere!) gaan ontdekken.

    • Halfuursdienst tussen Antwerpen C - Noorderkempen - Breda is realistisch. Maar waarschijnlijk wil NMBS dan wél (financiële) hulp van NS via ICNG België treinstellen.

      Of aanleg van ETCS tussen station Breda - aansluiting HSL (IKEA Breda). Want dan hoeft NMBS niet te investeren in een extra beveiligingssysteem voor het berijden van slechts 4 - 5 km spoor.

      • Dat is niet zo moeilijk. Een Belgische dagelijkse IC verbinding van/naar Antwerpen C doortrekken naar Breda.

        • Scheelt NMBS dan 1 keer p/u ook ruimte op niveau + 1 op Antwerpen C. De IC 22/IC 08 rijden via niveau - 2 door naar Breda. Een win win situatie.

    • Vergeet de IJzeren Rijn maar. Die wordt sinds een paar jaar onderbroken en is niet meer aan het hoofdspoor gekoppeld. Ironisch genoeg betaalt de NAVO de Deutsche Bahn voor het in operationele staat houden van de IJzeren Rijn aan Duitse zijde bij station Dalheim.

      • hij is niet echt onderbroken. men heeft er een stop opgezet en dat is al decennia zo. Eigenlijk zou België gewoon treinen moeten sturen, die zal men toch door moeten laten.
        Het beste zou zijn het spoor gewoon op te knappen en moderniseren. Het is maar een kippeneindje. Het ligt niet in een natuurgebied maar er langs. Daarnaast stopt het natuurgebied wonderbaarlijk direct over de grens. Het belang van de kikkertjes wordt zwaar overdreven.
        Belangrijk is om de overwegen zoveel mogelijk op te heffen. Een aantal buizen voor klein wild passage is voldoende.

        • Bij de aanleg van de nieuwe N293 is het spoor fysiek onderbroken: de staven zijn gelicht en er ligt asfalt in kruisende richting. Ik heb ernaast gestaan. Bij de Spoorlaan Zuid is de IJzeren Rijn fysiek losgemaakt van het hoofdspoor. Het spoor loopt door Nationaal Park de Meinweg, aan de andere zijde bevindt zich het Dalheimer Busch. Ondertunneling was noodzakelijk maar bleek te duur en Venlo werd het alternatief.

        • @mijnheer Molenaar.
          Ik heb het u als eens eerder op een kaart van het Nationaal Park laten zien. De voormalige IJzeren Rijn gaat echt door het Nationaal Park de Meinweg.
          De Belgen gaan geen treinen sturen. Geeft gedonder in de Vlaams-Waalse verhoudingen. Kans dat er een federale regering over gaat vallen.

      • In Roermond zijn huizen gebouwd pal langs het niet meer gebruikte spoor. Spoorverdubbeling is daar onmogelijk en er kunnen daar geen goederentreinen denderden. In België hebben de Vlamingen en de Walen consensus bereikt over goederentreinen via de Montzenlijn naar Duitsland. Deze lijn is aan het begin van deze eeuw ingrijpend opgeknapt. Zo is het lange viaduct over het Geuldal geheel vernieuwd. Vorig jaar zijn ingrijpende werkzaamheden geweest aan de brug over de Maas. Openbreken van deze consensus lijkt ondenkbaar, gezien de verhoudingen in België

Share

Recent Posts

Wie wordt de nieuwe NS-directeur? Vakbonden verdeeld over urgentie

Er is nog niets bekend over de opvolging van Marjan Rintel als president-directeur bij de…

3 uur terug

Ov-chipkaart nu ook geldig naar Emmerich

Na herhaaldelijk uitstel is het nu echt zover. Sinds afgelopen week kunnen treinreizigers met de…

3 dagen terug

Personeelstekort: treinuitval en geen vervangend vervoer bij storing(en)

Het treinverkeer piept en kraakt door een tekort aan personeel. Vrijwel dagelijks vallen er treinen…

3 dagen terug

In 2023 nachttrein naar Barcelona?

De Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper wil eind volgend jaar meerdere keren per week een nachttrein…

6 dagen terug

NS: mogelijk wekelijks aanpassingen in dienstregeling door personeelstekort

Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in…

2 weken terug

‘Openbaar vervoer in 2023 weer even druk als in 2019’

Het valt te verwachten dat het openbaar vervoer in 2023 weer bijna net zo druk…

2 weken terug