Maatregelen voor flessenhals Zwolle – Meppel

ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en Meppel te verbeteren. Het spoortraject is een flessenhals voor het spoorverkeer van en naar het noorden.

ProRail heeft onderzocht welke maatregelen er genomen kunnen worden om ervoor te zorgen dat het treinverkeer minder vastloopt tussen Zwolle en Meppel. Het traject is een flessenhals omdat er geen andere spoortrajecten zijn waar het treinverkeer, bijvoorbeeld bij storingen, kan worden omgeleid. Daarnaast is het ook niet mogelijk om nog meer treinen over het traject te laten rijden, terwijl daar wel een wens voor is.

Oudere onderdelen preventief vervangen

In het onderzoek heeft ProRail verschillende maatregelen gevonden en besloten die uit te voeren. Uiterlijk in 2027 gaat de spoorbeheerder oudere onderdelen aan het spoor preventief vervangen. Ook gaat ProRail de stroomvoorziening in Zwolle aanpassen om de voeding van de bovenleiding op de trajecten naar Meppel en Emmen minder kwetsbaar te maken voor storingen.

Treinen plaatselijk sneller

ProRail pakt ook de dienstregeling op het traject aan om eventuele storingen beter op te vangen. Dat gebeurt door treinen plaatselijk sneller te laten rijden en ProRail verwacht dit mogelijk te maken door seinen en borden te verplaatsen.

Veel storingen door overwegen

Op het traject zijn ook nog overwegen die het onmogelijk maken meer treinen te laten rijden maar ook een risico zijn voor lange storingen. Volgens ProRail blijkt uit het onderzoek dat een aanzienlijk deel van de grote storingen op het traject kwam door ongevallen op de overwegen. Daarom is er inmiddels al een onderzoek aan de gang hoe deze overwegen aangepakt kunnen worden. Het onderzoek moet voor de zomer zijn afgerond. Tussen Meppel en Zwolle liggen maar liefst veertien overwegen.

Geld naar extra perron Meppel

Voor het aanpakken van de overwegen is overigens geen geld. In totaal is er ongeveer 100 miljoen euro tekort voor het oplossen van alle problemen van de flessenhals. Er is wel al 75 miljoen euro gereserveerd voor de aanpak en dat geld gaat nu naar station Meppel. Daar komt een vierde perronspoor bij. Door dit perron komt er meer ruimte om treinen elkaar te laten passeren. Het werk moet in 2030 klaar zijn.

Wanneer flessenhals Meppel echt geen flessenhals meer zal zijn, is niet bekend. Wellicht is dat pas aan de orde als de nieuwe Lelylijn er ligt, mocht deze er komen, want dan is er een nieuwe route van en naar het noorden.

This post was last modified on 4 december 2024 23:47

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug