Maand onbeperkt Duitse (regionale) treinen: € 49 (vanaf 2023)

Vanaf begin 2023 kunnen treinreizigers in Duitsland een maand onbeperkt reizen per regionale trein. Het nieuwe abonnement gaat 49 euro kosten en is de opvolger van het zogenoemde 9-Euro-ticket dat deze zomer beschikbaar was.

Ook geldig in bus, tram en metro

Net als bij het 9-Euro-ticket zal ook het abonnement van 49 euro niet geldig zijn in Duitse ICE’s, intercity’s en EuroCity’s. Daar staat tegenover dat het wel geldig zal zijn in bussen, trams en metro’s (U-Bahn). Ook in stadstreinen (S-Bahn) zal het ticket geldig zijn en zoals gezegd in de regionale treinen (RE en RB-treinen).

Het nieuwe abonnement is donderdag aangekondigd door de Duitse minister van Verkeer, Volker Wissing. In juni, juli en augustus 2022 konden reizigers voor slechts 9 euro per maand met regionale treinen door heel Duitsland reizen. Dat abonnement, ingevoerd ter compensatie van de gestegen brandstofprijzen, bleek dusdanig populair dat de Duitse overheid kiest om een nieuw abonnement te introduceren.

Financiering

“Hoewel de onderhandelingen complex waren, gaan we met een duidelijk resultaat naar buiten”, zei Wissing tegen de Duitse krant Bild. Zo blijft reizen voor kinderen tot en met zes jaar gratis. Grote steden krijgen de optie het abonnement voor een lagere maandprijs aan te bieden aan jongeren, studenten en mensen met een laag inkomen.

Behalve over de prijs was er overeenstemming dat het het doel voor introductie 1 januari 2023 is. “Dat zou een ideaal moment zijn.” Of die datum gehaald gaat worden is echter niet zeker. Het kan ook zijn dat het nieuwe ticket pas later beschikbaar komt.

Desalniettemin blijven de vragen over de financiering van het ticket onopgelost. Dat moet volgens Wissing “zo spoedig mogelijk” worden overeengekomen in een gespreksronde met bondskanselier Olaf Scholz en de ministers van Financiën en premiers van de deelstaten. De gedachte is dat de landelijke overheid 1,5 miljard euro gaat bijdragen, de Duitse deelstaten zouden een vergelijkbaar bedrag moeten ophoesten.

Meer vertraagde treinen

Het 9-Euro-ticket is deze zomer 52 miljoen keer verkocht. Een deel van de reizigers maakte een ritje dat ze anders met de auto gemaakt zouden hebben. Echter, het goedkope ticket had ook een keerzijde: op sommige plekken was de vraag zo groot dat treinen overvol raakten. Daardoor daalde ook de stiptheid. Die is inmiddels weer iets opgekrabbeld. In mei had 7,7% van de regionale DB-treinen +6 of meer. Gedurende de actieperiode was dit steeds boven de 10 procent. In september kwam het percentage uit op 8,6% en was het percentage vertraagde treinen dus weer afgenomen.

Foto: katatonia82 / Shutterstock.com

This post was last modified on 14 oktober 2022 10:09

Bekijk reacties

  • Hmmmm, als Nederland dit ook zou kunnen invoeren dan compeseer je pas echt en zillen die reizigers die men mist echt terug komen. Ik snap niet waarom Nederland zo erg achter de feiten aanlopen op zulk gebied.

      • De prijs is niet lang te handhaven. 100 tot 150 euro lijkt het minimum wil dit te handhaven zijn.

        • 2 zone abonnement in Amsterdam kost al 91 euro.... dan zou ik 100 euro zo betalen als ik buiten Amsterdam zou werken..

      • Alles is te betalen.
        Voor het energieplafond is voorlopig 23 miljard gereserveerd, dus vergeleken daarmee is 1 miljard voor een goedkoop OV abbo peanuts. Grote probleem is natuurlijk dat de kans steeds groter wordt dat het geld in DenHaag een keer opraakt. Sinds corona kijkt iedereen zodra er een rekening binnenkomt naar DenHaag voor een bijdrage. Dat loopt helemaal mis. Het geld groeit er niet aan een boom maar wordt weggehaald bij de mensen die werken. En van alle kanten hoor je nu dat de regering daarmee inmiddels fors over de grens is waardoor werken nog wat oplevert.

        Dus verzin van alles, goedkoop OV, goedkoop gas, goedkope benzine, goedkoop studeren, goedkope kinderopvang... het wordt een mega probleem om daar het geld voor te vinden.

        @JasperN. Hou eens op over dat terugkomen van de reiziger, dat is niet reëel. De dagjesmensen zijn terug, van de forenzen ontbreekt nog 20%. Die gaat nooit meer terugkomen. Voor corona reisde ik min 4 dagen pw met de trein naar mijn werk. Dat is door thuiswerken nu 3 max 4 dagen per MAAND geworden. En dat geldt voor een groot deel van mijn collega's ook. Ik zit voor mijn werk nu meer op Teams dan in de trein. En grote andere groepen op mijn werk ook. Iedereen die thuis wil werken mag dat mits je 1 dag pw aanwezig bent. Scheelt mij 2 uur reistijd per werkdag. Vergeet maar dat ik ooit nog 4 dagen pw ga reizen omdat de trein kennelijk niet vol genoeg zit. Ben niet gek.

        • De Duitsers hebben zelf ook een prijsplafond die een heel stuk genereuzer is dan die van ons. En dan betalen ze ook nog eens miljarden voor het subsidiëren van het OV. En dat terwijl hun zware industrie van plan is te gaan vertrekken. Olaf Scholz is hun Joop den Uyl. De Duitsers gaan nog een hele grote kater krijgen van hun beleid nu. En Nederland ook, want de Nederlandse economie draait slecht als de Duitse economie er ook niet goed voor staat.

    • Het probleem is dat het Nederlandse net grotendeels onderhandse aan NS is gegund en dan is subsidiëren wettelijk verboden. In Duitsland is alles aanbesteed en dan kan het wel.

      • Daarbij is Duitsland de (Deel-)staat verantwoordelijk voor de tariefstelling. Dit is wel doorgeschoten dat elk verkehrsverbund zijn eigen tarieven heeft. In Nederland is de NS verantwoordelijk voor de tariefstelling.

    • Om zo een actie te kunnen draaien heb je pure capaciteit nodig in de treinen. We hebben nu door het personeelstekort tekorte treinen, die regelmatig overvol zijn. Wil je zoiets doen dan zal je voor moeten zorgen dat de capasiteit goed is. Verders zijn er in Nederland ook enkele lijnen waar alleen IC treinen rijden, zoals Amersfoort - Appeldoorn en Deventer - Zwolle als je IC treinen zou willen uitsluiten.

      Een OV actie moet wel capaciteit voor zijn. En als het nieuwe eraf is zal het extreme OV gebruik ook langzaam wat afnemen, maar als je vaste treinreizigers de auto in jaagt door extreme drukte schiet je je doel voorbij.

      Ik hoop wel dat het OV bureau Overijssel, Gelderland en Flevoland de €10,- dagkaart, die we afgelopen zomer hadden breder gaat inzetten om het OV hier verder te promoten. Een actie die ik dit jaar volledig heb leeggemolken en als deze weer komt weer verder gaat leegmelken. Maar deze actie richt zich wel veel meer op recreatieve reizigers en niet zozeer op pendelaars.

      In Brabant hadden voor de invoering van de OV-Chipkaart ruim een jaar een actie gehad een uur bussen voor €0,60 of €0,90 (spits), waarbij je een speciale stippenkaart kocht. Je kon met zowel stads en streekbussen mee en vaak werd er royaal afgestempeld. Deze actie richtte zich op veel gebruikers OV. Immers je kocht een stippenkaart van 45 strippen a 30ct per strip.

      Helaas leidde dit soort dumpprijzen niet dat er meer mensen van het OV gebruik maken (wat Brabant hiermee wilde bereiken). Ook de actie in Overijssel leidde niet tot grote hoeveelheden extra bus/ niet ns trein gebruik.

    • In Nederland hebben we al echt goedkope abonnementen als Dal Vrij en Weekend Vrij. In plaats van waarom wij het niet zo doen als de duitsers, kun je je ook afvragen waarom de duitsers het niet doen zoals wij het doen. Elk land heeft nou eenmaal haar eigen regels.

      Overigens denk ik dat een abonnement van 49 euro voor alleen het stad- en streekvervoer wel eens de redding van de streekbus kan betekenen. Ik denk dat dergelijk vervoer (vooral in de provincie) daar zodanig meer aantrekkelijk van wordt, dat de voortdurend leeg rondrijdende bussen snel verleden tijd zullen zijn.

      • We hebben inderdaad de Weekend Vrij en de Dal Vrij abonnementen maar deze abonnementen zijn alleen geldig in de trein en niet in bus tram of metro.

        De abonnementen zoals ze nu zijn vind ik zelf al erg interessant maar zou er best extra geld voor over hebben als ik dus ook met de bus, tram en metro kan reizen.

        • Wouter, dat bestond eerder ook. Maar NS heeft deze mogelijkheid afgeschaft. Voor bus tramm en metro moet je nu een apart abonnement hebben bij betreffende vervoerder. Tenzij je OV Vrij hebt, een enorm duur abonnement.

    • hoe worden mensen die niet met de trein reizen zo gecompenseerd? Voor wat, eigenlijk?
      Het klinkt als een entitlement op te goedkoop gas. EN als dat niet lukt moet de gemeenschap dat maar ophoesten. En vooral ook moeten de mensen voor weinig blijven werken.

  • De NS zal dit nooit invoeren! Als je bv kijkt naar de voordelige reismogelijkheden in België en Duitsland, zeker voor 60 plussers, dan is het Nederlandse aanbod een lachertje. Wat betreft de trage terugkeer van mensen in de trein: verbeter het aanbod en laat de voordelige dagkaarten die je vóór corona kon kopen weer terugkeren. Daar werd door alle leeftijdscategorieën zeer veel gebruik van gemaakt. Dan zitten de treinen zo weer vol! Trouwens: vol zitten doen ze nu al, op vrijwel ieder uur van de dag is het moeilijk een plaatsje te vinden. Maar dat is vooral het gevolg van het schrappen en inkorten van treinen door personeelsgebrek! Maar dat argument wordt deels ook misbruikt. Zo jaag je reizigers vanzelf de trein uit!

    • Sabine, het probleem is dat de mensen die doorgaans een 'dagkaartje' zouden kopen alweer terug zijn in de trein. Het zijn juist de forensen, waar NS het meest op verdient, die maar niet terugkeren. Een dalkaartje gaat daar dus niets aan veranderen.

      Verder wel eens dat dal best duur is, maar het groepsticket dal kan daar soelaas bieden. Gek dat daar zo weinig reclame voor wordt gemaakt. Met zijn 7en voor 44 euro op pad..

      • Mee eens. Hoe goedkoper hoe meer er gereisd wordt. Vor het milieu moet minder gereisd worden.

      • Indirect wel, als er weinig reizigers zijn zal de overheid ook de investeringen in infra fors gaan terugbrengen. De spoorsector heeft dus belang bij veel reizigers.

    • Als de NS nu al moeite heeft om de treinen op tijd te laten rijden en de reizigers veilig en comfortabel te vervoeren, moet je niet nog meer reizigers aantrekken door (spot)goedkope vervoersbewijzen aan te bieden. Naar mijn mening moet de NS juist stoppen met de goedkope weekend-vrij en weekend-voordeel abonnementen, zolang NS niet in staat is de volledige dienstregeling te rijden in de weekenden.

      Verder moet naar mijn mening het volledige aanbod aan goedkope vervoersbewijzen voor alleen de 60-plusser afgeschaft worden, aangezien in Nederland de 60-plusser de rijkste bevolkingsgroep is en de 60-plusser in Nederland veel rijker is dan de 60-plusser elders in Europa.

    • Het is niet de NS, die zoiets invoert. Het is de overheden, die dit soort acties bepalen. Als de Nederlandse / provinciale overheid wilt dat OV tegen dumpprijzen verkocht wordt en ze maken een deal met de vervoersbedrijven komt dat er. In Duitsland en Luxemburg werkt dat precies hetzelfde. En het OV bedrijf maakt niet veel uit door wie ze betaald worden, maar het feit dat ze betaald worden.

      • In Duitsland bepalen Verkehrsverbunden en deelstaten de tarieven omdat zij ook verantwoordelijk zijn voor inkomsten en uitgaven. De vervoerders zijn alleen maar uitvoerders die een afgesproken prijs krijgen voor de diensten de ze rijden. Dat is een andere situatie dan in Nederland waar vervoerders verantwoordelijk zijn voor inkomsten en uitgaven.

  • Zullen dezelfde regels voor grensoverschrijdende treinen gelden? Bijv. de treinen naar Hengelo, Enscheden, Venlo etc. Ik neem aan dat je niet zoals bij het Niedersacgsen ticket ook hier een supplement naar Groningen kunt kopen?

    • Het ticket zal ook geldig zijn tussen Hengelo en Bad Bentheim.

      Niet geldig:
      Tussen Emmerich Am Rhein en Arnhem Centraal
      Tussen Bad Nieuweschans en Leer Im Ostfriesland
      Tussen Venlo en Kaldenkirchen
      Tussen Enschede en Gronau Im Westfalen
      Tussen Heerlen/Landgraaf en Herzogenrath/Aachen Hauptbahnhof
      Tussen Arnhem Centraal en Oberhausen Hauptbahnhof (ICE International en Nightjet)

      • Het traject Kaltenkirchen - Venlo was zo overbelast dat handhaving niet meer mogelijk was. Duitsers kwamen massaal ook zonder Zusatzticket over de grens en als ze dan eens aangesproken werden was een 'das wusste ich nicht' voldoende.

      • En waarschijnlijk ook op de buslijn Meppen-Emmen zoals ook bij het 9€ ticket het geval was.

    • Wie wil met de trein van Niedersachsen naar Groningen? Zolang de brug niet hersteld is, is reizen een verzoeking.

      • Volgens mij valt dat op papier best mee door de businzet van Arriva. De snelbussen rijden in elk geval niet helemaal leeg rond. Ik schat dat ze gemiddeld zo rond de 60% vol zitten. Laatst vertrok ik echter uit Groningen met de bus van 6:30 en toen was ik de enige passagier. Ik heb ook wel eens gezien dat de bussen en de reservebus helemaal vol zaten en dat reizigers alsnog naar de stoptrein naar Leer werden verwezen. Datzelfde gebeurt in de zomermaanden ook zeer regelmatig in de andere richting. Voor corona was dat eerder regel dan uitzondering.

        In de praktijk loopt de bus de laatste tijd meestal flinke vertraging op door de jaarlijkse werkzaamheden aan de Emstunnel. De bus van x:30 vanuit Groningen, biedt in Leer geen aansluiting op de trein van y:41 in de richting van Oldenburg/Bremen. Bussen nemen dan al bij Bunde de drukke 436, om de ergste vertraging te voorkomen. Als de file voor de Emstunnel al voor die afslag begint, kiest iedereen ervoor om door Weener en het centrum van Leer te rijden. In de andere richting hoort de bus om y:30 te vertrekken, maar die bus komt meestal een minuut of 20 te laat, waardoor veel reizigers al de 620 naar Weener hebben genomen.

        In Groningen is het altijd wel zo geregeld dat de bus stipt om x:30 vertrekt. Daarvoor wordt altijd een extra bus ingezet, zodat niet gewacht hoeft te worden op de vertraagde bus uit Leer. Heel soms gebeurt datzelfde in Leer ook. Op korte termijn worden de bussen op de route ook vervangen, omdat de huidige exemplaren zijn afgeschreven. Arriva laat daarvoor twee bussen bestickeren. Volgens mij zijn dat twee van de nieuwste types dubbeldekkers, die in elk geval niet geschikt zijn om via de route langs de dijk bij Bingum (waar de bussen nu ook wel eens langs gaan) te rijden.

      • valt best mee. Ik ging van het voorjaar van Winschoten naar Leer.
        Bij de grens stond een bus die je naar Leer bracht en bij de Bahnhof aldaar kon je bij seen Nederlands apparaat uitchecken.

  • Ongetwijfeld komt hier weer een stormloop op met als gevolg stampvolle regionale treinen. De vraag is dus of het wel zo aantrekkelijk is om opeengepakt door Duitsland te treinen. Kortom, een bedrieglijke aanbieding.

    • € 49 per maand is nog een behoorlijk bedrag voor alleen pretreizen. Voor alleen woon-werk-verkeer is het wel een zeer gunstige regeling, maar er stond in het AD ook dat Duitsland veel meer het thuiswerken stimuleert vergeleken met Nederland (thuiswerkvergoeding € 5 per dag in DE, € 2 per dag in NL). Bedenk wel dat abonnement voor pretreizen in Nederland € 31,60 per maand bedraagt (Weekend-vrij zonder extra's) en dan is € 49 per maand fors duurder wil je enkel pretreisjes maken. € 49 per maand is echt een wereld van verschil vergeleken met € 9 per maand afgelopen zomer.

      • Ik weet niet in wat voor uurlonen jij denkt, maar die paar euro thuiswerkvergoeding dat stimuleert toch exact helemaal niets? 3 euro meer/minder op een werkdag, bij het gemiddelde uurloon in Nederland (25 euro), is iets meer dan 7 minuten werken. Dat schiet toch niet op?

      • thuiswerkvergoeding? Voor de WC en de koffie?
        Wat de ambtenarij hier in Nederland voor zichzelf zo mooi wist te regelen. Geld toe bij minder werken.

  • Het ticket maakt voor 1,63 Euros per dag dat je mobiel bent.
    Dat je in Keulen de strassenbahn goedkoper kunt nemen dat je vandaag de dag kunt doen.
    Dat je woon - werkverkeer je dagelijks slechts 1,63 Euros terwijl je nu een veelvoud kwijt bent en je trajektgebonden bent.
    De mobiliteit wordt betaalbaar voor allen.
    Het klimaat en milieu wordt minder geschaad.
    Je hoeft niet meer een dag in de week te werken voor het kunnen bezitten van een auto, voor je mobiliteit.

  • Als het in België en Duitsland kan waarom zou dat niet in Nederland kunnen een financieringssysteem zoals Duitsland de helft de provincie die betaald en de andere helft het land naar mijn mening zou dat mogelijk kunnen zijn maar ik kan natuurlijk ook verkeerd zijn

    • In Duitsland kan dit omdat alle regionale vervoer is aanbesteed. In België omdat er nog een oud, lopend contract is met de NMBS, als dat afloopt kan het daar zonder aanbestedingen ook niet meer.

      Het is simpel:zonder aanbesteden is subsidie in de toekomst net meer toegestaan om misbruik van subsidie tegen te gaan.

  • Ze hebben er nu een 4 voor gezet om het dumptarief effect weg te nemen, maar dan is de prijs van een QDL ticket om dat een maand lang te stoptreinen.

    Hoe kijk ik er na? Tweeledig
    Aan een kant vind ik het goed dat het OV gepromoot wordt en mensen aangespoord worden om gebruik te maken van de trein, bus etc.
    Aan de andere kant verwacht is dezelfde puinhopen als bij de €9,- tickets ook is de prijs nu iets minder scherp, maar nog steeds extreem laag. Maar het 4tje ervoor werkt zeker wel psychologisch door bij de mens waardoor er hoogst waarschijnlijk toch minder mensen gebruik van gaan maken.

    • Met € 49 per maand valt denk ik de puinhopen ook wel mee. Op werkdagen moeten mensen toch werken en hebben mensen geen tijd voor pretreizen. Bovendien wordt thuiswerken in Duitsland veel meer gestimuleerd dan in Nederland (in de krant stond dat de thuiswerkvergoeding in Duitsland € 5 per dag bedraagt vergeleken met € 2 per dag in Nederland) en de € 49 per maand in Duitsland voor pretreizen is nog altijd een stuk duurder dan Weekend Vrij (€31,60 per maand) in Nederland.

      • Weekend vrij. Daar heb je gelijk in en zeker in flex verpakking waarbij je iedere maand kan bepalen of je gaat pretreizen.

        • Dit wordt juist voorkomen doordat het 49€ ticket met grote waarschijnlijkheid alleen als 12-maanden abonnement zal bestaan

        • @niels h, heb je een bron die beweert dat het € 49-ticket alleen als jaarabonnement wordt aangeboden?

    • De (deel)regering is verantwoordelijk voor deze verplichting en niet de OV bedrijven. Als je met zo een bekluier in het OV moet zitten is de zin voor pretreizen bij mij al heel ver weg.

      Uiteindelijk zijn maar zeer weinig maatregelen echt effectief gebleken tegen Coronaverspreiding en dat wordt nu ook steeds duidelijker en daarbij hebben we nu te maken met hele andere varianten dan begin 2020. Zelfs in China en Australie is de zero-covid politiek volledig mislukt.

      • Tussen de aankondiging van de mondiale coronapandemie op 11.03.2020 en het overlijden van de Britse vorstin op 08.09.2022 zitten precies 911 dagen.
        Zoveel dagen zitten ook tussen de moord op Pim Fortuyn op 06.05.2002 en de moord op Theo van Gogh op 02.11.2004.
        Charles wordt naar verwachting gekroond - als het ooit zover gaat komen - op 06.05.2023.
        Gaat er een lichtje branden?

      • Tussen de aankondiging van de mondiale coronap(l)andemie op 11.03.2020 en het overlijden van de Britse vorstin op 08.09.2022 zitten precies 911 dagen.
        Zoveel dagen zitten ook tussen de moord op Pim Fortuyn op 06.05.2002 en de moord op Theo van Gogh op 02.11.2004.
        Charles wordt naar verwachting gekroond - als het ooit zover gaat komen - op 06.05.2023.
        Gaat er een lichtje branden?

        • En guess what? Het is vandaag 911 exact dagen geleden dat jij je medicatie nam. Het kan geen toeval zijn!

  • Wordt dit €49 abonnement ook beschikbaar voor Nederlanders? Een Duitse SEPA werkt niet zonder Duits woonadres, dus iets als een PayPal zou een kans geven voor wie bij de grens woont of een maand door Duitsland wil reizen.

    • Waarschijnlijk wordt dit abonnement ook aan de kaartautomaat verkocht, maar dit wordt even afwachten tot alles concreet duidelijk wordt in de komende weken.

      Let wel op dat vanaf januari de optie om oa een QDL en STT verdwijnt uit de automaten buiten NRW (dus oa in Venlo, Zevenaar en Arnhem). De kans is dus groot dat je voor het abonnement/ticket naar Duitsland of Hengelo-Oldenzaal (dat is ook al bijna duitsland) zal moeten reizen. Met een nederlands vrij reizen abonnement kan je wel zonder extra kosten reizen tot aan Aachen, Emmerich, Gronau en Leer.

      • Hoe gaat het met die maandkaart voor 49 euro in de bussen van Heerlen naar Aken. De bus stopt midden in het centrum van Aken.

        • Het ticket is gelijk 9 euro ticket vanaf grens geldig.
          Lijn 44 vanaf de locht, lijn 350 vanaf Vaals heuvel, RE 18 vanaf herzogenrath

        • De Belgische Railpass kost per enkele reis tweede € 8,70 (€ 8,40 in de app). Is alleen aantrekkelijk voor lange treinreizen. De Railpass is geldig tot een jaar na uitgifte. Dan moet je dus alle ritten gebruikt hebben.
          Luik-Gouvy-Luxemburg is inderdaad een mooi treinreisje, maar je moet wel de tijd hebben. Door de vele bochten en de tunnels schiet het niet erg op.
          Het heet een Intercity, maar feitelijk is het een veredelde stoptrein. Er wordt gereden met de Desiro: de Belgische sprinter. Het comfort is beperkt voor een lange rit: zeker in de eerste klas.
          Overigens rijdt deze trein slechts tot de grens van Luxemburg, omdat een steenlawine nog altijd een tunnel verspert. NMBS/SNCB adviseert om te rijden via Namen.

  • Even voor alle duidelijkheid. De actie is geen initiatief van DB en andere vervoerders, maar van de Bondsregering. De regeringen van de afzonderlijke Duits deelstaten moeten nog akkoord gaan.

    • Dat kan nog wel een dingetje in deelstaten zonder rood-groene regering. Het is maar zeer de vraag of die uit eigen midde willen bijdragen.

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

4 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

1 week terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

1 week terug