fbpx
Foto: Maurits90/Wikipedia

Mat ’36-treinstel keert met bijzonder transport terug naar Spoorwegmuseum

12 mei 2023 7:11

Het Nederlands Spoorwegmuseum haalt het enige overgebleven Mat ’36-treinstel terug naar Utrecht. Na een jarenlange revisie in Blerick wordt de trein zaterdag 13 mei voor de tentoonstelling Onder Hoogspanning door twee andere klassieke treinstellen naar het Spoorwegmuseum gesleept.

Dit Mat ’36-treinstel met nummer 252 heeft als enige van in totaal 90 treinen uit deze serie de sloop kunnen ontlopen. De STIBANS, een stichting die zich bezighoudt met het bewaren van gepensioneerd treinmaterieel, heeft de 85 jaar oude trein overgenomen en opgeknapt in het Duitse Delitzsch, waar het exterieur is hersteld. In 2009 nam het Spoorwegmuseum het treinstel over en is ook het interieur aangepakt. Dat werk is nu voltooid en het klassieke treinstel is vanaf eind mei in Utrecht te bewonderen als pronkstuk van de tentoonstelling Onder Hoogspanning, die duikt in de elektrificatie van het Nederlandse spoornet in de jaren ’30.

Van twee naar drie naar twee delen

De Mat ’36-collectie van NS had tijdens de Tweede Wereldoorlog flink te lijden. Daarom is er na de oorlog een wijziging in de nummering doorgevoerd. Stel 252 was oorspronkelijk een tweedelig stel dat in 1941 is verlengd tot een trein met drie bakken met als nieuw nummer 418. Toen de Mat ’64 in dienst werd gebracht en nummer 418 aan een Apekop toegewezen werd, kreeg de bewuste Mat ’36 nummer 440. In september 1968 reed het treinstel zijn laatste ritjes op de Hofpleinlijn, werd het na afvoer weer een tweedelig treinstel en kreeg z’n oude nummer 252 weer terug. Een uitgebreid cv dus.

Klassiek transport

Bijzonder is dat de trein zaterdag door twee andere klassieke treinstellen wordt opgehaald. De Mat ’54 en Mat ’46 van het Spoorwegmuseum maken een retourtje naar Limburg en pikken in Blerick de 252 op. De dienstregeling van de terugrit is als volgt (onder voorbehoud):

13:46 Blerick
14:30-14:51 Eindhoven Centraal (6)
15:22 Den Bosch
16:07-16:12 Nijmegen (1a)
16:27-16:51 Arnhem Centraal (4a)
17:22 Zutphen
18:10 Apeldoorn
18:56 Amersfoort Centraal
19:38 Utrecht Maliebaan

De 252 is niet zelfstandig rijvaardig en het is dus maar de vraag of we het treinstel ooit nog op eigen kracht zien rondkarren door Nederland. Wie de trein in het Spoorwegmuseum wil zien, kan van 26 mei t/m 26 november terecht bij de tentoonstelling Onder Hoogspanning.

37 gedachten aan “Mat ’36-treinstel keert met bijzonder transport terug naar Spoorwegmuseum”

  1. Bert Sitters schreef:

    Is op de Maaslijn te weinig ruimte voor dit bijzondere transport?

    1. Stefan van Weerden schreef:

      Ik denk dat het NSM geen ATB-NG materieel heeft dat dit materieel mag trekken/duwen. Vandaar is hiervoor gekozen denk ik zo. Aangezien Mat’36 tm Mat’57 allemaal onderling koppelbaar zijn zonder dat er extra remleidingen nodig zijn, want deze materieelseries hebben allemaal dezelfde scharfenbergkoppeling.

    2. Vincent schreef:

      De Maaslijn is niet geëlektrificeerd, daar kom je niet met een elektrisch treinstel (mat ’46 en mat ’54).

      1. Bert Sitters schreef:

        Zutphen – Apeldoorn is ook niet geëlektrificeerd

        1. Hidde schreef:

          Gaat tussen Zutphen en Apeldoorn via Deventer. Daar is wel bovenleiding.

        2. Bert Sitters schreef:

          @ Hidde
          Ik sjoch Deventer net yn it skema

    3. dries molenaar schreef:

      De belangrijkere vraag is natuurlijk of er voldoende ruimte is voor fietsen.

      1. Bert Sitters schreef:

        Meer belangrijk lijkt: wanneer komt de V250-Fyralala in het spoorwegmuseum? Er komen berichten uit Italië dat het niet goed gaat met dit brekebeentje. Je zou er een speciale expositie aan kunnen besteden. De grootste mislukking van NS ooit.

        1. Hidde schreef:

          De Fyra V250 is nog een behoorlijk lang ding. Misschien dat een kop bewaard blijft maar anders past het écht niet in Het Museum.
          Maar de Fyra wordt al vertegenwoordigd in het Spoorwegmuseum door verschillende schalen modeltreinen. (1 staat langs het kinderspoor, de ander staat in het modellenmagazijn)

        2. Paul Allebrandi schreef:

          Wie wil de grootste zepert van NS nou tentoonstellen???

        3. dries molenaar schreef:

          De berichten komen van het gebruikelijk stelletje zeikers, uit Nederland.
          De V250 trein is natuurlijk veel te lang voor het museum hier. Het zou wel leuk om nog eens te zien en wat pretrondjes te mogen rijden. Dwz rondje Holland door de polder enz.

  2. dries molenaar schreef:

    Als hij op de Hofpleinlijn gereden heeft dan is het goed mogelijk dat ik of mijn familie daar ooit in hebben gezeten.

    1. dries molenaar schreef:

      Welke treinen reden in de oorlog op de Hofpleinlijn?

      Las ik onlangs niet dat mensen later in de oorlog buiten het station wachtten om zo bij een eventuele beschieting niet te dicht bij het doel te zijn.
      Overigens was het beschieten van burgers een oorlogsmisdrijf maar vindt iedereen het betrekkelijk normaal.

      1. Anoniem schreef:

        Waarschijnlijk werd de infrastructuur (spoorlijnen, emplacementen en treinen) als doelwit beschoten om een vijandelijke oorlogsinspanning te hinderen. Maar inderdaad komen daar helaas ook burgers om, wat als “zijdelingse schade” afgedaan wordt.

        1. dries molenaar schreef:

          passagierstreinen beschieten is een oorlogsmisdrijf. Daar is niets aan goed te praten. Ook niet als het Engelsen of Amerikanen waren.

        2. Gert-Jan Hondelink schreef:

          Geallieerde vliegers hadden het voornamelijk voorzien op stoomlocomotieven. Zij vlogen eerst enkele rondjes om de trein om personeel en reizigers in staat te stellen zich in veiligheid te brengen, en namen vervolgens de locomotief onder vuur. Er is zelfs een geval bekend van een situatie waarbij de locomotief ter hoogte van een rijtje woningen tot stilstand was gekomen en de machinist de tijd werd gegund om nadat de reizigers waren uitgestapt de trein terug te zetten, zodat de huizen niet geraakt zouden worden. Bron: “Het Spoorwegbedrijf in oorlogstijd” door C. Huurdeman, ISBN 90-71513040-8.

        3. dries molenaar schreef:

          Hier heb je het verhaal van treinenbeschieter Baron de Selys-Longchamps die ook even gelijk komt maken voor zijn vader, alsof het ooit genoeg zou zijn.
          https://youtu.be/YZAq72EYp6w

          na afloop een demotie aan zijn broek en een DFC op zijn borst

        4. Gert-Jan Hondelink schreef:

          Interessant Dries. De trein die onder vuur wordt genomen lijkt mij een goederentrein te zijn. De schrijver van het boek waar ik naar verwees heet C. Huurman, en niet Huurdeman. Sorry.

        5. Brabo schreef:

          @GJ Hondelink. Je leest iets teveel Amerikaanse NATO-propaganda.

        6. dries molenaar schreef:

          Hondelink, de filmpjes bij het verhaal van Mark Felton zijn van andere missies. Het is maar aankleding.
          De Baron heeft zijn beschieting niet gefilmd en de gun-camera film zal niet vrij gegeven zijn. Met de SS-ers en Gestapo lui voor de ramen zou dat wel mooi leedvermaak zijn in de bioscoop van toen.

        7. Gert-Jan Hondelink schreef:

          @Brabo: Het boek waaraan ik refereer gaat over de NS in de periode 1939-1945. Toen bestond de NATO nog niet, en je reactie is derhalve geheel irrelevant. Ik genoot de afgelopen dertien dagen van een treinreis naar, door en van Noord Spanje, en kon daardoor niet eerder reageren. Overigens vind het laf als iemand zich bij dit soort reacties achter een pseudoniem verschuilt.

  3. Brabo schreef:

    Ik ga morgenmiddag in Den Bosch wel even kijken

  4. dries molenaar schreef:

    Waarom doen ze niet even een rondje naar het Noorden of Randstad erbij? Als alles toch aan het rijden is dan kun je maar beter het meeste proberen te halen.

    1. Bert Sitters schreef:

      De Randstad willen de Brabanders niet.

  5. Allert Bosman schreef:

    Mag je ook onderweg instappen en meerijden met deze trein

    1. ben schreef:

      Met dit soort transporten is het verboden om reizigers te vervoeren.

      1. dries molenaar schreef:

        ze stoppen wel op de stations, met perronnummers al bekend zal het toch wel de bedoeling zijn mee te reizen.

        1. Anoniem schreef:

          Trein was leeg.

        2. Michiel schreef:

          Perronnummers zeggen niet of een trein stopt of niet en of reizigers mee mogen. Ook doorgaande treinen zijn gepland via een bepaald spoor.

  6. Arjan Krabbenbos schreef:

    De mat 36 nr 252 is nagenoeg in dezelfde kleurstelling als mat 46 nr 273 die wel zelfstandig kan rijden. Jammer dat die laatste niet in zijn olijfgroene kleur met snorren onder de cabines is geschilderd.Dan heb je meer diversiteit, want geel bij datzelfde treinstel vond ik niets en bovendien hebben we al wat gele rakkers in het museum. De Fyra V250 rijdt nu wel succesvoller en verdere afstanden in zijn thuisland Italië en kan hier niet gemist worden. De kosten voor dit 8 delig treinstel zijn hoog en de lengte is ook een dingetje voor een plek in ons museum. Beter een expositie over pechtreinen organiseren dan wel wijden aan de IC Brussel toen en nu. Wat wel leuk zal zijn is een Wadloper als museumtrein, dat zijn motortreinstellen van 1 of 2 bakken. Bovendien heb je alle dieseltreinen weer bij elkaar! De Wadloper reed of rijdt nog steeds in Roemenië, Argentinië en Polen. Laat er een overkomen in zijn laatste jas en maak er een mooie dieseltentoonstelling van! Zo kun je iedere mat- soort een eigen expo aan wijden. Of over een traject waar deze meestal reden dagelijks. Zo wordt het levensverhaal voor iedereen interessanter en actueler!

    1. Allan Kleiweg schreef:

      Eén schoen is niet hetzelfde als een paar schoenen. Eén pan is geen pannenset. Eén zoutvaatje is geen peper-en-zoutstel. Eén gemotoriseerd rijtuig is geen treinSTEL. Een treinstel bestaat uit twee of meer semi-permanente delen. Zie http://www.vandale.nl .

  7. Brabo schreef:

    Trein heeft wel gereden maar alleen met de Mat46 en Mat54. De 252 ontbrak, wellicht toch niet rijvaardig.

  8. Otto schreef:

    En mislukte missie helaas.

  9. treingraag schreef:

    Revisie noemen ze dat. Geen motor dus. Of zoiets. NS is wel erg makkelijk met slopen. Dankzij advocaat Laurens Pit zijn niet alle 1200 locs gesloopt bijvoorbeeld. Waar een hobby niet goed voor is. Hij rijdt/reed er zelf mee ook nog.
    Hebben we het niet eens over de nachttreinen die indachtig de Corona miljarden ook niet geschrapt hadden hoeven worden me dunkt. En ook als Wagons Lits personeel de poen van beddenverhuur gewoon had afgedragen bij de baas dus ook NS. Gingen gewoon door bij ICE cateraar, na 6 maanden exit cateraar. Ton per maand zoek!
    Als brave senior en modelburger in tuin nu of op balkon, lol.

  10. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Boektip.
    Binnenkort verschijnt via Railmagazine of de boekhandel het boek: NS Mat ’36 – treinstel 252, 144 bladzijden tellend door Harry Peters en te koop voor slechts Euro 34,90. Ben je nieuwsgierig duik dan in dit naslagwerk en verrijk je spoorse boekenkast ermee.

    1. appie h schreef:

      Slechts 35 euro?
      Pfoe

  11. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Te duur ? ? ?
    Euro 34,90 te duur voor het op 25 mei aanstaande te verschijnen boekwerk: NS MAT ’36 TREINSTEL 252, met als ondertitel: 1938 -2023 85 jaar geschiedenis van een fenomeen. want dat staat er op bladzijde 18 van Railmagazine nummer 404. Dit boek verschijnt bij de opening van de tentoonstelling Onder Hoogspanning in Het Spoorwegmuseum. Het Spoorwegmuseum is met een speciaal NS Spoordeelwinkel ticket voor “maar” Euro 34, tweede klas te bezoeken en treinreis vanaf elk station in Nederland naar Utrecht Centraal, pendeltrein naar het Museum en toegangsbewijs en wie extra prettig wilt zitten kan met een toeslag ook eerste klas reizen, VOL tarief treinreis stukken duurder !
    Wie dit boek dus nu ” Pfoe” te duur vindt beste appie h, moet maar wachten tot het over vijf jaar als tweedehands boekje verkocht wordt, of kijk dan op bol.com of Amazon.nl en kies dan – als het te koop is – voor de “kindle-editie, dus lezen via je mobiel en is goedkoper dan via een “hardcover” versie dus echt boek…
    Alles kost geld, maar wie echt belangstelling voor iets heeft, dus soms ook een boek, moet er maar wat voor over hebben of nu de centjes bij elkaar gaan sparen !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *