Maand onbeperkt Duitse (regionale) treinen: € 49 (vanaf 2023)

Vanaf begin 2023 kunnen treinreizigers in Duitsland een maand onbeperkt reizen per regionale trein. Het nieuwe abonnement gaat 49 euro kosten en is de opvolger van het zogenoemde 9-Euro-ticket dat deze zomer beschikbaar was.

Ook geldig in bus, tram en metro

Net als bij het 9-Euro-ticket zal ook het abonnement van 49 euro niet geldig zijn in Duitse ICE’s, intercity’s en EuroCity’s. Daar staat tegenover dat het wel geldig zal zijn in bussen, trams en metro’s (U-Bahn). Ook in stadstreinen (S-Bahn) zal het ticket geldig zijn en zoals gezegd in de regionale treinen (RE en RB-treinen).

Het nieuwe abonnement is donderdag aangekondigd door de Duitse minister van Verkeer, Volker Wissing. In juni, juli en augustus 2022 konden reizigers voor slechts 9 euro per maand met regionale treinen door heel Duitsland reizen. Dat abonnement, ingevoerd ter compensatie van de gestegen brandstofprijzen, bleek dusdanig populair dat de Duitse overheid kiest om een nieuw abonnement te introduceren.

Financiering

“Hoewel de onderhandelingen complex waren, gaan we met een duidelijk resultaat naar buiten”, zei Wissing tegen de Duitse krant Bild. Zo blijft reizen voor kinderen tot en met zes jaar gratis. Grote steden krijgen de optie het abonnement voor een lagere maandprijs aan te bieden aan jongeren, studenten en mensen met een laag inkomen.

Behalve over de prijs was er overeenstemming dat het het doel voor introductie 1 januari 2023 is. “Dat zou een ideaal moment zijn.” Of die datum gehaald gaat worden is echter niet zeker. Het kan ook zijn dat het nieuwe ticket pas later beschikbaar komt.

Desalniettemin blijven de vragen over de financiering van het ticket onopgelost. Dat moet volgens Wissing “zo spoedig mogelijk” worden overeengekomen in een gespreksronde met bondskanselier Olaf Scholz en de ministers van Financiën en premiers van de deelstaten. De gedachte is dat de landelijke overheid 1,5 miljard euro gaat bijdragen, de Duitse deelstaten zouden een vergelijkbaar bedrag moeten ophoesten.

Meer vertraagde treinen

Het 9-Euro-ticket is deze zomer 52 miljoen keer verkocht. Een deel van de reizigers maakte een ritje dat ze anders met de auto gemaakt zouden hebben. Echter, het goedkope ticket had ook een keerzijde: op sommige plekken was de vraag zo groot dat treinen overvol raakten. Daardoor daalde ook de stiptheid. Die is inmiddels weer iets opgekrabbeld. In mei had 7,7% van de regionale DB-treinen +6 of meer. Gedurende de actieperiode was dit steeds boven de 10 procent. In september kwam het percentage uit op 8,6% en was het percentage vertraagde treinen dus weer afgenomen.

Foto: katatonia82 / Shutterstock.com

This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:09

Share

Recent Posts

Heroverweging strikt overwegbeleid op verzoek politiek

Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…

20 uur terug

Kritiek op treinonderzoek: ‘Resultaten nietszeggend’

Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…

2 dagen terug

Nog hele dinsdag hinder op het spoor

Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…

2 dagen terug

Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…

3 dagen terug

Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…

3 dagen terug

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

5 dagen terug