Mansveld maakt geld vrij voor stoptrein Arnhem – Düsseldorf

Vanaf de zomer van 2017 gaat er ieder uur een stoptrein rijden van Arnhem via Emmerich naar Düsseldorf. Mansveld maakt zes miljoen euro vrij voor de nieuwe stoptrein, omdat ze het verbinden van grensregio´s belangrijk vindt.

De nieuwe stoptrein maakt deel uit van de Duitse concessie Niederrijn, die is gewonnen door NS-dochter Abellio. Om de nieuwe treindienst mogelijk te maken heeft Abellio bij de Zwitserse fabrikant Stadler 7 treinstellen van het type Flirt-3 bestelt die zowel op het Nederlandse als Duitse spoor inzetbaar zullen zijn. De nieuwe regionale treinen kunnen een maximale snelheid van 160 kilometer per uur halen.

Veel sneller
Dankzij de nieuwe treindienst zal de reistijd tussen Arnhem en Emmerich fors afnemen. Nu rijden er alleen doorgaande ICE´s over het spoor, die niet in Emmerich stoppen. Volgens Mansveld neemt de reistijd af van twee uur nu, naar een half uur. Tussen Emmerich en Düsseldorf bestaat de trein al. Nu rijdt de regionale trein nog door naar Koblenz, maar vanaf eind 2016 wordt die treindienst opgesplitst in een deel (Arnhem -) Emmerich – Düsseldorf, en een deel Düsseldorf – Koblenz. Het deel naar Koblenz zal niet door Abellio worden uitgevoerd.

Rhein-Ruhr-Express
Behalve in Emmerich, zal de stoptrein onder andere ook stoppen te Zevenaar en Oberhausen. De trein zal waarschijnlijk gaan rijden onder de naam Rhein-Ruhr-Express (RRX). De verwachting is dat dagelijks 2000 tot 2200 mensen met deze trein de grens zullen oversteken. 

Voortvarend
Mansveld maakte donderdag afspraken met de Duitse deelstaatminister Michael Groschek van Noord-Rijnland-Westfalen over de stoptrein. De nieuwe stoptrein komt vooral tot stand dankzij het Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR). Die lanceerde het plan in april 2011. Het VRR ging vervolgens voortvarend te werk, waarna een aanbesteding volgde.

Eerdere proef
In 2006 werd bij wijze van proef het traject Arnhem – Zevenaar – Emmerich weer tijdelijk bediend. Maar de proef was bij voorbaat al gedoemd te mislukken. Alleen in de weekenden kwam de trein terug, en met een freqentie van slechts 4 treinen per dag. De proef, die twee jaar had moeten duren, werd vroegtijdig beëindigd vanwege tegenvallende resultaten. 

Spoortop
Begin 2014 is er een spoortop tussen Nederland en Duitsland om het grensoverschrijdend treinverkeer te verbeteren. Het gaat daarbij vooral om snelle treinen tussen Eindhoven en Düsseldorf en tussen Heerlen en Aken. In 2014 valt overigens ook het doek voor een nu bestaande regionale grensoverschrijdende trein: de stoptrein Hengelo – Bad Bentheim.

Share
Tags: Concessie

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug