Foto: NS
Iedere maand ontvangen ongeveer 300 gebruikers van OV-fiets onterecht een boete van 350 euro voor het niet inleveren van de fiets. Dat blijkt uit onderzoek van RTL. Het probleem speelt al lang en doet zich alleen voor bij de elektronische sloten die werken met een OV-chipkaart.
De NS kwam in 2021 met OV-fietsen met een elektronisch slot, die sindsdien de fietsen vervangen die nog een slot met sleutel hebben. Sinds de invoering van de elektronische sloten stijgt het aantal boetes voor het inleveren van fietsen explosief. In 2024 werden er volgens RTL 5291 boetes opgelegd. In het afgelopen halfjaar waren het er al 4300, waarvan ruim de helft onterecht bleek.
Reden voor het onterecht beboeten lijkt het verkeerd op slot zetten van de fiets bij inleveren. Veel gebruikers die een boete krijgen, blijken namelijk wel gewoon te fiets te hebben ingeleverd en op slot gezet te hebben. Maar waarschijnlijk hebben ze dit op een verkeerde manier gedaan door bijvoorbeeld bij het inleveren weer de OV-chipkaart te gebruiken, terwijl dit niet moet. (Zie de juiste procedure onderaan het artikel.)
Fietsers die onterecht een boete hebben gekregen, hebben soms grote moeite die boete ongedaan te maken. In alle gevallen moeten ze de boete sowieso eerst betalen om extra administratie- en incassokosten en het blokkeren van de OV-chipkaart te vermijden. Beboete fietsers moeten, ondanks het inleveren van de fiets, bij de politie (online) aangifte doen van diefstal van de fiets. Via de klantenservice van NS kan dan gevraagd worden om kwijtschelding van de boete. Wordt dat verzoek gehonoreerd dan wordt de boete terugbetaald.
Van alle boetes blijkt uiteindelijk 56 procent te worden kwijtgescholden omdat die onterecht bleek. Vermoedelijk ligt het aantal onterechte boetes hoger omdat er zonder aangifte geen kwijtschelding volgt.
Reizigersvereniging Rover roept NS op om het technische systeem rond de OV-fiets snel te verbeteren. “Doordat NS handelt uit wantrouwen wordt het probleem bij de reiziger gelegd, maar die kan onmogelijk bewijzen dat juist het NS-systeem hier de fout in gaat”, zegt Rover-directeur Freek Bos. “Als je als bedrijf boetes wilt uitdelen, moet je eerst zorgen dat het systeem werkt. Tot die tijd horen reizigers altijd het voordeel van de twijfel te krijgen.”
Rover meldt de laatste maanden juist minder klachten binnen te krijgen over problemen met de OV-fiets. “We dachten juist dat het beter ging”, zegt Bos, “maar deze cijfers laten zien dat het probleem nog steeds speelt, en op grote schaal.”
NS zegt in een reactie dat er een coulanceregeling is voor OV-fietsgebruikers die de fiets per ongeluk niet goed op slot hebben gezet. “Dat is de afgelopen tijd helaas niet altijd goed gegaan. Wij zijn op dit moment bezig om het interne proces te verbeteren, zodat dit in de toekomst wel goed gaat. Reizigers die hun OV-fiets hebben ingeleverd in onze stallingen, hoeven natuurlijk niet te betalen.” Volgens het spoorbedrijf is het elektronisch slot nieuw en is het gebruik ervan ’wennen voor reizigers en NS’.
Dit is de juiste procedure bij het inleveren van de OV-fiets:
Als je nog een extra bevestiging wilt dat de huur is gestopt, kan dat via de NS-app. Als je in de NS-app OV-fiets-informatie aanzet, krijg je een melding zodra de huur van de fiets is gestopt. Krijg je die melding niet, dan is er dus iets misgegaan.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 8 augustus 2025 15:41
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…