Mansveld blijft bij optie spitstarief voor NS

NS mag treinreizen in de spits duurder maken als het kan aantonen dat het de overvolle treinen in de spits op geen enkele andere manier kan bestrijden. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.

Ondanks eerdere kritiek blijft Mansveld ´tariefdifferentiatie´ in de aangepaste vervoersafspraken een goed middel noemen om reizigers meer over de dag te spreiden. NS mag hiervoor een voorstel aan de overheid doen, maar het bedrijf moet dan wel eerst aan een aantal voorwaarden voldoen.

Zo moet de NS een onderzoek uitvoeren naar de effecten van verschillende spitstarieven op verschillende reizigersgroepen. Het bedrijf moet kunnen aantonen ´dat capaciteitsuitbreiding, optimaliseren van de dienstregeling en enkel een prijsverlaging niet voldoende werkt of onbetaalbaar is´.

Voorstellen voor spits- en daltarieven moeten binnen de grenzen blijven die Mansveld eerder dit jaar al aangaf en ook reizigersorganisaties moeten door de NS worden geraadpleegd.

Treinreizigers zouden daardoor straks in de spitsuren tot tien procent meer voor hun kaartje betalen en in de daluren tot twaalf procent minder. Voor reizigers met een maand- of jaarkaart zou de prijs maximaal zes procent mogen stijgen. Mensen met een voordeelurenabonnement zouden er ´gemiddeld bij benadering´ niet op achteruitgaan.

Eerder dit jaar kreeg Mansveld een golf van kritiek over zich heen toen ze de nieuwe vervoersafspraken bekendmaakte. Veel partijen, waaronder regeringspartij VVD, zagen niets in de plannen. Oppositiepartijen spraken al snel van een ´spitsboete´. Toch verdedigde Mansveld al eerder de optie van het spitstarief.

Het Algemeen Dagblad schreef eerder dat het spitstarief waarschijnlijk nooit zal worden doorgevoerd, omdat NS dan honderd miljoen euro zou mislopen

(c) Novum

This post was last modified on 22 februari 2017 19:45

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug